Motor z RC modelu pre malu brusku/vysokootackovu frezku...

ostatní motory, vřetena, regulace, snímaní otáček a jiné
J0hny
Příspěvky: 506
Registrován: 10. 5. 2008, 1:31

13. 5. 2008, 3:46

Co vy na to ? :lol: 15V-cca 45-50 tisic otacok, samozrejme k tomu poriadne jedno ihlickove lozisko a jedno na tlaky k tomu.
http://vasilko.sk/modely/product_info.p ... cts_id=581
jaro.va
Příspěvky: 362
Registrován: 4. 11. 2007, 2:27
Bydliště: Bratislava

13. 5. 2008, 9:08

zistoval si dostupnost a rozmery tych lozisk?
Engineer
Příspěvky: 2354
Registrován: 27. 12. 2006, 4:30
Kontaktovat uživatele:

13. 5. 2008, 9:31

Náhradní ložiska vesměs nejsou problém, ale spíš bude potíž s tím že tyto motory jsou stavěné na maximálně 10-15 minut tvalého provozu na plný výkon. Tolik totiž obvykle nejdéle vydrží baterky v modelu. Pro aplikaci do frézky se bude muset předělat plášť a vyřešit chlazení. Také musíš vyřešit napájení. Je to střídavý motor, připojit baterku nestačí. Pro napájení a řízení je nutný regulátor. Modelářské regulátory mají standartní vstup v pulzech s proměnnou šířkou.
Pokud uvažuješ o aplikaci takového motoru do NC, tak spíš zkontaktuj firmu Mega (Megamotor) pana Matyáše. Pokud vím oni nějaké pokusy s průmyslovou aplikací původně modelářských motorů dělali. A umějí větší výkony i otáčky. :wink:
jaro.va
Příspěvky: 362
Registrován: 4. 11. 2007, 2:27
Bydliště: Bratislava

13. 5. 2008, 10:21

mne sa jednalo o to, ci pre tie obratky(40-50 000) bude take jednoduche zohnat tie loziska v pozadovanych typoch a rozmeroch-ci su to standartne rozmery-a co to vyjde

inak chladenie statoru asi ide riesit vodnym blokom ,ale co rotor? stlaceny vzduch?

mal si na mysli toto?:
http://www.megamotor.cz/new/script/mega ... f=products

a nieco pre inspiraciu:
http://www.aerodesign.de/peter/2001/LRK ... 5_eng.html

je tu popisany aj driver(dokumentacia+ kody) na pohon tych motorov
Naposledy upravil(a) jaro.va dne 13. 5. 2008, 1:11, celkem upraveno 1 x.
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8324
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

13. 5. 2008, 11:06

jaro.va píše:mne sa jednalo o to, ci pre tie obratky(40-50 000) bude take jednoduche zohnat tie loziska v pozadovanych typoch a rozmeroch-ci su to standartne rozmery-a co to vyjde
Osobne si myslim, ze sehnat loziska je to nejmensi, hned po motoru. Staci se podivat treba na www.skf.com a kdyby tam nic nevyhovovalo tak nejakeho obchodnika se specialitami, treba http://www.tobex.cz/source/cze/main/min ... ziska.html. Jako obtiznejsi ukol bych videl spis stavbu ci sehnani vreteniku (presnost, vyvazeni atd.) ale to uz je jina vec.
Aleš Procháska
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22867
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

13. 5. 2008, 12:46

nejvetsi problem je:

1. uchladit takovejhle motor za provozu pod zatezi paklize clovek opravdu bere material

2. postavit vreteno s kvalitnimi lozisky tj brousene dily a hodne spickova loziska do tohodle prumeru a rychlosti

predstavy typu navrtam kus kulatiny z jedne strany strcim nastroj a zdruhe hridelku toho motoru jsou samozrejme spatne, vreteno jako takove se musi cele vyrobit a motor treba napojit prez reminek
tim clovek muze i zvysit kroutici moment nebo otacky

co se tyce toho brouseni jiste se zde najde nejeden clovek ktery muze nebo zna nekoho kdo by to nabrousil

s temi lozisky by to chtelo pohledat ale taky je to realne
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
jaro.va
Příspěvky: 362
Registrován: 4. 11. 2007, 2:27
Bydliště: Bratislava

