Drnčení oz. kol
Moderátor: sysel
Netuší někdo co by mohlo způsobovat drnčení ozubených kol? Drnčí mi náhon na svislou frézovací hlavu, ale jen pokud otáčím doprava. Jsou to dvě čelní kola s přímými zuby. Když otáčím doleva tak je převod tichý. Domníval jsem se, že je to kvůli posunutí os kol, ale je to originální hlava na a k frézce Fa3, tak je to nepravděpodobné.
Z vasej otazky nie je jasne co to moze byt .. ale hlucnost ozubenia je dnes bezny problem .. pretoze sa to vyraba "lacno" ..
Zakladny problem je zabehnutie zubov. Maloktory vyrobca dnes pouziva male ozubene koleso kalene a brusene a velke koleso makke (nemusi byt brusene) s tym, ze to "zabehne". Takto si evolventy oboch kolies perfektne sadnu a prevod bezi ticho.
Pravdou je, ze vacsina kolies vo frezkach je len freznuta na odvalovacke alebo vyrobene obrazanim (hrebenom ci kolieskom) Povrch je o nicom, tvrdost kolies rovnaka (skor makkost ako tvrdost) a tak zo zaciatku to drnci vela, kym si povrch sadne potom to ide "ticho" a po otlaceni bokov to zacne zas drncat.
Dalsie riesenie je koliesko kovove velke koleso plast .. toto pokial je dimenzovane na krutiaci moment ktory plast ma sancu preniest ide najtichsie. Inac sa plast lame
Pokial mate naozaj kolesa vybehane, neostava nic ine ako nahradit ich .. nove kolesa ktore si kupite zrejme budu zivotnostou a hlucnostou podobne ako tie co mate .. takze jedina cesta je dat si ich vyrobit.. Pokial nemate moznost kalit a nasledne brusit kolesa .. tak to male koliesko spravte napr. z 11700-ky .. velke z niecoho maksieho .. (napr. 11373) Aj rozdiel tychto tvrdosti postacuje na rozumne zabehnutie.
Neviem ci mate moznost vymedzovat volu v ozubeni na tom prevode. ak ano . da sa pomoct aj povodnym kolesam. Treba ich dostat do mensej osovej vzdialenoti a zabehat nanovo.
Este jedna poznamka .. problemom hlucnosti ozubenych prevodov je aj ich mazanie.. netusim ako je tooto vyriesene vo vasej frezke
Zakladny problem je zabehnutie zubov. Maloktory vyrobca dnes pouziva male ozubene koleso kalene a brusene a velke koleso makke (nemusi byt brusene) s tym, ze to "zabehne". Takto si evolventy oboch kolies perfektne sadnu a prevod bezi ticho.
Pravdou je, ze vacsina kolies vo frezkach je len freznuta na odvalovacke alebo vyrobene obrazanim (hrebenom ci kolieskom) Povrch je o nicom, tvrdost kolies rovnaka (skor makkost ako tvrdost) a tak zo zaciatku to drnci vela, kym si povrch sadne potom to ide "ticho" a po otlaceni bokov to zacne zas drncat.
Dalsie riesenie je koliesko kovove velke koleso plast .. toto pokial je dimenzovane na krutiaci moment ktory plast ma sancu preniest ide najtichsie. Inac sa plast lame

