Stránka 1 z 11

Vřeteno ATAS

Napsal: 1. 9. 2008, 7:23
od Miroslav
Přátelé CNC,
koupil jsem si ve firmě ATAS Náchod vřeteno FT4C52G. Musím přiznat, že není ideální. Nemá totiž axiální ložisko. Technik vývojového pracoviště mě při nákupu ujistil, že na obrábění dřeva (já totiž obrábím jen dřevo nikoliv profi, ale hobby) vystačím s tímto provedením bez úprav a úpravám se nebrání. Kdyby se něco vysypalo, tak v rámci záruky mi vřeteno opraví. Oprav zatím nebylo třeba. Vřeteno opravdu pracuje bez závad jako vítr už dva měsíce.
Mohu srovnávat toto vřeteno s PROTOOLem DGP 30-8 E. ATAS má stabilnější otáčky a je téměř nehlučné. Nevýhodou je že potřebuje frekvenční měnič. Upínání nástroje je téměř shodné. ATAS používá kleštiny Bosch.
Co vás zde možná osloví je možnost nákupu jen některých součástek vřetene a motor si složit sám. A tak mě napadlo vynechat při nákupu hřídel, nahradit ji tak, aby oložiskování a třeba i upínání bylo podle gusta uživatele. Technické oddělení ATASu poskytne i některé výkresy.
Já osobně sním o automatické výměně nástrojů.
Poradí mi někdo nebo vymyslí zde někdo něco?
Ještě cena – cca 4500 Kč.

Napsal: 1. 9. 2008, 7:26
od Miroslav
Ještě foto.

Napsal: 1. 9. 2008, 11:40
od walter
Zajímavé .

A cena frekvenčního měniče?

Napsal: 1. 9. 2008, 11:55
od Miroslav
Nový frekvenční měnič Siemens cca 5000 Kč.

Napsal: 1. 9. 2008, 7:44
od Pupak
Hezky motorek.Jaky to ma osazeni na klestinu.Z toho vykresu neni jasne,co tam jde za klestinu a jaka je matice.

Napsal: 1. 9. 2008, 7:59
od Mad_BOXs
Já už ho mám asi od února a jsem naprosto spokojený. Používám ho jen na "řezání" 1.6mm frézou. Ten tichý chod je supr.

Napsal: 1. 9. 2008, 8:29
od rawen
Můžu poprosit o odkaz na web? Na ATASU jsem ho nenašel.

Radek

Napsal: 2. 9. 2008, 6:30
od Miroslav
Do toho vřetena pasují kleštiny z přímé brusky Bosch GGS 27 a zrovna tak ta převlečná matka.
Na webu ATAS toto vřeteno vystavené není.
Používám vřeteno ATAS na frézování tvrdýho dřeva. Nechá si líbit kapsování frézou 16mm na stopce 8mm do hloubky 4mm rychlostí 800mm/min a ot. 18000. Nemám pocit, že by se trápilo.

Napsal: 2. 9. 2008, 7:59
od walter
A bylo by možné klasická radialní ložiska vyměnit za kosoúhlá ? Pro případ většího axialního zatížení ? A jak je nasměrovat do X nebo do O ?

Napsal: 2. 9. 2008, 8:48
od Miroslav
Já se domnívám, že by bylo možné vyměnit ložiska radiální za ložiska s kosoúhlým stykem. Dokonce jsem k tomu mírně nutil i výrobce, ale po dohodě, že nejprve zkusím, jak se vřeteno bude chovat tak jak jej standardně vyrábějí, jsem od záměru ustoupil.
Přední ložisko je 6002.2ZR a zadní 6000ZZ.

Napsal: 2. 9. 2008, 9:18
od Josef
V případě výměny by se musela udělat úprava přírub motoru.
Kosoúhlá ložiska řady 72.. odpovídají rozměrově řadě 62.., a
ve vřetenu jsou použita ložiska řady 60..

Napsal: 3. 9. 2008, 6:49
od walter
A šlo by to vůbec z udělat ? Je tam dostatek místa a jak s upnutím ?

Napsal: 3. 9. 2008, 8:06
od Miroslav
Ta přední příruba je obyčejný rotační dílec snadno vyrobytelný. Horší to bude s tou zadní přírubou.
Tady jsou ještě dva výkresy.

Napsal: 3. 9. 2008, 8:28
od walter
Jedno kosoúhlé ložisko by asi nestačilo, co?

Pak jsem koukal - je tam cosi lepeného. Půjde motor rozebrat?

Napsal: 3. 9. 2008, 9:35
od Miroslav
Já bych ten motor nerozdělával. Jak jsem psal na začátku, je možné si u ATASu koupit jen ty díly, které použijete pro vlastní montáž. Některé díly si můžete sám vyrobyt, některé sériové díly si můžete upravit a montáž si pak zmáknete sám.
Alespoň takto jsem se domluvil v ATASu pro případný další nákup. Mě totiž opravdu láká ta automatická výměna nástrojů a to by se musela konstrukce toho motoru hodně upravit. Ale to opravdu nevím, jak do toho.
Poradí mi někdo?