Vazelína do převodovky ano, či ne?

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Odpovědět
Uživatelský avatar
mladysoustruznik
Příspěvky: 137
Registrován: 10. 7. 2015, 2:28
Bydliště: Plzen

17. 5. 2016, 10:10

Nazdar ve spolek,
tak jsem se po zhruba dvouměsíční odmlce (pouze čtení) vrátil zpět na fórum. Odmlka vznikla právě tím, že jsem stavěl garáž, abych měl kam dát soustruh a frézku a mohl se vrátit na tohle fórum a zaplavovat vás všechny mými dotazy. Konečně je vše pod střechou a zapojené a hned tady několik dotazů je:
1. v manuálu na můj soustruh (WMW DL3, jinak to samé jako je Karger DL3 a v podstatě inspirace pro náš SV18R - jsou si velice podobné) uvádějí, že do převodovky se nemá dávat olej, ale 2 a 1/4 kila vazelíny (uvádějí Getriebefett Calypsol RWA) :shock: . Nechci se nějak přít s manuálem, klidně to tam kydnu, ale přeci jenom jsem se chtěl zeptat místních zkušených harcovníků, co si o tom myslí a jestli se s tím popřípadě už někdy setkali?
2. Do čerpadla na mazání vřetena uvádějí olej Pintsch-Spezialol H12. Hledal jsem nějaký dnešní ekvivalent, ale moc jsem nepochodil. Nemáte někdo představu co tomu dneska odpovídá?
Vím, že téma mazání a druhů oleje se tady už probíralo hodněkrát a v podstatě mám představu co bych tam měl asi nalít, ale pro jistotu se ptám, jestli to náhodou někdo nevíte přesně. Jinak motorovým olejem 15W-40 asi nic nezkazím ne? Vřeteno je na kluzných ložiskách, takže princip uložení jako klika spalovacího motoru, tudíž takový olej by to měl s přehledem dát. Možná by mohl být ještě trochu řidčí, aby dobře stékal zpět do čerpadla, vezmeme-li v úvahu, že se ten systém neohřeje tak jako spalovací motor a olej nedosáhne na teploty kolem 100 stupňů.
3. Na propláchnutí - vyčištění systému mazání vřetene použít proplachovací olej, nebo jak říkají v manuálu petrolej, soustruh pustit na nejmenší otáčky na 15 min. a pak nalít normální náplň?
O víkendu se na to plánuju vrhnout, tak teď na rychlo sháním rozumy.
Díky za rady.
almac
Příspěvky: 736
Registrován: 28. 5. 2015, 6:35
Bydliště: Liberec

18. 5. 2016, 7:15

ahoj,
1. vazelína maže dobře, nepoteče Ti to netěsnostmi, nevýhoda je, že to ulpí na stěnách skříně a na kolech a v ložiscích nebude nakonec nic. Nedával bych to tam.
2. Nevím, jakou má olej 15W-40 viskozitu při teplotě okolo 60°C, což je tak provozní teplota náplní za nějakou tu hodinku provozu, v motoru se to ohřeje na 80°C a viskozita je pak daleko menší. Záleží na Tobě, jakými rychlostmi budeš honit vřeteno, pokud kolem 3000 ot/min, olej by měl být méně viskózní, kolem 3 mm2/s (jako do SV 18), pokud budeš používat jen menší otáčky, jako já na SN 20 otáčky 750 ot/min, vystačíš s olejem o viskozitě 32 mm2/s, což je olej OL-J32. Měl jsem tam 10 let hydraulický olej, který měl viskozitu o něco větší, odhadem 50 mm2/s, a nestalo se vůbec nic. A.
SN 20, SM 16 B, FN 25
Zbýňa
Příspěvky: 2086
Registrován: 3. 9. 2010, 8:45
Bydliště: Čelákovice

18. 5. 2016, 9:27

1. Mám doma vazelínu přímo pro převodovky a je docela tekutá, ta určitě steče. Ona steče ve větší vrstvě i taková A00, ale když je to na naplnění tak tu bych tam nedával. Ale dávám jí na některé ozubené převody (třeba vertikální hlava), protože je to takovej tahavej šušeň tak se po těch kolech furt tahá a neodlítá.
2. Na kluzný pouzdra dávám CUT3 nebo OLJ 22.
Uživatelský avatar
mladysoustruznik
Příspěvky: 137
Registrován: 10. 7. 2015, 2:28
Bydliště: Plzen

