Stránka 1 z 2

Zohrievanie krokovych motorov

Napsal: 16. 7. 2009, 5:26
od beldy
Mam jednu otazku, pri studovani problematiky krokovych motorov som zistil, ze hlavnym omedzenim vykonu krokoveho motora je jeho teplota, preto si kladiem otazku, musi byt KM trvale napajany menovytym prudom, t.j. aj v dobe ked prave nevykonava ziadny krok? Je mozne znizit hodnotu prudu na nejaku pridrznu hodnotu napr. 1/10 hodnoty menovitej a takto podstatne znizit tepelne stratay na KM? Usetrena "teplota" by sa takto dala pouzit na podstatne zvysenie vykonu KM. Ma stym niekto nejake skusenost? U bipolarneho zapojenia by bolo najjednoduchsie zapojit do serie s vinutim paralelny RC clen.

Napsal: 16. 7. 2009, 5:51
od pájač
Nemusí. V stave nečinnosti - státie na mieste , dokážu lepšie drivery znížiť prúd prechádzajúci motorom na 50-60 % z menovitej hodnoty. 1/10 by bola málo . RC člen sa nepoužíva . Ináč táto problematika tu už bola riešená . 8)

Napsal: 16. 7. 2009, 8:20
od beldy
Podla mojho, velkost potrebneho pridrzneho prudu je silne zavisla od trecich sil vo vedeni. Zrejme pri lin. vedeni a gul. matici bude potrebnych 0.6 prudu menoviteho, ale pri traperzovej skrutkovici ,kde su trecie sily ovela vacsie, bude stacit ovela mensi, mozno aj nulovy, lenze to by uz asi neudrzalo polohu pripadneho mikrokroku, preto uvazovanych 0.1 prudu menoviteho.

Napsal: 16. 7. 2009, 8:33
od CZ_Pascal
Ano omezeni vykonu krokoveho motoru je dane i jeho tepelnymy ztratami. Velice jednoduchou metodou snizeni teploty je opravdu snizeni proudu kdyz motor stoji. Pokud jste uvazoval takto zjednodusene tak predchozi prispevek obsahoval odpoved. Pokud jste uvazoval v trochu hlubsich souvislostech tak je vykon dan nejen momentem (ktery je v urcite zavislosti s proudem a dokonce v nejake oblasti je tato zavislost linearni) ale i otackami (notoricky znamy vztah: vykon je dan soucinem momentu a uhlove rychlosti). Otacky jsou zase docela zavisle na napajecim napeti. Omezenim zde rychle prestava byt proud, ale rychlost zmneny proudu (dana napetim -> notoricky znamy vztah: napti se rovna indukcnost krat derivace proudu podle casu) ktera s sebou nese ztraty jine (hysterezni, virive proudy) tyto ztraty se velice rychle vyrovnaji Jouleovym a zacnou prevazovat.

Takze uz to ze do motoru (at uz jakkoliv) vnutite rychle pozadovany proud jej zahriva a nejake snizovani proudu pri kazdem kroku je bezvyznamne - technicky velice spatne proveditelne a i kdyby se vam to povedlo tak by to vedlo k dalsimu zvysovani teploty motoru (dalsi ztraty).

Snad jsem Vas prilis nezklamal, ale zivot je boj takze smele do toho :-)

Napsal: 17. 7. 2009, 6:28
od k
V istom momente zistite ze KM proste nevyhovuje a potom je na mieste riesit servo. Otazka je .. dostali ste sa uz na moment kde KM prestava vyhovovat ? (vacsinou bude ale problem nevyhovujuceho KM inde ako v jeho prehrievani..)

Napsal: 17. 7. 2009, 9:51
od ferguson
CZ_Pascal píše: proud jej zahriva a nejake snizovani proudu pri kazdem kroku je bezvyznamne - technicky velice spatne proveditelne a i kdyby se vam to povedlo tak by to vedlo k dalsimu zvysovani teploty motoru (dalsi ztraty).
preco znizovat prud pri kazdom kroku? ja som myslel, ze on potrebuje znizit prud na motor, s ktorym sa nic nerobi. napriklad pri frezovani nejakej dlhej drazky, kedy Z os zide do zaberu a dlho sa s nou uz nic nerobi. tak by sa mohol znizit prud, aby sa tak nehrial (aspon ja som rozmyslal nad tymto problemom).

Napsal: 17. 7. 2009, 11:47
od Krutor
Já mám drivery od www.jmf.cz a tam lze pomocí trimerů nastavit tři hodnoty proudu, mezi nimiž lze volit pomocí 2-bitové kombinace (4. hodnota proudu je nulová). Ty 2 bity mám vyvedené přímo na LPT piny, takže si sám softwarově volím proud, jaký potřebuju (nevím jak je to v Machu, mám vlastní soft). Když osa jede, tak dám maximální proud, když stojí, tak přídržný, případně můžu osu úplně odbudit a hýbat s ní ručním kolečkem.

