Stránka 1 z 1

Pružení KM

Napsal: 10. 3. 2009, 8:40
od sysel
Dneska jsem byl u garmonta podívat se na jeho novou mašinku a měřili jsme přesnost a ejhle... Když jsem dal hodinky proti ose Y, kde má kuličkáč se stoupáním 20mm a zkoušeli jsme potáhnout za vozík se Ztkem tak tam byla desetinová vůle... Něco je ve šroubu, ale to jsou asi 2 stovky.. Tak jsem zkoušel kroutit spojkou u krokáče a pruží to a když jsem to počítal dělá to 1,8° přesně krok motoru... Ale není to tak, že vezmu a ruku překroutím motor a skočí do dalšího kroku, on drží pořád polohu jen je gumový.... Motory má nějaké sanyo denki, ale odhadem tak 0,5-0,8Nm.. Je to tím, že je motor slabý a má tak malý přídržný moment?

Napsal: 10. 3. 2009, 8:47
od cncp100
Ano slabý motor. Záleží také na driverech jak jsou napájené.

Napsal: 10. 3. 2009, 8:56
od sysel
Teď jsem byl ještě to vyzkoušet na svojem... dělá mi to asi 1,4° ale řekl bych že síla je větší.... já mám 1,9Nm a napájím 30V. garmont tam dává 40V

Napsal: 10. 3. 2009, 9:19
od Krutor
Já myslím, že KM v přídržném stavu samozřejmě trochu pruží, protože to je prostě princip magnetismu. Asi jako šňúra na prádlo :-) Bez prádla je rovná (= přesná poloha), s prádlem se prohne (= "pružení" rotoru), a když na ní bude chtít utíkat chlap od milenky z 5. patra, tak se už přetrhne (= ztráta kroku).

Taky myslím, že pro KM je lepší použít menší stoupání posuvového šroubu, než větší stoupání a k tomu mikrokrokování. Stoupání 20 mm už je fakt dost.

Napsal: 10. 3. 2009, 9:26
od robokop
na presnost mikrokrokovani se nelze spolehnout takze stoupani 20mm je chyba

pruzeni krokace je samozrejme

Napsal: 10. 3. 2009, 9:29
od sysel
Díky všem za rady... Počítal jsem s tím.... 20mm stoupání je přímo v kompletu té osy-výhodný kup :)

Napsal: 11. 3. 2009, 6:29
od k
20mm stupanie .. pri beznom drivri max 400 krokov s rozumnou linearitou .. 20krokov na 1mm .. to na vela aplikacii staci. Pri drahsom drivri sa da sit aj na 8 - 16 mikrokrokov s rozunou linearitou .. t.j. az 3200 krokov na 20mm .. t.j. 160 krokov na 1mm .. Aj tak by som si premeral presnost mikrokrokovania a do EMC potom zadal korekcny vektor... Dalsi akapitola je strata Nm pri mikrokrokovani.

Napsal: 11. 3. 2009, 3:00
od sysel
Zkoušeli jsme různé mikrokrokování, od 8 po 64... nakonec jsme nechali tuším 16, aby zase šla dosáhnout nějaká solidní rychlost. Je tam Mach a 25kHz...

Napsal: 11. 3. 2009, 3:13
od sysel
Teď mně ještě napadlo co se včera dělo.... To už si ale nedokážu jen tak vysvětlit... Dali jsme hodinky proti ose a Machem krokovali po 0,01mm šlo to krásně a přesně, ale vždycky když jsem stiskl klávesu tak to udělalo krok, sekundu nic a pak jako by se motor ještě kousek pohnul, ale na hodinkách nic.. Ale v motoru vždycky kleplo, dělalo to na všech osách.. Zkoušeli jsme vypnout mikrokrokování ale dělalo to pořád. Jediný nápad co mám je, že jsou na vstupech driverů (M415) tranzistory... Že by tam byl nějaký zákmit či co? Elektrice moc nerozumím, tak to je možná blbost....

Napsal: 11. 3. 2009, 3:33
od TimeCop
sysel píše:... Je tam Mach a 25kHz...
Je nějaký vztah - vzoreček na výpočet z kHz v Mach-u co jdou z PC a kroky, či otáčkami motoru ?
Mikrokroky jsou jasné - otáčky1 / zlomky celokroku=otáčky2, ale jak si teoreticjky vypočítám otáčky ?
Příklad - 10kHz je kolik otáček u KM 200/ot ???

Napsal: 11. 3. 2009, 3:39
od gnat
myslím, že to bude takhle: mikrokrokování * frekvence pulsů / počtem kroků na otáčku

takže pokud máš půlkroky tak:

1/2 * 10000 /200 = 25 ot./s

Napsal: 11. 3. 2009, 3:51
od TimeCop
Aaaa, už chápu - to jsou přímo pulsy kolik je schopen Mach poslat na driver, čiže pak děleno počtem kroků, potom třeba mikrokroky a obdržím otáčky.
Už je mi to jasné - to byl fofr, díky gnat. :wink:

Napsal: 12. 3. 2009, 11:01
od Honza-Gravos
sysel píše:Teď mně ještě napadlo co se včera dělo.... To už si ale nedokážu jen tak vysvětlit... Dali jsme hodinky proti ose a Machem krokovali po 0,01mm šlo to krásně a přesně, ale vždycky když jsem stiskl klávesu tak to udělalo krok, sekundu nic a pak jako by se motor ještě kousek pohnul, ale na hodinkách nic.. Ale v motoru vždycky kleplo, dělalo to na všech osách.. Zkoušeli jsme vypnout mikrokrokování ale dělalo to pořád. Jediný nápad co mám je, že jsou na vstupech driverů (M415) tranzistory... Že by tam byl nějaký zákmit či co? Elektrice moc nerozumím, tak to je možná blbost....
to je automaticke snizeni proudu do motoru pri neaktivite (v pripade ze to driver umi, tak se to projevuje prave takhle)

Napsal: 12. 3. 2009, 11:30
od sysel
Tak se dívám, že to snížení proudů má, takže to bude ono... Dík za info