stavba frézy 1400x760x200 | dřevo, modely

dyzajn
Příspěvky: 7
Registrován: 20. 9. 2013, 9:29

20. 9. 2013, 10:33

01.JPG
Zdravím,
v cnc jsem začátečník, ale na to jste tady už asi zvyklí. Rozhodl jsem si postavit pro účely obrábění překližky, dřeva, mdf a na stavbu modelů (mdf, polystyren) cnc stroj. Už jsem to jednou konzultoval s jedním strojařem a tohle je další fáze. Trochu mě tlačí do možná až zbytečné přesnosti podle toho na co to chci. Takže by mě zajímaly ještě další názory.
Trochu mi to narostlo v rozměrech, abych mohl co nejméně dělit formáty překližky, takže stávající předpokládaná obráběcí plocha je 1400 x 760 x 200 mm.
Chtěl bych poprosit o konzultaci - jestli jsou zde patrné nějaké zásadní chyby, které se mi ve stavbě můžou vymstít.
KONSTRUKCE
Předpokládám stavbu z železných profilů, sešroubovat, pouze pro osu Y bych použil dva hliníkové profily pro upevnění kolejnic a zavětrování. Boční dva pláty pro YZ vypáleny z 4 mm plechu proloženy dist podložkami a sešroubovány, dole pak spojeno přes dva jekly do 90° (odlehčení + uvažuju to ještě prořezat)
ŠROUBY
Bylo mi doporučeno použít alespoň pro osu X a Y kuličkové šrouby, mám tam nahozeny 20, ale prej kvůli odporu by mi stačily 16 - u osy X se trochu bojím v té délce průhybu.
U osy Z mám 16. Zde by mi prej stačil trapézový šroub. Kvůli vlastní váze vřetena bude stejně tlačit dolů, takže by tam odchylka nemusela být, jako při chodu osy X a Y a navíc bych prej musel řešit brzdu, což u trapéze nemusím...?
Vůbec nevím, jaké zvolit stoupání. Líbilo by se mi i 10mm ať to sviští: http://cnc.inshop.cz/sroubyvalcovane/ku ... ItemIdx=10" onclick="window.open(this.href);return false;
VEDENÍ
Nedávno jsem byl v Brně na architektuře v modelovém centru a viděl jsem, že tam mají na komerční frézce podepřené tyče (u osy X) a dokonce o 90° otočený, čehož mě pan kolega varoval, že prej se to otvírá. Takže si říkám, že na X použiju podepřené tyče. Na Y bych dal kolejnice - má to smysl v rámci tolerance??? Původně jsem tam měl nepodepřenou tyč, ale když jsem viděl to na architektuře, tak fakt nevím.
MOTORY
Nemám to zpřěvodovaný, což nevím, jestli je velký problém. Pro nejdelší osu uvažju 12,2 Nm: http://cnc.inshop.cz/Krokov%C3%A9%20mot ... ?ItemIdx=3" onclick="window.open(this.href);return false;
nestačil by 8,7 Nm? (ten zvažuji na osu Y):http://cnc.inshop.cz/Krokov%C3%A9%20mot ... ?ItemIdx=0
Na Z nema 24, 2,8: http://cnc.inshop.cz/Krokov%C3%A9%20mot ... ?ItemIdx=0" onclick="window.open(this.href);return false;
VŘETENO
http://www.cncshop.cz/kress-fme1050-1-v ... ezka-1050w" onclick="window.open(this.href);return false;

Díky moc za komentáře. Můžu případně zaslat i soubor - de fakto upravuji stažený návrh z Grabcadu, z menších rozměrů: http://grabcad.com/library/my-diy-cnc-m ... er-machine" onclick="window.open(this.href);return false;
Přílohy
02.JPG
03.JPG
04.JPG
05.JPG
RaS
Příspěvky: 8592
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

20. 9. 2013, 10:45

tomu Y přidej záda na bočnice přidej žebra to jsou náklady nula nula nic a osobně bych šel do lineárů a kuličkáčů všude což už peníze navíc jsou.. ty motory jsou podle mě zbytečně silný..
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
dyzajn
Příspěvky: 7
Registrován: 20. 9. 2013, 9:29

21. 9. 2013, 9:56

RaS píše:tomu Y přidej záda na bočnice přidej žebra to jsou náklady nula nula nic a osobně bych šel do lineárů a kuličkáčů všude což už peníze navíc jsou.. ty motory jsou podle mě zbytečně silný..
Díky za náměty. Těmi žebrami jsi myslel něco takovýho?:
06.JPG
Na straně, kde mám motor, to mám vyztužený jaklem, kudy chci protáhnout i kabely.
07.JPG
Ty lineáry už jsem měl i dole, ale nějak mě zviklala ta návštěva modelového centra, když jsem tam viděl ty podepřené tyče. Chtěl jsem se vejít do 50ti tis se vším všudy, tak nevím, budu to muset ještě přepočítat.

