Před časem jsem si pořídil původní SV18 v celku hezkém stavu.
Soustruh stál neznámo jak dlouho přibetonovaný a vyrovnaný v garáži, která se nyní z pozůstalosti prodávala a soustruh novému majiteli překážel - nevešla se tam kvuli němu Corveta...
Byl zapojený a bylo možné zjistit že vše funguje - resp. čerpadlo na emulzi je odpojené a lampička dodělaná na 230V.
Nejprve se mi moc nezdálo kupovat původní SV 18 kterou vlastně nikdo moc nezná a náhradní díly určitě sehnat nepůjdou - aspoň co se Nortonky týče, ale pak jsem se na to podíval přesně opačně - Kdo to dneska má takovej kousek historie.
Tak jsem si ho dotáh do garáže.

Nejdřív sem se zařek že jen vyměním oleje, nový řemen-starý kožený už napůl praskl a vyměním motor za 3kw.
Je vám jasný jak to dopadlo...takže začínám rozebírat...
První šlo ven vřeteno - nechtělo se mi svařovat řemen na mašině a vřeteno šlo trochu víc stuha než mi přišlo zdravý. Zjistil jsem že zadní ložisko bylo stažené tak že tím rukou nešlo hnout. Vyrobil jsem novej vymezovací plech a sestavil zpět. Přední ložisko by naopak chtělo trošku stáhnout ale nechce se mi do něj šahat. Škrábat nebudu, možná někdy.
Pak jsem zjistil že se svařování řemenu nevyhnu, protože SV 18 má pod řemenicí most napevno...
Vřeteno po sestavení - a to je divný - hází na hodinkách vlastně téměř nulu, jen v jednom bodě to propadne na dvě stovky, ale je to jedno místo asi 1mm na diametru.
Nicméně když zapáčím za vřeteno metrovou tyčí tak to hází pět stovek - proto říkám že by to přední stáhnout chtělo. Ložiska sou vzhledem ke stáří dost jetá, ale hladká.


No a teď jsem skříň posuvu a zhrozil se co tam všechno je.


Vůle v ozubení jsou nicméně minimální.
Dále mě čeká vyměnit motor natáhnout novou elektriku a tady mam dotaz.
Podle schématu to vypadá že motor čerpadla oleje i emulze se spínaj hlavním vypínačem?
Tím že je nyní ten na emulzi odpojený a to už v rozvodové skříni a mam tam i díru po nějakým vypínači, tak nevim jak to má bejt..příjde mi divný že by čerpadlo na emulzi mělo ject celou dobu.

Díky.