Lepení plexi

Věda, technika a další na co se nenašla vhodnější kolonka.
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 6636
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

3. 5. 2017, 7:01

Měl jsem za to, že mám vyzkoušený a jednoduchý způsob lepení plexi "hrana na plochu": prostě se přiloží, zatíží a do spáry se kápne miniaturní množství chloroformu. Při zkoušce často prasklo i mimo spoj. Jenže teď jsem si nechal nařezat plexi laserem a ono to přestalo jít - laserované hrany moc nedrží, rozpadá se to ve spoji. Nemáte prosím někdo nějakou radu, jak tohle lepit? Myslím opravdu lepit v průmyslové kvalitě, návodů na upatlání nějakým nesmyslným všelepem z hobbymarketu je plný internet :-) Nerad bych se vracel k řezání na cirkulárce, mám sice přesnou mašinu a kvalitní kotouč na plexi, ale přeci jenom, když už byl vynalezený ten laser... :-) Spoj nemusí být v optické kvalitě, stačí když bude pevný a trvanlivý.
Aleš Procháska
hopik
Příspěvky: 248
Registrován: 11. 9. 2006, 3:30
Bydliště: Ružomberok

3. 5. 2017, 7:16

http://www.plexisklo.sk/lepidla-na-plexisklo/
skus toto
myslim ze mam taketohttp://eshop.zenit.cz/acrifix-116-tuba/ ale to by som musel overit na firme Je to presne na tvoje pouzitie
Naposledy upravil(a) hopik dne 3. 5. 2017, 7:40, celkem upraveno 2 x.
Radsej budem 7h rozmyslat a 1h pracovat ako opacne
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 8437
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

3. 5. 2017, 7:32

Asi něco podobného prej krystalicky čirý http://www.omniplast.cz/893/lepidla-na- ... lat-mafix/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
Kratus
Příspěvky: 456
Registrován: 1. 5. 2015, 2:36
Bydliště: Příbram

3. 5. 2017, 7:36

Problém laserovaného plexi je pnutí, které po řezu vzniká. Proto se laserované plexi po řezání žíhá v troubě na cca 70-80°C, 1mm/h.
Druhý problém je kolmost řezu. laser dělá nepatrný úkos a lehce zaobluje hrany - hodně záleží na síle laseru. To ti cirkulárka neudělá.
Lepit acrifixem, 126 je lehce zahuštěný dichlormethan(čistým dichlorem se dá lepit taky, vysychá rychleji než chloroform). 109 je dobrá na zaplnění prasklin nebo pro více namáhané spoje.
Nevýhoda 109 je v aplikaci, musíš nejdřív nanést a pak teprv přiložíš druhý díl.

Já bych lepené hrany radši vždy formátoval na pile.
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 6636
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

3. 5. 2017, 8:10

Dík. To plexi jsem měl žíhaný, takže to spíš tipuju na ten úkos. Zkusím ty přípravky s dichlormetanem a uvidím. Režim napatlání hrany a přiložení zkusím až kdyby to takhle nevyšlo, ono je to v mém případě jednodušší napřed sestavit a pak lepit. No a nebo holt zase opráším pilu a budu řezat postaru :-)
Aleš Procháska
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 19812
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

3. 5. 2017, 8:21

ten acrifix nalepta ty lepeny dily docela do hloubky
myslim ze to tim pujde perfektne
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
zverodoktor
Příspěvky: 2001
Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
Bydliště: Bratislava

3. 5. 2017, 9:05

Ja som skúšal Acrifix 192, vytvrdzujúci UV svetlom, stačí bežná žiarivka, je to v aplikačnom liste tu:

https://www.google.sk/url?sa=t&rct=j&q= ... Hh0ahx7naQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Pracuje sa s ním perfektne, krásne tuhne bez bublín a prakticky sa pri tuhnutí nezmršťuje a tým pádom dokonale vyplňuje medzery. Spoj je absolútne číry. A napodiv, je lacnejší ako Acrifix 116. Doporučujem.
Inak ten dichlórmetán je v porovnaní s chloroformom lepší. Rýchlejšie naleptáva a spoje sú čistejšie. Okrem toho, je zdravotne menej závadný. Ono chloroform sa časom hlavne na svetle mení na prudko jedovatý fosgén.
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...
Uživatelský avatar
Kratus
Příspěvky: 456
Registrován: 1. 5. 2015, 2:36
Bydliště: Příbram

3. 5. 2017, 9:27

Dichlor je super, rychleji schne a je pevnější než chloroform. Pokud lepíš malé díly, jdou spáry zatahovat malým štětcem.
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 6636
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

