Stránka 1 z 2
Utěsnění hřídele v ložisku - rozebírací (vyndavací)
Napsal: 19. 6. 2009, 9:51
od lapa
Zdravím vespolek,
potřeboval bych utěsnit hřídel v ložisku. Podařilo se mi hřídel udělat o cca 4-5 setin menší než je díra v ložisku (tedy 11,96-11,96 proti 12,00).
Vysvětlení problému přirovnáním: ta hřídel je "nožičkou" délky cca 50 mm na "hřibu" o průměru "klobouku" 100 mm, takže se ta vůle vynásobí na klobouku na několik desetin mm. A to už se mi nelíbí

.
Mohl bych sice vyrobit celý díl ("hřib") znova, ale bojím se

, že to zase zmrším. A navíc je to ze dvou částí - nožička je zalepeným závitem spojená s klouboukem a jako celek ostruženo mezi hroty. Ovšem průměr jednoho usazení na ložisko mi takhle ujel.
Ložisko v domečku sedí natěsno, ani se nehne (lehce nalisováno); vůle je pouze mezi ložiskem a hřídelí.
A tak mne napadlo, tu hřídel v ložisku utěsnit nějakým tím "a la Loctite" tmelem. Ovšem potřeboval bych, aby se pouze utěsnilo, ale nezalepilo. Potřebuji hřídel z ložiska občas vyndat a vše, co jsem zatím našel, to současně i zalepí.
Víte o něčem a nejlépe dostupném v minimálním množství (v extrému pár ml)? A navíc za rozumnou cenu

, jsem amatér v původním smyslu (prostě mne to baví jako hobby).
Díky za případné náměty.
Napsal: 19. 6. 2009, 10:00
od k
na sustruhu prebehnut radlovacim kolieskom alebo kladivom a dulcikom naklepat dulky ...
Dalsi amoznost galvanicky (alebo aj inac) pomedit, pocinovat atd .. Vsetko ma svoje za aj proti .. vyberte si co sa najlepsie hodi.
Napsal: 19. 6. 2009, 10:11
od capumpor
Přesně tak. Vroubkování nebo důlky. Když si to necháš pokovit bude to drahé, kdežto ty druhé dvě metody nestojí skoro nic.
Napsal: 19. 6. 2009, 10:29
od lapa
Průběžné díky

.
Rádlování/důlčíkování vypadá zajímavě (rychle, levně), ale nevymačká se to časem na původní chybný průměr?
To pokovení dodá sice materiál na celém povrchu (takže nebude co vymačkat), ale zase mi asi nevyplatí - v tuto chvíli ho tedy nechávám stranou.
Možná se ještě objeví odpověď na ten původní dotaz

.
Napsal: 19. 6. 2009, 1:01
od k
pokovenie doma, relativne lacne .. hydroxid sodny na odmastnenie a skalica modra .. k tomu jednosmerny zdroj.
Najprv odmastnit chemicky a potom aj galvanicky .. nasledne pomedit chemicky aj galvanicky.. samozrejme .. vysledok bude v medziach odolnosti medi.
Odolnost radlovania dulcikovania .. podla poctu rozobrati a samozrejme od toho o aku ocel sa jedna ..
Napsal: 19. 6. 2009, 4:22
od Bob
Já si myslím, že to pomědění asi nebude to pravé ořechové, měd' je měkká, a za chvilku bude pryč, spíš bych to viděl na poniklování, kdysi byl k mání v drogerii přípravek na poniklování jmenoval se Niklík. ale to bude už asi pasé. Takže najít v okolí firmu, kde se nikluje a v ní tak najít šikovného borce a říct mu jak chceš silnou vrstvu toho niklu, nárůst niklu na součástce při niklování, je zpravidla v závislosti na čase, tak by to pro něho, pokud to zná, neměl být žádný problém, udělat požadovanou tloušt'ku niklu.

Rosta
Napsal: 19. 6. 2009, 4:34
od Ferda
Námět zjiného soudku
A taky neznám tvé dostupné možnosti.
Neznám jak ten konec přesně vypadá a jak je to námahaný. Nešlo by to třeba odvrtat a zalisovat tam nový čep. (popřípadě ho tam zavař a znovu obrob). Jestli máš strách z těch setin , tak konec musíš hezky vyhrubovat a pak už jen šmirklovat.
Ale to se ti povede. Musí
Napsal: 19. 6. 2009, 6:16
od lapa
k píše:Odolnost radlovania dulcikovania .. podla poctu rozobrati a samozrejme od toho o aku ocel sa jedna ..
Ocel 11600 (teda tak mi to prodali ve Ferone).
Ale jak o tom premyslim, mozna to radlovani/dulcikovani bude asi nejschudnejsi cesta.
Ono tech rozebrani (hridel ven z loziska) asi moc nebude a mozna to cele budu casem delat znova

(proste jinou verzi).
Diky vsem.
Napsal: 19. 6. 2009, 7:32
od Gustavson
To lapa:Abys neprojel hřídel tak si nech desetinu navrch a pak to vem pilníkem za velkeho točení.Setinky už dolaďuj glaspapírem zrnitosti asi 200.Vždycky bruš tři čtyřy vteřiny a změř mikrometrem.Povrch je pak dost slušnej

