Stránka 1 z 2
Výroba závitového očka
Napsal: 7. 4. 2015, 4:04
od Rambo007
Vyměňoval jsem ložisko na autě a nešlo stáhnout ani po nahřátí a museli jsme válečky ložiska rozřezat autogenem, aby šlo rozebrat na autě a vnitřní kroužek rozříznout rozbruskou. Jak se tavily válečky tak trochu roztaveného kovu nacákalo na závit M30 x 2. Kolenovrtovi se nechce kupovat kvůli jednomu proříznutí nové očko a hlavně by si chtěl hrát. Našel jsem staré očko o trochu menší a vymyslel jsem, že bych si na soustruhu do něho vyřízl ten správný závit. Rozehřál jsem ho autogenem a čekal, že po vychladnutí nebude zakalené. Bylo. Druhý pokus rozehřála jsem ho autogenem, zasypal horkým pískem a nechal chladnout v rozpálené troubě. Zase nic moc. A teď do mne. Dá se vůbec odstranit zakalenost z očka. Z čeho použít materiál na výrobu očka, abychom ho mohli po výrobě zakalit. Jak píši. Není potřeba žádná životnost. Protočím jeden závit a vyhodím ho.
Díky za rady.
Re: Výroba závitového očka
Napsal: 7. 4. 2015, 4:45
od PAKO.ll
že by námět pro bakaláře?
Oprav ho pilníčkem. Ten závit ,né očko .
Re: Výroba závitového očka
Napsal: 7. 4. 2015, 6:02
od testone
najdi si u Tumlíka nebo někde jinde žíhání na měkko nějaké nástrojovky (19312???)
....
spočítej kolik tě stál plyn do toho autogenu
.....
kup si u Wurtha pilník na závity, to je přesně pro tyhle účely
Re: Výroba závitového očka
Napsal: 7. 4. 2015, 8:49
od Rambo007
S pilníkem na závity jsem ropolcen. Jednak jsem nevěděl, že něco takové existuje ( díky za info již jsem nastudoval) a za druhé co na tom soustruhu budu soustružit. Závity jsme se už se synkem naučili a když dojde na praktickou realizaci, tak se dozvím o pilníku.
Co se týká ceny plynu, tak je to zlomek proti tomu, co jsem spotřeboval na to než jsem vyřezal všechny válečky v ložisku. Cenu v dílně nepočítám. Kdybych tak učinil, tak musím ten šroub na kterém jsme vyřezali závit zavřít do trezoru
Rozhodně díky za rady. O managmentu, PR, bodu zvratu je plný internet. Jak upnout brzdový kotouč či jinou praktickou věc se nikde nedozvím, a Ti co to znají se již s berlemi u soustruhu těžko udrží. Proto díky za všechny rady.
Re: Výroba závitového očka
Napsal: 7. 4. 2015, 9:00
od jova
Vyžíhat nástrojovou ocel jsem zkoušel. Ale dělal jsem to v peci. Zahřál jsem jí přes těch 800 stupňů, hodinku na té teplotě udržoval a pak jsem to v ní nechal pomalu chladit do druhého dne. Jestli se ti to podaří autogenem netuším. Zkusit to můžeš. Musíš to ale nechat vychladnout hodně pomalu zahrabané v kýblu popela. Takhle jsem si autogenem popouštěl třeba poloosu nebo špičáky do sbíječky. Dalo se to pak soustružit radekem. Něco málo zde:
http://www.jova1.cz/dilna/snekovy_prevo ... revod.html
Re: Výroba závitového očka
Napsal: 7. 4. 2015, 9:32
od testone
brzdovej kotouč se upíná do vnějších paken, tou plochou co je kolo k univerzálce
podle vnitřní plochy - tam co sedí na náboji - se na hodinky srovná, spíš jen překontroluje, pak se na jedno upnutí stočí obě činné plochy kotouče i ta plocha kterou je to na náboji ( tam stačí pár stovek)
!!!!!!! POZOR NA MINIMÁLNÍ PŘEDEPSANOU TLOUŠŤKU KOTOUČE !!!!!!!
bývá vyražená na obvodu pod rezem nebo v katalogu atd
ojetá destička proběhlá mezi třmenem a kotoučem není nic příjemného, rána a najednou šlápneš do prázdna
myslím že by se na tom i slušně otočila pojišťovna a soudy v případě nějakého průseru
Re: Výroba závitového očka
Napsal: 7. 4. 2015, 10:52
od soustružník
Je-li to očko z rychlořezné oceli, tak to bude velký boj. Jsou kalitelné na vzduchu a proto musí po žíhání na měkko chladnout opravdu velmi pomalu. A i potom se to obrábí špatně. Opětné zakalení také není tak snadné, jak by se mohlo zdát z předchozího. Když srovnám náročnost, pravděpodobnou výslednou kvalitu a důvod toho všeho, tak mě napadá jediná rada vys.. se na to.
P.S. Je to jen dobře míněné nezávazné doporučení. Nic ve zlém.

