Stránka 1 z 2

Výběr ozubeného řemene

Napsal: 3. 10. 2013, 10:01
od k.a.r.e.lll
Ahoj,
sháním ozubený řemen v metráži pro lineární pohon cnc frézky. Rád bych se s Vámi poradil o nejvhodnějším typu. Potřebuji relativně malé obvodové rychlosti (zhruba 0,2 m/s) a minimální protažení. Síla v řemenu bude maximálně zhruba 300 N, při níž se na řemenu nesmí objevit trvalé deformace. Minimální protažení však požaduji pouze pro síly do 100 N (řekněme asi 0,5 mm/m). Jsem limitován šířkou řemene, a sice 15 mm. Dalším požadavkem je pochopitelně cena. Nemohu si bohužel dovolit dát například 400 kč za metr řemene. Jaký typ a materiál, případně konkrétní řemen byste mi doporučili?
Díky, Karel.

Re: Výběr ozubeného řemene

Napsal: 3. 10. 2013, 10:59
od rollfree
Tech 300N na 15mm remen neni zadna nezvladnutelna hodnota. Kdyz pouzijes remen AT5, tak ten ma maximalku podle vyrobce a typu kolem 50-80N/mm sirky.
A je to levne a snadno dostupne, jak remeny, tak remenice.

Re: Výběr ozubeného řemene

Napsal: 3. 10. 2013, 11:52
od k.a.r.e.lll
Díky za odpověď, docela jsi mě uklidnil. Pružnost řemene mi dělala největší starost. Řemen bude dlouhý kolem 1 m a i když 0,1 mm/m se zdá zanedbatelné, jde tím přesnost hodně dolů.

Re: Výběr ozubeného řemene

Napsal: 4. 10. 2013, 12:08
od rollfree
Vychazel jsem ale jen ze Tveho zadani na maximalni silu.
Podle me je to na frezku dost nevhodne, bude to malo tuhe. Proste se to bude trepat. I kdyz samozrejme nevim, co s tim chces frezovat. Na balzu dobre.
A predpokladam, ze s tou "malou rychlosti" 0.2m/s ses uklepl. Je to 12m/min, a to urcite neni mala rychlost.
Nebo to blbe chapu a budes to mit pro pohon sroubu a ne pro pohon vlastni osy? Pak je to samorejme OK.

Re: Výběr ozubeného řemene

Napsal: 4. 10. 2013, 12:30
od k.a.r.e.lll
Jedná se konkrétně o Momus CNC. Řemen je pro pohon vlastní osy. Malou rychlostí jsem myslel malá pro ten řemen (někde jsem četl, že je použitelný do 60m/s). Ta tuhost je právě to, o co mi hlavně šlo, asi jsem se špatně vyjádřil. Jinak ten 1 m délky, co jsem psal je délka řemene, takže délka pojezdu je zhruba 400 mm. Myslíš, že moje obavy jsou na místě a rozumné přesnosti s tim nedosáhnu? Mělo by to být na dřevo, DPS, ale občas i ten hliník.

Re: Výběr ozubeného řemene

Napsal: 4. 10. 2013, 12:36
od rollfree
Rekl bych, ze ne. A ten hlinik uz vubec ne. Podle me se to bude trepat a nicit nastroje.
Vyhoda pohonu remenem je v rychlosti. Ale u frezovani je mnohem dulezitejsi tuhost nez rychlost.

Re: Výběr ozubeného řemene

Napsal: 4. 10. 2013, 12:48
od k.a.r.e.lll
No, tak teď už jsi mě moc neuklidnil. Každopádně teď už je vše rozestavěné a připravené na řemeny, tak to zkusím s řemeny. když to nepůjde, bude se to muset trochu upravit. Asi tedy zkusím nějaké 15 mm široké. Jaký je vlastně z funkčního hlediska rozdíl mezi řemenem PU+ocel a neopren+sklo?

Re: Výběr ozubeného řemene

Napsal: 4. 10. 2013, 6:50
od RaS
jestli si chceš ušetřit práci a peníze tak to předělej rovnou :D frézovat hliník na pojezdu hnaným 1m dlouhým řemenem to tu opravdu ještě nebylo.. samozřejmě chápu, že všichni chcete frézovat a všichni chcete šetřit, ale prostě tuhost a přesnost se ošidit nedá..

