Hydraulika

aleshonsa
Příspěvky: 2955
Registrován: 30. 8. 2011, 3:18
Bydliště: Praha

1. 2. 2017, 10:53

Ahoj,
dnes jsem vytáhl ven z magnetky celou kompletní hydrauliku. Je to ocelová bedna, kde je nádrž a nad ní agregáty - čerpadlo, šoupě, atd. Viz foto. Jednotlivé agregáty chci vyndat ven, abych mohl nádrž pořádně vyčistit arvou. Nicméně chci se zeptat - má cenu nějak jednotlivé agregáty rozebírat za účelem vyčištění a kontroly těsnění?
Jak hydraulika pracuje nevím, nebylo možné ji vyzkoušet. Moje představa je vyčistit nádrž, doplnit tam chybějící olejoznak a po opětovném sestavení brusky prostě zkusit jak to bude pracovat. Teprve kdyby to šlo nějak blbě tak bych hydrauliku znovu vyndal (zas takový problém to není) a řešil jednotlivé agregáty.
Nicméně nemam s hydraulikou žádné zkušenosti, takže nevím, jestli je třeba po nějaké dlouhé odstávce potřeba agregáty rozebrat a vyčistit od zbytků starého oleje, jestli mohla nějak zpuchřet těsnění atd. Takhle když s různými agregáty hýbu a točím ručně tak to jde hladce - čerpadlo se točí volně, šoupě se přestavuje volně atd.
Co myslíte?

Díky
Přílohy
WP_20170201_20_02_42_Pro.jpg
WP_20170201_20_03_01_Pro.jpg
WP_20170201_20_03_27_Pro.jpg
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
capumpor
Příspěvky: 1062
Registrován: 23. 2. 2008, 10:42
Bydliště: obec Černý Vůl

1. 2. 2017, 11:06

Vyjeťáček z motoru - dobrá volba :roll:
Udělal bych to takhle.
1. Umejt sekumprdum
2. Vyčistit lamelový filtr a sací koš
3. Sehnat pár litrů použitého hydraulického oleje, zadělat vše zpátky a nechat proběhnout a vyzkoušet
4. Znovu rozebrat, olej vyhodit, vyčistit filtr a dát novou náplň
Sběratel strojů :-)
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 5257
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

1. 2. 2017, 11:11

Nikomu jsem nerikal, ze moje PR20 lita na vyjetak. Tajemstvi prozrazeno hi,hi a prodejci stroju se zrejme inspirovali.
aleshonsa
Příspěvky: 2955
Registrován: 30. 8. 2011, 3:18
Bydliště: Praha

1. 2. 2017, 11:38

Tam žádný sací koš ani filtr není. A nepřijde mi, že by chyběl, nejspíše tam nebyl nikdy. Samotného mě to překvapilo. Dokonce případné úniky z hydraulického válce jsou řešené tak, že v příčných saních je svod do prizmatického vedení, a od něho jsou ve spod trubice, co to svádí zpět (i s opláchnutým olejem na kluzná vedení) do nádrže.
Sám jsem se tomu divil a přemýšlel, jestli tam sací koš a filtr nepřidat. Ale je fakt, že kvůli případné výměně a čištění se tam nedá dostat jinak než to celé vytáhnout ven. A pak jsem si taky říkal, jestli být chytřejší než výrobce.
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
capumpor
Příspěvky: 1062
Registrován: 23. 2. 2008, 10:42
Bydliště: obec Černý Vůl

2. 2. 2017, 5:58

Mám za to, že filtr je ten válec co do něj vedou dvě trubky s převleč. mat.
Jestli tam není sací košík, tak si ho vyrob z jemné mosazné síťky, kterou obalíš sací trubku pod čerpadlem a přidrátuješ.
Pak se taky můžeš mrknout do proplachu co v něm plave hezkého. Vytáhni to magnetem.
To, že vodící plochy jsou mazané z hydrauliky je běžná věc.
Sběratel strojů :-)
Uživatelský avatar
Andy V
Příspěvky: 186
Registrován: 17. 8. 2016, 11:46
Bydliště: Rakovnicko

2. 2. 2017, 6:09

Hlavně pokud budeš něco rozebírat, tak pozor na pružinky, případně aby na tebe nevypadlo množství malých součástek bez toho, abys věděl jejich správné pořadí. A z vlastní zkušenosti čerpadlo maximálně rozebrat a vyčistit, rozhodně bych se nepouštěl do opravy. Pak se třeba opraví i něco, co vypadalo do výroby špatně a čerpadlo poteče a podobně.
capumpor
Příspěvky: 1062
Registrován: 23. 2. 2008, 10:42
Bydliště: obec Černý Vůl

