Stránka 1 z 3
uchycení šroubu
Napsal: 4. 5. 2009, 4:01
od dyntyd
Ahoj chtěl bych se zeptat a to na uchycení kuličkových šroubu , proč každý dává kosouhlá ložiska radši k motoru ?? a zdali to mužu udělat obráceně ... díky za případné odezvy
Napsal: 4. 5. 2009, 4:12
od Pupak
Loziska muzes mit,kde chces,ale rozhodne u motoru alespon jedno radialni byt musi.Na kterem konci srouibu zachytis axialni sily je jedno.
Re: uchycení šroubu
Napsal: 4. 5. 2009, 5:36
od Pavel R
dyntyd píše:Ahoj chtěl bych se zeptat a to na uchycení kuličkových šroubu , proč každý dává kosouhlá ložiska radši k motoru ?? a zdali to mužu udělat obráceně ... díky za případné odezvy
To jsem moc nepobral - předpokládám, že píšeš o systému, kde se šroub točí a matice stojí. Pak je nutné mít na OBOU koncích ložiska s kosoúhlým stykem + radiální.
Re: uchycení šroubu
Napsal: 4. 5. 2009, 5:58
od sysel
Pavel R píše:Pak je nutné mít na OBOU koncích ložiska s kosoúhlým stykem + radiální.
A proč na obou? pokud vím, tak na zachycení axiální síly ti stačí axiální(nebo kosoúhlá) ložiska pouze na jedné straně). Když vezmeš že šroub je tuhý a tudíž se nebude deformovat, tak na druhé straně žádná axiální síla nevznikne... A ve škole jsme vždycky počítali hřídele atd jako nosník na dvou podporách, z nichž jedna je pevná (zachycuje axiální i radiální sílu)a druhá posuvná(pouze radiální sílu).
radiální ložiska na obou stranách jsou samozřejmost...
Napsal: 4. 5. 2009, 7:22
od teebee
Sysel ma pravdu... zachytavat axialne sily na oboch koncoch je blbost (hovorim o dvojici kosouhlych lozisk oproti sebe na kazdom konci). Taketo riesenie absolutne nedovoluje vyrovnavanie zmeny dlzky od pohybovych sil a hlavne od zmeny teploty. Dvojica lozisk zasadne patri k motoru, na druhej strane ma byt len jednoduche radialne lozisko (klasika gulickove alebo valcekove) a podla moznosti ulozene v domceku tak, aby sa vonkajsi kruzok mohol v domceku posuvat.
Predstavte si prehnany pripad, ze sa skrutka natiahne o pol centimetra - ak by boli oba konce ulozene vo dvojici lozisk, skrutka nema kam uhnut a prehne sa (resp je manahana vzperom) a dostanete zo skrutky 'luk'. V pripade, keby bolo radialne lozisko na strane motora (s moznostou axialneho posuvu) zmena dzlky skrutky sposobi axialnu silu na hriadel motora = VELMI ZLE!. CIastocne to moze kompenzovat vhodna spojka, ale podstatne jednoduchsie hore popisane riesenie.
BTW sysel - radialne lozisko na oboch stranach byt nemusi - napr os Z moze byt riesena tak, ze skrutka bude hore len "zavesena" vo dvojici kosouhlych lozisk - treba sa zamysliet nad tym, ake sily v mechanizme budu vznikat...
Napsal: 4. 5. 2009, 8:18
od sysel
teebee: Dobrý příklad s tím roztažením šroubu
A s tím radiálním jsem to nějak nedomyslel no, dokonce tu byly i konstrukce s volným koncem tuším... Dokonce už jsem uvažoval o povolení domečku na svojí mašince, protože uštelovat prohnutý TR šroub je celkem kumšt a většinou se to nedá.... Ale když to vezmu z pohledu, že i při tom svislém uložení, když bude matice úplně nahoře a šroub se bude otáčet, tak jeho nevyvážností (vznikne šroubovicí na šroubu?) se konec rozkmitá a na matici to nemá asi dobrý vliv.... Moje domněnka selského rozumu

Napsal: 4. 5. 2009, 9:37
od teebee
sysel píše:Ale když to vezmu z pohledu, že i při tom svislém uložení, když bude matice úplně nahoře a šroub se bude otáčet, tak jeho nevyvážností (vznikne šroubovicí na šroubu?) se konec rozkmitá a na matici to nemá asi dobrý vliv.... Moje domněnka selského rozumu

