kuličkový šroub technologie

mechanika k motorům
snowi
Příspěvky: 122
Registrován: 7. 10. 2006, 7:06
Bydliště: Česká Třebová

24. 1. 2007, 8:19

Ahoj.

Pokoušel se někdo rozebrat matku kuličkového šroubu (předepnutá)?
Dá se vůbec po rozebrání vrátit do původního stavu?

Vlastním 2ks kuličkových šroubů Steinmeyer 20x5mm s předepnutou maticí.
Šrouby běhaly na stroji, mazány nějakou zelenou vazelínou, stav po umytí na pohled výborný, ale jejich chod není podle představ, myslím že jdou dost ztuha.
Jde mi o to, jestli se dá dělená (předepnutá) matice nějak rozebrat, vyčistit, popřípadě zmenšit předepnutí?
Na matici jsou nějaké otvory zalité, co je pod nimi? viz. obr.
Přílohy
PICT0008.JPG
Pupak
Příspěvky: 1457
Registrován: 28. 8. 2006, 8:12
Kontaktovat uživatele:

24. 1. 2007, 2:58

Ta matka je ze dvou casti,ktere jsou do sebe presne nalicovany a sesroubovany.Obvykle je tam ze strany takova zapadka na sroubek,ktera to jisti proti otoceni.Kdyz se odstrani,da se matka rozsroubovat.Menit predpeti je komplikovane,protoze je jedna o tisiciny mm,ktere ho definuji.Pokud se ti povede matku rozsroubovat,neni problem ji vycistit.
Josef
Sponzor fora
Příspěvky: 5688
Registrován: 19. 11. 2006, 9:25
Bydliště: Valašsko

24. 1. 2007, 3:37

Rozebrat se to dá, ovšem horší se to skládá, hlavně taková malá matice. A s tím rozebráním bych to neřešil, stačí tu matici vyšroubovat, ale opatrně! Pochytat všechny kuličky. Všechno pořádně vymýt a vyfoukat. Pokud jsou kuličky dobré, a to většinou po dlouhém provozu nebývají, tak se funkční závity naplní mazacím tukem na ložiska. Potom se kuličkama naplní převáděcí můstek, potom se nalepí jedna vedle druhé do funkčních závitů a opatrně našroubuje na šroub. Předpětí zůstává jako předtím. Ovšem pokud to není vyběhané a neztratí se kuličky. Náhrada novými je v domácích podmínkách prakticky vyloučená. Pokud se v matici "šprajcla vazelína", mívají kuličky plošky.
Monteg
Příspěvky: 1507
Registrován: 30. 10. 2006, 5:37
Bydliště: LOUNY

24. 1. 2007, 4:32

S tí nemohu souhlasit. To to je matice ktera používa třech samostatných oběhovích drah tuto konstrukci používa např. SKF. Převáděcí můstky jsou zality, jejich demontáž nepřicází v uvahu předpětí těchto matic se dělá 3 způsoby
1. diference stoupání závitu na matce
2. diference stoupání závitu na šroubu
3. průměrem valivých těles
Matka je jedno dílná a předpětí se neda měnit
QNX
Příspěvky: 3689
Registrován: 20. 12. 2006, 9:59
Kontaktovat uživatele:

24. 1. 2007, 4:56

Nevím, jaká je tohle zrovna konstrukce, ale pokud je to zalité bude s tím problém. Matice, které se dají rozebrat se opravdu rozebírají snadno. Skládání také není problém, ale "lepení" do drah a následné šroubování mi nefungovalo. Já je skládám v suchém stavu (nenamazané) a kuličky tam dokutálím z jedné strany (druhou uzavřu).
Co se týká předpětí. Nevím, jak by měla fungovat ta diference stoupání na šroubu, ale používá se ještě stahovací matice (rozřízlá a stahovaná šroubem) nebo dvou matic, které se axiálně stahují k sobě. U těchto dvou konstrukcí se dá předpětí změnit.
Monteg
Příspěvky: 1507
Registrován: 30. 10. 2006, 5:37
Bydliště: LOUNY

24. 1. 2007, 6:38

Diference funguje tak že v matce jsou 2 oběhové systémy odělené mezerou která ale neodpovídá stoupání štoubu tím dojde k předpětí. U této konstrukce kuličky přebýhaji jen mezi 1 závitem většinou přes plastoví převaděč, větší délky matice se dosahuje skládáním jednotlivích závitu.
QNX
Příspěvky: 3689
Registrován: 20. 12. 2006, 9:59
Kontaktovat uživatele:

24. 1. 2007, 8:53

Monteg, dobře, ale to je diference stoupání v matce. Já nechápal co top je diference stoupání na šroubu.
Pupak
Příspěvky: 1457
Registrován: 28. 8. 2006, 8:12
Kontaktovat uživatele:

