Stránka 1 z 2

model křídla - CNC nebo 3D tisk?

Napsal: 18. 4. 2015, 12:18
od SafrdA
Ahoj,

co vyjde levněji? Nechat si model křídla vyrobit někde na CNC(materiál asi nějaké měkčí dřevo), nebo vytisknout na 3D tiskárně?

Díky...

Re: model křídla - CNC nebo 3D tisk?

Napsal: 18. 4. 2015, 1:28
od Rambo007
Křídla na vrtulník, letadlo větrnou elektrárnu? Velikost 20 m nebo 20 mm?

Re: model křídla - CNC nebo 3D tisk?

Napsal: 18. 4. 2015, 1:38
od SafrdA
Ahoj,

to jsem měl asi napsat rovnou. Jsou to křídla pro stavbu hydrofoilu, i když spíš pokusné verze, na které budu zkoušet, upravovat, hledat cesty, čili je potřeba, aby to nebylo drahé a netrvalo to dlouho. Rozměrů je několik, např. cca 900x100, 400*200, 100*200, vše v mm... Ale jelikož jsem panelákovej, bez přístupu k potřebnému hardware, musím výrobu vždy řešit z kapacit někoho jiného :-(

Díky, s pozdravem...

Re: model křídla - CNC nebo 3D tisk?

Napsal: 18. 4. 2015, 1:56
od Martinhora
3D tiskárna je na tohle nesmysl. Buď vyfrézovat z umělého dřeva a pak povrchově upravit (plnič atd...) - to pokud se tento model bude formovat pro získání negativní formy. To ale žádná láce rozhodně nebude.... Pokud se jedná o jednorázovku, tak vyříznout jádro z polystyrenu olepit dýhou+jemná tkanina+plnič.... Bude to pracný, ale za pár korun

Re: model křídla - CNC nebo 3D tisk?

Napsal: 18. 4. 2015, 1:59
od fmodel
no buď musíš sehnat hodně peněz nebo víc vědomostí :wink: rozumná verze jsou výřezy z extrudovaného polystyrénu a ty olaminovat tak jako to dělaj modeláři (nějaký moje letadla občas vyhrála MS a ME).

Re: model křídla - CNC nebo 3D tisk?

Napsal: 18. 4. 2015, 4:27
od Rambo007
SafrdA píše:Ahoj,

čili je potřeba, aby to nebylo drahé a netrvalo to dlouho.

Za těchto podmínek se na to rovnou vykašli :D
To nejmenší 200x100 by na 3D tiskárně šlo. Máš to v nějakém rozumném grafickém formátu?

Re: model křídla - CNC nebo 3D tisk?

Napsal: 18. 4. 2015, 6:48
od SafrdA
Ahoj,

tak já si samozřejmě uvědomuji, že to nebude za pár stokorun. Počítal jsem s náklady 5-10t, pokud bych se přiblížil té spodní hranici, byla by to paráda, ale uvědomuji si, jak to při těchto projektech chodí. Pak to naskakuje ve vysokém tempu :-) kor, když nemám možnost vlastní výroby, ale jsem odkázaný na strojní vybavení jiných, něco stojí čas, něco kolem toho člověk projezdí, ale to tu asi všichni znají...

Návrh dělám v solidworks. První byl extrémní, designově krásný, ale nevyrobitelný. Nebo spíš nevyrobitelný s mými možnostmi, schopnostmi a hlavně zkušenostmi(ty nezkušenosti mě asi budou stát nejvíc peněz :-) ), takže se teď snažím dát dohromady realističtější model, u kterého se snažím zohlednit co nejsnazší postup výroby. Ale nikdy jsem nic takového nedělal, takže vždy někde něco načtu, podívám se na nějaká videa, zvážím možnosti a schopnosti a podle toho to pak zas celé předělávám...

Je to taková zábava na večery a zaměstnání pro mozek ve volných chvílích...

Re: model křídla - CNC nebo 3D tisk?

Napsal: 18. 4. 2015, 6:57
od SafrdA
Představu mám takovou, že bych jádro (dřevo, plast, xps, nebo něco podobného) vyrobené na CNC(pak mi napadla i ta 3d tiskárna), zalaminoval. Jenže mi s tím chybí zkušenosti, takže nevím, co je ještě možné laminovat, co už ne, nebo co to komplikuje, kolik dávat vrstev, jaké použít tkaniny a podobně... prostě to bude docela laborování...

Re: model křídla - CNC nebo 3D tisk?

Napsal: 18. 4. 2015, 7:40
od chb
voda je dost tvrdá - napřed mluvíš o "modelu", pak dáš nějaké neurčité rozměry - docílit požadovaný tvar lze mnoha způsoby. Tipl bych, že limitující pro zvolený postup výroby ale bude pevnost toho křídla. A tento dost podstatný údaj zatím tajíš.

Re: model křídla - CNC nebo 3D tisk?

Napsal: 18. 4. 2015, 7:50
od SafrdA
pevnost křídla - mám určitou představu, co tím myslíš, ale nevím jak odpovědět přímo, tak to zkusím takhle - plocha nosného křídla kolem 650cm2, hmotnost, kterou má nést je cca 70 - 100kg a rychlost ve vodě cca 3- 10m/s.

