Stránka 1 z 2
Stoupání šroubu a volba krokového motoru
Napsal: 28. 1. 2015, 11:11
od bacman
Ahoj,
stavím frézku/plotter. Pracovní plocha bude 1000x500mm. Převážně na překližku, výjimečně tvrdší dřevo, možná hliníkový plech (spíš ne). Zajímá mě, jak dimenzovat pohony, resp. jaké zvolit stoupání šroubů?
Osa X - podepřené tyče 20mm, Y - kuličkové lineáry. Pohon chci trapézovými šrouby a KM. Každá osa 1 šroub, 1 motor.
Na posouvání X osy potřebuji cca 5N, Y bude lehčí.
Moje amatérské propočty:
Motor 1Nm... tzn. 1N síla na dráze 6,28m na otáčku... šroub se stoupáním 5mm/ot. ... tedy síla na matici by měla být 1N * 6,28m/5mm * účinnost šroubu (20% odhad?) = 251N
V otáčkách KM ztratí moment dejme tomu na 1/3Nm ... = 83N
Je to hodně, nebo málo? Bude stoupání 5mm stačit na přijatelnou rychlost posuvu?
Je možné použít ocelové matice, nebo je nutný bronz/plast?
Re: Stoupání šroubu a volba krokového motoru
Napsal: 28. 1. 2015, 12:01
od chb
co se týká síly, kritické je zrychlení, ne ustálená síla krokového motoru - ale to závisí na hmotnosti kompletu osy
a co se týká rychlosti - koukni na grafy průběhu momentu k otáčkám, KM mají od určitých otáček prudký pokles momentu, a když si doplníš převodový poměr KM na šroub tak to lehce spočítáš
Re: Stoupání šroubu a volba krokového motoru
Napsal: 28. 1. 2015, 5:16
od bacman
Zrychlení osy? Počítám, že pojedu jen pár cm/s, počítám 5cm/s. Jak mě při tom bude trápit zrychlení? Hmotnost X (čím se bude celkem hýbat) odhaduji na max 15kg, hmotnost Y max 5kg. Při 0,1g zrychlení, což je nástup na max rychlost za 0,05s mi síly vychází Fx = 15N, Fy = 5N, tedy zanedbatelné... To bych spíš měl řešit setrvačný moment motoru a šroubu, když bude točit 1000 ot/min.
Nechci dělat chytrýho, mám tu 0,5Nm motory, rád bych je použil, jen se mi nechce věřit, že by byly schopné hýbat takovou mašinou. I když to zatím vychází.
Re: Stoupání šroubu a volba krokového motoru
Napsal: 28. 1. 2015, 5:27
od robokop
zrychleni je dost fatalni
mnoho lidi to zanedba a pak zaplacou
napriklad kdyz jedes obdelnik tak v kazdem rohu jedna osa zastavi a druha musi rozjet z nuly na nominalni rychlost
tento okamzik se da resit budto tak ze reknes stroji na takovych mistech zastavovat nebo jezdit plynule pricemz ti to zaobli ty rohy tak aby nemusel zastavit
v jednom pripade to je desne zpomaleni na kazdem napojeni vektoru zastavovat v druhem to jezdi nepresne (nedojizdi)
to zpomaleni odpovida i nekolikanasobnemu prodlouzeni doby obrabeni
ty nepresnosti jsou az radove v milimetrech
vse zavisi na velikosti zrychleni ktere tomu dovolis (nektera masina zrychli na plnou rychlost treba na draze 1mm jina na nekolika centimetrech, podle toho jsou poskozene ty rohy
precti si problemy lidi s G61 a G64 zde na foru, uvidis
tusim ze v machu je to i videt primo v simulaci jak nedojizdi
Re: Stoupání šroubu a volba krokového motoru
Napsal: 28. 1. 2015, 8:18
od bacman
Dobře, jaký moment KM tedy ze zkušeností doporučujete pro popsaný stroj?
