Omlouvám se za možná triviální dotazy, ale nejsme praktikující strojař.
Přemýšlím o konstrukci vlastně krabičky na nějakou elektroniku, mělo by jít o dvoudílný kovový odlitek (krabička souží jako i jako stínění a chladič) celkem jedno z čeho bude odlita, zinek, hliník atp. Částečně v hlavě a částečně v Inventuru si začínám zhmotňovat zatím dost neurčitou představu a nerad bych navrhl něco co bude obtížně vyrobitelné. Zatím neřeším otázky z oblasti slévárenství ,ale to jak do odlitku vyrobit závity které budou sloužit pro uchycení toho co bude v "krabičce" a sešroubování samotné krabičky.
Pro jednoduchost si představme že odlitek je dutá krychle o hraně 100mm vyrobená ze dvou stejných polovin.
první typ otvoru se závitem bude v rozích s tím že chybějící stěna je kolmá na osu tohoto typu vrtáni a tak by neměl být problém jak otvor tak závit vytvořit na "vrtačce". Konkrétně zde potřebuji cca závit M3 o délce cca 3mm (slouží čistě pro uchycení desky s elektronikou)
Otázky.
1. Jak hluboká musí být slepá díra pokud od ní chci vyříznout 3mm zavit , ručním nebo strojním závitníkem?
2. Jsou běžně dostupné závitníky kterými lze řezat zavity v hloubce 50 60 mm pod upínacím bodem závitníku?
3. Je pro hliník nebo zinek vhodný metrický zavit v teto velikosti nebo je vhodnější použít nějaký hrubší závit třeba Whitwort 6/32 ?
Druhý typ otvoru bude vůči výše popsaným otočen o 90 stupňů tedy bude proti němu stěna odlitku a musel by se bud použít nějaký uhlový nástavec nebo díru a závit řešit jako průchozí z vnějšku a pak ji částečně z venku zaslepit podle toho co je výrobně jednoduší a levnější. Opět by šlo o stejný typ závitu a stejnou délku závitu.
Otázky
1. Pokud se používá uhlový nástavec, jaké jsou jeho rozměry a cena takové věci?
2. Pokud by se díra dělala jako průchozí jak a čím se následně zaslepuje tak, aby z pohledové strany po běžné povrchové úpravě nebyla vidět?
Omlouvám se za možná triviální dotazy a delší úvod, ale chtěl jsme přesněji popsat o co mi jde a abych se vyhnul odpovědím typu závit lze dělat soustružnickým nožem, jde mi o věci, které zvládne běžná dílna bez exotického a drahého vybavení, případná výroba bude spíše desítky ks/měsíc než miliony ročně.
Předem děkuji za odpovědi.
Závity?
-
- Sponzor fora
- Příspěvky: 8348
- Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
- Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Závit s úhlovým nástavcem - to jako dělat slepou díru se závitem z vnitřní strany boku krabičky? Různé úhlové nástavce na vrtačku sice existují, nakonec to asi nějak půjde, ale je to dost nestandardní a doporučoval bych překonstruovat.
Pro hloubku díry (běžné rozměry závitu, běžný vrták, běžný závitník, snadno obrobitelný materiál) je jednoduché pravidlo, že má být alespoň o 1D hlubší, než je délka závitu (čili u té M3 o 3 mm), míněno ke špičce vrtáku. To je ale vyloženě na krev, kdy se počítá s tím, že se špička závitníku dotkne dna díry, což nemusí být snadné odladit. Já raději beru 2D.
Jinak se dá vyrobit díra se závitem skutečně do dna, ale to se musí jak díra, tak závit frézovat.
Dlouhé závitníky existují, 60 mm není problém.
Závity W se nepoužívají, spíš by šlo asi o UNC. Ale takhle se to běžně neřeší, spíš se do měkkého materiálu raději použije samořezný vrut, třeba tzv. šrouby do plechu by to mohly splnit. Ale v případě takovéhle malé série bych spíš doporučoval zvolit lepší materiál (tj. jiný než nejlevnější hliník), do kterého půjdou řezat standardní závity. A nebo neodlévat, ale frézovat.
Pro hloubku díry (běžné rozměry závitu, běžný vrták, běžný závitník, snadno obrobitelný materiál) je jednoduché pravidlo, že má být alespoň o 1D hlubší, než je délka závitu (čili u té M3 o 3 mm), míněno ke špičce vrtáku. To je ale vyloženě na krev, kdy se počítá s tím, že se špička závitníku dotkne dna díry, což nemusí být snadné odladit. Já raději beru 2D.
Jinak se dá vyrobit díra se závitem skutečně do dna, ale to se musí jak díra, tak závit frézovat.
Dlouhé závitníky existují, 60 mm není problém.
Závity W se nepoužívají, spíš by šlo asi o UNC. Ale takhle se to běžně neřeší, spíš se do měkkého materiálu raději použije samořezný vrut, třeba tzv. šrouby do plechu by to mohly splnit. Ale v případě takovéhle malé série bych spíš doporučoval zvolit lepší materiál (tj. jiný než nejlevnější hliník), do kterého půjdou řezat standardní závity. A nebo neodlévat, ale frézovat.
Aleš Procháska
-
- Sponzor fora
- Příspěvky: 8348
- Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
- Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Já to pochopil tak, že ta krabička musí mít určitý tvar a tudíž je nutné ji vyrábět. Pokud ne, tak bych asi doporučil použití hliníkových "krabičkových" profilů, kterých je na trhu dostatek a které jsou přesně na takovéhle aplikace určeny, třeba fischerelektronik.de nebo řada jiných (zpravidla levnějších
)