2. 2. 2017, 6:59

Já bych prozatím z agregátu nerozebíral nic kromě toho filtru. Ten jen vytáhnout z obalu, vyprat v benzínu a ofoukat. Hlavně nedoporučuji rozebírat lamelky. Já to udělal jednou u své SU32 a 5 párů jsem vůbec nedostal zpátky.
Pak až to zapneš, zjistíš třeba, že budou propouštět manžety a ucpávky válce stolu. Já jsem si je nechal dělat u Říhy.
Možná, že to poteče kolem hřídelky mezi čerpadýlkem a řemenicí. Možno si taky vyzkoušet jaká je na téhle hřídele vůle, případně vyměnit ložiska.
Sběratel strojů :-)
aleshonsa
Příspěvky: 2955
Registrován: 30. 8. 2011, 3:18
Bydliště: Praha

2. 2. 2017, 3:29

Ten válec 100% filtr není. Nevím jak to přesně nazvat, je to takový hydromotor co má ale možnost otáčky jen o 1/2. Dělá to automatické přidávání příčného posuvu. Uvnitř je klika se stavitelnou excentricitou vůči ose otáčení (tím se dělá velikost přidání), z které kouká hřídelka na kterou je nasazena ojnice a ta točí přes západku rohatkou co je na šroubu příčného posuvu. Je to vlastně podobný mechanismus jako má šeping na příčný posuv stolu. Akorát že u šepingu se to točí pořád dokola, kdežto tady to udělá jen otáčku z leva doprava a pak zpět. Ojnice jde nejprve nahoru a západka přeskakuje přes zuby rohatky (připravuje se na tažný pohyb) a pak při pohybu zpět dolů táhne západka za rohatku a tím otáčí příčným šroubem. Nebo naopak – nejprve západka táhne za rohatku a pak se vrací do výchozí pozice a připravuje na další tah. Záleží jak je západka přepnuta (má 2 polohy pro přidávání pohybem směrem dopředu, nebo přidávání pohybem směrem do zadu).
Prostě tím jak se to plní olejem tak se to postupně otáčí a dělá to přes kliku s ojnicí příčné přidání a zároveň to funguje jako prodleva před dalším pohybem stolu než se přísun provede. Alespoň jsem to tak vydedukoval, když jsem to prohlížel a točil s tím rukou, jinak si nedovedu představit, jak by to mělo fungovat.
Tady je ještě důležité zmínit, že válec má pístnici jen na jednu stranu – konkrétně pravou, tj. není to symetrický válec jako třeba u BPH20 nebo hrotové brusky. Hlavní broušení se nejspíše děje při pohybu pístu stolu doprava (nesousledné broušení) a při zpětném pohybu stolu doleva se ještě jednou povrch přejede sousledně. To jen usuzuju, jak jsem psal, hydrauliku jsem zatím nepouštěl. Pracovní cyklus by pak nejspíše vypadal:
1. Stůl jede pomalu doprava, brousí se nesousledně.
2. Doraz najede na páku a přehodí šoupě. Rozdělovač je přestaven tak, že je hydromotor vynechán.
3. Stůl jede rychleji doleva, brousí se sousledně.
4. Doraz najede na páku a přehodí šoupě. Rozdělovač je přestaven tak, že se hydromotor postupně otáčí. Dochází k příčnému přidání.
5. Po naplnění hydromotoru začne jít olej do válce a stůl jede znovu doprava. Cyklus je v bodě 1.
Jestli se má hydromotr točit doleva nebo doprava by si dělal nějaký rozdělovač přímo uvnitř hydromotoru.
Já tedy předpokládám, že se tedy takto brousí. Kdyby se dělo přestavení stolu v obou úvratích tak nevím jak by se kompenzovalo, že je stůl tlačen na každou stranu jinou silou, ale je možné, že to třeba u broušení nevadí. Rychlost pohybu pístu aby šel na oboje strany stejně rychle, by se dala kompenzovat nějakým škrcením průtoku, když se plní pravá strana pístu, která má menší objem.
Ale jak se to chová v reálu nakonec uvidím, až to pak pustím.
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
capumpor
Příspěvky: 1062
Registrován: 23. 2. 2008, 10:42
Bydliště: obec Černý Vůl

5. 2. 2017, 1:22

Já vím, u BPH300 je to podobně. Podle fotky nevím jaké tam byly připojené táhýlka. Vypadá to jako filtr. Myslel jsem, že přidáváš ručně.

Nic bych s tím nedělal. Tohle většinou funguje a pokud někde nepatrně sákne ojl, je to fuk. Vrací se do vany. Stejně to bývá většinou na labyrinty nebo nic. Gumičky tam moc nejsou. Ale u řemenice asi ano. To bych udělal.
Hlavně bych to fakt dobře propláchnul. Nechápu co to bylo za vola, když tam nalil takovou černotu.

Řekl bych dej tam nějakou plnou syntetiku, když ti to tak karbonuje, ale nebudu dělat srandu za každou cenu :-)
Sběratel strojů :-)
aleshonsa
Příspěvky: 2955
Registrován: 30. 8. 2011, 3:18
Bydliště: Praha

5. 2. 2017, 1:41

On to asi původně byl hydraulický olej. Stroj jsem koupil s už vypuštěnou nádrží a nádrž je ze shora otevřená, takže se do ní může dostávat prach. Navíc - vyndal jsem agregáty a dnes jsem vymyl vanu arvou a ona ta vana je i normálně taková černá. Když jsem sáhnul do oleje, tak už mi pak na prstech připadal cekem normální, takže to možná jen zkresluje, že je černý.

