Odpor civek motoru?

radim.k
Příspěvky: 21
Registrován: 3. 9. 2008, 3:49

3. 9. 2008, 3:57

Dobrý den,mam dotaz sehnal jsem krokove motory pro frezu jeden motor ma 4 draty a na nem namerim na kazde civce kolem 2,8 ohmu to je v pořádku ale ty ostatni maji 6 dratu a kdyz najdu jednotlive civky tak maji odpor kolem 10 ohmu.Tak se chci zeptat jestli je to podstatne nebo ne,jde mi hlavne oto aby to vzala elektronika (elektroniku sem udelal podle maczaka).Předem děkuji za odpověd.
Uživatelský avatar
CZ_Pascal
Příspěvky: 884
Registrován: 14. 1. 2008, 8:24
Bydliště: Brno

3. 9. 2008, 4:58

No je zrejme ze vetsi odpor je delsi a tenci drat. S tim souvisi vice zavitu coz znaci vetsi indukcnost motoru. No a s vetsi indukcnosti je vetsi problem jit do otacek, protoze je potreba velke napajeci napeti. Nadruhou stranu je potrebny mensi proud pro stejny moment. Jde tedy o to na co jsou motory urcene. Zalezi tedy na jak velke napeti a proud mate drivery. A jake otacky z motoru chcete dostat.
radim.k
Příspěvky: 21
Registrován: 3. 9. 2008, 3:49

3. 9. 2008, 5:12

Drivery sou na 24V a max 5A a otacky nejsou pro me zas tak podstatne
alfy.cs
Příspěvky: 49
Registrován: 12. 10. 2006, 7:49
Bydliště: Pardubický kraj
Kontaktovat uživatele:

4. 9. 2008, 12:59

Pokud to je od Maczáka jak píšeš, tak driver je na ca 32V s proudem 1,5A (max 2A když dobře chladíš). Jinak ten motor se 6ti dráty má vyvedeny středy cívek, není tedy potom problém motor rozdělat a uvnitř ho přepojit na 4dráty ven, tedy bipolární paralelní. Tím dosáhne motor vyšších otáček při použitelném momentu a trochu vzroste proud (teoreticky 2x, ale není tomu vždy tak). Už jsem takto upravil asi 10 motorů a všechny se mají čile k světu :).
ALFY
AcemanLB
Příspěvky: 561
Registrován: 11. 11. 2008, 8:53
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

19. 5. 2009, 8:29

Mohl bych se zeptat na přesný návod pro úpravu motorů na bipolární? Jestli jsem to teda správně pochopil že jde 6 vývodovej rozebrat a nějak přepojit.
Uživatelský avatar
pájač
Příspěvky: 1115
Registrován: 28. 1. 2008, 8:35
Bydliště: Levice

19. 5. 2009, 10:02

Pri sériovom zapojení vinutí zapojíš len dva krajné , stredný vynecháš a nemusíš rozoberať motor . Pokiaľ to chceš mať zapojené paralelne , musíš rozobrať a prehodiť vývody .
Nemáš CNC - nič neznamenáš.
30.01.10 pokusne spustené CNC. Neviem, ako som mohol doteraz bez neho žiť. ><((((º>
http://www.fishpol.sk
AcemanLB
Příspěvky: 561
Registrován: 11. 11. 2008, 8:53
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

14. 6. 2009, 11:49

Dobrá, takže efekt při rozebrání motoru a přepojení uvnitř bude mít za následek to, že se motor dostane do vyšších otáček? Bude mít při těch vyšších otáčkách alepsoň nějakej moment?
k
Příspěvky: 814
Registrován: 12. 8. 2008, 12:00
Bydliště: Kosice SK

15. 6. 2009, 6:59

vseobecne sa to neda povedat .. kazdy motor sa bude spravat trochu inac . najlepsie je ked mate k dispozicii od vyrobcu presne namerane charakteristiky krutiaceho momentu pro rozlicnych zapojeniach.

Plati co uz hore bolo napisane .. cim viac zavitov je na cievke (t.j. napr zapojeni 2 cievok v serii ) tym slabsi prud staci na nejaky krutiaci moment ale naopak, motor potrebuje driver na vyssie napetie pokial ma mat aj otacky. Tato cesta je ale jedina ktora vedie k vysokym otackam a rozumnemu krutiacemu momentu t.j. driver fakt musi davat vyssie napetie a otrebny prud.

