Problém s LAN adaptérem
Napsal: 12. 10. 2019, 4:00
Ahoj,
zatím se mí nechce hledat nějaké vhodné fórum o počítačích (nejspíše by to chtělo něco v ANG), tak se zkusím zeptat tady.
Už asi 2 měsíce mam občasné nahodile se objevující problémy s komunikací po LAN. Projevuje se to tak, že od startu počítače postupně klesá v horizontu několika hodin rychlost downstream. Tj. začnu na nějakých řekněme 400Mb/s a třeba za 4 hodiny provozu jsem už jen na 1/4, tj. nějakých 100Mb/s. V tu dobu se to upstreamu netýká, ten běží stále stejně rychle. Rychlost downstream pak v průběhu dalších hodin postupně klesá dál, až v podstatě downstream přestane existovat. Pak přestane fungovat i upstream a je po veškeré síťové komunikaci. Přičemž celé je to nezávislé na intenzitě síťového provozu. Tj. není to za situace, že bych třeba kontinuálně stahoval ze sítě na počítač nějaká kvanta dat. Takový můj běžný provoz je vyjma běžné komunikace po internetu (to se ale jedná jen o desítky Mb/s) že se každou hodinu dělá na NAS záloha emailu a dalších důležitých složek. Zálohovací program to dělá tak, že nejprve vytvoří na NAS zálohu - to je upstream - a pak jí ověřuje - při tom stahuje downstreamem nějaká data zpět do počítače. Přičemž zálohy dělá po mnou nastavených 4GB, takže u větších přírůstků, nebo celé zálohy to běží na střídačku (tj. nahraje zálohu 4GB, ověří, pak další 4GB, atd.).
Postupně jsem zkoušel problém řešit takto:
- Restart routeru a switche. Bez výsledku. Takže ani router ani switch to nedělají.
- Použít jiný síťový kabel. Také bez výsledku. Takže kabelem to taky není.
- Stejně tak nepomůže přepojit ve switch na jiný port.
- Nepomůže ani akce ipconfig /release a následný ipconfig /renew. Nakonec stejný efekt má vytažení kabelu z portu adaptéru počítače a opětovné zapojení.
Prostě po jakémkoliv odstavení a opětovném zapojení sítě to jede furt stejně blbě. Z toho usuzuju, že problém je někde uvnitř počítače, nikoliv mimo, a navíc se nesjpíše týká konkrétního LAN adaptéru. Když jsem totiž zkusil připojit síť přes takový USB adaptér, co jsem kdysi koupil ještě kvůli notebooku, tak jde všechno normálně. Když zapojím kabel zpět do původního, tak to jde zase blbě.
HW testy nějakým SW od Intel (výrobce adaptéru) nic nikdy nenašly, stejně tak jako nějaké metody na řešení problémů vestavěné ve Windows. S určitostí můžu vyloučit i nějaký virus nebo malware, protože antivirus nikdy nic nenašel (navíc to by se to asi projevovalo trvale a ne jen občasně).
Uvažoval jsem taky, jestli to třeba nedělá nějaké přehřívání adaptéru - je na desce ve směru proudu vzduchu za procesory. Nicméně dělal jsem nějaké výpočty, kdy jel procesor několik hodin v kuse na 100% a ještě s přetaktováním (8jádro Xeon), a s LAN žádný problém nebyl. Stejně tak nebyl žádný problém, když jsem, třeba, dělal prvotní zálohu, kde komunikace jela naplno celé hodiny v kuse. Takže přehřátím to taky nebude.
Jediné co většinou pomůže, je restart počítače, kdy pak síťová komunikace běží bez problémů. Ale někdy taky ne - zrovna včera jsem počítač snad 3x restartoval a bez výsledku. Jednou jsem ho dokonce i úplně vypnul a odpojil od napájení - kvůli wake on lan je totiž adaptér stále pod proudem, tak jsem si říkal jestli to nechce skutečně úplně vypnout a zase zapnout.
Z toho všeho usuzuju, že je to nejspíše SW problém a tipoval bych, že na straně Windows. Dokonce mi přijde, jako když ten problém prvotně vzniká už po nabootování Windows. Tj. jako když se tam něco špatně zavede.
Všechny aktualizace Windows jsou aktuální. Stejně tak je nainstalován nejnovější ovladač adaptéru.
Počítač je Dell Precision T7810, Windows 10 Pro. Adaptér je na desce vestavěný Intel Ethernet Connection I217-LM. Počítač je nový, tak 1 a 1/4 roku v provozu ještě v prodloužené záruce od Dell.
Setkal jste se někdo s něčím takovým? A hlavně máte někdo představu co s tím?
