dědeček Soustruh - noname stolní soustruh

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Grad
Příspěvky: 2076
Registrován: 13. 7. 2014, 9:32

13. 7. 2014, 10:14

Zdravím všechny zdejší fachmany a prosím o pomoc.
Stal jsem se majitelem torza soustruhu na obrázku níže a jako zelenáč bych uvítal názory, rady i povzbuzení pro zprovoznění. :)
stařík.jpg
Základní info o něm:
- délka obrobku 300 mm
- celková délka 800 mm
- hmotnost údajně kolem 30 kg
- kužel pinoly koníka MK1
- sklíčidlo 80 mm
- vývrt vřetena 11 mm
Neznáte ho někdo? Každé další info jak vypadál original by se hodilo.

Něco málo jsem tady na fóru už pročítal a tak jsem dospěl k názoru, že na start pro takové to domácí žvíkání bude čína zbytečně drahá a na tunovou starou poctivou litinu mám ještě čas až zjistím co vlastně budu potřebovat... Počítám že repasi se něčemu praktickému přiučím z oboru a po jeho zprovoznění nebudu muset už více při pročítání tohoto fora teoreticky slintat a domnívát se, ale přímo si věci i vyzkoušet.

Je mne jasné že mne nemine:
- komplet rozebrání - je to předválečný kus a jsou tam všude imeriální závity - kde seženu měrku a kde pak scházející spojovací materiál? (zapoměl jsem se zeptat které že to války :wink: )
- odstranění rzí - jak postupovat mechanicky, nebo máte i jiné fígle v zásobě
- jak řešit pohon - přímo z motoru, nebo přes další převod
- jaký zvolit motor
Další dotazy příjdou jak se do něj pustím, teď mne napadá co to vlastně umí - co lze od něj očekávát? Do čeho by jste se pustili pro začátek, pokud by vám říkal pane a jak by jste postupovali při zprovozňování?
oscar
Příspěvky: 1223
Registrován: 2. 5. 2010, 8:50
Bydliště: Perníkovice

14. 7. 2014, 8:35

Grad píše:Do čeho by jste se pustili pro začátek, pokud by vám říkal pane
Poslal bych ho do sveta.
kominik
Příspěvky: 105
Registrován: 26. 1. 2011, 6:48

14. 7. 2014, 10:51

Ten soustruh bude někdy z počátku minulého století, je předělaný na klínový řemen, což je praktická výhoda, ale historická hodnota se tím blíží k nule. Pokud nemáš výměnné kola tak je i užitková hodnota velmi malá. Absence noniusů je taky problém. Vřeteník je skoro stejný jako tento:http://www.c-n-c.cz/download/file.php?i ... &mode=view
Má polámané zuby, a vidím v obrázku dobře že ta předloha nejde vyřadit? Nebo se to velké kolo dá posunout po hřídeli?

Motor - soustruh dáš na stůl, a buď dáš motor hned za soustruh, a nebo lépe pod stůl a za soustruh potom pohyblivou hřídel kterou budeš napínat klíňák, na tu si pak budeš muset nechat vyrobit atypickou řemenici stejnou jakou máš na soustruhu. Motor 500w si myslím že bude dostatečný...

Je to pěkný strojek, ale pokud nemáš zvláštní zálibu v historických mašinách, tak nemá význam se tím zabývat. Jenom než si necháš vyrobit ty ozubené kola, opravíš ty co tam máš, necháš vyrobit noniusy a tu řemenici, tak seženeš něco funkčního i s výbavičkou a užitná hodnota bude jinde...

Pokud se do toho pustíš, otec stále má ten soustruh z fotky co jsem posílal, měl jsem ho rozebraný, klidně poradím. Je to ultra jednoduchá věc oproti SUI co dělám teď :roll:
Uživatelský avatar
origosch
Příspěvky: 1286
Registrován: 19. 4. 2007, 10:39
Bydliště: Kladno

14. 7. 2014, 11:03

vidím v obrázku dobře že ta předloha nejde vyřadit
Nevidíš, je na excentru a vyřadit jde. :P
[URL=https://matchnow.life]Super casual Dating[/URL]
kominik
Příspěvky: 105
Registrován: 26. 1. 2011, 6:48

14. 7. 2014, 12:45

Jo, už to vidím, já myslel že se šoupne celá hřídel do boku jak na tom našem :lol:
Prot
Příspěvky: 273
Registrován: 13. 3. 2010, 11:55
Bydliště: Praha