Re: Výběr ozubeného řemene

Napsal: 4. 10. 2013, 9:47
od k.a.r.e.lll
Tak ono by se to vzhledem k celkovým investicím zas tak neprodražilo, jde spíš o to, že to stavim vesměs přesně podle originálního plánu Momus CNC a říkal jsem si, že když je to vyzkoušené a na youtube je hromada videí jak frézují hliník, tak nebudu vymejšlet vymyšlené a udělam to jako ostatní. Bude tedy nějaký rozdíl mezi profilem HTD, STD, XL nebo T/AT5? Díky.

Re: Výběr ozubeného řemene

Napsal: 4. 10. 2013, 10:04
od rollfree
Ja bych sel do AT. Z hlediska vlastnosti snad nejlepsi, navic siroce a levne dostupne.
Jinak jednotlivi vyrobci maji na webech katalogy s vlastnostmi jednotlivych remenu.

Bylo by fajn, kdybys to dodelal a pak se podelil se zkusenostma. Hodne by me zajimaly vysledky.
Drzim Ti palce, i kdyz jsem dost skepticky.

Re: Výběr ozubeného řemene

Napsal: 22. 11. 2013, 7:58
od Oliver Rovný
Nevedel by niekto poskytnúť konkrétnu informáciu o tuhosti remeňov HTD, prípadne iných?
Už som hľadal vo viacerých katalógoch, no bez úspechu.

Re: Výběr ozubeného řemene

Napsal: 23. 11. 2013, 9:28
od spony
jestli řešíš tuhost řemene, tak tam dej poly chain carbon (PCC) :-) před půl rokem jsem na stroji vyměnil GT3 řemen za PCC, napnul ho podle doporučení a ted se nám díky tomu rozpadla ložiska :-)
AT, X L H podobný ani nepoužívám, protože se hrozně vytahujou. Lepší je používat bud Power Grip GT2 nebo GT3. Tyhle řemeny mají skelný vklákna a téměř se nenatahujou. A dají se dát na HTD řemenice, takže relativně levná záležitost.
Další level je Poly Chain. Řemen s ocelovými vlákny. Z toho je jasný, že průtah je stejnej jako kdyby si tam dal trapéz o stejným průřezu jako mají ty vlákna.
A nejtvrdší řemeny jsou Poly Chain Carbon s uhlíkovými (karbonovými) tažnými vlákny. Ale na poly chain musí být spešl řemenicce a jsou asi 5x dražší než HTD.

Držim palce při stavbě :-)

Re: Výběr ozubeného řemene

Napsal: 23. 11. 2013, 8:38
od Oliver Rovný
Pozrel som sa na Poly chain GT carbon remeň, vyzerá to zaujímavo, dá sa čakať, že to bude tuhé, ale znovu som žiadne relevantné info o tuhosti nenašiel. Nechápem, prečo tento základný parameter sa v technickom popise neuvádza.
V každom prípade, vďaka za tip.

Pri základných výpočtoch a návrhu remeňa na pohon osi, či už priamo, alebo nepriamo, by bola číselná informácia o tuhosti viac než užitočná. Takže ak niekto robil meranie, alebo má bližšie info prosím, nech sa podelí :) Vďaka.

Re: Výběr ozubeného řemene

Napsal: 24. 11. 2013, 3:56
od spony
Možná proto, že ozubené řemeny se normálně nepoužívají tak jak ty to chceš použít :-) Nikdy jsem k návrhu převodu nezjištoval průtažnost řemenů. Průtažnost udává výrobce (např. Habasit) u plochých a kulatých řemenů, který se natahujou tolik, že se musí doplnit spešl napínákem, nebo se používá kratší řemen než je teoretická délka.

Re: Výběr ozubeného řemene

Napsal: 24. 11. 2013, 4:04
od rollfree
Oliver Rovný píše:Pozrel som sa na Poly chain GT carbon remeň, vyzerá to zaujímavo, dá sa čakať, že to bude tuhé, ale znovu som žiadne relevantné info o tuhosti nenašiel. Nechápem, prečo tento základný parameter sa v technickom popise neuvádza.
Co je to "tuhost" remene?
Kdyz o necem ohebnem reknu, ze ne to tuhe, tak tim mam na mysli, ze je to proste malo ohebne. Myslis to taky tak? Takze Ti jde o ohebnost? Tak ta v katalozich je.
Nebo Ti jde o maximalni tah, kterym jde remen zatizit (coz sice asi moc nekoresponduje s terminem "tuhost", ale pro CNC je to dulezity parametr)? Tak ta v katalozich je taky.
Co konkretne Ti tam schazi?