Díky
zatím se mí nechce hledat nějaké vhodné fórum o počítačích (nejspíše by to chtělo něco v ANG), tak se zkusím zeptat tady.
Už asi 2 měsíce mam občasné nahodile se objevující problémy s komunikací po LAN. Projevuje se to tak, že od startu počítače postupně klesá v horizontu několika hodin rychlost downstream. Tj. začnu na nějakých řekněme 400Mb/s a třeba za 4 hodiny provozu jsem už jen na 1/4, tj. nějakých 100Mb/s. V tu dobu se to upstreamu netýká, ten běží stále stejně rychle. Rychlost downstream pak v průběhu dalších hodin postupně klesá dál, až v podstatě downstream přestane existovat. Pak přestane fungovat i upstream a je po veškeré síťové komunikaci. Přičemž celé je to nezávislé na intenzitě síťového provozu. Tj. není to za situace, že bych třeba kontinuálně stahoval ze sítě na počítač nějaká kvanta dat. Takový můj běžný provoz je vyjma běžné komunikace po internetu (to se ale jedná jen o desítky Mb/s) že se každou hodinu dělá na NAS záloha emailu a dalších důležitých složek. Zálohovací program to dělá tak, že nejprve vytvoří na NAS zálohu - to je upstream - a pak jí ověřuje - při tom stahuje downstreamem nějaká data zpět do počítače. Přičemž zálohy dělá po mnou nastavených 4GB, takže u větších přírůstků, nebo celé zálohy to běží na střídačku (tj. nahraje zálohu 4GB, ověří, pak další 4GB, atd.).
Postupně jsem zkoušel problém řešit takto:
- Restart routeru a switche. Bez výsledku. Takže ani router ani switch to nedělají.
- Použít jiný síťový kabel. Také bez výsledku. Takže kabelem to taky není.
- Stejně tak nepomůže přepojit ve switch na jiný port.
- Nepomůže ani akce ipconfig /release a následný ipconfig /renew. Nakonec stejný efekt má vytažení kabelu z portu adaptéru počítače a opětovné zapojení.
Prostě po jakémkoliv odstavení a opětovném zapojení sítě to jede furt stejně blbě. Z toho usuzuju, že problém je někde uvnitř počítače, nikoliv mimo, a navíc se nesjpíše týká konkrétního LAN adaptéru. Když jsem totiž zkusil připojit síť přes takový USB adaptér, co jsem kdysi koupil ještě kvůli notebooku, tak jde všechno normálně. Když zapojím kabel zpět do původního, tak to jde zase blbě.
HW testy nějakým SW od Intel (výrobce adaptéru) nic nikdy nenašly, stejně tak jako nějaké metody na řešení problémů vestavěné ve Windows. S určitostí můžu vyloučit i nějaký virus nebo malware, protože antivirus nikdy nic nenašel (navíc to by se to asi projevovalo trvale a ne jen občasně).
Uvažoval jsem taky, jestli to třeba nedělá nějaké přehřívání adaptéru - je na desce ve směru proudu vzduchu za procesory. Nicméně dělal jsem nějaké výpočty, kdy jel procesor několik hodin v kuse na 100% a ještě s přetaktováním (8jádro Xeon), a s LAN žádný problém nebyl. Stejně tak nebyl žádný problém, když jsem, třeba, dělal prvotní zálohu, kde komunikace jela naplno celé hodiny v kuse. Takže přehřátím to taky nebude.
Jediné co většinou pomůže, je restart počítače, kdy pak síťová komunikace běží bez problémů. Ale někdy taky ne - zrovna včera jsem počítač snad 3x restartoval a bez výsledku. Jednou jsem ho dokonce i úplně vypnul a odpojil od napájení - kvůli wake on lan je totiž adaptér stále pod proudem, tak jsem si říkal jestli to nechce skutečně úplně vypnout a zase zapnout.
Z toho všeho usuzuju, že je to nejspíše SW problém a tipoval bych, že na straně Windows. Dokonce mi přijde, jako když ten problém prvotně vzniká už po nabootování Windows. Tj. jako když se tam něco špatně zavede.
Všechny aktualizace Windows jsou aktuální. Stejně tak je nainstalován nejnovější ovladač adaptéru.
Počítač je Dell Precision T7810, Windows 10 Pro. Adaptér je na desce vestavěný Intel Ethernet Connection I217-LM. Počítač je nový, tak 1 a 1/4 roku v provozu ještě v prodloužené záruce od Dell.
Setkal jste se někdo s něčím takovým? A hlavně máte někdo představu co s tím?
Díky