24. 1. 2007, 9:14

Nejpresnejsi predpeti na brousenejch sroubech ma delena matice,ktera se seroubovava a predpeti vymezuje brousenej krouzek,kterej definuje tlak obou casti proti sobe.To zarucuje rovnomerne rozlozeni predpeti na vsechny kulicky.Mam takovech sroubu nekolik a funguji dokonale.
Pokud se predpeti vytvari vetsim prumerem kulicek,je chod citelne tuzsi a taky zivotnost tehle sroubu je mensi.Pri vyssich otackach se musi i chladit.
Staci troch spiny a uz se zadiraji.
QNX
Příspěvky: 3689
Registrován: 20. 12. 2006, 9:59
Kontaktovat uživatele:

24. 1. 2007, 9:28

Dvojité matice mám také a fungují dobře. Mám i tu jednoduchou rozřízlou a stahovanou šroubem (STAR) to je také zajímavé řešení. Je to levnější, má to poloviční délku a především se u toho dá měnit předpětí. Matice je to už starší, takže nevím, jestli je ještě v nabídce. Pokud ano, tak ji můžu doporučit.
Monteg
Příspěvky: 1507
Registrován: 30. 10. 2006, 5:37
Bydliště: LOUNY

25. 1. 2007, 10:07

U šroubů o velkém stoupání např. 50mm se používají více chodé závity a diference se dělá tak že mezi jednotlivímy běhy závitů je nepatrný posun a tím vzniká předpětí.
snowi
Příspěvky: 122
Registrován: 7. 10. 2006, 7:06
Bydliště: Česká Třebová

25. 1. 2007, 10:50

Asi chápu jak je provedeno předpětí matic, krásně to mají nakresleno a vysvětleno třeba v
http://www.ks-kurim.cz/cz/hlavni_fs.htm
katalog produktů strana 11.

Tato matice má nejspíš můstky zalité, jestli to jsou ty šikmé výřezy na matici viz obrázek.
Matice je také v půlce rozdělena, vypadá že je ze dvou částí - je to vidět
Po obvodu toho rozdělení jsou také dva otvory proti sobě cca 3,5 mm v průměru- též zalité.
Pokoušel jsem se jeden otvor odvrtat, a je tam prázdná díra,žádný červík, a na dně (hlobka asi 3mm) díra odbočuje pod úhlem směrem k té dělící rovině matky -též zalito. Celek se tváří jako matice dvoudílná uprostřed sešroubovaná a těmito 3,5mm otvory zalitý závit.
Mám se do toho pouštět. :?:
Bojím se jen , když bude matka OK, tak abych to dal někdy zase dohromady. Přece jen takovéto díly pro CNC nerostou každý den na stromě.
QNX
Příspěvky: 3689
Registrován: 20. 12. 2006, 9:59
Kontaktovat uživatele:

25. 1. 2007, 8:01

Monteg: aha, už chápu jak to funguje :-) diference stoupání bych to nenazval. Stoupání obou (nebo více) chodů závitu je stejné, ale závity jsou vůči sobě posunuté.
Monteg
Příspěvky: 1507
Registrován: 30. 10. 2006, 5:37
Bydliště: LOUNY

26. 1. 2007, 8:48

Asi jsem se špatně vyjádřil duležité je že víme o co jde :lol:
snowi
Příspěvky: 122
Registrován: 7. 10. 2006, 7:06
Bydliště: Česká Třebová

26. 1. 2007, 8:34

Díky všem za rady.

Konečně jsem se odhodlal a šroub rozebral. Matice je použita půlená s předepnutím jak již bylo uvedeno výše, každá půlka má tři mosazné mosty (zalité) matice je pevně sešroubována a ve spojení nejspíš zalita.
Obsahuje 108 kuliček.
Po důkladném vymytí jsem zjistil,že některé kulky jsou o dost tmavší (zřejmě vadné).
Horší bylo skládání, zkoušel jsem kuličky sypat do závitu, ale po 3h rovnání neúspěšně. Nakonec pomohlo nalepení na vazelínu v matici a našroubování šroubu - to šlo hned na 2. pokus.

Chod se trochu zlepšil, ale stejně matice přidrhává.

Dají se sehnat kuličky nové, nebo jsou nějaké speciál. :?:
Někdo psal že to nemá cenu, vím ale že se šrouby běžně repasují
sice ne doma ale proč to nezkusit. :?
Myslím, že když seženu stejné kuličky, tak v tom nemůže být nic těžkého.
Pupak
Příspěvky: 1457
Registrován: 28. 8. 2006, 8:12
Kontaktovat uživatele:

26. 1. 2007, 9:09

Zmer si kulicky mikrometrem.Pokud je to nejaky standardni rozmer,je urcita sance je sehnat.Pokud je to nejaka exotika 3.27 mm jako jsem mel v jedne matici ja,tak je sance temer nulova.Diference 0.01mm u kulicek je jiz problematicka.
Odpovědět

Zpět na „šrouby a převodovky“