Pokial mate naozaj kolesa vybehane, neostava nic ine ako nahradit ich .. nove kolesa ktore si kupite zrejme budu zivotnostou a hlucnostou podobne ako tie co mate .. takze jedina cesta je dat si ich vyrobit.. Pokial nemate moznost kalit a nasledne brusit kolesa .. tak to male koliesko spravte napr. z 11700-ky .. velke z niecoho maksieho .. (napr. 11373) Aj rozdiel tychto tvrdosti postacuje na rozumne zabehnutie.
Neviem ci mate moznost vymedzovat volu v ozubeni na tom prevode. ak ano . da sa pomoct aj povodnym kolesam. Treba ich dostat do mensej osovej vzdialenoti a zabehat nanovo.
Este jedna poznamka .. problemom hlucnosti ozubenych prevodov je aj ich mazanie.. netusim ako je tooto vyriesene vo vasej frezke
Je to takový hluk jako, když někdo řadí při dobíhání kol. Určitě to není normální. Kola se mažou vazelínou.
Zkoušel jsem otáčet šroubem na konci vodorovného vřetena a svislé vřeteno jsem brzdil druhou rukou. Drnčelo to.
Ta hlava je jak nová a na zubech jsou ještě vidět stopy po broušení. Mám ještě jednu hlavu, ale jen jedno náhonové kolo. To je zaběhané s kolem v té druhé hlavě. Tam to nedrnčelo. Napadlo mě, že zkusím vyměnit nové kolo za to starší, již zaběhané. Jsou úplně stejné, tak snad nebude žádný problém.
Zkoušel jsem otáčet šroubem na konci vodorovného vřetena a svislé vřeteno jsem brzdil druhou rukou. Drnčelo to.
Ta hlava je jak nová a na zubech jsou ještě vidět stopy po broušení. Mám ještě jednu hlavu, ale jen jedno náhonové kolo. To je zaběhané s kolem v té druhé hlavě. Tam to nedrnčelo. Napadlo mě, že zkusím vyměnit nové kolo za to starší, již zaběhané. Jsou úplně stejné, tak snad nebude žádný problém.
Ty kola bych moc neměnil , jeli to jednou zaběhlý tak jak psal kolega nahoře evolventa je zaběhlá na protikolo. Většinou je dobré u takovýchto
soukolí měnit obě kola naráz. Již si to nepamatuji přesně, ale jednou jsme měnili kola ve svislý hlavě byli nový a odepsali jsme je za 1 den.
Kupodivu se někomu podažilo je nějaký záhadný zpusobem buď prohodit nebo otoči a dokazal to složit. Jestli to vypadá nově a kola se tváří taky jako originál tak musí být chyba v montáží nějaká ptákovina.
Jeli to kuželový kolo tak tam musí sedět přesně na osocý vzdálenosti . Teď mne tu asi ukamenujou, ale nějákou toleranci to snese a neni zrovna malá. Samozřejmě, že se ten problém je přímo umérný otáčkám.
soukolí měnit obě kola naráz. Již si to nepamatuji přesně, ale jednou jsme měnili kola ve svislý hlavě byli nový a odepsali jsme je za 1 den.
Kupodivu se někomu podažilo je nějaký záhadný zpusobem buď prohodit nebo otoči a dokazal to složit. Jestli to vypadá nově a kola se tváří taky jako originál tak musí být chyba v montáží nějaká ptákovina.
Jeli to kuželový kolo tak tam musí sedět přesně na osocý vzdálenosti . Teď mne tu asi ukamenujou, ale nějákou toleranci to snese a neni zrovna malá. Samozřejmě, že se ten problém je přímo umérný otáčkám.
Naposledy upravil(a) Ferda dne 31. 5. 2009, 8:00, celkem upraveno 1 x.
Práce fšeho druhu (hlavně závity)
Jsme ČEŠI, musíme si pomáhat!
Jsme ČEŠI, musíme si pomáhat!
Koukám taky na ten obrázek . Ale pozor ta náhonová hřídel je v kosoůhlejch ložiskách a jakmile se pohne asi tím předním kolem tak se rozhodí všechno . Jsou tam asi taky u těch kosoůhlejch laožisek podložky a někdy se lícujou až v montáži. Já se zítra zeptám našeho Jirky jestli si něco nepamatije. Ale kdo nic nedělá nic neskazí!!
Práce fšeho druhu (hlavně závity)
Jsme ČEŠI, musíme si pomáhat!
Jsme ČEŠI, musíme si pomáhat!
Ten červík zapadá do důlku v hřídeli a je to jen pojištění proti posunu. Vůle se štelují KM maticí, ale ten rámus dělají ty čelní kola. Dělá to i když je dole ten odlitek s vřetenem.
S tou výměnou kol jsem měl na mysli že místo dvojice nové kolo a staré kolo dám obě staré, a tedy zaběhané. Ale bez výsledku. Nejspíš mi nezbyde nic jiného, než sehnat i to druhé větší kolo nové. Mám už ale i pocit, že bude spatně obrobený odlitek a osy kol jsou něják rozházené. I by tomu nasvědčovalo to, že ta hlava je jak nová když s ní nikdo nědělal. S tou druhou tady nebyl problém ale měla jen Morse kdežto ta špatná má strmý.
S tou výměnou kol jsem měl na mysli že místo dvojice nové kolo a staré kolo dám obě staré, a tedy zaběhané. Ale bez výsledku. Nejspíš mi nezbyde nic jiného, než sehnat i to druhé větší kolo nové. Mám už ale i pocit, že bude spatně obrobený odlitek a osy kol jsou něják rozházené. I by tomu nasvědčovalo to, že ta hlava je jak nová když s ní nikdo nědělal. S tou druhou tady nebyl problém ale měla jen Morse kdežto ta špatná má strmý.
- tumlik
- Sponzor fora
- Příspěvky: 3756
- Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
- Bydliště: já su z Moravskej :-)
- Kontaktovat uživatele:
capumpor píše:Je to takový hluk jako, když někdo řadí při dobíhání kol. Určitě to není normální. Kola se mažou vazelínou.
Zkoušel jsem otáčet šroubem na konci vodorovného vřetena a svislé vřeteno jsem brzdil druhou rukou. Drnčelo to.
Ta hlava je jak nová a na zubech jsou ještě vidět stopy po broušení. Mám ještě jednu hlavu, ale jen jedno náhonové kolo. To je zaběhané s kolem v té druhé hlavě. Tam to nedrnčelo. Napadlo mě, že zkusím vyměnit nové kolo za to starší, již zaběhané. Jsou úplně stejné, tak snad nebude žádný problém.


