Stránka 1 z 2
Frézování, Soustružení (školní projekt VUT)
Napsal: 8. 11. 2017, 12:45
od jendys115
Dobrý den,
Ve škole zhotovujeme školní projekt pneumobil (vozidlo poháněné vzduchem). Aby se vozidlo mohlo pohybovat, potřebujeme zhotovit ozubené kola do převodovky, viz výkresová dokumentace. Jelikož se jedná o školní projekt, je na to vymezeno jen málo peněz. Chtěl bych se proto s touto prosbou na vás obrátit, zda by bylo možné u Vás vyrobit tyto komponenty.
Přidávám i pro představu obrázek kompletního převodového mechanismu, pokud by jsme měli nějaké dotazy, rád je zodpovím.
S pozdravem
Jan Hajda, student VUT
Re: Frézování, Soustružení (školní projekt VUT)
Napsal: 8. 11. 2017, 2:36
od Mi_los1
A můžeš prozradit, jak by se to mělo pohybovat? Pokud jsou ta větší kola v záběru, tak je to samosvorné. Nebo to blbě chápu.
Milan
Re: Frézování, Soustružení (školní projekt VUT)
Napsal: 8. 11. 2017, 2:52
od doncarlos
V u těch větších kol je uvnitř něco namontováno, možná spojka ?
Re: Frézování, Soustružení (školní projekt VUT)
Napsal: 8. 11. 2017, 2:55
od petaslavek
Taky bych to tak chápal (spojky v kolech). Aby se při obou směrech pohybu hřebenu výstup otáčel stále stejným směrem.
Re: Frézování, Soustružení (školní projekt VUT)
Napsal: 8. 11. 2017, 4:05
od jendys115
Hřeben koná přímočarý pohon a vždy zabírá jen jedna hřídel, která přenáší kroutící moment dál na zadní kolo. V ozubeném kole je samostředící volnoběžná spojka. Na jedno ozubené kolo je poté připevněna příruba, která přenáší kroutící moment do jednoduchého řadícího mechanismu, kde je i možnost vyřadit (vyžadují pravidla). Poté je řetězem roztáčeno zadní kolo (cyklistické). Výhoda této transformace přímočarého pohybu na rotační oproti klikovému mechanismu spočívá v téměř konstantním kroutícím momentu. Jako pohon je pravidly dán pneumatický válec do zdvihu 500 mm a průměru 100mm (my používáme ten nevjvětší). Jestliže se podaří zhotovit evolventní ozubení které o 2/3 sníží hmotnost oproti původnímu řešení pomůže nám to v dosažení rychlosti hřebene z 1,4 na 2 m/s a tím pádem by se výkon vozidla zvýšil ze 7 na 10 kW. Toť jenom ke stránce pohonu. U pneumobilu bude také mnohem vylepšené plnění válce (větší výměník, tlumení v koncových polohách, nebo větší průřez hadic ..), takže musíme zvýšit i dojezd na nějakých zhruba 20-25km.
Re: Frézování, Soustružení (školní projekt VUT)
Napsal: 8. 11. 2017, 4:17
od prochaska
Není v tomhle případě lepší nakoupit hotová kola + hřeben a upravit konstrukci podle toho, co je na trhu k dispozici? Jestli je potřeba dál snižovat hmotnost pohyblivých částí, tak je možné použít kola z plastu, závod na 25 km to musí vydržet

Re: Frézování, Soustružení (školní projekt VUT)
Napsal: 8. 11. 2017, 5:12
od jendys115
Bohužel, tuto možnost již jsem taky zvažoval, ale normalizované ozubené kola mají pro mě nevyhovující rozměry a jsou z "nekvalitního" materiálu. Pastorek přenáší kroutící moment 75-82,5 Nm a to není málo
Re: Frézování, Soustružení (školní projekt VUT)
Napsal: 8. 11. 2017, 6:09
od r4cv
Nekvalitné ozubené kolesá sa robia z materiálu C45, tj kaliteľného. To nestačí?