Podle mě je snižování proudu při stání motoru nutné, protože když bych tam pral 48 V x 4 A, tak to je skoro 200 W tepla (elektrikáři nechť mě případně opraví) a to už je problém uchladit, a při profi nasazení by se to projevilo i na účtu od E-ONu :-)

Napsal: 17. 7. 2009, 12:20
od martyxxx
Tak já to tedy trochu opravím :D . Při 48V / 4A tam 200W ztráta nebude. Řekněme, že takový motor bude mít v závislosti na konkrétním typu něco kolem 2 - 6V na cívce. Takže ztrátový výkon na motoru bude podstatně menší, když bude motor stát, tak 10 - 25W. Těch 48V je tam proto, aby se dosáhlo dostatečného proudu při vyšších otáčkách - vinutí je indukčnost, takže proud roste exponenciálně při připojení napětí a rychlost nárustu je úměrná velikosti přiloženého napětí. Nicméně je vhodné, při zastavení motoru na delší dobu, snížit proud a drivery to taky podporují. Krokový motor na rozdíl od serva totiž jede pořád na maximální proud, protože nemá zpětnou vazbu a neví se tedy jak je zatížený.

Napsal: 17. 7. 2009, 12:25
od PBr
Na motore sa urcite nevytopi 200W, 48V je predpokladam napatie na vstupe drivera. Na vinuti motora je podstatne nizsie napatie pri plnom prude. Ale inak suhlas, znizovat prud treba, to,ze na aku hodnotu, treba asi vyskusat, urcite to bude menej na trapeze, kedze je samosvorny.

Napsal: 17. 7. 2009, 4:32
od CZ_Pascal
ferguson píše:preco znizovat prud pri kazdom kroku? ja som myslel, ze on potrebuje znizit prud na motor, s ktorym sa nic nerobi. napriklad pri frezovani nejakej dlhej drazky, kedy Z os zide do zaberu a dlho sa s nou uz nic nerobi. tak by sa mohol znizit prud, aby sa tak nehrial (aspon ja som rozmyslal nad tymto problemom).
Protoze snizeni proudu pri zastavenem motoru vykon motoru nijak nezmneni. Motor ma totiz vykon nulovy pokud stoji. To ze se snizuje proud kdyz motor stoji je samorjema vec a netreba o ni diskutovat. Umozni potom motor docasne pretizit (vykonove nikoliv proudove) coz vede k jeho ohrevu. Otazka byla na zvyseni vykonu motoru v souvislosti s teplotou. A opravdu tepelne ztraty pri vysokych otackach KM (tedy oblasti vyssiho vykonu KM) prevysuji ztraty Jouleovy (tedy ty kterych se zbavuji kdyz snizim proud motoru ktery stoji).

Takze jak jsem psal výše. Pokud byla otazka zamerena na proste snizeni motoru pri zastaveni tak dostal odpoved hned v prvnim prispevku. Pokud uvazoval vice do hloubky dostal odpoved v dalsim prizpevku :-)

re

Napsal: 17. 7. 2009, 7:47
od Radek-B
CZ_Pascal píše:Motor ma totiz vykon nulovy pokud stoji.
Neprestrelils trosku ?

RADEK

Re: re

Napsal: 17. 7. 2009, 8:54
od CZ_Pascal
Radek-B píše:
CZ_Pascal píše:Motor ma totiz vykon nulovy pokud stoji.
Neprestrelils trosku ?

RADEK
No možná jsem totálně přestřelil, ale jelikož výkon se rovná součinu úhlové rychlosti a momentu tak si troufám tvrdit že stojící motor má nulový výkon.

Pokud bysme chtěli slovíčkařit tak uznávám že motor má kromě výkonu na hřídeli i tepelný výkon, ale (zřejmě mylně) jsem nabyl dojmu že právě tohoto "výkonu" se chtěl tazatel zbavit ?

Ale teď vážně: možná se na to dívám z jiného úhlu pohledu. Nastiňte ten svůj ať se každý nebavíme o něčem jiném. V čem jsem přestřelil ??

Napsal: 17. 7. 2009, 9:25
od martyxxx
Má pravdu předsedo :D , stojící motor má nulový MECHANICKÝ výkon, příkon ovšem nulový není a to chtěl tazatel původně řešit, tak.

re

Napsal: 17. 7. 2009, 9:33
od Radek-B
Aha, mluvime o mechanickem , tak to jo.

R

Napsal: 17. 7. 2009, 10:51
od beldy
Staviam malu portalovu frezu, s malymi motormi z tlaciarni. Ako driver hodlam pouzit TA8435H. Ten sice umoznuje skokovu zmenu prudu asi o 60percent, na vstupe REF-IN, ale to pre zamyslanu vec nestaci. U tohto obvodu sa nastavuje prud motora zmenou "meracich" odporov na vyvodoch NFA a NFB. Zamyslam to previest takto: ako odpory pouzijem hodnoty ktore zabezpecia prud 0.1 menoviteho. Tie tam budu furt. Paralelne k nim budem cez MOSFET-y pripajat pracovne odpory, ktore zabepecia menovity prud, pripadne este o nieco vacsi. Tie MOSFET-y sa budu otvarat pomocou signalu STEP cez nejaky MKO ktory signal STEP predlzi na pozadovanu dobu. Pozadovana doba sa urci bud skusmo alebo vypoctom. Mala by byt taka, aby nezhorsovala vlastosti KM pri rozbehu. Od nejakej hodnoty frekfencie signalu STEP bude MKO uz trvale otvoreny a teda pracovat s menovitym prudom ( samozrejme ak sa mu ho podari dosiahnut z inych dovodov). Ak zhrniem, zmensovanie prudu medzi jednotlivymi krokmi bude pri stojacom KM a nizkych otackach, pri vyssich nie, ale tam sa na zmensovani prudu podielaju ine faktory( hlavne prechodove javy na indukcnosti KM).