Opacna cesta driver na nizke napetie je zas o tom, ze musim davat cievky paralelne alebo pouzit len jednu z cievok (t.j. pri 6 vodivovom motore zapajam stred a jeden krajny vodic .. druhy ostava vo vzduchu). To ale znamena ze vo vyssich otackach nemam sancu.. krutak pojde prudko dole. Ak potrebujem ale pomaly posuv a velky krutiaci moment je toto riesenie priatelne.
AcemanLB
Příspěvky: 561
Registrován: 11. 11. 2008, 8:53
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

15. 6. 2009, 2:14

Ok zkusím to řepojit jeden motor jsem rozebral a zkusil vyfotit. řeknete mi co a jak přepojit? momentálně je to zapojené oranžový + modrý jedno vinutí. Červený a žlutý druhé vinutí a černej s bílým nezapojeno.
Přílohy
DSC00054.JPG
Uživatelský avatar
pájač
Příspěvky: 1115
Registrován: 28. 1. 2008, 8:35
Bydliště: Levice

15. 6. 2009, 4:30

Ak čierny s bielym nie je zapojený , niet čo prepájať . Motor je navinutý bipolárne .
Nemáš CNC - nič neznamenáš.
30.01.10 pokusne spustené CNC. Neviem, ako som mohol doteraz bez neho žiť. ><((((º>
http://www.fishpol.sk
Uživatelský avatar
tomashal
Příspěvky: 288
Registrován: 15. 7. 2006, 10:19
Bydliště: Kudlovice
Kontaktovat uživatele:

15. 6. 2009, 6:44

Já tam vidím všech osum drátů, takže to musí jít. Pokud je bílý s černým nezapojen, chce to akorát kuchnout ten konektor nebo co to je, zrušit klemy a dát je podle požadovaného zapojení.

Tomáš
Avenger
Příspěvky: 382
Registrován: 19. 10. 2006, 8:41
Bydliště: Litoměřice

16. 6. 2009, 7:39

Když ten KM motor takto otevřu (třeba kvůli výměně kabelů) a nebudu vytahovat to jádro ven, tak žádná ztráta magnetismu nehrozí je to tak?
Uživatelský avatar
pájač
Příspěvky: 1115
Registrován: 28. 1. 2008, 8:35
Bydliště: Levice

16. 6. 2009, 8:11

Samozrejme. Keď vytiahneš rotor , tak potom motor môžeš použiť ako ťažítko pri lepení papiera . :?
Nemáš CNC - nič neznamenáš.
30.01.10 pokusne spustené CNC. Neviem, ako som mohol doteraz bez neho žiť. ><((((º>
http://www.fishpol.sk
AcemanLB
Příspěvky: 561
Registrován: 11. 11. 2008, 8:53
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

21. 6. 2009, 8:36

Takže jsem přemeřil všechny dráty co jsou vyvedené ven z konektoru a doměřil se tohoto podle http://www.c-n-c.cz/viewtopic.php?t=58&start=0:
v pripade B
velmi caste u starsich motoru z tiskaren typu Star a podobne
jsou vinuti uprostred vyvedena a umoznuji tak unipolarni nebo bipolarni seriove zapojeni

dejme tomu ze jedno vinuti (jedna polovina) ma odpor 100 ohmu

v tom případě jsou tři možnosti kterých se doměříme

1. nekonečný odpor - dva dráty které měříme nejsou ze stejné fáze (tj jeden je z bočních vinuti a druhy z horních)

2. 2.2 ohmu - měříme dráty žlutý(1) + černý(3), červený(2) + černý(3) nebo oranžový(4) + bílý(5), bílý(5) + modrý(6)

3. 4 ohmy - měříme dráty žlutý(1)+červený(2) nebo oranžový(4) + modrý(6)
vinuti je vlastne jen kus dratu takze se jeho stejnosmerny odpor scita s jeho dvojnasobnou delkou v tomto pripade

pripojeni na budic se provadi nasledovne:

na unipolarni budic
5 a 3 na + napeti zdroje a 1,2 na jednu fazi budice a 4,6 na druhou
prohozenim dratu ve fazich lze zmenit smer dal je to pokus omyl

na bipolarni se pripoji 1,2 a 4,6. draty 3 a 5 zaizolujte a nechte nepripojene
prohozenim dratu ve fazich lze zmenit smer dal je to pokus omyl.


Potom jsem sundal ten plastový konektor a najednou koukám že je pod konektorem 8 plošek. Úplně na krajích vpravo a vlevo tedy nejsou ty vývody vyvedeny ven z motoru, ale jeden je propojen s černým a druhý s bílým. Při proměření nevyvedených s bílým a černým to dává odpor 0,9 ohmů. Mám tedy zrušit tohle propojení vyvést potom ty dva dráty mimo motor? A které potom zapojit na driver?
Přílohy
DSC00063.JPG
Uživatelský avatar
pájač
Příspěvky: 1115
Registrován: 28. 1. 2008, 8:35
Bydliště: Levice

21. 6. 2009, 10:01

Pokiaľ jedno vinutie má ako uvádzaš príklad : 100 ohmov , nikdy potom nemôžeš namerať 2,2 a 4 ohmy . Obrázek
Nemáš CNC - nič neznamenáš.
30.01.10 pokusne spustené CNC. Neviem, ako som mohol doteraz bez neho žiť. ><((((º>
http://www.fishpol.sk
Odpovědět

Zpět na „Krokové motory“