Výroba vaček motoru
Zdravím,
vždycky mě zajimalo jak se vyrabějí vačky do motoru. Laickou představu mám, ale nikde jsem neviděl kompletní postup od polotovaru k hotovemu výrobku. Nemate někdo odkaz na video?
A pak by mě zajimalo jak se vyrabějí vačky do leteckých hvězdicových motoru, nemate někdo tušení?
vždycky mě zajimalo jak se vyrabějí vačky do motoru. Laickou představu mám, ale nikde jsem neviděl kompletní postup od polotovaru k hotovemu výrobku. Nemate někdo odkaz na video?
A pak by mě zajimalo jak se vyrabějí vačky do leteckých hvězdicových motoru, nemate někdo tušení?
Ing. Tomáš Mlčák - Digitální prototypování, Konstrukce strojů a zařízení, Fotogrammetrie, Vývoj pásových jednotek
Měření vaček mám ,kopírovací brusku mám rozpracovanou.Teď to hlavní to chceš na modelářskej motor nebo na dospělej?
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
- Francotirador
- Příspěvky: 1172
- Registrován: 27. 7. 2010, 8:04
Zajímavé téma. Nevím jak Permonika, ale mě by docela zajímal postup výroby DOSPĚLÉ vačkové hřídele 

soustruh: TOS MN80A; obrážečka: TOS MS200N
frézka: klon Sieg X2; ostřička: Beiping PP-U3
frézka: klon Sieg X2; ostřička: Beiping PP-U3
Rozdíl je mezi zakázkovou třeba do závodního auta nebo moto ,a sériová výroba .Zakázková se běžne dělá tak že se z oceli (vhodné k nitridování nebo u některejch taky z cementačky ) vytočí polotovar vačky ,v místech kde jsou hupy je zatím jen velký průměr ,pak se najde správné časování a připraví se základní ohrabání hupů nejlíp na CNC frézce ,potom potřebuješ kopírovací brusku kde naskládáš sací a výfukovou mateční vačku (pokud není nechá se vyfrézovatna CNC a doladit) na a pak dáš polotovar vačky na brusku a kopírováním nabrousíš jednotivé hupy.
https://www.youtube.com/watch?v=GAXJ7O9jv8w" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=7vz-Z6x5ZLw" onclick="window.open(this.href);return false;
a pro modeláře a hobbíky
https://www.youtube.com/watch?v=xZqWYG1Q5DQ" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=GAXJ7O9jv8w" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=7vz-Z6x5ZLw" onclick="window.open(this.href);return false;
a pro modeláře a hobbíky
https://www.youtube.com/watch?v=xZqWYG1Q5DQ" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uplně jsem v předvanočním schonu zapomněl, že jsem se tu na něco ptal. 
Myslel jsem na dospělech motor. Jaky je rozdíl mezi vačkou na modelařský a klasický motor?
Spíše mě zajima jak dosahnu tvaru vačky ten uplně první. Třeba dostanu výkres a podle toho to udělát. Proště jak se odebíra z toho velké průměru materiál. V době CNC strojů, t zas tak složite asi není. Ale kdysi se to dělálo na klasické frézce a to už muselo být zajimvé a pracné.

