Pracovní teplota krokových motorů

Odpovědět
vasco
Příspěvky: 7
Registrován: 26. 8. 2008, 11:55

4. 9. 2008, 5:00

Dneska se mi poštěstilo ukořistit krokový motor ze staré kopírky. Je to typ PM35S-048 od firmy Minebea. Odkaz na katalogový list.

První věc která mně překvapila je, že má 5 vývodů. Multimetrem jsem nakonec vývody identifikoval a zapojil, ale i tak nechápu vnitřní zapojení toho motoru. Co tam dělá ten pátý vývod? Změřil jsem, že vůči všem ostatním vývodům má poloviční odpor.

A druhá otázka: Jaká je běžná pracovní teplota krokových motorů? Já motor napájel 12V, což je poloviční hodnota než jakou udává výrobce. Motor se za chviličku zahřál na 40˚C. Je to normální? Mně to připadá moc, protože výrobce udává:

Kód: Vybrat vše

Operating Tmp.  -10˚C ~ 50˚C
Z toho mi vyplývá, že bude potřeba motor chladit.
Kopi.
Příspěvky: 310
Registrován: 26. 10. 2006, 3:02

4. 9. 2008, 5:44

No má to vývody jako běžnej unipolární KM, nejde zapojit bipolárně, protože má uvnitř všechny cívky spojeny právě do jednoho společnýho uzlu - 5. vývodu.
A nemá poloviční odpor vůči ostatním, právě naopak má dvojnásobnej, protože v ostatních případech měříš dvě cívky najednou... :)

No a ten 5. vývod je buďto připojenej na +XX V a zbylý čtyři uzemňuješ, a nebo naopak, 5. vývod je uzemněnej a na zbylý čtyři připojuješ na napájení.
vasco
Příspěvky: 7
Registrován: 26. 8. 2008, 11:55

4. 9. 2008, 5:47

Kopi. píše:No má to vývody jako běžnej unipolární KM, nejde zapojit bipolárně, protože má uvnitř všechny cívky spojeny právě do jednoho společnýho uzlu - 5. vývodu.
A nemá poloviční odpor vůči ostatním, právě naopak má dvojnásobnej, protože v ostatních případech měříš dvě cívky najednou... :)
Aha, o tom jsem se nikde nedočetl. Tak to bude i nejspíš důvod, proč se tak zahřívá. Já ho zapojil bipolárně :-)
Uživatelský avatar
H4N$
Příspěvky: 92
Registrován: 17. 11. 2007, 9:40
Bydliště: 49°24'9.07"N 17°12'40.95"E

4. 9. 2008, 5:49

Při provozu je z motoru teplo částečně odváděno konzolou na kterou je motor připevněn.
U krokových motorů se dá jako bezpečná považovat teplota kdy na nich ještě udržíš ruku.
To co je na štítku je zřejmě rozmezí teplot za kterých by měl být motor provozován.
Nikdy neříkej, že něco nejde, protože se najde iniciativní blbec, který neví, že to nejde a udělá to.
Uživatelský avatar
pájač
Příspěvky: 1115
Registrován: 28. 1. 2008, 8:35
Bydliště: Levice

4. 9. 2008, 6:41

Kopi. píše:Aha, o tom jsem se nikde nedočetl. Tak to bude i nejspíš důvod, proč se tak zahřívá. Já ho zapojil bipolárně :-)
Bipolárne ? To snáď ani nejde , a čo na to elektronika ? :shock: Pokiaľ motor rozobereš a vo vnútri rozdelíš a následne poprepájaš vinutia , tak by sa to dalo . Pozor ! pri rozoberaní za žiadnych okolností navyťahovať rotor zo statoru , inak ameň . :(
vasco
Příspěvky: 7
Registrován: 26. 8. 2008, 11:55

4. 9. 2008, 7:00

No tak nevím, začínám z toho být zmatený.

Elektronika je dělaná doma na koleně. K buzení motorů jsem použil H-můstek L293D. Na vývody 3 a 6 jsem zapojil jednu cívku, na vývody 11 a 14 druhou.

Když jsem takto zapojil výše zmíněný motor, ten 5. vodič jsem nezapojil, motor se točil jedním směrem a odebíral 0.2A v klidu.

Po zapojení druhého motoru, který má jen 4 vývody se směr otáčení stále měnil. Zkoušel jsem prohodit dvojice vývodů, ale výsledek byl stejný.

S problematikou krokových motorů teprve začínám. Snažím se sestrojit bipolární budič s polovičním krokem, ale nějak se mi nedaří přijít na to, jak mám jednotlivé cívky budit napájecím napětím.
Uživatelský avatar
pájač
Příspěvky: 1115
Registrován: 28. 1. 2008, 8:35
Bydliště: Levice

4. 9. 2008, 7:15

Neviem aké zapojenie draiveru používaš . Pokiaľ to elektronika prežila , treba sa radovať , niekedy na odpálenie stačia aj menšie prehrešky . Cievky v motore musia byť zapojené : Dve a dve paralelne , alebo dve a dve sériovo , alebo použiješ len dve oddelené vinutia a tie pripojíš na bipolárnu elektroniku - zvyšné dve vinutia jednoducho nezapojíš . Takýmto zapojením však klesne výkon motora .
Uživatelský avatar
pájač
Příspěvky: 1115
Registrován: 28. 1. 2008, 8:35
Bydliště: Levice

4. 9. 2008, 7:31

Až teraz som si pozrel aký máš motor . S tým bohužiaľ nič nenarobíš . Ten sa dá použiť pri piatich vývodoch len v unipolárnom zapojení . :(
vasco
Příspěvky: 7
Registrován: 26. 8. 2008, 11:55

4. 9. 2008, 7:35

pájač píše:Až teraz som si pozrel aký máš motor . S tým bohužiaľ nič nenarobíš . Ten sa dá použiť pri piatich vývodoch len v unipolárnom zapojení . :(
Naštěstí mám ještě několik kusů, které mají 4 vývody, takže jsou určitě bipolární. Teď se snažím přijít na to, jak je spínat, aby se otáčely v jednom směru.
Uživatelský avatar
pájač
Příspěvky: 1115
Registrován: 28. 1. 2008, 8:35
Bydliště: Levice

4. 9. 2008, 7:49

Na zmenu smeru sa používa vstup DIR na krokovanie vstup STEP . Neviem na čo a ako chceš motor použiť a čím ho ovládať , ale doporučil by som použiť osvedčené zapojenie drivera , alebo zakúpiť hotový .
vasco
Příspěvky: 7
Registrován: 26. 8. 2008, 11:55

4. 9. 2008, 7:55

Ten článek na robotice.cz jsem již četl. Ten první odkaz je dobrý, je to tam lépe popsáno (teda alespoň pro mně). Díky
Uživatelský avatar
pájač
Příspěvky: 1115
Registrován: 28. 1. 2008, 8:35
Bydliště: Levice

4. 9. 2008, 7:58

Ja zas neviem po americky . :D
Odpovědět

Zpět na „Krokové motory“