Stránka 1 z 2
model křídla - CNC nebo 3D tisk?
Napsal: 18. 4. 2015, 12:18
od SafrdA
Ahoj,
co vyjde levněji? Nechat si model křídla vyrobit někde na CNC(materiál asi nějaké měkčí dřevo), nebo vytisknout na 3D tiskárně?
Díky...
Re: model křídla - CNC nebo 3D tisk?
Napsal: 18. 4. 2015, 1:28
od Rambo007
Křídla na vrtulník, letadlo větrnou elektrárnu? Velikost 20 m nebo 20 mm?
Re: model křídla - CNC nebo 3D tisk?
Napsal: 18. 4. 2015, 1:38
od SafrdA
Ahoj,
to jsem měl asi napsat rovnou. Jsou to křídla pro stavbu hydrofoilu, i když spíš pokusné verze, na které budu zkoušet, upravovat, hledat cesty, čili je potřeba, aby to nebylo drahé a netrvalo to dlouho. Rozměrů je několik, např. cca 900x100, 400*200, 100*200, vše v mm... Ale jelikož jsem panelákovej, bez přístupu k potřebnému hardware, musím výrobu vždy řešit z kapacit někoho jiného
Díky, s pozdravem...
Re: model křídla - CNC nebo 3D tisk?
Napsal: 18. 4. 2015, 1:56
od Martinhora
3D tiskárna je na tohle nesmysl. Buď vyfrézovat z umělého dřeva a pak povrchově upravit (plnič atd...) - to pokud se tento model bude formovat pro získání negativní formy. To ale žádná láce rozhodně nebude.... Pokud se jedná o jednorázovku, tak vyříznout jádro z polystyrenu olepit dýhou+jemná tkanina+plnič.... Bude to pracný, ale za pár korun
Re: model křídla - CNC nebo 3D tisk?
Napsal: 18. 4. 2015, 1:59
od fmodel
no buď musíš sehnat hodně peněz nebo víc vědomostí

rozumná verze jsou výřezy z extrudovaného polystyrénu a ty olaminovat tak jako to dělaj modeláři (nějaký moje letadla občas vyhrála MS a ME).
Re: model křídla - CNC nebo 3D tisk?
Napsal: 18. 4. 2015, 4:27
od Rambo007
SafrdA píše:Ahoj,
čili je potřeba, aby to nebylo drahé a netrvalo to dlouho.
Za těchto podmínek se na to rovnou vykašli
To nejmenší 200x100 by na 3D tiskárně šlo. Máš to v nějakém rozumném grafickém formátu?
Re: model křídla - CNC nebo 3D tisk?
Napsal: 18. 4. 2015, 6:48
od SafrdA
Ahoj,
tak já si samozřejmě uvědomuji, že to nebude za pár stokorun. Počítal jsem s náklady 5-10t, pokud bych se přiblížil té spodní hranici, byla by to paráda, ale uvědomuji si, jak to při těchto projektech chodí. Pak to naskakuje ve vysokém tempu

kor, když nemám možnost vlastní výroby, ale jsem odkázaný na strojní vybavení jiných, něco stojí čas, něco kolem toho člověk projezdí, ale to tu asi všichni znají...
Návrh dělám v solidworks. První byl extrémní, designově krásný, ale nevyrobitelný. Nebo spíš nevyrobitelný s mými možnostmi, schopnostmi a hlavně zkušenostmi(ty nezkušenosti mě asi budou stát nejvíc peněz

), takže se teď snažím dát dohromady realističtější model, u kterého se snažím zohlednit co nejsnazší postup výroby. Ale nikdy jsem nic takového nedělal, takže vždy někde něco načtu, podívám se na nějaká videa, zvážím možnosti a schopnosti a podle toho to pak zas celé předělávám...
Je to taková zábava na večery a zaměstnání pro mozek ve volných chvílích...
Re: model křídla - CNC nebo 3D tisk?
Napsal: 18. 4. 2015, 6:57
od SafrdA
Představu mám takovou, že bych jádro (dřevo, plast, xps, nebo něco podobného) vyrobené na CNC(pak mi napadla i ta 3d tiskárna), zalaminoval. Jenže mi s tím chybí zkušenosti, takže nevím, co je ještě možné laminovat, co už ne, nebo co to komplikuje, kolik dávat vrstev, jaké použít tkaniny a podobně... prostě to bude docela laborování...
Re: model křídla - CNC nebo 3D tisk?
Napsal: 18. 4. 2015, 7:40
od chb
voda je dost tvrdá - napřed mluvíš o "modelu", pak dáš nějaké neurčité rozměry - docílit požadovaný tvar lze mnoha způsoby. Tipl bych, že limitující pro zvolený postup výroby ale bude pevnost toho křídla. A tento dost podstatný údaj zatím tajíš.
Re: model křídla - CNC nebo 3D tisk?
Napsal: 18. 4. 2015, 7:50
od SafrdA
pevnost křídla - mám určitou představu, co tím myslíš, ale nevím jak odpovědět přímo, tak to zkusím takhle - plocha nosného křídla kolem 650cm2, hmotnost, kterou má nést je cca 70 - 100kg a rychlost ve vodě cca 3- 10m/s.
Pojem model křídla jsem použil, protože to byla nejsnazší a nejkratší cesta, jak to popsat.
Každopádně, zvládli to vyrobit jiní, tak proč bych to nezvládl já?(řečnická otázka