13. 5. 2008, 1:13

ale mam pocit, ze Johny chce upevnit kliestinu priamo na ten motor-nechce pohanat samostatny vretennik-preto spomina tie loziska, inak by nemalo zmysel ich vymienat
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22867
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

13. 5. 2008, 1:22

predstavy typu navrtam kus kulatiny z jedne strany strcim nastroj a zdruhe hridelku toho motoru jsou samozrejme spatne
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Engineer
Příspěvky: 2354
Registrován: 27. 12. 2006, 4:30
Kontaktovat uživatele:

13. 5. 2008, 1:38

jaro.va píše:ale mam pocit, ze Johny chce upevnit kliestinu priamo na ten motor-nechce pohanat samostatny vretennik-preto spomina tie loziska, inak by nemalo zmysel ich vymienat
Myslím že tudy opravdu cesta nevede. Ten výše uvedený motor s odpojídající řídící jednotkou nakonec vyjde na polovinu ceny přímé brusky od Protoolu a to nepočítám ložiska, chlazení, práci atd. Výsledek dle mého soudu zdaleka nedosáhne úrovně té přímé brusky.
Jinak samozřejmě nejsem proti experimentům a pokusům. Ostatně jeden kolega před nějakým časem s Megou komunikoval na téma zhotovení zakázkového motoru s integrovaným vřetenem. Nakonec ale z toho tuším sešlo.
Zhotovení kvalitního funkčního vřetena je bez možnost broušení nemyslitelná záležitost, přesně jak píše Robokop.
Jen tak na okraj, do té přímé brusky z Narexu se dá koupit určitě jako náhradní díl kleštinové pouzdro, převlečná matice a pochopitelně i kleštiny. To by mohla být nenákladná cesta ke konstrukci vřetena, ale pochopitelně nečekal bych od toho že to poběží v setině či tisícinách.
jaro.va
Příspěvky: 362
Registrován: 4. 11. 2007, 2:27
Bydliště: Bratislava

13. 5. 2008, 2:43

podla toho, co Johny napisal o tych loziskach , tak je asi celkom nepravdepodobne ,zeby chcel tu redukciu robit doma z hlinika na stojanovej vrtacke :D

uz aj kvoli tym rozmerom motora : priemer 27,5x dľžka 35,6mm
najlepsie spytat sa jeho

ale keby ze mam znameho ,co mi tu redukciu vie urobit(CNC...), tak to s tym motorcekom vyskusam :)
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22867
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

13. 5. 2008, 3:26

hridelka motoru je vetsinou prilis slaba a v pripade pouziti cervika dojde k nevyvazeni coz v kombinaci se slabou hridelkou a spatnym ulozenim zpusobi nepouzitelnost tohoto reseni

uz si jen predstav jak to bude vypadat na konci hridele ktera trci z motoru bude nejaka redukce x desitek milimetru dlouha a do ni se bude davat nastroj ne zrovna nejkratsi a kvuli redukci nepujde dat moc hluboko takze mu budes muset zkracovat drik aby to moc necouhalo i prez to prezevsechno to bude koukat odhaduju tak 60mm od cela motoru v kterem stejne nebudou poradny loziska i kdyz je vymenis protoze tam na to neni misto

tj 60mm ne prilis tuhe soustavy hridel redukce a v tom treba nejaka jednobrita gravirovaci jehla
i kdyby ta redukce byla vyvazena tak ta jehla urcite neni viz geometrie a je relativne tezka protoze karbid je tezkej

pri tehle predstave ti musi byt jasne ze to bude katapult na karbid ale ne vreteno

z vretene (tedy jeho posledniho loziska) nesmi couhat nic nez konecek upinace a nastroj
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
jaro.va
Příspěvky: 362
Registrován: 4. 11. 2007, 2:27
Bydliště: Bratislava