Aleš Procháska
Ano krabička se musí vyrábět, nelze použit nějakou univerzalní, je pro to několik důvodů, kromě čistě technckých i design a ergonomie konečného výrobku.
Nicméně design a jak to bude vypadat z venku přijde na řadu po tom co vyřeším jak to musí vypadat uvnitř a jak to celé bude držet pohromadě.
Technicky pokud to vezmu odpředu, nějaký displej a konektory pak DPS, která má po obvodu součástky vyžadující chlazení, to celé ma hloubku cca 50mm pak je druhá DPS , která má opět po obvodu součastky vyřadující chlazení a hloubku opět cca 50mm. Ve vysledku jde vlastně o krychli cca 1dm3. Která má špičkový ztrátový vykon až 20W a jelikož to celé musí byt v uzavřené kovové krabici musí se to celé chladit konvenci přes obal.
Pokud nechci navyšovat mrtvý objem a rozněry celého tak jsem nic jiného než krabičku složenou ze svou polovin v niž v kazde polovině je jedna deska nevymyslel.
proto řeším to co řešim, pokud si mám dovolit schematický obrázek, omlouvám se za šílené barvy, ale pro nazornost jsem chtel kontrast.

Šede v rohu je jedna z 6 ploch na kterou se přišroubuje samotná DPS, To žluté symbolizuje řekněme vykonový VF tranzistor který jen musí nějak držet na obalu aby z něj přecházelo ztrátové teplo do sněny sloužící jako chladič. Celkem na tom není moc co vymýšlet. Teoreticky by šlo přišroubovat na aktivní prvky AL plech, ale to nemění fakt, že bude třeba k stěně přidělat plech a je to jen z blata do louže.
>"Závity W se nepoužívají"
No nepouživají, Whitwort 6/32 se pokd vim běžně používá v počítačovém prlmylsu , závity na HDD a hrubší závity jsou právě Whitwort 6/32 , ale to jen na okraj.
Nicméně design a jak to bude vypadat z venku přijde na řadu po tom co vyřeším jak to musí vypadat uvnitř a jak to celé bude držet pohromadě.
Technicky pokud to vezmu odpředu, nějaký displej a konektory pak DPS, která má po obvodu součástky vyžadující chlazení, to celé ma hloubku cca 50mm pak je druhá DPS , která má opět po obvodu součastky vyřadující chlazení a hloubku opět cca 50mm. Ve vysledku jde vlastně o krychli cca 1dm3. Která má špičkový ztrátový vykon až 20W a jelikož to celé musí byt v uzavřené kovové krabici musí se to celé chladit konvenci přes obal.
Pokud nechci navyšovat mrtvý objem a rozněry celého tak jsem nic jiného než krabičku složenou ze svou polovin v niž v kazde polovině je jedna deska nevymyslel.
proto řeším to co řešim, pokud si mám dovolit schematický obrázek, omlouvám se za šílené barvy, ale pro nazornost jsem chtel kontrast.