) Jiným to funguje i se zalaminovaným křídlem z překližky, což je ale cesta, kterou se úplně dát nechci, líbilo by se mi čistější, promyšlenější řešení...
Re: model křídla - CNC nebo 3D tisk?
Napsal: 18. 4. 2015, 8:01
od fmodel
no tak to ti fandím

,a už víš jaký tam bude profil ? laminární ? turbulentní? nebo antikavitační? a co prohnutí střední křivky bude nějaké? tak že souměrný ? nebo polosouměrný? a co nějaká interpolace taky bude ?
Nebudu tě trápit ,ale na tyto otázky bys měl sám sobě odpovědět pokud nechceš jen tak bádat

Re: model křídla - CNC nebo 3D tisk?
Napsal: 18. 4. 2015, 8:07
od marekzcke
kladie sa doraz aj na hmotnost? Som tento tyzden kreslil konstrukciu, kde dizajn tvorili vypalky zo zliatiny hlinika a kostra bola vsadena presne do otvorov a drazok vypalku.
v podstate teraz pozeram na google a vypadalo to nejak takto

Plast tvoril tiez nejaky hlinik. Ked je jednoduchy tvar tak sa to da ohnut a zavarit aj bez draheho vybavenia.
Re: model křídla - CNC nebo 3D tisk?
Napsal: 18. 4. 2015, 8:21
od fmodel
důležitá bude pevnost protože to má plošné zatížení 12 kg na dm2

a hlavně odpor ve vodě odhadem tak 5ti procentní profil ,ale to je jen nástřel musel bych se tomu víc věnovat.
Re: model křídla - CNC nebo 3D tisk?
Napsal: 18. 4. 2015, 8:41
od marekzcke
to nieje tak vela. kapota auta ma plech 0.6mm resp 0.8mm v AL prevedeni. takze 1mm plech to musi zniest bez problemov.
najviac namahane miesta sa daju pre istotu vyztuzit zdvojenym plechom
Re: model křídla - CNC nebo 3D tisk?
Napsal: 20. 4. 2015, 1:30
od SafrdA
fmodel píše:no tak to ti fandím

,a už víš jaký tam bude profil ? laminární ? turbulentní? nebo antikavitační? a co prohnutí střední křivky bude nějaké? tak že souměrný ? nebo polosouměrný? a co nějaká interpolace taky bude ?
Nebudu tě trápit ,ale na tyto otázky bys měl sám sobě odpovědět pokud nechceš jen tak bádat

No, nemůžu říct, že bych neměl snahu - pročetl jsem nějaké materiály o konstrukci křídla, profilech a podobně. Jenže to jsou všechno materiály, které předpokládají nějaké základní penzum znalostí, ty nemám a bez toho do problému neproniknu. Mám sice VŠ vzdělání, ale v úplně jiném oboru a tohle nedávám, prostě se k tomu stavím nějakým vnitřním citem. Ideální by samozřejmě bylo si to nechat od někoho vysvětlit, ale nikoho takového neznám. Ale jestli se hlásíš dobrovolně, rád se sejdu a doplním si znalosti, to se mi určitě neztratí a posune mě to!
Navíc, to co píšeš, takový přístup by byl správný v momentě, kdy bych chtěl stavět nějakou závodní potvoru, nebo si na tom založit podnikání. Já ale hledám cestu, jak se k takové technice dostat levně. Neříkám, že řešení bude z fyzikálního a výkonostního hlediska ideální, ale to neznamená, že nemůže fungovat. Sám to musíš znát z modelařiny - některá řešení jsou levná a dostačující, ale pokud chceš lítat na závodní úrovni, pak už k tomu musíš přistoupit tak, jak Ty naznačuješ.
A i kdyby to nevyšlo, může to být mezikrok k nějakému povedenějšímu řešení. A navíc mě to už teď obohatilo - donutilo mě to naučit se alespoň základy SolidWorks, nastudoval jsem (zatím pouze teoreticky) techniky laminování, zpracování karbonových a skelných kompozitů a podobně.
Navíc, jak už jsem psal výš, někteří borci lehce naprofilovali a zalaminovali překližku a taky jim to frčelo.
Takže po prostudování fór mám obecnou představu o řešení, mám i představu o profilu křídla(asi ClarkY), ale z roviny teoretizování bych se rád přesunul k nějaké produkci a tak dál zjišťuji možnosti, než se rozhodnu pro nějakou očividnou hloupost. Udělal jsem i nějaké testy v SolidWorks flow simulation, ale padají z toho někdy tak zvláštní a občas i protichůdné výsledky, že třeba dopravní letadlo bych jen na základě takových informací nestavěl. Ale pro nějaký parkflyer by to určitě stačilo. Zkoušel jsem i program Xflr5, podle tutoriálů z toho nějaké výsledky vypadnou, ale abych z toho něco vyčetl, to už se mi moc nedaří.
Prostě jsem se rozhodl pro lehce empirickou cestu, ale kdyby mě chtěl někdo dovzdělat, budu moc rád!