Ale třeba víš jak na to tak se neuraž že ti radim

Napsal: 19. 6. 2009, 9:47
od lapa
Gustavson píše:To lapa:Abys neprojel hřídel tak si nech desetinu navrch a pak to vem pilníkem za velkeho točení.Setinky už dolaďuj glaspapírem zrnitosti asi 200.Vždycky bruš tři čtyřy vteřiny a změř mikrometrem.Povrch je pak dost slušnej

Ale třeba víš jak na to tak se neuraž že ti radim

Neurazim, nejsem strojar, takze ziskani jakychkoliv figlu mi jako amaterovi udela radost

.
Jinak par der i hrideli se mi podarilo nozem az na tu setinku presne (sice mereno cinskou digi suplerou, ale ta mi na vnejsich prumerech lozisek ukazuje xx.00, takze asi bude relativne presna - tedy v danou chvili).
Ovsem na soustruhu a la China je to vzdy sazka do loterie, ktera na teto hrideli nevysla

.
Holt se asi vsemozne vule/vakly zrovna nevyrusily, ale secetly

.
Diky.
Napsal: 19. 6. 2009, 9:50
od Formish
Pokud bys to chtěl niklovat tak niklovací lázeň prodává třeba hadex
http://www.hadex.cz/
Napsal: 20. 6. 2009, 4:42
od tumlik
lapa píše:Gustavson píše:To lapa:Abys neprojel hřídel tak si nech desetinu navrch a pak to vem pilníkem za velkeho točení.Setinky už dolaďuj glaspapírem zrnitosti asi 200.Vždycky bruš tři čtyřy vteřiny a změř mikrometrem.Povrch je pak dost slušnej

Ale třeba víš jak na to tak se neuraž že ti radim

Neurazim, nejsem strojar, takze ziskani jakychkoliv figlu mi jako amaterovi udela radost

.
Jinak par der i hrideli se mi podarilo nozem az na tu setinku presne (sice mereno cinskou digi suplerou, ale ta mi na vnejsich prumerech lozisek ukazuje xx.00, takze asi bude relativne presna - tedy v danou chvili).
Ovsem na soustruhu a la China je to vzdy sazka do loterie, ktera na teto hrideli nevysla

.
Holt se asi vsemozne vule/vakly zrovna nevyrusily, ale secetly

.
Diky.
Digi šuplerou změříš leda tak velký prd

a čínskou dva

namáčkneš si tam rozměr jakej potřebuješ.Pokud potřebuješ udělat něco přesně jako v tvém případě tak jedině klasickej mikrometr na kterým když máš dobrý oči můžeš měřit v poho na 0,005.
Zkalibruj si to přes měrku kterou máš k tomu mikrometru v krabičce,pokud ne tak přes johansonku a vůbec nevadí že ti bude ukazovat třeba setinu mimo

na tom rozměru s tou setinou můžeš zase počítat .
Jinak zvětšení rádlováním bych doporučil vřele
A dělej to jak říkal Gustavson ,nechej si desetinku a potom to dolaď šmirglem,povrch sice není válcový ale šišoid ale pod to ložisko to neva.
Pokud bys ale někdy dělal kluzné uložení (hřídel+pouzdro) tak dolaďování šmirglem je na nic,většinou to bude někde drhnout právě qůli tomu šišoidu.Hřídel musíš brousit nakulato
Já teda brousím i pod ložisko

Napsal: 20. 6. 2009, 7:05
od lapa
Digi šuplerou změříš leda tak velký prd

a čínskou dva

namáčkneš si tam rozměr jakej potřebuješ.Pokud potřebuješ udělat něco přesně jako v tvém případě tak jedině klasickej mikrometr na kterým když máš dobrý oči můžeš měřit v poho na 0,005.
Nevim, pokud merim v ramci nekolika desitek sekund lozisko (jakoby referencni) zvnejsku a ukaze mi 12.00 a pak tu hridel a ukaze mi taky 12.00 (a mereno nekolikrat a ruzne "sikmo"). Pak v danou chvili mi to staci

.
A nesnazim se tam dostat nejake cislo (napr. onech 12.00), ale proste se podivam, co mi to ukazuje. A protoze to delam totalne svobodne (a ne pro vydelek), nic mne skutecne nenuti dosahnout (domerit) te hodnoty 12.00.
Takze si (jako kontrolorovi kvality) verim

.
Jinak asi mate pravdu co se tyka dlouhodobe stability, reprodukovatelnosti, linearit a jinych vlastnosti china products.
A to s tim mikrometrem musim zkusit (jenom se mi vali v supliku)

.
Napsal: 20. 6. 2009, 7:21
od Ferda
Toto je čistě teoretická diskuse.

Tumlík chtěl třeba jen říci , že když je potřeba změřit nějaký rozměr průkazně tak musím použít měřidlo minimálně o 1 stupeň s vyšším rozlišením. Příklad měřím setiny musím měřít na tisíciny . Přitom neříkám, že to nelze změřít danou přesností. To však potřebuje kvalitní měřídlo a velkou praxi.

Napsal: 20. 6. 2009, 7:40
od Krutor
Když už jsme u těch ložisek - nevíte, v jaké toleranci jsou broušeny vnitřní a vnější průměry ložisek (kvalitních)? Je to skutečně x.00?