13. 5. 2008, 4:04

o tych loziskach mam samozrejme pochybnost-viz vyssie

viem si predstavit, ze ta redukcia nepresahuje koniec hriadela motora o viac, nez 15mm-nastroj nieco z oblasti zubarskych frezok atp. :D )
obrabanie najskor tak na plosak...keby ze nieco ine, tak urcite vacsi motor a silnejsi hriadel

no a kto ma moznost zohnat niekoho na CNC, tak snad dokaze na tu redukciu z kvalitnej ocele urobit kuzelovy minizavit a maticku a tu redukciu presne rozpilit na niekolkomilimetrovej dlzke do kriza-niekolkonasobok dlzky nastoja ovsem velmi natesno bez rezu..

robit to len tak doma na kolene, to naozaj asi pri tych otackach nema zmysel

PS.este ma napdlo k tomu cerviku-co pouzit dva-symetricky z kazdej strany
jaro.va
Příspěvky: 362
Registrován: 4. 11. 2007, 2:27
Bydliště: Bratislava

13. 5. 2008, 6:05

http://www.megamotor.cz/new/script/mega ... f=products

http://www.megamotor.cz/new/script/mega ... f=products

100A/1.4kW-to co moze stat?

:shock: :shock:

Střídavý motor MEGA EDF 120

Popis třídy
nový motor speciálně pro elektrodmychadla o průměru 100 – 120 mm
tah až 5,5 kg TURBOFAN 120mm, 10x Lixx
integrované chlazení precizně vyvážený rotor
kevlarová bandáž
Kv = 870 ot/min
hmotnost 405 g
průměr hřídele 5 mm
průměr motoru 44mm
délka motoru (bez hřídele) 86 mm
J0hny
Příspěvky: 506
Registrován: 10. 5. 2008, 1:31

13. 5. 2008, 10:58

Nene, co sa tyka puzdra pre loziska a motor tak jednoznacne z hlinikoveho masivu, niekde mam este gulatinu 50x150. Oska s nastrojovej ocele kalena. Vybrus na ihlove lozisko kludne planetovou excentrickou bruskou a vretienko na stopkovej bruske. Takto by to slo na 5 tisicin, presah pre loziska predpokladam tak pol stofky , verim ze vsetko staci robit na stotiny, mazanie uzavrete postaci, klestinky kupim, oni stroje na to su, ale vecne obsadene :roll: regler na to modelarsky mam, mach3 umi pwm, ako je tomu pri rc setoch. Lozisko ihlove bez vnutornej opory v nejakej teflonovej klietke mam zo zhavika 3,5ccm ktory mi siel do 35k ot./min.
Chladit rotor netreba, je tam riadny prievan a stator samozrejme v masive ako uchytenie celej frezky hlinikovy masiv. Uvazoval som aj o neodymakoch. Skor som myslel pouzit na rychle navrtanie ci nafrezovanie DPS a malych veci karbidovymi nastrojmi a vypnut. Zivotnost je stejne , odhadujem tak 200-300 hodin nez to rozmlati loziska v motore.
No, mozno 2-3 tisic hodin, ale tolko maju tie s neodymovymi rotormi ?
Naposledy upravil(a) J0hny dne 14. 5. 2008, 12:24, celkem upraveno 2 x.
J0hny
Příspěvky: 506
Registrován: 10. 5. 2008, 1:31

13. 5. 2008, 11:41

Vy nejste modelari ? nemate drevenu krabibicu asi meter x meter x meter plnu modelarskych haraburd a zvysnych konstruikcnych dielov?
Myslel som to nejako takto, je to narychlo ale ihlickove priemer 7 na 9 dlzka 12, gulkovy vencek priemer 10 na 12 (13) a celkom dole este axoradialne gulickove s trapezovym uchytenim ci ake to su alebo obycajne cca 15 na 25 a segerofku. Ta oska urcite ze samotna je nanic, este by som mal odvahu primo do nej na drotovej rezacke zarezat krizik a narezat zavit pre uchytenie zubarskych frez, co ma velmi inspirovalo, mozno by som to skusil na grafirovanie obrazkov do kamena 8)
Přílohy
NACRTOK.JPG
Odpovědět

Zpět na „Ostatní elektromotory“