Bulhar ZMM SU251 - predchodca C8C INFO , POMOC , Otázky
Napsal: 6. 2. 2018, 6:04
Ahojte!
Prednedávnom som si splašil pomocníka do dielne sústruh SU 251 (СУ 251 струг)
Vývoj
Z toho čo som zistil bola prvou verziou SU203 (СУ 203), po ktorej nasledoval SU 251 fotografie pre tieto stroje sú totožné, na stroji napr na priečnom suporte je ešte vyrazené SU 203, ale na štítku stroja je už SU 251, aké sú vnútorné rozdiely netuším, opticky sú si podobné.
Vývoj pokračoval SU320 (СУ 320) , ktorá už nemala riadenie otáčok motora variátorom (planetárnou prevodovkou) ale pridali jej viac stupňov prevodovky masívny liatinový podstavec bol nahradený odľahčeným (zváraným) typom. Od nej väčší model je CU 325 a C8C ktoré sa vyrábajú s niekoľkými úpravami dodnes (neviem aké sú medzi nimi rozdiely manuál kt sa mi podarilo stiahnuť v angličtine ich popisuje rovnako).
Popis:
Výrobca: ZMM Metalik Pazardjik
Motor 2,2KW
Prevodovka: trojstupňová + riadenie otáčok motora variátorom.
vzdialenosť medzi hrotmi 500mm
MAx priemer 260mm nad lóžami
155m nad priečnym suportom
Vŕtanie vretena 26mm
Posuv pozdĺžneho suportu 465mm;
Posuv priečneho supportu 260mm
Vysunutie pinoly koníka 90mm (max 100 ale to už vynde skrutka z bronzovej matice)
Posuv pomocného suportu 100mm
Hmotnost 850kg
Informácii o tomto stroji je pomenej, z pár Bulharských fór som s prekladačom vyzistil, že bolov yrobených niekoľko tisíc strojov, určené pre opravárenské závody, a boli vyvážané do nemecka (môj kus nemá popisy v bulharštine azbukou ale v nemčine).
Stroj vyzerá byteľne.
Celkovo považujem sústruh za dospelú mašinu, i keď Bulhari majú niektoré ovládacie prvky naopak ako sme zvyknutý z produkcie TOS
Stroj je vybavený automatickým priečnym aj pozdĺžnym posuvom.
Skrz prevodovku je možné zaradiť celkovo 3stupne otáčok v rozsahu od 53-2800; otáčky je možné regulovať na motori plynule prostredníctvom variátora.
Je možné rezať závity, zmena modulu závitov sa prevádza radením na nortonke kolesami A; B (A-5polôh, B-4 polohy) , okrem toho má sústruh vymeniteľné kolesá , ja mám k nemu celkovo 13ks kolies, modul kolies 1,5 (počet zubov : 25; 45; 50; 52; 57; 58; 70; 75;80; 90; 96; 100; 127;)
Stroj je vybavený štandardne čerpadlom a tryskou na prívod chladiacej emúzie, na zadnej strane podstavca pri koníku na dvierkách, a prídavnou lampou. Prídavné zariadenia -220V Hlučnosť stroja je porovnateľná s SN50.
Koleso C - volí prenos otáčok na posuvovú alebo závitovú skrutku,
Priečny suport má okrem pojazdu v osi X aj pomocný pojazd v osi Z, kt je možné natáčať do uhla (rozsah 180°), a rezať tak menšie kužele.
Priečny suporte má totožné ovládacie prvky s kompletnou modelovou radou. Podrobne rozpísané v osobitnom príspevku nižšie.
Na priečnom suporte sú drážky umožnujúce montáž zadnej nožovej hlavy/ pohyblivej lunety
Priečny suport nedisponuje odskokom pre jednoduchšie rezanie závitov
Nožová hlava štandardná, kvadrant nožov 16x16 na mojom to nejaký chytrák opáčil pilníkom na 18x18, takže som to prefrézoval na 20x20 a nahodil do osi (čeľuste sú vysoké 27mm). nožová hlava má možnosť natáčať sa po 45°
Podstavec je masívnej liatinovej konštrukcie, v podstavci je motor, variátor, elektroskriňa trafo s čerpadlom.
elektroinštalácia je veľmi jednoduchá, pár poistiek, jednoduché zapojenie, vo vnútri je trafo, na štítku síce vysí 24V ale riadiace napätie ističov som nameral 2V
Nevýhoda podstavca je, že prístup doň je zo zadnej strany (ak sa chcem dostať k motoru a čerpadlu musí byť ďalej od steny), a nie je v ňom skriňa pre náradie a spol (priestor by bol) Konštrukčne to ale inak usporiadať nemohli lebo koleso riadenia variátora s hdiadeľom je na prednej strane. Motor je na výklopnej konzole zjednodušujúcou montáž, konzolu je možné zdvíhať a spúšťať a tým napínať remene motora (2x klinový remeň)
Koník:
KOník má kužeľ MK3; je ho možné rýchlo aretovať cez vačku.
Nónius je na koliesku, ale chýba mu hrubé značenie na výsovnom valci
Linky:
Repas + fotografie vnútorností
https://www.sandacite.bg/forum/viewtopi ... =44&t=4897" onclick="window.open(this.href);return false;
Ak by mal niekto záujem podarilo sa mi splašiť skenovaný manuál v bulharštine (Jpg)
Pár ilustračných foto:
Link na manuály: (Originál Su251; C8C v CZ; C8C v ENG, fotky repasu variátora +prevodovky)
https://ulozto.sk/!tWAB86zUqJuB/sustruh-zip
Príspevok budem priebežne upravovať ak zistím rentabilné informácie aby boli pokope a boli prístupnejšie ľuďom kt. možno zháňajú informácie rovnako rpacne ako ja
Prednedávnom som si splašil pomocníka do dielne sústruh SU 251 (СУ 251 струг)
Vývoj
Z toho čo som zistil bola prvou verziou SU203 (СУ 203), po ktorej nasledoval SU 251 fotografie pre tieto stroje sú totožné, na stroji napr na priečnom suporte je ešte vyrazené SU 203, ale na štítku stroja je už SU 251, aké sú vnútorné rozdiely netuším, opticky sú si podobné.