Re: Výroba závitového očka
Napsal: 7. 4. 2015, 11:18
od koumes9
Ad. stáčení kotouče: když se tedy mají obě strany sjet na jedno upnutí, jak osoustružím tu stranu u univerzálky? Vždyť se tam s nožem nedostanu. Jaká je na to finta?
Re: Výroba závitového očka
Napsal: 7. 4. 2015, 11:27
od soustružník
Dostatečně velký soustruh a dlouhý nůž. A nejlepší je soustružit obě strany současně.
Re: Výroba závitového očka
Napsal: 7. 4. 2015, 11:37
od koumes9
Když mám ale ten kotouč upnutý do vnějších paken, jak píše testone, jak to tedy osoustružím u univerzály? Vždyť tam ty pakny překáží.

Je-li to tedy myšleno takto:
https://www.youtube.com/watch?v=PBVhUmfotGk" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Výroba závitového očka
Napsal: 8. 4. 2015, 5:54
od testone
koumes9 píše:Když mám ale ten kotouč upnutý do vnějších paken, jak píše testone, jak to tedy osoustružím u univerzály? Vždyť tam ty pakny překáží.

Je-li to tedy myšleno takto:
https://www.youtube.com/watch?v=PBVhUmfotGk" onclick="window.open(this.href);return false;
ano, je to myšleno tak jak je to na tom videu
u univerzály to stočíš stejně jako kdekoli jinde
hloubka schodu v paknách je +-10mm (univ. pr. 200), výška vysazení toho kotouče je od cca 25 (málokdy) do cca 50mm (často)
je tam tedy dostatek místa pro nůž
samozřejmě se předpokládá soustruh s dostatečným točným průměrem, 400mm nad ložem je pro běžné typy tak tak. lépe 500mm nad ložem
pak má mašina i dostatečný rozjezd příčných saní na suportu, aby se tam dalo sáhnout z druhé strany
lze si udělat i nůž do L nebo do U pro stáčení té zadní strany, lze ho dát do hlavy až v okamžiku, kdy jdeš dělat tu zadní stranu aby nepřekážel atd
malou rychlost, větší posuv aby to nedrnčelo
Re: Výroba závitového očka
Napsal: 8. 4. 2015, 8:09
od Rambo007
Všem děkuji za rady. Brzdový kotouč už osoustružit umím ( alespoň si to myslím) neb to bylo předmětem jednodenní výuky na soustruhu jedním důchodcem. Důrazně vysvětlil, že se opravdu vše musí točit na jedno upnutí, neboť hodinkama to nemám šanci srovnat. Protože jsem neměl vhodný pravý nůž, tak použil levý, upnul ho vzhůru nohama a soustružil na reverz. V tu chvíli jsem si říkal, že zcela jednoduché věci člověka nenapadnou. A jsem smutný z toho, kolik takových mouder existuje a já o nich nevím.
Proto všem děkuji za rady, které zde byly poskytnuty, včetně té abych se na to vykašlal. Vážím si i té, a pokud bych to dělal v rámci podnikání tak by to bylo jediné řešení. Jestliže to člověk dělá pro zvýšení vlastního ega, že něco dovede, tak si s tím bude hrát několik dní. Nedávno jsem opravoval čínskou brusku za 450 Kč. Vyměnil jsem úspěšně ložiska a s pocitem, že jsem to krásně zvládnul jsem ji vyhodil, protože byla stejně jinak na nic

Re: Výroba závitového očka
Napsal: 8. 4. 2015, 8:11
od Rambo007
Jinak co se týká rad tlouštky brzdové kotouče, tak jsem si toho plně vědom. Zásadně kupuji nové. Ten co jsem úspěšně ososustružil jsem potom taky hodil do sběru. Ale umím to

Re: Výroba závitového očka
Napsal: 8. 4. 2015, 8:22
od Hades
že se s tím trápíš...
"voject" kotouč jde celkem fajn, ale pokud ho musíš hodit na soustruh, tak ho stejně ve finále zahodíš a musíš koupit nový...
není nad to, když prolítne deska pod čelistí....

Re: Výroba závitového očka
Napsal: 8. 4. 2015, 8:46
od testone
Rambo007 píše:Jinak co se týká rad tlouštky brzdové kotouče, tak jsem si toho plně vědom. Zásadně kupuji nové. Ten co jsem úspěšně ososustružil jsem potom taky hodil do sběru. Ale umím to

Hades píše:že se s tím trápíš...
"voject" kotouč jde celkem fajn, ale pokud ho musíš hodit na soustruh, tak ho stejně ve finále zahodíš a musíš koupit nový...
není nad to, když prolítne deska pod čelistí....

asi tak.....
ale poradil jsem mu
