Stránka 1 z 3
Frézování masivního dřeva
Napsal: 11. 6. 2008, 6:16
od rawen
Nazdar,
při frézování na Proxxon MF70 do masivního buku mi zůstávají vyškubaná dlouhá vlákna dřeva ve směru jeho let a i napříč není řez čistý. Dělá to jen povrchová vrstva dřevěného polotovaru, která byla předtím zahoblována narovno. (Prostě polotovary jsou ze všech stran hladké kostky.) Pod tou povrchovou vrstvou je řez krásně čistý, takže tupým nástrojem to zřejmě nebude, ale chyba je někde v technologii. Chovají se tak všechny nástroje - primární je hrubovací čtyřbřitá válcová trojka a finišovací (zubařská) 0.86ka.
Můžete mi prosím poradit, jestli si pomůžu změnou obrábění sousledné/nesousledné nebo třeba diagonálním ježděním místo po vláknech/kolmo na vlákna dřeva?
Díky, Radek
Re: Frézování masivního dřeva
Napsal: 11. 6. 2008, 6:42
od prochaska
Není možné, že jsou to nástroje na ocel s nevhodnou geometrií (příliš tupý úhel břitu)? Třeba by nástroje na hliník případně speciální na dřevo fungovaly lépe.
rawen píše:Nazdar,
při frézování na Proxxon MF70 do masivního buku mi zůstávají vyškubaná dlouhá vlákna dřeva ve směru jeho let a i napříč není řez čistý. Dělá to jen povrchová vrstva dřevěného polotovaru, která byla předtím zahoblována narovno. (Prostě polotovary jsou ze všech stran hladké kostky.) Pod tou povrchovou vrstvou je řez krásně čistý, takže tupým nástrojem to zřejmě nebude, ale chyba je někde v technologii. Chovají se tak všechny nástroje - primární je hrubovací čtyřbřitá válcová trojka a finišovací (zubařská) 0.86ka.
Můžete mi prosím poradit, jestli si pomůžu změnou obrábění sousledné/nesousledné nebo třeba diagonálním ježděním místo po vláknech/kolmo na vlákna dřeva?
Díky, Radek
Re: Frézování masivního dřeva
Napsal: 11. 6. 2008, 7:12
od Fizol
rawen píše:Nazdar,
při frézování na Proxxon MF70 do masivního buku mi zůstávají vyškubaná dlouhá vlákna dřeva ve směru jeho let a i napříč není řez čistý. Dělá to jen povrchová vrstva dřevěného polotovaru, která byla předtím zahoblována narovno. (Prostě polotovary jsou ze všech stran hladké kostky.) Pod tou povrchovou vrstvou je řez krásně čistý, takže tupým nástrojem to zřejmě nebude, ale chyba je někde v technologii. Chovají se tak všechny nástroje - primární je hrubovací čtyřbřitá válcová trojka a finišovací (zubařská) 0.86ka.
Můžete mi prosím poradit, jestli si pomůžu změnou obrábění sousledné/nesousledné nebo třeba diagonálním ježděním místo po vláknech/kolmo na vlákna dřeva?
Díky, Radek
Môže to byť aj vlhkosťou dreva.
Napsal: 11. 6. 2008, 8:27
od Fero Cabadaj
Pokiaľ je to vlhosť tak to fakt nebude nikdy pekné. Ale mal by si skúsiť nástroj na obrábanie dreva a vysoké otáčky. Ak píšeš že pracuješ so 4 - britou frézkou skús len 2 - britú. 4 - britá mne pálila drevo ale pri 2- britej je to v pohode ale nesmieš stáť na jednom mieste lebo drevo hneď zahorí.
Napsal: 11. 6. 2008, 12:00
od HANESEK
Ahoj,pokud je dřevo vlhké nic s tím nenaděláš,hoď to do mikrovlnky, pokud se ti to tam vleze a vyzkoušej(hlavně to neupeč,dej míň watů)
Jestli to chápu dobře tou 0.86 to děláš proto aby byl v rozích co nejmenší rádius?Problém bude v tom,že je to malý průměr,dej pomalejší posuv a otáčky,musí se tvořit třísky,taky záleží kolik ubíráš materiálu na průměr frézky,určitě bude mít vliv úhel stoupání břitu.Frézka se spodním vyhazováním by bylo asi nejlepší řešení,ale pokud je tam místo na odvod třísek.Dobrý by bylo hodit sem foto jak to vypadá.
Hanések
Napsal: 11. 6. 2008, 1:22
od rawen
Díky za tipy.
Frézy rozhodně nejsou na ocel, zvláště ta zubařská.
S malou nejsou problémy s vlákny, protože už jen dokončuje ty ostré rohy. Třísku stíhá brát výborně, jedinou její nevýhodou je křehkost - stačí málo a láme se.
Vlhkost zvážím. Polotovar je vlastně odpad z průmyslové výroby, kde desky před rozřezáním léta vysychaly, což ale neznamená, že mi to v dílně nemohlo znovu navlhnout.
S pálením materiálu jsem měl problém jen u gravírování koulí nebo jehlanem, kdy na hrotu vlastně chybí břit.
Dvou- nebo jednobřitou frézu se stopkou 3mm sháním marně už dlouho, pokud někdo má, nabízím výměnu třeba za zubařský sortiment, kterého jsem získal poměrně dost.
Radek
Napsal: 11. 6. 2008, 1:56
od robokop
3mm jedno nebo dvoubrit maji skoro v kazdem shopu s nastrojema
takova otazecka
lidi kam vy vlastne chodite na nastroje a cim obrabite?
trosku mi pripada ze tady spousta lidi obrabi naostrenym hrebikem
Napsal: 11. 6. 2008, 2:41
od Fizol
robokop píše:3mm jedno nebo dvoubrit maji skoro v kazdem shopu s nastrojema
takova otazecka
lidi kam vy vlastne chodite na nastroje a cim obrabite?
trosku mi pripada ze tady spousta lidi obrabi naostrenym hrebikem
Niekedy ten "naostrený hrebík" poslúži rovnako ako drahá fréza.
Napsal: 11. 6. 2008, 2:43
od Fero Cabadaj
Nástroje na obrábanie dreva kúpiš v každom obchode s vercajchom. Hlavne nekupuj lacné frézky po 100 korún lebo po 2 metroch sú tupé a naostrenie je drahšie ako samotný nástroj.
Napsal: 11. 6. 2008, 2:44
od Fero Cabadaj
Jednobritá fréza 3 mm sa bežne používa na frézovanie drážok na tesnenie do okien a dverí
Napsal: 11. 6. 2008, 3:01
od Fizol
Niekedy dávnejšie sme vyrábali sústružené dielce, kde bolo potrebné aj frézovať. Boli to desiatky tisíc kusov, tak som objednal drahé značkové frézy a všetky stáli za prd. Nakoniec sme použili klasické upravené vŕtaky za cca 10 korun a tie vydržali najdlhšie
Nemusí by drahé vždy lepšie