3. 5. 2017, 10:37

Zkusím. Jinak na chloroform používám mikropipetu, přijde mi lepší než štěteček.
Aleš Procháska
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 6636
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

4. 5. 2017, 8:06

Tak jsem objednal obě doporučované verze Acrifix a uvidíme :-) Dík za rady.
Aleš Procháska
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 8437
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

4. 5. 2017, 9:25

Dej vědět ,asi budu taky něco lepit.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 6636
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

9. 5. 2017, 7:44

Lepidlo dorazilo, zde je má čerstvá zkušenost: Zatím jsem vyzkoušel ten Acrifix 116. Lepí dobře, umí vyplnit menší spáru mezi díly, ale je hrozně blemptavý a nepodařilo se mi zatím slepit dva díly, aniž bych je pokecal nebo to lepidlo nevyhrklo ze spáry ven. Z tuby samovolně vytéká jak vzteklé. Ještě se s ním budu muset učit, moc mi to nejde :-) Zatím jsem se raději vrátil k chloroformu. Laserované desky jsem vyházel, nařezal jsem nové na cirkulárce, dal k sobě a spáru objel mikropipetou. Dávám tam tak 30 mikrolitrů na 10 cm spáry (tloušťka 2 mm). Výhodou je dokonalé lepení (průhledný spoj) bez ovlivnění okolí (max. do vzdálenosti několika desetin milimetru od spáry se dá pozorovat změna lesku povrchu), nevýhodou nutnost zcela čistého a kolmého řezu (kotouč speciál na plexi). Ten druhý Acrifix jsem ještě nezkoušel, někam jsem si založil ultrafialovou baterku tak bych to neměl čím vytvrdit.
Aleš Procháska
zverodoktor
Příspěvky: 2001
Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
Bydliště: Bratislava

10. 5. 2017, 7:23

prochaska píše:Lepidlo dorazilo, zde je má čerstvá zkušenost: Zatím jsem vyzkoušel ten Acrifix 116. Lepí dobře, umí vyplnit menší spáru mezi díly, ale je hrozně blemptavý a nepodařilo se mi zatím slepit dva díly, aniž bych je pokecal nebo to lepidlo nevyhrklo ze spáry ven. Z tuby samovolně vytéká jak vzteklé. Ještě se s ním budu muset učit, moc mi to nejde :-) Zatím jsem se raději vrátil k chloroformu. Laserované desky jsem vyházel, nařezal jsem nové na cirkulárce, dal k sobě a spáru objel mikropipetou. Dávám tam tak 30 mikrolitrů na 10 cm spáry (tloušťka 2 mm). Výhodou je dokonalé lepení (průhledný spoj) bez ovlivnění okolí (max. do vzdálenosti několika desetin milimetru od spáry se dá pozorovat změna lesku povrchu), nevýhodou nutnost zcela čistého a kolmého řezu (kotouč speciál na plexi). Ten druhý Acrifix jsem ještě nezkoušel, někam jsem si založil ultrafialovou baterku tak bych to neměl čím vytvrdit.
Myslím, že slnko funguje najlepšie, tuhne to dobre aj na silnejšom dennom svetle. Podľa technického listu je optimálna nejaká studená biela žiarivka, nie UV. Ja som skúšal "čiernu" žiarivku, tuhne to, ale nie nejak rýchlo. Tú doporučenú nemám, tak som ju ešte neskúšal.
Daj vedieť ak skúsiš tú UV baterku, ako to šlo.
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 6636
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

10. 5. 2017, 7:50

Další zkušenost: dal jsem si Acrifix 116 do malé jednorázové stříkačky s tenkou jehlou a dělá se s tím skvěle, přesně a čistě. Lepidlo se dá skladovat v mrazáku (mám tam vyhrazený boxík na lepidla :-)) a když je studené, tak je viskóznější a dá se přesně dávkovat do té stříkačky a nic jsem tím nepolil :-)
Aleš Procháska
Uživatelský avatar
Kratus
Příspěvky: 456
Registrován: 1. 5. 2015, 2:36
Bydliště: Příbram

10. 5. 2017, 7:58

prochaska píše:Další zkušenost: dal jsem si Acrifix 116 do malé jednorázové stříkačky s tenkou jehlou a dělá se s tím skvěle, přesně a čistě. Lepidlo se dá skladovat v mrazáku (mám tam vyhrazený boxík na lepidla :-)) a když je studené, tak je viskóznější a dá se přesně dávkovat do té stříkačky a nic jsem tím nepolil :-)
Jehlu zalom kleštěma a poteče jak má. Kluci u nás na plastech to tak dělají léta :). Na malé díly pak dichlor a štětec.
Odpovědět

Zpět na „Multioborová diskuze o technických tématech“