Stránka 1 z 4

Frézovanie - blok motora

Napsal: 1. 10. 2017, 8:10
od r4cv
Dostal som za úlohu pripraviť sa na frézovanie bloku motora.
Celkové rozmery cca 500x400x250 (polotovar)
Materiál asi EN AW5083, 6012, 6061 a pod.

Hľadám niekoho, kto má s podobným obrábaním skúsenosti a vedel by mi robiť podporu, prípadne nejaké konzultácie.
s720-1.png
s720-2.png

Re: Frézovanie - blok motora

Napsal: 1. 10. 2017, 8:51
od fmodel
Pokud to bude z válcovaného a né z litého(co se používá na formy) tak tě čeká praní s vnitřním pnutím ,bude to potřeba vyhrubovat ,případně vyhnat vnitřní pnutí a pak dofrézovat netolerované rozměry ,nakonec bych dodělal dosedací plochy pro překlady znovu dělení a vyvrtání válců ,poslední je protočení pro uložení ložisek klikovky. To je tak zhruba všechno.

Re: Frézovanie - blok motora

Napsal: 1. 10. 2017, 9:02
od r4cv
Chcel by som to najprv vyhrubovat, tj. Ako odliatok.
Boky nahotovo, funkčné plochy s prídavkom.

Ako potom odstránime to pnutie?
Aký typ polotovaru je teda lepší? Ten na formy?

Chcel by som, aby to bolo zvaritelne, ak bude náhodou treba.

Re: Frézovanie - blok motora

Napsal: 1. 10. 2017, 9:05
od DwPetr
A není lepší prvně udělat kliku, do jejíž uložení se blok uchytí a z této roviny vycházet a až poté k ní vyvrtat válce a dorovnat plochy? Třeba ne hned od začátku ale později vzít uložení kliky jako výchozí?

Re: Frézovanie - blok motora

Napsal: 1. 10. 2017, 9:26
od fmodel
DwPetr píše:A není lepší prvně udělat kliku,
Ne ,je to jako když obrábíš litinu bez vyžíhání.

Re: Frézovanie - blok motora

Napsal: 1. 10. 2017, 9:28
od r4cv
Uloženie pre kľuku nespravím doma, to musí ísť na horizontku.
Ale spodná rovina pre olejovú vaňu a priestor pre kľuku by mohli ísť ako prvé. A potom ostatných 5 strán.
zrejme boky, potom čelá a nakoniec priestor pre vložky.

Re: Frézovanie - blok motora

Napsal: 1. 10. 2017, 9:34
od fmodel
r4cv píše:
Ako potom odstránime to pnutie?
Aký typ polotovaru je teda lepší? Ten na formy?

Chcel by som, aby to bolo zvaritelne, ak bude náhodou treba.
1, z čeho frézovat musí určit konstruktér co to počítal pokud dělal simulace .
2,pnutí se odstraní dodatečným tepelným zpracováním ,někdy s musí udělat přípravek aby se to při tepelným zpracování nezkroutilo.
3,materiál na formy je skoro bez pnutí.
4 materiál na formy je běžně svařitelný ,problém je většinou dural 70XX některý je nesvařitelný.
Vybírej materiál označený jako litý ,vlastnosti tam najdeš http://www.alfun.cz/produkty/hlinik/desky" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Frézovanie - blok motora

Napsal: 1. 10. 2017, 9:40
od r4cv
[quote="fmodel"1, z čeho frézovat musí určit konstruktér co to počítal pokud dělal simulace .[/quote]

Tak jednoduché to nie je. Je to replika motora historického športového vozidla, prakticky nezohnateľný, vyrobených bolo len pár kusov odlievaním do piesku.

Re: Frézovanie - blok motora

Napsal: 1. 10. 2017, 9:41
od DwPetr
fmodel píše:
DwPetr píše:A není lepší prvně udělat kliku,
Ne ,je to jako když obrábíš litinu bez vyžíhání.
Já to myslel po vyhrubování, udělat prvně kliku, a z její osy sebrat přídavky. Při výbrusu, nebo rovnání plochy bych osobně vycházel právě od kliky. Bál bych se souososti válců, nevycházet z ní.

Re: Frézovanie - blok motora

Napsal: 1. 10. 2017, 9:46
od fmodel
r4cv píše:[quote="fmodel"1, z čeho frézovat musí určit konstruktér co to počítal pokud dělal simulace .
Tak jednoduché to nie je. Je to replika motora historického športového vozidla, prakticky nezohnateľný, vyrobených bolo len pár kusov odlievaním do piesku.[/quote]
Zkus sehnat litou 7021 nebo něco podobnýho litýho vytvrditelnýho.

Re: Frézovanie - blok motora

Napsal: 1. 10. 2017, 9:48
od DwPetr
Ještě využiju toho když se to probírá (mě to docela zajímá) na kolik zhruba vyjde takový kvádr, a pak nějaké parametry toho motoru? Případně z čeho je originál?

Re: Frézovanie - blok motora

Napsal: 1. 10. 2017, 9:48
od r4cv
Ale u 7021 nesplním podmienku zvariteľnosti. Zadné dvierka pre prípad nehody musia byť.

Re: Frézovanie - blok motora

Napsal: 1. 10. 2017, 9:49
od fmodel
DwPetr píše: Já to myslel po vyhrubování, udělat prvně kliku, a z její osy sebrat přídavky. Při výbrusu, nebo rovnání plochy bych osobně vycházel právě od kliky. Bál bych se souososti válců, nevycházet z ní.
Jasně to je na delší přemejšlení ,no když se netrefí s klikou tak bude mít ofset což se běžně u 4T závodních motorů používá ,jen musí bejt správným směrem :wink: :D

Re: Frézovanie - blok motora

Napsal: 1. 10. 2017, 9:50
od r4cv
DwPetr píše:Ještě využiju toho když se to probírá (mě to docela zajímá) na kolik zhruba vyjde takový kvádr, a pak nějaké parametry toho motoru? Případně z čeho je originál?
kváder má odhadom 140kg, cenu strelím 5eur/kg. presnejšie zatiaľ neviem, čakám na cenovú ponuku.

Motor je škoda 720, 2000ccm.

Re: Frézovanie - blok motora

Napsal: 1. 10. 2017, 9:52
od fmodel
r4cv píše:Ale u 7021 nesplním podmienku zvariteľnosti. Zadné dvierka pre prípad nehody musia byť.
U tý 7021 by ty návary po předehřátí měly jít ,(což třeba u 7075 nejde) .ale správná odpověď je na https://www.svarforum.cz/forum/viewforum.php?id=25" onclick="window.open(this.href);return false;