Zdravím,
studuji posledním rokem Strojírenskou fakultu v Brně (obor Aplikovaná informatika a řízení) a jako diplomovou práci mám cenově dostupnou 3D tisknutelnou domácí frézku. Inspiroval jsem se jak tímto fórem tak sáhodlouhým hledáním na internetu a někde jsem zahlédnul konstrukci s dvěmi vodícími tyčemi na každé straně. Drtivá většina všech návrhů má ovšem portál řešený komplet se "zády" a vedením pouze podepřenou tyčí (proč to?). Fréza je určená na obrábění balsy, tenkých překližek a plátů karbonu. Nejde mi o přesnost v setinách milimetru ani o dlouhou životnost či rychlost opracování. Nebude používána pro komerční učely. Jde čistě o nástroj na relativně přesné a hlavně jednotné obrábění například výztuh do křídel modelů letadel či rámů dnes tak oblíbených "koptér".
Technické parametry:
vodící tyče: 16mm (x,y) 10mm (z) (ty 16 mm zbyly tak je chci použít)
závitové tyče: T16x4 (x,y) T12x3 (z) (Ukončení tyčí bude klasicky přes domeček u motoru s dvěma 7200 a na druhé straně nějaké radiální, lisovat asi ne, spíš matkou a tyč stočená na 10 mm)
vodící matice budou plastové od wolkoplastu (samomazací a bez vůle)
hliníkové profily: 30x30 mm (profily tvořící rám budou spojené kovovými L profily aby to tvořilo rám či kosku chcete-li, případně vyřezat závit do středového čtverce profilu a na něj kolmý profil provrtat a sešroubovat)
materiál spojů: ABS plast
obráběcí nástroj: Dremel 3000
zdvih osy z max: 50 mm (nepočítá se s obráběním víc než 10 mm vysoké desky)
pracovní plocha: 600x400 mm
lineární ložiska jsou LM16uu a jsou použity po dvojicích (zbytečné?)
motory NEMA17 a řízení pomocí arduina, driverů atd. Klasika jak u tiskáren
Moje otázky tedy jsou:
Je potřeba zakufrovat komplet záda portálu? Chci se vyhnout přílišnému předsazení obráběcího nástroje na jednu stranu. Takhle je vedení na jedné straně a nástroj na druhé)
Bude konstrukce dost tuhá na zkrut?
Neřeším zbytečně tuhost kovových částí, když mi přesnost rozhodí plast?