Akorát mám teď dilema v jiné věci. Nejsem nějak schopen identifikovat, jestli mezi styčnou plochou agregátů a stěnou nádrže v místech, kde jsou šrouby, co agregát drží (ty jdou turch skrz stěnu nádrže a nejsou lícované) bylo nebo nebylo nějaké těsnění. Je tam taková divná vrstva, která na jednu stranu vypadá, jako že je to nějaký starý tmel, na druhou stranu by to mohl být jen bordel. Já mam představu, že bych tam dal červený tmel na převodové skříně, má tokavý nakyslý smrad a je ve válcové tubě ze které se vymačkává lisem. Po ztuhnutí udělá takovou tenkou gumovou vrstvu.
Podle mého to bez tmelu kolem šroubů poteče. Některé šrouby jsou pod olejoznakem, tj. budou pak pod hladinou oleje.
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
david.1
Příspěvky: 1169
Registrován: 30. 5. 2010, 11:09
Bydliště: doma

5. 2. 2017, 9:06

Pane inženýre,nic nerozebírej,jak Ti tady radí,jen to propláchni-klidně bych na to použil naši (ne)kvalitní motorovou naftu,trošičku i maže,takže nehrozí zadření.Na červenej silikon bacha,když se někde utrhne, a cůcne to to,dopraví se až do nejhůř přístupnýho ventilu,kterej ucpe.A jak tady kolega radil,syntetickej olej -tak ten tam nedávej na žádnej pád,i když ho dostaneš zadarmo. Chvíli to bude dobrý,ale pak to poteče všude,kde je nějaký těsnění..Už jsi koupil ten vyvažovací trn? Teď je jich docela dost na bazoši.
capumpor
Příspěvky: 1062
Registrován: 23. 2. 2008, 10:42
Bydliště: obec Černý Vůl

5. 2. 2017, 10:54

Se syntetikou to samozřejmě byla sranda. Dal bych něco jako HM32, případně se používá i ložiskový OLJ22 atd. Např firma APP prodává na litry. Já tam beru.
Těsnění bych udělal pěkně po staru, na papír.
Jo trny jsou, ale za 19 stoveček, ale mám pocit, že tam nebyl takový co potřebuje.
Semtam potkám i nějaké keramické kotouče.
Sběratel strojů :-)
david.1
Příspěvky: 1169
Registrován: 30. 5. 2010, 11:09
Bydliště: doma

7. 2. 2017, 3:59

capumpor píše:Se syntetikou to samozřejmě byla sranda. Dal bych něco jako HM32, případně se používá i ložiskový OLJ22 atd. Např firma APP prodává na litry. Já tam beru.
Těsnění bych udělal pěkně po staru, na papír.
Jo trny jsou, ale za 19 stoveček, ale mám pocit, že tam nebyl takový co potřebuje.
Semtam potkám i nějaké keramické kotouče.
JOooo :shock: 1900,proto tam asi ještě jsou..HM,já jsem lakomej,takže bych si je radši vyhlodal,materiál i s kalením řeknu tři kila, vytočit a ošlajfovat ve vlastní režii..Vyjde když hodně,tak na půlku..
Asi vím,kde mají takovou vykopávku (kulato)jako Ty :wink:
aleshonsa
Příspěvky: 2955
Registrován: 30. 8. 2011, 3:18
Bydliště: Praha

9. 2. 2017, 3:35

Trn ještě nemam.
Já to asi taky nakonec budu muset těsnit papírem. Oni sice existují různé tmely, jako třeba od Loctite, u kterých vytvrdne jen část ve spoji, a ostatní části na vzduchu zůstanou měkké a pak se rozpustí v oleji, ale třeba 50ml tuba stojí přes 500,-.
Já sem (asi zítra) dám fotky, jak ty spoje vypadají.
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
david.1
Příspěvky: 1169
Registrován: 30. 5. 2010, 11:09
Bydliště: doma

9. 2. 2017, 5:52

aleshonsa píše:Trn ještě nemam.
Já to asi taky nakonec budu muset těsnit papírem. Oni sice existují různé tmely, jako třeba od Loctite, u kterých vytvrdne jen část ve spoji, a ostatní části na vzduchu zůstanou měkké a pak se rozpustí v oleji, ale třeba 50ml tuba stojí přes 500,-.
Já sem (asi zítra) dám fotky, jak ty spoje vypadají.
No vidíš, vždyť se k tomu taky dostaneš,že než si koupit za cenu těsně na hranici kilové hodnoty ve výkupně dvě tuny šrotu a pak do toho po pětikilču sypat další prachy a po chvilkách to lepit do kupy aby to nebyl jen statickej exponát,radši připlatím hned a koupím něco,na čem se dá rovnou dělat.
Odpovědět

Zpět na „Jiné stroje - vrtačky, brusky, pily atd.“