Re: Stoupání šroubu a volba krokového motoru
Napsal: 28. 1. 2015, 8:22
od RaS
motory máš tak postav frézku a vyzkoušej to a uvidíš co si to nechá líbit.. buď na nich zůstaneš a nebo přejdeš na něco jiného.. ono něco počítat když to má spoustu neznámejch je dost komplikované..
Re: Stoupání šroubu a volba krokového motoru
Napsal: 28. 1. 2015, 8:51
od origosch
S 0,5 Nm neduživcema se nna 1000 x 500 moc nechytne.

Re: Stoupání šroubu a volba krokového motoru
Napsal: 29. 1. 2015, 10:36
od Thomeeque
proč by ne, resp. jak s tim souvisí rozměry pracovní plochy?
Re: Stoupání šroubu a volba krokového motoru
Napsal: 29. 1. 2015, 11:29
od pepik
Thomeeque píše:proč by ne, resp. jak s tim souvisí rozměry pracovní plochy?
Já si myslím že ano. Jak bylo řečeno, tak kritické je zrychlení. Jednou jsem to počítal a samotného mne to překvapilo. Zrychlení portálu a stolu je vpohodě i při vyšších hmotnostech, ale úhlové zrychlení šroubů je kritické. A tady budou hodně dlouhé a asi nebudou mít jen 12 mm jako jsem to počítal já u sebe.
Re: Stoupání šroubu a volba krokového motoru
Napsal: 29. 1. 2015, 11:42
od origosch
Pokud to má mít pracovní plochu 1000x500, a konstrukce bude z balsy, tak to s tím skutečně moc nesouvisí.
Ale nesmí být moc silná ta balsa.
Je to něco podobného, jako pohánět autobus motorem z Babetty

Re: Stoupání šroubu a volba krokového motoru
Napsal: 29. 1. 2015, 11:47
od Thomeeque
EDIT: Ale jo, hmotnost šroubu bude v těhle rozměrech asi značná, tam ta souvislost fakt je, ok..
Re: Stoupání šroubu a volba krokového motoru
Napsal: 29. 1. 2015, 12:21
od bacman
Aspoň na X udělám rotační matice. Šroub bude 16x4.
Y nechám klasicky na 12x3.
Re: Stoupání šroubu a volba krokového motoru
Napsal: 29. 1. 2015, 12:30
od origosch
Nejde jenom o hmotnost šroubu, ale celkovou hmotnost všeho, co se musí dát do pohybu a potom zase zabrzdit. Rotační matice řeší jenom kmitání šroubu, ale taky ne na 100%.
Re: Stoupání šroubu a volba krokového motoru
Napsal: 29. 1. 2015, 1:49
od Thomeeque
origosch píše:Nejde jenom o hmotnost šroubu, ale celkovou hmotnost všeho, co se musí dát do pohybu a potom zase zabrzdit.
To ale nijak zvlášť markantní vliv nemá, nebavíme se tu o tunové mašině..
Re: Stoupání šroubu a volba krokového motoru
Napsal: 29. 1. 2015, 1:56
od RaS
když budeš počítat se zrychlením třeba 5000 tak je uplně jedno jestli vozíš 100kg nebo třeba tunu, skoro všechna energie je potřebná na to zrychlení šroubu a vlastní hmota je zanedbatelná.. čím menší zrychlení budeš uvažovat tím větší vliv bude mít ta vlastní hmotnost.. takže pokud na začátku nevíš jaké chceš rychlosti, jaké zrychlení tak je veškerej výpočet jedna velká neznámá a může ti klidně stačit 0,5Nm ale taky třeba 5Nm může bejt málo, prostě hra s čísly, které jsou ve skutečnosti vycucané z prstu, ... takže podle mě je lepší postavit stroj, vyzkoušet to co mám doma a pak kdyžtak řešit upgrade.. než spočítat nějakej nesmysl, ten koupit a pak řešit že to nedělá to co chci.. a nebo se stane to že se to celý rozklepe a vyhodíš to rovnou celý