S těmi motory mě trochu vyděsil frézař, že tomu hodně padá výkon. Kolik myslíš, že by mi mohlo stačit? Je pravda, že v původním souboru měl ten typek navrženy 2,2 Nm.
Ještě bych dodal, že si chci ty bočnice a nějaké další části pak odlít do litiny v rámci sochařského sympozia příští rok. Chci si to pojat jako takovou industriálně revoluční recesi na 19. století :))) Oni si tehdy ty věci tak krásně dekorovali. Tak aby to ty motory pak utáhli.

Co myslíš ohledně toho kuličkového šroubu a stoupání? Dá to ve všech osách průměr 16, stoupání 10?
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8367
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

21. 9. 2013, 10:47

Celý ze železa a dva kousky z hliníku? To nedává moc smysl,hlavně kvůli teplotní roztažnosti. Udělej to celý ze železa, bude to pevnější a levnější.
Aleš Procháska
dyzajn
Příspěvky: 7
Registrován: 20. 9. 2013, 9:29

22. 9. 2013, 8:38

prochaska píše:Celý ze železa a dva kousky z hliníku? To nedává moc smysl,hlavně kvůli teplotní roztažnosti. Udělej to celý ze železa, bude to pevnější a levnější.
no já si těmi dvěma kousky chtěl "ulehčit" práci - chtěl jsem vzít nějaký modul 30, kde jednoduše ukotvím lineár a čelně na to našroubuju ty boční plechy.
Ono podmínky, ve kterých to budu vyrábět nejsou úplně profi, takže chci nějak minimalizovat strojařské věci, co budu zadávat.
Dost se bojím, jak to bud seřizovat. Tu základnu si dokážu představit, ale zatím nemám páru, jak dám dohromady tu hrazdu.
Uživatelský avatar
Krutor
Sponzor fora
Příspěvky: 1038
Registrován: 2. 12. 2008, 8:58
Bydliště: Moravské Bránice
Kontaktovat uživatele:

24. 9. 2013, 6:08

Na ose X bych to už viděl na rotační matici. Takto dlouhý rotující šroub se rád rozvibruje a zlobí. I dynamika bude lepší.
Když už dáš kuličkáče na X+Y, tak trapézem na Z ušetříš jen pár korun. Samovolného padání vřetena bych se bál tak od 20 kg výše.
Nejsem odborník na krokové motory, ale neřekl bych, že jim padá výkon, ale spíš kroutící moment. Lépe jsou na tom 3fázové krokové motory, ty mají průběh výkonu až překvapivě lineární.
Petr Spáčil
PBr
Příspěvky: 1007
Registrován: 16. 6. 2007, 8:21
Bydliště: Slovensky Grob
Kontaktovat uživatele:

24. 9. 2013, 8:01

Ja by som este prepracoval Z os, toto nebude dobre (a bez linearov uz vobec nie). Skor by som dal voziky napevno (urcite 4 kusy) na nejaku platnu medzi linearmi na Y a Z aj s maticou, tym padom by na Z jazdila ovela tuhsia zostava ako ten plech. Kazdopadne ako kolegovia pisu, tak ta najkratsia skrutka uz moc cenu nenavysi ajtak, takze jednoznacne gulickova.
dyzajn
Příspěvky: 7
Registrován: 20. 9. 2013, 9:29

24. 9. 2013, 8:37

Krutor píše:Na ose X bych to už viděl na rotační matici. Takto dlouhý rotující šroub se rád rozvibruje a zlobí. I dynamika bude lepší.
Když už dáš kuličkáče na X+Y, tak trapézem na Z ušetříš jen pár korun. Samovolného padání vřetena bych se bál tak od 20 kg výše.
Nejsem odborník na krokové motory, ale neřekl bych, že jim padá výkon, ale spíš kroutící moment. Lépe jsou na tom 3fázové krokové motory, ty mají průběh výkonu až překvapivě lineární.
Díky, můžeš mi prosím přiblížit, co je rotační matice?
U toho Z mi samozřejmě nejde o peníze, těch 25cm či kolik není žádná hrůza, to jo, spíš mě ten kolega připravoval na tu brzdu...
Ty motory jsem poplet, jo byl tím myšlen kroutící moment. Co si myslíš o tom výkonu. Jak se to tak v diskuzi vyvíjí, s cenou se to ještě pohne, tak abych nekupoval něco, co pak nevyužiju a roste mi s tím cena i za drivery...
dyzajn
Příspěvky: 7
Registrován: 20. 9. 2013, 9:29

24. 9. 2013, 8:44

PBr píše:Ja by som este prepracoval Z os, toto nebude dobre (a bez linearov uz vobec nie). Skor by som dal voziky napevno (urcite 4 kusy) na nejaku platnu medzi linearmi na Y a Z aj s maticou, tym padom by na Z jazdila ovela tuhsia zostava ako ten plech. Kazdopadne ako kolegovia pisu, tak ta najkratsia skrutka uz moc cenu nenavysi ajtak, takze jednoznacne gulickova.
Dík za koment. S tou osou se trápím, je to defakto kopie toho, co jsem stáhnul z grabcadu, jen jsem to zvýšill cca o 50 mm abych mohl frézovat větší bloky polystyrenu nebo mdf.
Nějak ale nerozumím tomu co tím myslíš dát vozíky napevno. Chápu že asi vyměnit ty dvojte za 2 x 2 ks. Myslíš, že by ta tlouštka stejně vytvářela nějakou vůli? Přeci jenom, je to tl. 20 mm.
RaS
Příspěvky: 8592
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