Vývoj pokračoval SU320 (СУ 320) , ktorá už nemala riadenie otáčok motora variátorom (planetárnou prevodovkou) ale pridali jej viac stupňov prevodovky masívny liatinový podstavec bol nahradený odľahčeným (zváraným) typom. Od nej väčší model je CU 325 a C8C ktoré sa vyrábajú s niekoľkými úpravami dodnes (neviem aké sú medzi nimi rozdiely manuál kt sa mi podarilo stiahnuť v angličtine ich popisuje rovnako).
Popis:
Výrobca: ZMM Metalik Pazardjik
Motor 2,2KW
Prevodovka: trojstupňová + riadenie otáčok motora variátorom.
vzdialenosť medzi hrotmi 500mm
MAx priemer 260mm nad lóžami
155m nad priečnym suportom
Vŕtanie vretena 26mm
Posuv pozdĺžneho suportu 465mm;
Posuv priečneho supportu 260mm
Vysunutie pinoly koníka 90mm (max 100 ale to už vynde skrutka z bronzovej matice)
Posuv pomocného suportu 100mm
Hmotnost 850kg
Informácii o tomto stroji je pomenej, z pár Bulharských fór som s prekladačom vyzistil, že bolov yrobených niekoľko tisíc strojov, určené pre opravárenské závody, a boli vyvážané do nemecka (môj kus nemá popisy v bulharštine azbukou ale v nemčine).
Stroj vyzerá byteľne.
Celkovo považujem sústruh za dospelú mašinu, i keď Bulhari majú niektoré ovládacie prvky naopak ako sme zvyknutý z produkcie TOS
Stroj je vybavený automatickým priečnym aj pozdĺžnym posuvom.
Skrz prevodovku je možné zaradiť celkovo 3stupne otáčok v rozsahu od 53-2800; otáčky je možné regulovať na motori plynule prostredníctvom variátora.
Je možné rezať závity, zmena modulu závitov sa prevádza radením na nortonke kolesami A; B (A-5polôh, B-4 polohy) , okrem toho má sústruh vymeniteľné kolesá , ja mám k nemu celkovo 13ks kolies, modul kolies 1,5 (počet zubov : 25; 45; 50; 52; 57; 58; 70; 75;80; 90; 96; 100; 127;)
Stroj je vybavený štandardne čerpadlom a tryskou na prívod chladiacej emúzie, na zadnej strane podstavca pri koníku na dvierkách, a prídavnou lampou. Prídavné zariadenia -220V Hlučnosť stroja je porovnateľná s SN50.
Koleso C - volí prenos otáčok na posuvovú alebo závitovú skrutku,
Priečny suport má okrem pojazdu v osi X aj pomocný pojazd v osi Z, kt je možné natáčať do uhla (rozsah 180°), a rezať tak menšie kužele.
Priečny suporte má totožné ovládacie prvky s kompletnou modelovou radou. Podrobne rozpísané v osobitnom príspevku nižšie.
Na priečnom suporte sú drážky umožnujúce montáž zadnej nožovej hlavy/ pohyblivej lunety
Priečny suport nedisponuje odskokom pre jednoduchšie rezanie závitov
Nožová hlava štandardná, kvadrant nožov 16x16 na mojom to nejaký chytrák opáčil pilníkom na 18x18, takže som to prefrézoval na 20x20 a nahodil do osi (čeľuste sú vysoké 27mm). nožová hlava má možnosť natáčať sa po 45°
Podstavec je masívnej liatinovej konštrukcie, v podstavci je motor, variátor, elektroskriňa trafo s čerpadlom.
elektroinštalácia je veľmi jednoduchá, pár poistiek, jednoduché zapojenie, vo vnútri je trafo, na štítku síce vysí 24V ale riadiace napätie ističov som nameral 2V
Nevýhoda podstavca je, že prístup doň je zo zadnej strany (ak sa chcem dostať k motoru a čerpadlu musí byť ďalej od steny), a nie je v ňom skriňa pre náradie a spol (priestor by bol) Konštrukčne to ale inak usporiadať nemohli lebo koleso riadenia variátora s hdiadeľom je na prednej strane. Motor je na výklopnej konzole zjednodušujúcou montáž, konzolu je možné zdvíhať a spúšťať a tým napínať remene motora (2x klinový remeň)
Koník:
KOník má kužeľ MK3; je ho možné rýchlo aretovať cez vačku.
Nónius je na koliesku, ale chýba mu hrubé značenie na výsovnom valci
Linky:
Repas + fotografie vnútorností
https://www.sandacite.bg/forum/viewtopi ... =44&t=4897" onclick="window.open(this.href);return false;
Ak by mal niekto záujem podarilo sa mi splašiť skenovaný manuál v bulharštine (Jpg)
Pár ilustračných foto:
Link na manuály: (Originál Su251; C8C v CZ; C8C v ENG, fotky repasu variátora +prevodovky)
https://ulozto.sk/!tWAB86zUqJuB/sustruh-zip
Príspevok budem priebežne upravovať ak zistím rentabilné informácie aby boli pokope a boli prístupnejšie ľuďom kt. možno zháňajú informácie rovnako rpacne ako ja