Pojem model křídla jsem použil, protože to byla nejsnazší a nejkratší cesta, jak to popsat.

Každopádně, zvládli to vyrobit jiní, tak proč bych to nezvládl já?(řečnická otázka :-) ) Jiným to funguje i se zalaminovaným křídlem z překližky, což je ale cesta, kterou se úplně dát nechci, líbilo by se mi čistější, promyšlenější řešení...

Re: model křídla - CNC nebo 3D tisk?

Napsal: 18. 4. 2015, 8:01
od fmodel
no tak to ti fandím :) ,a už víš jaký tam bude profil ? laminární ? turbulentní? nebo antikavitační? a co prohnutí střední křivky bude nějaké? tak že souměrný ? nebo polosouměrný? a co nějaká interpolace taky bude ?
Nebudu tě trápit ,ale na tyto otázky bys měl sám sobě odpovědět pokud nechceš jen tak bádat :wink:

Re: model křídla - CNC nebo 3D tisk?

Napsal: 18. 4. 2015, 8:07
od marekzcke
kladie sa doraz aj na hmotnost? Som tento tyzden kreslil konstrukciu, kde dizajn tvorili vypalky zo zliatiny hlinika a kostra bola vsadena presne do otvorov a drazok vypalku.

v podstate teraz pozeram na google a vypadalo to nejak takto Obrázek
Plast tvoril tiez nejaky hlinik. Ked je jednoduchy tvar tak sa to da ohnut a zavarit aj bez draheho vybavenia.

Re: model křídla - CNC nebo 3D tisk?

Napsal: 18. 4. 2015, 8:21
od fmodel
důležitá bude pevnost protože to má plošné zatížení 12 kg na dm2 :wink: a hlavně odpor ve vodě odhadem tak 5ti procentní profil ,ale to je jen nástřel musel bych se tomu víc věnovat.

Re: model křídla - CNC nebo 3D tisk?

Napsal: 18. 4. 2015, 8:41
od marekzcke
to nieje tak vela. kapota auta ma plech 0.6mm resp 0.8mm v AL prevedeni. takze 1mm plech to musi zniest bez problemov.
najviac namahane miesta sa daju pre istotu vyztuzit zdvojenym plechom

Re: model křídla - CNC nebo 3D tisk?

Napsal: 20. 4. 2015, 1:30
od SafrdA
fmodel píše:no tak to ti fandím :) ,a už víš jaký tam bude profil ? laminární ? turbulentní? nebo antikavitační? a co prohnutí střední křivky bude nějaké? tak že souměrný ? nebo polosouměrný? a co nějaká interpolace taky bude ?
Nebudu tě trápit ,ale na tyto otázky bys měl sám sobě odpovědět pokud nechceš jen tak bádat :wink:
No, nemůžu říct, že bych neměl snahu - pročetl jsem nějaké materiály o konstrukci křídla, profilech a podobně. Jenže to jsou všechno materiály, které předpokládají nějaké základní penzum znalostí, ty nemám a bez toho do problému neproniknu. Mám sice VŠ vzdělání, ale v úplně jiném oboru a tohle nedávám, prostě se k tomu stavím nějakým vnitřním citem. Ideální by samozřejmě bylo si to nechat od někoho vysvětlit, ale nikoho takového neznám. Ale jestli se hlásíš dobrovolně, rád se sejdu a doplním si znalosti, to se mi určitě neztratí a posune mě to!

Navíc, to co píšeš, takový přístup by byl správný v momentě, kdy bych chtěl stavět nějakou závodní potvoru, nebo si na tom založit podnikání. Já ale hledám cestu, jak se k takové technice dostat levně. Neříkám, že řešení bude z fyzikálního a výkonostního hlediska ideální, ale to neznamená, že nemůže fungovat. Sám to musíš znát z modelařiny - některá řešení jsou levná a dostačující, ale pokud chceš lítat na závodní úrovni, pak už k tomu musíš přistoupit tak, jak Ty naznačuješ.

A i kdyby to nevyšlo, může to být mezikrok k nějakému povedenějšímu řešení. A navíc mě to už teď obohatilo - donutilo mě to naučit se alespoň základy SolidWorks, nastudoval jsem (zatím pouze teoreticky) techniky laminování, zpracování karbonových a skelných kompozitů a podobně.

Navíc, jak už jsem psal výš, někteří borci lehce naprofilovali a zalaminovali překližku a taky jim to frčelo.

Takže po prostudování fór mám obecnou představu o řešení, mám i představu o profilu křídla(asi ClarkY), ale z roviny teoretizování bych se rád přesunul k nějaké produkci a tak dál zjišťuji možnosti, než se rozhodnu pro nějakou očividnou hloupost. Udělal jsem i nějaké testy v SolidWorks flow simulation, ale padají z toho někdy tak zvláštní a občas i protichůdné výsledky, že třeba dopravní letadlo bych jen na základě takových informací nestavěl. Ale pro nějaký parkflyer by to určitě stačilo. Zkoušel jsem i program Xflr5, podle tutoriálů z toho nějaké výsledky vypadnou, ale abych z toho něco vyčetl, to už se mi moc nedaří.

Prostě jsem se rozhodl pro lehce empirickou cestu, ale kdyby mě chtěl někdo dovzdělat, budu moc rád!