Šede v rohu je jedna z 6 ploch na kterou se přišroubuje samotná DPS, To žluté symbolizuje řekněme vykonový VF tranzistor který jen musí nějak držet na obalu aby z něj přecházelo ztrátové teplo do sněny sloužící jako chladič. Celkem na tom není moc co vymýšlet. Teoreticky by šlo přišroubovat na aktivní prvky AL plech, ale to nemění fakt, že bude třeba k stěně přidělat plech a je to jen z blata do louže.
>"Závity W se nepoužívají"
No nepouživají, Whitwort 6/32 se pokd vim běžně používá v počítačovém prlmylsu , závity na HDD a hrubší závity jsou právě Whitwort 6/32 , ale to jen na okraj.
koukám koukám ... v takovémto případě to bude chtít plošňák udělat podle krabičky a ne obráceně. Myšlenka řezat závity do boku není šťastné řešení ... už jen následná montáž
co ale nezaznělo, kolik kusů toho bude - podle toho se pak navrhuje vyrobitelnost.
co ale nezaznělo, kolik kusů toho bude - podle toho se pak navrhuje vyrobitelnost.
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
jen doplním kolegy výše
ty šedý plochy jsou v pohodě, do nich závit vyřízneš bez problémů dlouhým závitníkem nebo pomocí nástavce
jen je třeba vychytat hloubku díry - a ta závisí taky na typu stroje na kterém se to bude řezat
dospělá CNC frézka opakovaně zastaví na 0,001mm, ručně obsluhovaný závitořez nebo stojanová vrtačka třeba i +- několik mm
řezat závity do boku úhlovou hlavou je jak drbat se levou rukou za pravým uchem
nehledě k tomu, že tak malá asi ani nebude
buď ty závity z boku vrtejte a řežte zvenku a přišroubujte tranzistory šroubkem taky zvenku a hlavy šroubů pokud vadí venku něčím zakryjte
nebo je dejte na desku naplacato a pak můžete třeba tu šedou kostku roztáhnout do "schodu" a vrtat, řezat a šroubovat zezhora stejně jako desku
můžete pak horní plochu toho schodu kvůli přechodu tepla i ofrézovat, šroubovat to rovnou na neobrobený odlitek je takové čínské řešení
....
závitníky jsou do průchozích děr a do slepých děr, ty do slepých děr mají šroubovicovou drážku kvůli odvodu špon, mají podstatně kratší výběh
ty šedý plochy jsou v pohodě, do nich závit vyřízneš bez problémů dlouhým závitníkem nebo pomocí nástavce
jen je třeba vychytat hloubku díry - a ta závisí taky na typu stroje na kterém se to bude řezat
dospělá CNC frézka opakovaně zastaví na 0,001mm, ručně obsluhovaný závitořez nebo stojanová vrtačka třeba i +- několik mm
řezat závity do boku úhlovou hlavou je jak drbat se levou rukou za pravým uchem
nehledě k tomu, že tak malá asi ani nebude
buď ty závity z boku vrtejte a řežte zvenku a přišroubujte tranzistory šroubkem taky zvenku a hlavy šroubů pokud vadí venku něčím zakryjte
nebo je dejte na desku naplacato a pak můžete třeba tu šedou kostku roztáhnout do "schodu" a vrtat, řezat a šroubovat zezhora stejně jako desku
můžete pak horní plochu toho schodu kvůli přechodu tepla i ofrézovat, šroubovat to rovnou na neobrobený odlitek je takové čínské řešení
....
závitníky jsou do průchozích děr a do slepých děr, ty do slepých děr mají šroubovicovou drážku kvůli odvodu špon, mají podstatně kratší výběh
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Sponzor fora
- Příspěvky: 8348
- Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
- Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
- Kontaktovat uživatele:
Možná, že se W 6/32 skutečně používají na harddisky, zakázané to není, ale já se u hdd spíš setkal se šrouby UNC #6-32
Ale ok, už nebudu dál prudit detaily 


Aleš Procháska
Jen na okrajHerbert píše:Whitwort 6/32 se pokd vim běžně používá v počítačovém prlmylsu , závity na HDD a hrubší závity jsou právě Whitwort 6/32 , ale to jen na okraj.

6-32, 4-40, a klasické M3
Od toho maj montéry.
"Voni to ňák udělaj..."
"Voni to ňák udělaj..."
Koupím hliníkové profily délky cca 60cm, nabízím 90,-Kč/kg.