Jinak mám na něj doma matroš,nástroj na obrobení i stroj ale furt se mě do toho nechce

Nemůžeš mít vůli na předním ložisku horizontálního vřetene? tam kam to náhonové šrůbuješ

Zkusil jsem na nízké otáčky frézovat dřevo a při záběru to začně drnčet i v kuželových ložiskách. Tak bude potřeba vymezit vůle KM maticemi. To se ale nezbavím toho problému s čelními koly.
Dnes jsem se ptal chlapíka co opravuje stroje a také povídal, že kola budou už moc otlačené. Když to dělá jen na jednu stranu, protože vetšinou se vřeteno točí doprava. Ve čtvrtek se mi na to prý příjde podívat.
Musím ale říct, že za těch pár dní už mám svaly jak Rambo, on ten kousek železa něco váží a vyhodit ho do metru a půl bez jeřábu...
To tumlik: O kole nevím, ale podívám se ti.
Dnes jsem se ptal chlapíka co opravuje stroje a také povídal, že kola budou už moc otlačené. Když to dělá jen na jednu stranu, protože vetšinou se vřeteno točí doprava. Ve čtvrtek se mi na to prý příjde podívat.
Musím ale říct, že za těch pár dní už mám svaly jak Rambo, on ten kousek železa něco váží a vyhodit ho do metru a půl bez jeřábu...

To tumlik: O kole nevím, ale podívám se ti.
No jestli jsou vyběhaný do jednoho s měru - přímý ozubení tak je na zkoušku otoč a budou zabírat na druhou stranu- Jestli to jde u obouch?. Hlavní problém je dobře definovat odkud ten hluk pochází . Jestli je to fakt z těch kol! Na konec se může ukázat, že to je ptákovina, ale ta je nejobtížnější najít. Držím palec. Taky mne fakt zajímá ta pointa " Co to bylo"
Práce fšeho druhu (hlavně závity)
Jsme ČEŠI, musíme si pomáhat!
Jsme ČEŠI, musíme si pomáhat!