Stránka 1 z 5
CNC soustruh "Asist"
Napsal: 22. 12. 2008, 6:37
od Krutor
Vzhledem k tomu, že je to tu skoro samá portálová frézka, dovolím si pochlubit se s něčím trochu jiným - stavím CNC soustruh. Základ je číňan z Globusu, značka Asist, cena 17000 Kč (před rokem), v podstatě je to Proma SPA-500. Komplet jsem to vykuchal, zbylo v podstatě jen železo. Pohon jsem dal 2-rychlostní 3-fáz 0,75 kW 1400/720 ot/min, měnič bude Hitachi SJ200, ohulím to na 80 Hz. Krokové motory Microcon, Z = 4 Nm, X=2,5 Nm. Kuličkové šrouby válcované Hiwin 12x4, natvrdo ke krokáčům. Elektroniku jsem koupil komplet na
www.jmf.cz Peněz nemálo, ale když tomu nerozumím, tak je to pro mě super řešení - připojím 230V, krokáče, LPT přes nějaký budiče a jedu. Software si píšu sám (to zas bude komentářů proč nejdu do Machu :=). Je to moje prvotina, takže mě kdyžtak šetřete! Petr
Napsal: 22. 12. 2008, 8:19
od PetrNC
Pěkné. Jen bych, pokud to konstrukce ještě dovolí, natvrdo nepřipojil motory rovnou na šrouby ale použil nějakou tlumící spojku a šroub dobře uložil na obou koncích do ložisek.
re
Napsal: 22. 12. 2008, 9:48
od Radek-B
Urcite by to chtelo nejaky domecek s loziskem co ti zachyti axialni sily. Je docela dost blbe chtit to po lozikach motoru.
RADEK
Napsal: 23. 12. 2008, 8:19
od CZ_Pascal
Nechci rejpat, ale vzhledem k tomu ze mate moznost si vyrobit presne dily (a podle hodnoceni nekoho zde na foru to i umite) tak se divim i usima ze ten sroub mate ulozeny takhle. I obycejna gumova hadice je podstatne lepsi reseni nez to dat "natvrdo" Ten motor snese nejakou mensi radialni silu, ale axialne temer nic. Pokud ho budete takto namahat tak si ho mozna brzy znicite.
Napsal: 23. 12. 2008, 12:33
od bobik
třeba má ten šroub axiálně uchycený na druhé straně od motoru (je tam nějaký domeček). Pak by to jeho řešení mohlo fungovat.
Krokáče natvrdo
Napsal: 29. 12. 2008, 8:39
od Krutor
Díky za konstruční a konstruktivní kritiku

Přiznávám že mě to napadlo, ale chtěl jsem co nejjednodušší řešení, tak jsem to riskl. Na zadním čele motorů mám dodělanou spešl matici, která ložiska lehce předepíná, abych vymezil axiální vůli. Uvidíme co ta ložiska vydrží. Ale když odejdou, tak pro mě nebude problém je vyměnit za ložiska s kosoúhlým stykem. A nebo tam časem dodělám nějaký domeček a pružnou spojku. Je to vývoj

Napsal: 29. 12. 2008, 2:46
od magi
Do rozebirani krokoveho motoru bych se moc nehrnul. Spis bych se snazil predejit zniceni jeho lozisek tak jak psali panove vyse.
Napsal: 30. 12. 2008, 8:30
od CZ_Pascal
No a hlavne bych se snazil se vyhnout zlikvidovani lozisek, protoze krokovy motor (jako kazdy jiny elektricky motor) ma idealne co nejmensi vzduchovou mezeru a s tim souvisi relativne presne vedeni. Pokud by loziska povolili natolik ze by si rotor "strejchnul" o stator tak uz ani nema cenu menit loziska a muzete rovnou menit motor (pokud od nej ocekavate nejake vyrobcem udavne parametry). Material je voleny spise z hlediska magnetickeho namahani nez mechanickeho takze toho moc nevydrzi. Stejne tak pouhym vyjmutim motoru dochazi u nekterych typu k nevratnemu poskozeni (ztraty casti momentu).
Napsal: 30. 12. 2008, 11:12
od robokop
krom zniceni motoru to bude tak strasne nachylne na rezonance ze to nebude chodit ani s takto silnejma motorama spolehlive
zvysenim setrvacne hmoty rotoru tim ze se natvrdo pripoji sroub se totiz strasne zmeni momentova charakteristika motoru
Napsal: 30. 12. 2008, 11:21
od magi
To je presne ten duvod proc bych KM nerozdelaval. Jednou sem to zkusil a po slozeni to byla tragedie.
Sborka a rozborka KM
Napsal: 31. 12. 2008, 6:50
od Krutor
Hmmm ... tak to jsou pro mě nemilé infos. Já jsem ty KM samozřejmě rozdělané měl, abych mohl do zadního AL čela udělat závit na ten předepínací šroub. Motor normálně jede, ale moment jsem teda neměřil. Snažil jsem se akorát, aby se dovnitř nedostal žádný ocelový prach nebo piliny, aby nedošlo k magnetickému zkratu, ale že by mohla kotva ztratit část magnetismu jenom proto, že kolem sebe chvíli neměla stator, to se mi skoro nechce věřit. No uvidíme, v nejhorším budu muset koupit nové motory

