Stránka 1 z 2

Kuličkový šroub nebo hřeben

Napsal: 15. 11. 2015, 2:40
od azamo
Řeším takové dilema .
Plánuji stavbu routeru pro frézování překližek a MDF desek .
Bude to klasický portál s rozjezdem 600 x 1500 možná 800 x 1700 .
A potřebuji poradit čím honit ten portál . Na osu X bude kul. šroub 16 nebo 20 .
Pokud bude šířka 600 tak by mohla stačit i ta 16 .
No a teď k jádru věci použití klasického točícího šroubu na délku 1500 už bude asi hodně .
Takže asi rotační matku a jeden šroub středem .
Nebo ozubený hřeben na každé straně .
Ještě dodám že tam bude nejspíš nějaký 1.5kw čínský vodník a frézovat se bude z 90 procent tak 3mm frézou možná občas něco šestkou .
O hliníku vůbec ani neuvažuju .
Přesnost dejme tomu tak 0.1 na metr a to je možná zbytečně přesné .
Díky za každou radu .Potřebuju si to ujasnit ,protože od toho se pak bude odvíjet celý návrh .

Re: Kuličkový šroub nebo hřeben

Napsal: 15. 11. 2015, 2:53
od packa
v téhle délce už bych o šroubu ani neuvažoval , možná nějakátřicítka a výš , ale to už jedost drahé a tyk těžké , určitě bych dal hřebeny a nebo řemeny s lankem .

Re: Kuličkový šroub nebo hřeben

Napsal: 15. 11. 2015, 3:25
od azamo
Mě by se tak asi taky nejvíc zamlouvalo řešení přes hřebeny .
Jak je to s porovnáním šroub / hřebe ze samosvorností nebo jak to nazvat správně .
Prostě se zpětným působením sil od obrábění na motor pohonu .
Pravděpodobně bych chtěl použít třífázové krokáče se zpětnou vazbou a převod 10:1

Re: Kuličkový šroub nebo hřeben

Napsal: 15. 11. 2015, 5:05
od packa
snaž se použít hřeben s co nejmenším modulem a co nejmenší pastorek a zbytek bych dopřevodoval řemenem , převodovky bych tam necpal , a ani bych to nepřeháněl s tím poměrem převodu , když budeš frézovat tak jede motor v rozumných otáčkách kde má ještě dost velký moment a na přejezdybys ho s velkým převodovým poměrem musel honit do dost vysokých otáček a tam hrozí že ztratí krok, viděl jsem kupu routrůkde byl pastorek přímo na motoru . navíc když dáš řenen tak si můžeš pohrát s poměrem , řemenice tolik nestojí .

Re: Kuličkový šroub nebo hřeben

Napsal: 15. 11. 2015, 5:15
od Kvako1
ja viděl na podobných strojích řemeny AT10 je to levné a dost přesné. davají se z ocel.vlákny. ptal jsem se na to v řetězech olomouc a řekli mi že ty AT řemeny jsou dost přesné.
pouvažuj nad řemeny..

Re: Kuličkový šroub nebo hřeben

Napsal: 15. 11. 2015, 6:42
od azamo
Nad tím řemenem jsem taky přemýšlel ,ale přijde mi to takové málo tuhé .
Nevím jak by se to chovalo při té délce .

Díky za rady s tím hřebenem ,tak jak píšeš bych to chtěl udělat jen jsem si neuvědomil že 10:1 asi řemenem bude moc .
Takže modul 1 a převod tak 5:1 pastorek 20 zubů spíš možná ještě menší .

Re: Kuličkový šroub nebo hřeben

Napsal: 15. 11. 2015, 7:04
od lubos
no kdyby jsi chtěl šroub tak bych tu měl jednu 32ku ceková délka asi 1800 a činná asi 1500 musel bych změřit.