18. 5. 2016, 9:44

Čau,
díky za odpovědi.
Musím říct, že ta "nulka" mě taky napadla. Je to takový něco mezi. Proč by jsi jí tam nedával? Kvůli vyšším otáčkám v té převodovce?
Co se týká mazání vřetene, já to točit stejně moc nebudu. Maximální otáčky jsou tuším 1200. Doba provozu se u mě bude počítat v minutách, spíš než v hodinách, takže ten olej nepůjde do žádných vysokých teplot. Možná tedy vezmu něco řidčího než 15W 40. Zeptám se na ty oleje OL J-22, či 32, jestli je někde seženu v krámu do konce týdne.
Co si myslíte o tom propláchnutí systému mazání ať už proplachovacím olejem, nebo petrolejem?
Díky.
O.
Zbýňa
Příspěvky: 2086
Registrován: 3. 9. 2010, 8:45
Bydliště: Čelákovice

18. 5. 2016, 2:39

Ta o který jsem psal je MOGUL PZ O-P, najdeš jí na netu. Ony jsou si s A00 dost podobný jak barvou tak konzistencí (když otočíš pixlu tak ani jedna nevyjede, ale časem se myslim dolů přeskupí :) ), ale ta A00 je extrémně tahavej šušeň, kterej nejde pořádně nabrat a už jsem si představil jak jí tahám z tý převodovky někdy ven. :D
ladis1973
Příspěvky: 92
Registrován: 20. 1. 2016, 4:06

18. 5. 2016, 5:24

Na zerspanungsbude někdo uvádí, že ekvivalent Pintsch Öl H12 je ISO VG 10, týká se to stejného Kärgera jako máš ty (https://forum.zerspanungsbude.net/viewt ... 0&start=40). Paramo tuhle specifikaci dělá jako OL-J10 v 10l kanystru za cca sedm stovek. Je to každopádně hodně řídký olej, šplouchá to v kanystru jak voda.
Uživatelský avatar
mladysoustruznik
Příspěvky: 137
Registrován: 10. 7. 2015, 2:28
Bydliště: Plzen

18. 5. 2016, 10:28

ladis1973 píše:Na zerspanungsbude někdo uvádí, že ekvivalent Pintsch Öl H12 je ISO VG 10, týká se to stejného Kärgera jako máš ty (https://forum.zerspanungsbude.net/viewt ... 0&start=40). Paramo tuhle specifikaci dělá jako OL-J10 v 10l kanystru za cca sedm stovek. Je to každopádně hodně řídký olej, šplouchá to v kanystru jak voda.
Čau, ty jo, tak to je skvělý nález!!!! Díky moc!!! Půjde to tam! Budu to potom sledovat a uvidí se. Škoda že soustruhy, alespoň co já vím, nemají manometr na olej. Vypadalo by to na tom stroji pěkně a ještě by to bylo navíc užitečný. Takhle nevím, jestli mi v rámci vůlí někde ten tlak i díky řídkému oleji nemizí. Snad mě to moje čerpadlo pobere a vytvoří dostatečný tlak.
Když už jsem u toho tlaku, nevíte s jakým tlakem tak přibližně soustruhy pracují? Tam je konstatní, že? Myslím, nemění se s otáčkami, jako u spalovacích motorů. Je jasné, že bude trochu klesat se zahřátím oleje, ale jinak to bude pořád stejné, předpokládám.
O.
almac
Příspěvky: 736
Registrován: 28. 5. 2015, 6:35
Bydliště: Liberec

19. 5. 2016, 6:50

ty tlaky budou mizivé, hydraulický tlak 1m až 3m olejového sloupce, to může být tak 0,08 - 0,24 bar :D prostě jen aby to tam tak tak doteklo. A.
SN 20, SM 16 B, FN 25
Uživatelský avatar
mladysoustruznik
Příspěvky: 137
Registrován: 10. 7. 2015, 2:28
Bydliště: Plzen

19. 5. 2016, 7:55

Aha, myslel jsem, že tam bude tak minimálně půl, nebo spíš alespoň jedna atmosféra, aby to pomohlo vytvořit film, na kterým to kluzný uložení poběží. :?
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“