Chyba se člověk učí ...
Z těch rezonancí mám strach, pomůže když softwarově eliminuju určitý frekvence, na kterých to zlobí?
A to zvýšení setrvačnosti je tak tragické? Je to asi 70 cm 12-ky šroubu, oproti kotvě si myslím poměrně malý setrvačný moment. Točit s tím musím tak jak tak, je to fakt takový rozdíl, jestli to je natvrdo, nebo přes nějaký pružný člen? Ta spojka přece nemůže pružit moc, aby mi tam nevznikaly nepřesnosti.
Jo a nepoužívám mikrokrok, mám 400 kr/ot. Je to problém?
Díky, Petr
Napsal: 31. 12. 2008, 8:27
od Mad_BOXs
Rezonance na KM:
Nechtěl bych se tady dotyčných nijako dotknout, ale z vlastních testů vím, že KM je náchylnější k rezonancím právě, když je motor napojen na řídeli PRUŽNĚ !! Pokud nechám KM volně položený na stole tak ho do rezonancí dostanu velice snadno. Když je připojen do mech. zátěže tak rezonance se eliminují. Funguje to vlastně jako setrvačník.
re
Napsal: 31. 12. 2008, 10:08
od Radek-B
Toto viz nize je nesmysl , ony se ty rezonance akorat prenesou radove do nizsich ci vyssich otacek , chova se to v zavislosti na setrvacnych hmotach a rizeni motoru.
Kazdy vyrobce doporucuje, nektery primo predepisuje pruzne ulozeni motoru a napojeni na stroj pres spojku eliminujici axialni a radialni sily vznikle nesouososti hrideli.
Rezonance se daji ovlivnit/eliminovat predevsim elektronikou rizeni motoru.
RADEK
Mad_BOXs píše:Rezonance na KM:
Nechtěl bych se tady dotyčných nijako dotknout, ale z vlastních testů vím, že KM je náchylnější k rezonancím právě, když je motor napojen na řídeli PRUŽNĚ !! Pokud nechám KM volně položený na stole tak ho do rezonancí dostanu velice snadno. Když je připojen do mech. zátěže tak rezonance se eliminují. Funguje to vlastně jako setrvačník.
Napsal: 31. 12. 2008, 10:22
od Mad_BOXs
Tak ještě jednou, ale s servem:
Stejný příklad, spojka na servu a kul, šroub. Zisk na servu nastaven autotuningem. Po půlroce u zákazníka se vytvořila minimální vůle v pružné spojce a servo začalo řvát (rezonovat) - odstranilo se to ( provizorně ) omotáním spojky samolepící páskou. Samozřejmě násladovala výměna za bezvůlovou.
Opět je toto taky nesmysl? Jsou to příklady z praxe, mnou ověřené.
Napsal: 31. 12. 2008, 10:35
od RadekCX
Mad_BOXs píše:Tak ještě jednou, ale s servem:
Stejný příklad, spojka na servu a kul, šroub. Zisk na servu nastaven autotuningem. Po půlroce u zákazníka se vytvořila minimální vůle v pružné spojce a servo začalo řvát (rezonovat) - odstranilo se to ( provizorně ) omotáním spojky samolepící páskou. Samozřejmě násladovala výměna za bezvůlovou.
Opět je toto taky nesmysl? Jsou to příklady z praxe, mnou ověřené.
srovnavat KM a serva je tak trosku jako s temi hodinkami a holinkami