14. 7. 2014, 3:30

Ale jinak je milouckej :)
chemic
Příspěvky: 215
Registrován: 8. 9. 2011, 5:50

14. 7. 2014, 9:13

Nevahej je to hézka masinka odrezit zaskrabat a jedem pokud to neni tajny odkud jsi treba pomuzu
Grad
Příspěvky: 2076
Registrován: 13. 7. 2014, 9:32

14. 7. 2014, 10:55

Koukám že se to tady rozběhlo a tak děkuji všem za názory a podporu.

ad Oscar - dík za názor, ale v mém případě je i cesta cílem, takže nepřichází v úvahu

ad kominik - vřelé díky za podporu a je to tak, pomoci alespoň radou bude potřeba :-), pro mne to zas tak ultra jednoduché nebude, už jenom to, že když jsem se pokoušel dnes s tím hejbat, tak jsem nepochopil k čemu je ta předloha (pokud to jsou ty dvě kola vzadu). S motorem jsem dnes již pohnul - namanul se mne čírou náhodou 3F, 750W + nějake řemeničky a tak jsem přemýšlel kam s ním viz. foto níže.
nastrel-pohonu.jpg
Mám někde frekvenční měnič od Lenze na 5,5 kW, tak pokud se najde a půjde to na něj použít, bude motor přímo na pracovní desce, tak jako je na obrázku bez toho kola uprostřed ve vzduchu. Snad bude pohon takto vyřešen a OK...
Na kolech je vylomen pouze jediný zub a ten prozatím pro roztočení nebude třeba.

ad Prot - jo jó, jak jsme se potkali, hned jsme si padli do oka. Není to prostě prahsprostá hranata škatule, ale má to duši i když zatím trocha bolavou :wink:, tak snád se také s pomocí tohoto fora povede ji vyspravit, ať ti předci co ho stvořili a makali na něm mají radost, že neskončil v šrotu...

ad chemic - dík za povzbuzení a pomoc je vítana na Vysočině :D , no právě odrezit - poraďte tady co a jak. No a zaškrabání, kapitola sama - něco jsem tady již četl, ále... kdyby bylo nějaký odkaz na vydejko... než na to dojde, určitě by pomohlo

No a teď pár dalších dotazů:
- jak vymyslet nonius, tak aby sloužil, ale moc neutrpěla mašinka...
- dnes jsem pochopil i díky nakopnutí od kominika, že pokud by se tam nějak dodělali převody přes ozubená kola až na trapezák, tak by to umělo závity a možná také podélny posuv - je to tak správně? Něco mne již při dnešní prohlídce říkalo, abych zkusmo změřil tapéz,
trapez.jpg
rozumím, že od toho se odviné následně i počítání ozubeného převodu - poraďte jak na to.
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8367
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

14. 7. 2014, 11:10

Alternativní cesta, bez shánění ozubených kol, je přidělat ke šroubu kličku a točit jím ručně. Dá se to při uzavřené matici použít jako jemný posuv :) I bez strojních a závitových posuvů se dá udělat hodně parády, na podobném soustruhu (ještě ho mám!) s touhle úpravou jsem se kdysi v hlubinách minulého tisíciletí učil soustružit :-)

Imperiální šrouby se dají stále ještě sehnat u různých dodavatelů pod názvem BSW, některé se dají nahradit americkými šrouby UNC (není to korektní, mají jiný profil závitu, ale sešroubovat to jde). Sada měrek se dá normálně koupit, stojí tak dvě stovky.
Aleš Procháska
chemic
Příspěvky: 215
Registrován: 8. 9. 2011, 5:50

15. 7. 2014, 4:47

Podle toho jak je to rezave ldealni by bylo chemicky odmastit a zaroven sundat starou barvu pak odmorit rez ale to je treba do sroubku rozebrat ozubeny kolecka se daji sehnat a tumlik je umi udelat perfektne spojovaci srouby pouzij metricke jinak se to dellavalo tak ze se dal do kupy alespon zakladni soustruh a na nem se dodelavali ostatni casti treba ty noniusy
fidel47
Příspěvky: 448
Registrován: 4. 12. 2011, 6:55

