Stránka 1 z 2
el.připojení SV18r
Napsal: 23. 3. 2013, 11:36
od dudus
Dobrý den.
Potřebuji poradit s el.připojením soustruhu SV18r.Koupil jsem ho velice zachovalý s původním 6kw asynchroním motorem.
No ale můj jistič na baráku 3/25A to jaksi nedá.
Poradili by jste mi někdo vhodný typ motorového spouštěče nebo podobného zařízení,případně nabídněte k prodeji,abych nemusel zvedat hodnotu hlavn. jističe?
Díky.

Re: el.připojení SV18r
Napsal: 24. 3. 2013, 6:53
od testone
už se to tu probíralo několikrát, hledej
a) dá se vyměnit motor za slabší
b) dej před motor měnič kmitočtu, tím snížíš proudové špičky na minimum a zároveň získáš výhodu plynule měnitelných otáček
Re: el.připojení SV18r
Napsal: 24. 3. 2013, 7:45
od RaS
c, softstart
d, dva stykače za sebou první s odporovou zátěží (cca 3x10 Ohmu 50W), která omezí špičku, a jakmile to sepne tak spínací kontakty prvního stykače sepnou druhej stykač a ten první se odpojí a už to jde na přímo bez odporů, ..
Re: el.připojení SV18r
Napsal: 24. 3. 2013, 8:13
od robokop
nebo starter pro zarivky misto toho druheho stykace
vytvori celkem adekvatni casove spozdeni cca 1-2s a je vyrazne levnejsi
Re: el.připojení SV18r
Napsal: 24. 3. 2013, 11:40
od coroner
Mě to neudržel na rozběh ani jistič 35B. Dal jsem softstarter a na rozběh už bez problémů, ale reverz ten jistič stejně nedá, ale bez toho se dá žít.
Re: el.připojení SV18r
Napsal: 25. 3. 2013, 10:40
od dudus
Díky za info,hlavně že je to řešitelný.
Dám vědět jak jsem dopad.

Re: el.připojení SV18r
Napsal: 26. 3. 2013, 7:17
od nevedkosenior
robokop píše:nebo starter pro zarivky misto toho druheho stykace
vytvori celkem adekvatni casove spozdeni cca 1-2s a je vyrazne levnejsi
oslovilo ma to. Nepotrebujem to ale pre mňa je to novum. Bola by nejaka schéma? jednak prvý prípad s odporom alebo druhý so štarterom.

Re: el.připojení SV18r
Napsal: 26. 3. 2013, 7:24
od robokop
odpory tam musi byt vzdy prez ten stykac
jen ten starter zajisti ze ten stykac zustane chvili po zapojeni rozepnuej, tedy nejdriv to pujde tema odporama a az po vterine to sepne natvrdo
Re: el.připojení SV18r
Napsal: 26. 3. 2013, 7:28
od nevedkosenior
robokop píše:odpory tam musi byt vzdy prez ten stykac
jen ten starter zajisti ze ten stykac zustane chvili po zapojeni rozepnuej, tedy nejdriv to pujde tema odporama a az po vterine to sepne natvrdo
dik. už som to pochopil. Niekto tu na fore tiež robil brzdu na asynchronny motor cez trafo. Teraz neviem či to bolo tu alebo niekde v literatúre.
Re: el.připojení SV18r
Napsal: 26. 3. 2013, 7:30
od robokop
to se asi jednalo o brzdeni stejnosmernym proudem
Re: el.připojení SV18r
Napsal: 26. 3. 2013, 7:32
od RaS
vždyť jsem to napsal celkem pochopitelně ne? tři fáze připojíš na vstupní svorky dvou stykačů, do prvního stykače dáš tři odpory mezi vstupní a výstupní svorky, cívku prvního stykače budeš spínat spínacím tlačítkem START, které krátkodobě přivede napětí na cívku a sepne první stykač přes odpory, cívka druhého stykače je připojena přes rozpínací kontakt STOP a přes spínací kontakt toho druhého stejného relé, pak je připojenej ještě druhej přívod na cívku druhého relé přes spínací kontakty prvního relé... takže jakmile se sepne první relé přes odpory v tu chvilku se sepnou i pomocné kontakty prvního relé a přivedou proud na cívku druhého relé, které sepne a drží sepnuté přes svůj vlastní spínací kontakt, mezitím už obsluha pouští tlačítko start (třeba 0,2s.. nicméně když to bude držet hodinu tak je to fuk) a jakmile to pustí tak se první stykač vypne .. pokud chceš vypnout druhej stykač a celej motor tak se zmáčkne rozpínací STOP které odpojí cívku druhého stykače..
ty odpory jsou zatížený jen zlomek sekundy což stačí k sežrání špičky... správnější by tam bylo nějaký zpoždění, to dělaj sofistikovanější softstarty, ale takhle to funguje mě spolehlivě tak už jsem se ke zpožďovacímu členu nedostal..
Re: el.připojení SV18r
Napsal: 26. 3. 2013, 8:42
od robokop
Ten sofistikovanejsi muze byt i prez ten zarivkovy starter
Je to ve finale jeste daleko jednodussi a levnejsi
Ta sofistikovanost stoji as 19kc
Staci jeden stykac s jednim pomocnym kontaktem
Tj 4 pary kontaktu
Cele je to autonomni
Prez silove kontakty das ty tri odpory
Pomocnym kontaktem privedes fazi na ovl. Civku stykace
Tj po sepnuti drzi sam dokud bezi napajeni
Pomocny kontakt stykace jeste premostis tim starterem
Cele to vradis mezi vypinac a motor
Casova konstanta je cca 1-2s
Otestovano na svareckach se spinanymi zdroji
Asi by slo pouzit i fazi za jednim z odporu
Ten starter je ale myslim lepsi
Cele je to genialne jednoduche
Re: el.připojení SV18r
Napsal: 26. 3. 2013, 9:41
od nevedkosenior
robokop píše:to se asi jednalo o brzdeni stejnosmernym proudem
zrejme to je tak ale neviem si predstaviť princip. Po odpojení napatia od motora sa pripoji jednosmerné napatie na cievku vinutia a to zabrzdí? ( moja predstava)

Re: el.připojení SV18r
Napsal: 26. 3. 2013, 11:12
od robokop
ano
Re: el.připojení SV18r
Napsal: 26. 3. 2013, 12:11
od testone
nevedkosenior píše:robokop píše:to se asi jednalo o brzdeni stejnosmernym proudem
zrejme to je tak ale neviem si predstaviť princip. Po odpojení napatia od motora sa pripoji jednosmerné napatie na cievku vinutia a to zabrzdí? ( moja predstava)

je to o fous složitější, ale jen o fous
je k tomu potřeba pár stykačů a časové relé a brzdný odpor a trafo s usměrňovačem
po vypnutí motoru do jedné fáze pustíš ss proud, bývá to z trafa o 24V
k ostatním fázím připojíš brzdný odpor, roztočený motor v tu chvíli funguje jako generátor, vyrobenou energii spotřebuješ v odporech
časové relé to ve vhodné chvíli odpojí a je zastaveno
je to použito např. na novějších vrtačkách VS32 z Dačic, jsou to ty co mají vzadu velkou elektro bednu