jak udělat z vedení předepjaté

Odpovědět
kovohemil
Sponzor fora
Příspěvky: 610
Registrován: 1. 11. 2006, 2:42
Bydliště: PRAHA
Kontaktovat uživatele:

2. 6. 2008, 9:48

Napadlo mě, kbyž se tak pořád koukám na ty lineáry jak znich udělat předepjaté.Co takhle je podélce říznout na dvě půlky a ty pak zasadit do domečku , kterej by z jedné strany měl doraz o stěnu a druhá by se k lineáru přitahovala přes červíky a tím by se ladil tlak na kluznou plochu lineáru.Co si o tom myslíte, reálně to možný je a šlo by tím nastavit míru předepětí.
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8324
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

2. 6. 2008, 10:05

kovohemil píše:Napadlo mě, kbyž se tak pořád koukám na ty lineáry jak znich udělat předepjaté.Co takhle je podélce říznout na dvě půlky a ty pak zasadit do domečku , kterej by z jedné strany měl doraz o stěnu a druhá by se k lineáru přitahovala přes červíky a tím by se ladil tlak na kluznou plochu lineáru.Co si o tom myslíte, reálně to možný je a šlo by tím nastavit míru předepětí.
Hrůza...

Co takhle vysypat kuličky, sehnat jiné "stejné" a vybrat z nich o pár mikronů větší? (Stačilo by vždy do jedné půlky vozíku a ještě před tím zkusit vozíky navzájem prohodit, co kdyby se z nějakého z nich stal na jiné šíně předepjatý).
Aleš Procháska
kovohemil
Sponzor fora
Příspěvky: 610
Registrován: 1. 11. 2006, 2:42
Bydliště: PRAHA
Kontaktovat uživatele:

2. 6. 2008, 10:52

No nemusíš mě znovu citovat ,nikdo jinej tam není ,ale tou hrůzou asi myslíš že je to nesmysl, protože z dalšího příspěvku moc moudrej nejsem co to má znamenat hledat větší kuličky ve vozejku, takhle si můžu myslet že tam jsou jiné různé velikosti.možná to připadá šílené ,ale ne nereálné,nastíním postup.
1.rozebrat vozík
2.kovovou část na bruzce podélně říznout
3. složit na vedení a nerozříznutej plast přiložit zpátky .tím to drží pohromadě
4.zafixovat do domečku , kterej z jedný strany má šroubky na dotažení k liště.
dej nějakej důkaz proč by to měla bejt hrůza, ale proto se ptám profíků.
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8324
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

2. 6. 2008, 11:43

Ok, už necituju.

Já jsem to pochopil, ale myslím, že se tím rozříznutím a spojením pokazí hned několik důležitých věcí jako tuhost vozíku a rovnoběžnost vedení. Podle mně to bude drhnout a mít nerovnoměrný chod, nehledě na to, že mi to připadá takové ... nehezké.

S tím výběrem kuliček jsem to myslel tak, že kuličky mají vždycky nějaké odchylky rozměrů a do ložisek a vedení se vybírají. Výrobci kompletují do těch lineárů sady kuliček přesně stejného průměru (a jejich velikostí volí předpětí), tedy kromě toho, že se kolejníce a vozíky párují podle toho jak se je konkrétně povedlo vyrobit. Proto taky když někdo rozebere dva lineáry, smíchají se mu kuličky a pak je zase složí tak se někdy nestačí divit). Takže když koupíš nebo nějak seženeš kuličky stejného jmenovitého průměru jako máš v lineárech, tak se ti asi podaří z nich vybrat takové, které mají všechny o pár mikronů větší průměr než jaké tam teď doopravdy jsou. Těma je nahradíš a když to půjde dobře tak budeš mít předepjatý vozík.
Aleš Procháska
Pupak
Příspěvky: 1457
Registrován: 28. 8. 2006, 8:12
Kontaktovat uživatele:

3. 6. 2008, 4:48

U sirsich voziku,ktere maji tri rady der,se da predpeti dosahnout i tim,ze povrch na ktery se vozik sroubuje se udela o dve stovky miskovy.Pri dotazeni se vozik nepatrne prohne a tim se kulicky po delce priblizi k tyci a vznikne predpeti.Chce to ovsem trochu experimentovat,aby se to neprepisklo.
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8324
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

3. 6. 2008, 6:25

Pupak píše:U sirsich voziku,ktere maji tri rady der,se da predpeti dosahnout i tim,ze povrch na ktery se vozik sroubuje se udela o dve stovky miskovy.Pri dotazeni se vozik nepatrne prohne a tim se kulicky po delce priblizi k tyci a vznikne predpeti.Chce to ovsem trochu experimentovat,aby se to neprepisklo.
To je dobrý, to neznám :-)
Aleš Procháska
Josef
Sponzor fora
Příspěvky: 5688
Registrován: 19. 11. 2006, 9:25
Bydliště: Valašsko

3. 6. 2008, 8:39

Pupak píše:U sirsich voziku,ktere maji tri rady der,se da predpeti dosahnout i tim,ze povrch na ktery se vozik sroubuje se udela o dve stovky miskovy.Pri dotazeni se vozik nepatrne prohne a tim se kulicky po delce priblizi k tyci a vznikne predpeti.Chce to ovsem trochu experimentovat,aby se to neprepisklo.
Měřil jsi někdy plochy na vozíku? Asi ne. Střední plocha je proti krajním "utopená" už od výrobce! Alespoň od dvou celkem známých. Za druhé, vozíky se přitahují pevnostními šrouby a jsou z materiálu, který se hliníku nepoddá. Takže i litina a měkká ocel s málem "masa" může být problém. To platí pro vozíky se třemi pásky a třemi řadami děr.
J0hny
Příspěvky: 506
Registrován: 10. 5. 2008, 1:31

18. 6. 2008, 10:46

nechat vedenie pochromovat / potitanovat :lol:
Nevzdelany samouk, zo vsetkeho trosku, ziadne konkretne zameranie :)
Pupak
Příspěvky: 1457
Registrován: 28. 8. 2006, 8:12
Kontaktovat uživatele:

22. 6. 2008, 8:46

Tak jsem si cvicne promeril STAR a THK vedeni. Ani jedno nema stred utopeny.Jine tu zatim nemam a dural v tloustce 15mm to spolehlive ohne tak,ze s tim ani nepohnes.Tolik poznatek z praxe.Teoreticky to ovsem muze byt jinak.
Josef
Sponzor fora
Příspěvky: 5688
Registrován: 19. 11. 2006, 9:25
Bydliště: Valašsko

22. 6. 2008, 9:43

No, my používáme INA a Schneeberger a tam je to jak jsem psal. Že to přetáhne 15 mm silný dural, tak to musí být vozíček tak na 12 mm kolejničce. My používáme předepnuté 35 a výše. Protiplocha vozíku je zaškrabaná do roviny. Že by s tím po utažení nešlo hnout se nám nestalo, zatím, a to je dobře.
Pupak
Příspěvky: 1457
Registrován: 28. 8. 2006, 8:12
Kontaktovat uživatele:

23. 6. 2008, 7:20

Zkousel jsem vedeni 15,20 a 25mm.Vetsi nepouzivam a myslim,ze 90 % lidi,kteri staveji domaci CNC stroje take ne.Proto mi prijde logicke bavit se o techto rozmerech vedeni,nikoli o vedenich 35mm a vice,ktere tezko nekdo pouzije na svoji domaci frezku.Konstrokce voziku zadnou extra tuhost v tomto smeru nema a ocel je dost pruzna.Jelikoz k zablokovani vedeni staci 2-3 stovky,zejmena u predepjateho,neni to zadny problem s 15mm duralem dosahnout.Ono se trochu prohne oboji,ale na vedeni je to hned videt.Asi by nebylo od veci specifikovat rozmery hned,aby bylo jasne o cem je rec.
Odpovědět

Zpět na „lineárni vedení“