Napsal: 11. 6. 2008, 3:11
od Fero Cabadaj
To máš pravdu. Frézky čo používam 1,25 mm tiež stoja 90 Sk a odíde len keď ju zlomím nepozornosťou, - nie a nie ju otupiť.

Napsal: 11. 6. 2008, 3:12
od HANESEK
Pokud používáš frézy na zuby je potom těžká nějaká rada

nic ve zlím.
Jedno a dvoubřité fré. se mi na fréz.dřeva neosvědčily tříbřitá ideální dobře vyvážená,samo záleží na tom co se děláš,na vrtání je potřeba hodně místa na třísky a častěji je vyhazovat,ale zase zkuz vrtat jednobřitou

zadrnčí a jde to do kamen.
To dřevo když budeš vážit ničeho se nedopídíš,je to zastaralé způsob,pokud máš nějaké zbytky z výroby tak dřevo bude z různých stromů a jejich částí,tím bude i hustota dřeva jiná.I když dřevo je sušeno přírodně třeba 10 let pod nějakou šopou pořád bude obsahovat kolem 14% vlhkosti což je dost,nehledě že není zbaveno různých kyselin a tříslovin,když budeš za takové vlhkosti obrábět ve 3D např. břízu,olši nebo aji buk tak se to pěkně tahá,nejidelnější je kolem 8% a míň,velké vliv to má na obrábění Véčkovým nástrojem.
Jinak používám fréz.nástroje od M.A.Ford u f.TTI široký sortiment,různé profily od f. Briani,Dimar,CMT a další dle sortimentu,když něco extra tak f. Carbide
Hanések
Napsal: 11. 6. 2008, 3:18
od dyntyd
to se nám stává na praxi na dřevo je dobré hrubování od okreje ke středu , pak se tomu vyhnes pokud jezdís od středu ven , pak se dřevo kouše .... aspon tak to mám odzpoušeno na praxích
Napsal: 11. 6. 2008, 3:46
od Já
ja pouzivam dvou britou frezu na drevo a povrch je uplne super chce to vysoky otacky a ta freza by mela met ty brity rovny zadny spiraly a idealni je prumer tak okolo 8 mm a 20 000 ot. ale to je asi na tyto veci velky