Re: Kuličkový šroub nebo hřeben

Napsal: 16. 11. 2015, 7:04
od azamo
Díky za nabídku ,ale asi tam šroub dávat nebudu .
Tak velký šroub už je asi zbytečný na frézování překližky .
Asi tam nakonec dám hřeben a protáhnu to na déku na 2000 mm

Ani ten řemen nevypadá úplně marně . Zatím jsem prolezl nějaké katalogy .
U řemenu AT10 šířka 32 je protažení 0,4% na metr při zatížení 500kg .
Přesnost píšou 0,5 mm na metr to už taková výhra není ,ale dá se to softwarově kompenzovat .
Kdyby to někoho zajímalo http://www.tyma.cz/files/remeny/e-at10-en.pdf

Máte někdo praktické zkušenosti s řemenem na routru ? Jak se to chová v provozu .

A ještě jedna taková otázka .
Jde v linuxcnc kompenzovat nepřesnost u dvou šroubů na jedné ose ,každý zvlášť ?

Re: Kuličkový šroub nebo hřeben

Napsal: 16. 11. 2015, 9:55
od ZDENEK1.DOLEZAL
Teda nechápu jak můžete dobře radit s převody ,když nenapsal jestli ti bude honit servem nebo krokáčem. To bych bral jako základ .

Re: Kuličkový šroub nebo hřeben

Napsal: 16. 11. 2015, 10:06
od petrgr
Pálící stroje např. Vanad používají jako pojezd lineáry a pro pohon slouží hřebeny. Motory jsou serva. Ty převodovky jsou přiklopeny k hřebenům pružinou, což vymezuje vůle a zároveň ochrání motor při nárazu při poruše koncového mikrospínače nebo kolizi s materiálem. Slouží to spolehlivě, jen je třeba zajistit hřebeny proti nečistotém. Jsou sice otočeny aby nečistoty padaly z hřebenu a jsou za pojezdovými kolejemi ale při frézování dřeva by to přece jen chtělo trochu to vymakat. Třeba čistícími kartáčky.

Re: Kuličkový šroub nebo hřeben

Napsal: 16. 11. 2015, 10:10
od robokop
driv se pouzivalo presne odmerovani na strojich pomoci hrebenu
protoze to cele bylo vyrazne presnejsi jak to merit na posuvovem sroubu

tedy pri spravne konstrukci ze spravnych komponent je to velmi presne i na odmerovani
kvalitni posuvovy hreben tedy muze mit parametry lepsi treba jak cinskej kulickac

samozrejme ulozeni na urovni ulozeni linearu atd...

Re: Kuličkový šroub nebo hřeben

Napsal: 16. 11. 2015, 10:10
od azamo
Jo to jsem nějak opomněl .
Takže serva asi ne spíš krokáče .
Mám dvě varianty .
1. třífázové 2NM se zpětnou vazbou http://www.cncshop.cz/hybrid-servomotory_c
2. obyčejné dvoufázové a spojené mechanicky pro ochranu proti zkřížení portálu a nebo nějakou elektronickou kontrolu která by to hlídala .
Mám představu že by šlo na každou stranu dát rotační enkodér a počítat pulsy z jednoho a z druhého .

Jinak třeba pro ispiraci http://www.cncrouterparts.com/index.php http://www.cncrouterparts.com/standard- ... -p-50.html

Re: Kuličkový šroub nebo hřeben

Napsal: 16. 11. 2015, 11:06
od packa
ZDENEK1.DOLEZAL píše:Teda nechápu jak můžete dobře radit s převody ,když nenapsal jestli ti bude honit servem nebo krokáčem. To bych bral jako základ .
tak si to celé přečti od začátku a zjistíš že tam chtěl dát 3f krokáče :D

Re: Kuličkový šroub nebo hřeben

Napsal: 16. 11. 2015, 12:50
od ZDENEK1.DOLEZAL
Jasně

koukám na to - ono je to dál - :oops: :oops: :oops:

Pravděpodobně bych chtěl použít třífázové krokáče se zpětnou vazbou a převod 10:1.

Re: Kuličkový šroub nebo hřeben

Napsal: 16. 11. 2015, 5:42
od lubos
Já dělám podobnou mašinu 1800x900, Xka jsou na ozubených hřebenech. Použil jsem přesné broušené hřebeny z didigrafu ( každý je přesně oměřený a je na něm i tolerance celkové délky např +0.009), Převodovky jsou předepnuté, každé kolo dělené a předepnuté. Převod je tam 1:10 a vychází to tak že kolo na hřebenu urazí na jdenu svojí otočku 100mm tedy na otočku motoru 10mm.