Myslel jsem na dospělech motor. Jaky je rozdíl mezi vačkou na modelařský a klasický motor?
Spíše mě zajima jak dosahnu tvaru vačky ten uplně první. Třeba dostanu výkres a podle toho to udělát. Proště jak se odebíra z toho velké průměru materiál. V době CNC strojů, t zas tak složite asi není. Ale kdysi se to dělálo na klasické frézce a to už muselo být zajimvé a pracné.
Ing. Tomáš Mlčák - Digitální prototypování, Konstrukce strojů a zařízení, Fotogrammetrie, Vývoj pásových jednotek
U moderních motorů ( duté vačky BMW, MB, VW, FORD a jiné ) jsou jednotlivé vačky nalisované na hřídeli ve daných úhlech a vzdálenostech. Proto např. u potkaných motorů nebo upadnutých ventilů se po opravě zjistí ( vačka na první pohled vypadá, že ji nic není ) že motor nejde pravidelně. Špatně se to kontroluje.
Jinak vačky na staré motory se vyrábějí jak píše fmodel.
Jinak vačky na staré motory se vyrábějí jak píše fmodel.
Tak že vačku na dospělej motor.
Nejdřív jí musí někdo spočítat ,dnes již programem kterej se dá docela jednoduše koupit ,ale kvalita programu a cena je jasná,od hoby ladič až po profi verze.Nebo okopírovat vačku ze stejného třeba závodního motoru ale musíš potom použít stejné pružiny a hmotnosti pohyblivých částí ventilů a pomocnejch prostředků (hrníčky ,vahadla atd)
Protože budeš potřebovat brousit vačku na kopírovací brusce budeš potřebovat vytvořit mateční hup na sací a dnes i na výfukový palec podle kterýho se pak vačka brousí.
A teď jak na to .Materiál musí být vhodný na výrobu váček ,musí být nejlépe nitridovatelný .Vačku vysoustružíš nahrubo z kulatiny ,potom za CNC s rotační osou vyfrézuječ palce s přídavkem na dvojí broušení .Po ofrézování dáš vačku na kopírovací brusku na vačky kde jí přebrousíš s přídavkem na nitridaci .Potom nebo předtím nabrousíš průměry ložisek .Pak nechat nanitridovat a znovu na brusku jemně přejet. Stačí?
Nejdřív jí musí někdo spočítat ,dnes již programem kterej se dá docela jednoduše koupit ,ale kvalita programu a cena je jasná,od hoby ladič až po profi verze.Nebo okopírovat vačku ze stejného třeba závodního motoru ale musíš potom použít stejné pružiny a hmotnosti pohyblivých částí ventilů a pomocnejch prostředků (hrníčky ,vahadla atd)
Protože budeš potřebovat brousit vačku na kopírovací brusce budeš potřebovat vytvořit mateční hup na sací a dnes i na výfukový palec podle kterýho se pak vačka brousí.
A teď jak na to .Materiál musí být vhodný na výrobu váček ,musí být nejlépe nitridovatelný .Vačku vysoustružíš nahrubo z kulatiny ,potom za CNC s rotační osou vyfrézuječ palce s přídavkem na dvojí broušení .Po ofrézování dáš vačku na kopírovací brusku na vačky kde jí přebrousíš s přídavkem na nitridaci .Potom nebo předtím nabrousíš průměry ložisek .Pak nechat nanitridovat a znovu na brusku jemně přejet. Stačí?
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Jáák na staré motoryBalloo píše: Jinak vačky na staré motory se vyrábějí jak píše fmodel.


Tady i v Holansku se vačky do závodních motorů běžně brousej na kopírkách ,ono pár desítek milionů na CNC brusku nikdo nemá ,a pak máš navíc vyděšenej pohled kdyš po skončení brusu vyjede něco jako malá pásová šmirglová bruska která přejede hupy aby je scelila.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Myslím konstrukčně staré
, Na Nascar se dodnes používají konstrukčně staré osmiválce s rozvodem OHV se dvěma opravdu velkými ventily na jeden válec. Jsou to ještě poctivé motory ne jak dnešní, kdy se vám na tři roky staré X5 za 2500000,- bez DPH ,samozřejmě po záruce sami přetočí hupy na vačkách a výrobce na to prostřednictvím autoservisu reaguje, že se to stává a je potřeba vačky společně s rozvody za dalších 120000,- bez DPH vyměnit.
Ale taková je doba je to tak se vším. Za tuto brutální cenu nám dnes auta slouží i při mínus 30 stupních mrazu jakoby bylo dvacet ve stínu.

Ale taková je doba je to tak se vším. Za tuto brutální cenu nám dnes auta slouží i při mínus 30 stupních mrazu jakoby bylo dvacet ve stínu.
Produkční motory jsou jen o co nejnižší ceně , skládanou vačku na závodním motoru asi nenajdeš a když jo tak kvalitně provedenou,prostě musíš si za kvalitu zaplatit .Jinak skládanou vačku najdeš na 2 válcové Jawě a ta už nějakou dobu pamatuje
jen ty palce měli jištěný perem aby se neprotočili.Teď mi hromadu novejch Jawáckejch vaček veze zákazník na broušení díry.

http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Většinou si hraju s motorkama tam těch skládanejch moc není ,nestojí to u jednoválce zato.Takhle mám měření a tady skládaný vačky Jawka
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Nerozumím co přesně myslíš?
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;