15. 7. 2014, 8:47

Je to moc pěkný soustruh, pokud je cesta cílem, tak bych si tohohle veterána uložil do skříně, dlouze bych přemýšlel, chodil třikrát denně číst inzeráty pořídil si literaturu, dokumentaci, druhý soustruh, frézku, nástroje, vyrobil spojovací materiál odpovídající době, ozubená kola, řemenice na plochý řemen, sehnal (tvarově) odpovídající motor a další potřebné věci,... abych ve výsledku měl pěkný starý soustruh, technicky odpovídající zhruba době výroby (a s mizivou hodnotou :) ) To by byla cesta a škola jako víno!
Pokud chceš rychle soustružit, nic nezkazíš tím že použiješ co dům dá, mnohému se při tom naučíš a zábava to taky bude fajnová, jen bych se vyhnul nevratným zásahům do konstrukce stroje, broušení, vrtání, řezání, i sundání původního nátěru bych považoval za nepřínosné (oč krásnější je starý ohmataný nátěr u takového stroje, nežli nový nátěr. Netýká se to však přepečlivě opravených strojů, kdy je kvalitní nátěr završením náročné rekonstrukce) zaškrabávání-nejsi-li v tom odborníkem bych se také vyhnul.
Funkce předlohy bych se pokusil naznačit takto:
Předloha.JPG
, pokuď zasuneš ta ozubená kola předlohy do záběru s koly co jsou na vřetenu, a současně vysuneš ten čudlík co je na boku velkého ozubeného kola na straně k univerzálce, pak se ti bude točit univerzálka asi 7krát pomaleji-to je ta červená čára na fotce, modrá naznačuje normální provoz bez předlohy. Pozor: Když ten čudlík nevysuneš a zasuneš pouze předlohu, tak se ti to nebude točit vůbec, když ten čudlík vysuneš, a nezasuneš předlohu, tak se ti bude točit vřeteno bez řemenice, oba případy nejsou vhodné při běžícím motoru! Mnoho zdaru a radosti při zasouvání!
kominik
Příspěvky: 105
Registrován: 26. 1. 2011, 6:48

15. 7. 2014, 10:27

Jsem rád že jsi se takto rozhodl, tyto stroje se mi velmi líbí, ale nemám čas a peníze se tomu věnovat...fidel47 ti pěkně popsal tu předlohu, já ještě doplním že tu variantu kdy je zařazená předloha a není tím bočním čudlem odpojená řemenice od hřídele jsem používal jako zabrždění vřetene při sundávání univerzálky.
fidel47
Příspěvky: 448
Registrován: 4. 12. 2011, 6:55

15. 7. 2014, 11:08

kominik píše:Jsem rád že jsi se takto rozhodl, tyto stroje se mi velmi líbí, ale nemám čas a peníze se tomu věnovat...fidel47 ti pěkně popsal tu předlohu, já ještě doplním že tu variantu kdy je zařazená předloha a není tím bočním čudlem odpojená řemenice od hřídele jsem používal jako zabrždění vřetene při sundávání univerzálky.
Taky to tím brzdím při sundávání univerzálky a taky při obrážení drážek na klínky, ale já když zapomenu :oops: a zapnu motor, tak mi proklouzne plochý řemen, nevím, co by se stalo s klínovým řemenem a následně s ozubením-klíňák by tak lehce neproklouznul...asi
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7405
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

15. 7. 2014, 12:20

fidel47
dokonale shrnuto vše kolem takovéhle mašinky
a tohle
fidel47 píše: jen bych se vyhnul nevratným zásahům do konstrukce stroje, broušení, vrtání, řezání, i sundání původního nátěru bych považoval za nepřínosné
je třeba obzvlášť zdůraznit !!!
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
fidel47
Příspěvky: 448
Registrován: 4. 12. 2011, 6:55

15. 7. 2014, 2:01

testone píše:fidel47
dokonale shrnuto vše kolem takovéhle mašinky
a tohle
fidel47 píše: jen bych se vyhnul nevratným zásahům do konstrukce stroje, broušení, vrtání, řezání, i sundání původního nátěru bych považoval za nepřínosné
je třeba obzvlášť zdůraznit !!!
jéje, taky jsem toho nemálo ,,zrenovoval" než ze mě tohle moudro vypadlo... :roll: Za hlavní poznatek bych považoval, že většina problémů co jsem měl se soustružením, a které jsem jako začátečník chtěl řešit opravou soustruhu (ložiska, vůle, zaškrabávání...) byla způsobena chybnou obsluhou a neznalostí , nikoliv vyběhaný soustruhem. To odbočuji od tématu, ale i tenhle poznatek může pomoci při uvedení Gradova soustruhu do provozu. Je to moc pěkný soustruh, to na jednoho ta historie přímo dejchne!
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“