Re: Frézování, Soustružení (školní projekt VUT)
Napsal: 8. 11. 2017, 6:24
od jendys115
Pokud by se našel někdo kdo by ty kola zakalil a poté obrousil aby byla zaručena přesnost, tak s tím problém nemám, ale myslím si, že cenově výhodnější je ofrézovat nitridační ocel třídy 15 v zušlechtěném stavu a následně ji pouze nitridovat. U hřídelí je další problém a to s napětím v drážce pro pero. Působí tam kroutící a ohybový moment a celkové redukované napětí v tomto místě má hodnotu 520 Mpa. Ocel 15 330 má mez kluzu v zušlechtěném stavu okolo 800 MPa což je výborná hodnota.
Re: Frézování, Soustružení (školní projekt VUT)
Napsal: 8. 11. 2017, 6:36
od RaS
a jakej na to je studentskej rozpočet?
ono je krásné něco chtít v kusovce, nitridované, zušlechtěné, broušené.. ale pak je potřeba tohle všechno přepočítat na peníze a pokud nejsou tak ze svých požadavků ustupovat, ustupovat až být třeba rád za ty hotová kola

Re: Frézování, Soustružení (školní projekt VUT)
Napsal: 8. 11. 2017, 7:05
od jendys115
Mám vyčleněných 10 000 na to ozubení, s tím že potřebuji mít nějakou rezervu. Ano není to mnoho, kdybych chtěl tyto kola do někde koupit, předpokládám že cena s DPH by se pohybovala okolo 15 000kč, ale to si bohužel nemůžeme dovolit.
Nejsme projekt formula student.
Re: Frézování, Soustružení (školní projekt VUT)
Napsal: 8. 11. 2017, 7:11
od fmodel
Co třeba pohledat ,prodávají se kola se zakalenými zuby a měkkým nábojem aby se dal doobrobit ,ani cena není špatná .Za pár dní budu objednávat do pomocný převodovky , za ty prachy mi je nikdo neudělá ani z překližky.
Re: Frézování, Soustružení (školní projekt VUT)
Napsal: 8. 11. 2017, 7:19
od RaS
mimochodem, pár věci jsem dělal pro ČVUT a vůbec nechápu jednu věc.. proč si to neuděláte sami? věčně se jak ČVUT tak VUT někde prezentují jaké mají školící prostory, jaké koupili/dostali stroje Moriny, DMG atd.. tak proč na tom neděláte?
Re: Frézování, Soustružení (školní projekt VUT)
Napsal: 8. 11. 2017, 7:23
od DwPetr
Přesně tak, kde jinde by to měli umět líp a bejt schopný, než právě tam.
Re: Frézování, Soustružení (školní projekt VUT)
Napsal: 8. 11. 2017, 7:32
od jendys115
http://leteckaposta.cz/350758111
Tady ještě přikládám výpočtovou zprávu provedenou minulý rok mými předchůdci. Jsou tam nějaké chyby, které by se tam letos neměli vyskytovat, ale doufám že to stačí jako takový úvod do problematiky. Je to projekt na kterém pracuje 8 studentů, 4 na rámu a 4 na pohonu, na desingu pracují zase jiní studenti a taky je plno lidí z nižších ročníků kteří projevili zájem a taky se podílí na projektu. Myslím si, že je zajímavé za jak krátký čas, kolik se dá vymyslet zajímavých řešení. Bohužel aby takovýto projekt mohl existovat, musí se najít sponzoři kterým se tento projekt líbí a jsou ochotni nějak pomoci. Já nepředpokládám, že se najde sponzor co investuje nehorázné sumy do tohoto projektu, ale pokud má někdo kapacity na to, že si může dovolit pro někoho vyrobit 2, tak to je to, co potřebujeme. Máme ještě 5 týdnů na dokončení koncepčního návrhu, pokud se tato cesta ukáže jako chybná, nezbývá než přepracovat návrh a použít kola normalizovaná které budou levnější.