24. 9. 2013, 9:48

rotační matice třeba tady: http://www.c-n-c.cz/viewtopic.php?f=3&t=4317&start=45" onclick="window.open(this.href);return false;

chápu že se snažíš dělat to co nejjednodušeji když nemáš vybavení, ale něčemu se prostě nevyhneš.. tak než ty kompromisy tak si to radši nech někde udělat pořádně.. když máš desku tak se ti bude hejbat, vlnit, chvět atd..když k ní došroubuješ hloupé žebro které nic nestojí tak se to výrazně vyztuží.. samozřejmě je uplně lepší udělat to jako uzavřenej profil.. schválně si tu svoji desku upni do svěráku nahoru si dej hodinky a o tu desku se lehce opři a uvidíš co se děje.. a to máš tuhej svěrák a bude se prohejbat jen jedna deska.. v té celkové konstrukci na vůlovejch vozejkách se to nasčítá daleko víc..
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
PBr
Příspěvky: 1007
Registrován: 16. 6. 2007, 8:21
Bydliště: Slovensky Grob
Kontaktovat uživatele:

25. 9. 2013, 9:23

Ako pise kolega RaS, staci niekedy jednoduchy pokus s hodinkami (ktore pred stavbou vrelo doporucujem kupit aj s mag. stojanom) a uvidis, ze zdanie klame.

Ja by som to Z-ko riesil tak akokeby otocene - ze ta platna teraz co sa hybe by bola napevno s vozikmi na priecnej osi a cely ostatok (tyce, skrutka,motor) by chodili hore-dolu. Ak chces dodrzat ten isty rozjazd, tak samozrejme vedenie na Z musi byt dlhsie o rozostup vozikov (kedze chceme ich tam mat 2x2), samozrejeme ich nemozes dat tesne vedla seba, ale s nejakou medzerou.
Celkovo by som Z os riesil ako budto zvarenec alebo srubovany, prierez nieco ako U profil s rebrovanim, na takom kuse je treba najst miesto pre vedenia a do stredu toho "U" narvat skrutku s maticou. Kazdopadne si aj toto pyta lineary.
Este by tu bola moznost pouzit nieco hotove, myslim nejaky aktuator, ale tie prave maju ten problem, ze voziky su priliz blizko seba, to by asi trebalo nejak prerobit, kazdopadne ako zaklad je to super (samozrejme nie tie hlinikopapierove kusy :)
dyzajn
Příspěvky: 7
Registrován: 20. 9. 2013, 9:29

25. 9. 2013, 10:42

Jestli tomu správně rozumím, tak rotační matice je defakto matice zpřevodovaná aby to nešlo přímo v ose motoru???
hodinky má strejda, takže mám zajištěny :)
Do víkendu se k tomu teď nedostanu, pak na to skočím a zkusím úpravy podle dosavadních komentů. Díky pánové!
RaS
Příspěvky: 8592
Registrován: 26. 3. 2009, 9:12
Bydliště: Úvaly

26. 9. 2013, 2:15

"normálně" se točí šroub u rotační matice šroub stojí a točí se matice.. .vždycky musí bejt motor mimo osu, v ose je šroub, to jestli je tam převod nebo ne je jedno
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
dyzajn
Příspěvky: 7
Registrován: 20. 9. 2013, 9:29

26. 9. 2013, 8:07

Už se chytám :)
Uživatelský avatar
Krutor
Sponzor fora
Příspěvky: 1038
Registrován: 2. 12. 2008, 8:58
Bydliště: Moravské Bránice
Kontaktovat uživatele:

26. 9. 2013, 8:28

Rotační matice má výhodu, že se vyhneš vibracím dlouhého šroubu, a taky že má menší setrvačný moment, než dlouhý šroub, takže můžeš mít větší zrychlení posuvů. Jak už to tak bývá, jsou tam i nevýhody - hlavně že matici nelze pohánět přímo, musí tam být konstrukčně trochu složitější ozubený řemen. S jakým převodovým poměrem, to už je jiná otázka o rychlosti, kroutícím momentu a rozlišení. Drobná výhoda je, že uložení šroubu je velmi jednoduché - můžeš ho na obou koncích sevřít do svěrných pouzder bez obrobení konců (teď čekám velkou diskusi o tom, jaká je to zhovadilost :) ) A naopak drobná nevýhoda, že motor X ti bude jezdit, takže i u něj musíš řešit nějaký energetický řetěz.
Petr Spáčil
Odpovědět

Zpět na „Zacinam stavet a nevim jak na to“