to uz by chcelo vychadzat z konkretnej konstrukcie, dlzky volneho konca skrutky, otacok, stihlosti...
Myslim ze pri pohone krokacom by tam velky problem nemal byt (pokial nie je skrutka ohnuta). BTW skrutkovica je sumerna, takze nevyvazenost nesposobi... teda aspon nie v rozsahu, s ktorym by bolo treba uvazovat. Horsie to ale je pri zastaveni osi - priehyb konca od zotrvacnych sil = ak sa napr zastavi Y a v tom momente Z toci naplno, mohlo by tam ku kmitaniu volneho konca skrutky dojst.
Re: uchycení šroubu
Napsal: 5. 5. 2009, 5:40
od Pavel R
sysel píše:A proč na obou? pokud vím, tak na zachycení axiální síly ti stačí axiální(nebo kosoúhlá) ložiska pouze na jedné straně). Když vezmeš že šroub je tuhý a tudíž se nebude deformovat, tak na druhé straně žádná axiální síla nevznikne... A ve škole jsme vždycky počítali hřídele atd jako nosník na dvou podporách, z nichž jedna je pevná (zachycuje axiální i radiální sílu)a druhá posuvná(pouze radiální sílu).
radiální ložiska na obou stranách jsou samozřejmost...
Ložiska s kosoúhlým stykem předpokládám na obou koncích z toho důvodu, že předpokládám napínání šroubu. To je přece u systému s otočným šroubem samozřejmé
Re: uchycení šroubu
Napsal: 5. 5. 2009, 5:49
od teebee
Pavel R píše:Ložiska s kosoúhlým stykem předpokládám na obou koncích z toho důvodu, že předpokládám napínání šroubu. To je přece u systému s otočným šroubem samozřejmé
Ale prave kvoli tomu napinaniu skrutky tam treba nechat jeden koniec volny = bez zachytavania axialnej sily, aby to malo kam "uhnut"
Napsal: 5. 5. 2009, 6:40
od k
k povodnej otazke, naozaj nie je problem dat obe kosouhle loziska na jeden koniec skrutky a k motoru len radialne lozisko. Pozor ale aby motor netrpel, ked sa vdaka tepelnej dilatacii skrutka predlzi, alebo skrati (zalezi na dlzke, 20cm skrutka nebude nejakou extra dilataciou trpiet .. motor v pohode tych paru desatin posuvu hriadela znesie.. i ked ktory ako).
Z uvedeneho je potom zrejme lepsia (jednoduchsia) konstrukcia, kde na jednom prvku, ktory nesie jak prirubu uchytu motora su aj obe kosouhle loziska.. a druhy koniec skrutky , ak je to mozne, moze byt uplne volny alebo len v jednoduchom radialnom lozisku puzdre, nemusi byt nutne kulickove. Zas vsetko zalezi od dlzky a dalsich parametrov skrutky.
Napsal: 5. 5. 2009, 8:28
od bobik
To co píšete, že radiálně-axiální síly by se měli zachytávat u motoru a na druhém konci šroubu jen radiální síly je správné. Zajímavé, že já mám u profi mašiny ložiska s kosoúhlým stykem na obou koncích šroubu. Průměr kuličkového šroubu je 40mm. Taky točit tím šroubem naprázdno dá docela fušku. Jestli se tak dá pohybový šroub do tahu, právě pro minimalizaci tepelné dilatace? A zřejmě se tohle řešení dělá jen od určitého průměru šroubu?
Napsal: 5. 5. 2009, 8:48
od teebee
bobik píše:Jestli se tak dá pohybový šroub do tahu, právě pro minimalizaci tepelné dilatace? A zřejmě se tohle řešení dělá jen od určitého průměru šroubu?

to by asi mohlo byt... Skrutka predopnuta tahom sa asi bude spravat z hladiska axialneho namahania dobre. Potom to uz je len otazka spravne nadimenzovat loziska, aby zniesli trvale axialne zatazenie.
Co sa tyka druhej vety - skor ide o stihlost skrutky ako o priemer. Niekde v poznamkach zo skoly mam aj nieco o stabilite na vzper z hladiska stihlosti nosnika, ale to teraz nenajdem

Islo o zavislost namahania od stihlosti - pre malu stihlost (velkypriemer, kratka tyc) sa vzper neuvazuje vobec, potom ta zavislost sla linearne podla Hooka a od urcitej stihlosti to slo exponencialne hore podla Eulera. Vecer k tomu skusim nieco najst na nete.
Napsal: 5. 5. 2009, 8:57
od k
vzdy by sa pri tejto uvahe mala uvadzat dlzka sruby .. nieco ine je riesenie s 2m srubou a ine s 20cm. Pri tej 2m bude uz aj priemer a jej hmotnost smerovat skor k fixnemu predopnutemu ulozeniu a pouzitiu rotacnej matice kym pri 20cm srube bude uchyt na strane motora a volny koniec bezproblemovy
Napsal: 5. 5. 2009, 10:02
od bobik
Máte recht, délka šroubu bude pro volbu předepnutého šroubu rozhodující.
Mám šroub průměr 40 délka 1000.
Použití předepnutého šroubu předpokládá tedy maximálně tuhou základnu pro uchycení šroubu. Tedy toto řešení nepůjde použít u cnc mašin z překližky nebo typu tron. Taky dosáhnout onoho předepnutí nebude věc lehká. Tohle by se dalo určitě konzultovat s dodavatelem pohybového šroubu.
Napsal: 5. 5. 2009, 10:19
od Josef
Tak to máš celkem tuhý šroub. Jakou hmotu a při jaké rychlosti s tím chceš vláčet? Já bych to na hobby (předpokládám ne příliž těžkém) uchytil radioaxiálem jen u motoru a na druhém konci podepřel jen radilálním ložiskem.
Pro ty co staví velké mašinky a chtějí použít tenké šrouby s předepnutím, šroub se při vysokých točkách zahřívá a tudíž délka roste. Pokud se neroztahuje stejně i fréma, tak předepnutí klesá. Záleží na konstrukci. Předpokládám talířové pružiny, které je nutno zpočítat i pro tuto variantu.
Roztažnost oceli je cca 11 um/°C při délce 1m. 10°C při délce 2 m udělá 0,22 mm.