Mex píše: ↑28. 12. 2019, 7:09
Za případné informace a/nebo zkušenosti z praxe předem velký dík.
Protože jsem tohle řešil cca před rokem a půl, mohu se podělit o zajímavé info z mého zapojení. I když na baráku zatím nebydlím, topím tam už druhou zimu.Předpokládám, že už jsi asi rozhodnutý, kdežto já jsem byl před to postavený jako hotovou věc, primár plyn, bohužel manželka trvala na krbu v obýváku s čímž jsem byl postavený před zapeklitý problém krb-výměník-akumulačka.
Můžu říct, že jsem se do toho ponořil opravdu hluboce a po delším počítání, ztrát, výkonu spolu i s topenářem, co mě dělal to základní schéma zapojení jsem koupil od kratkiho aquario Q14, což je 14kw vložka s výměníkem na cca 60 ltr, AN nádrž bez výměníku 800ltr, a hloupej základní kondenzák viessman 24kw.
Ad krbová vložka: je důležité si ujasnit na co to chceš používat, jestli na občas přitopení a nebo na trvalejší využívání s přebytkem tepla na úschovu. Já jsem po dlouhém bádání zjistil, že vložka s vodním výměníkem bez AN sice jde využít jako primární zdroj, ale veškerý přebytečný výkon pouštíš panubohu do oken a musíš se v tom naučit topit stylem sem tam polínko, půjdeš pryč větší špalek a denně klidně třikrát zatápět když zapomeneš. Nebo, což byl můj případ, natopit vložku, AN, a ještě to udělat tak blbuvzdorně aby v tom mohla topit i ženská a nikdy se nestalo, že to přetopí.
Centrální přívod vzduchu bych řekl, že je samozřejmostí, na to jsem osadil servoklapku, která je řízená samotnou regulací krbu Tatarek, kdy vidím na kolik je natopený krbový výměník, pak na kolik vrch a na kolik spodek AN nádrže, krbová regulace nejen že hlídá přívod vzduchu kdy vidíš na kolik % máš otevřenou klapku a zároveň ji při dosažení nastavené teploty uzavře na nulu , ale taky spíná čerpadlo anuloidu při natopení výměníku na požadovanou teplotu, pak to VT otevře a tlačí to do nádrže. Dlouhým bádáním jsem přišel na to, že musím mít nastavené čerpadlo na nejnižší výkon, aby probíhala ideální stratifikace v AN kdy i při zůstatku vrchní a spodní části nádrže v poměru klidně 80/50 jsem schopen bez problémů navalit do krbu a nádrž i při takto vysoké spodní teplotě se prohřívá směrem dolů, pokud to čepadlo honilo rychlejc stoupala částečně i vrchní teplota, takhle mírně klesá kdy po cca 2h topení v těchto poměrech jsem na ideální 85 vrch/83 spodek/83 vložka, pak už si jen reguulace díky nastavené hysterzi rozdílů teplot vložky a spodního čidla AN hraje se spouštěním a vypínáním a už jen nabíjí vrchní část. tady je cca fotka, těch funkcí tam je víc včetně procent otevření klapky, spouštění až tří různých čerpadel, případně beznapěťový kontakt, ktterý využívám na havarijní otevření solenoidu při náhodném přetopení kdy to pustí do radiátorů ve sklepě, tohle je standardní zobrazení

Komínová klapka: tady jsem udělal zásadní chybu, kdy jsem měl původně v plánu osadit elektrickou klapku, bohužel díky nízké výšce napojení krbu tam je jen mechanická. Protože mám čidla teploty přímo v krbové vložce, pak nad mechanickou klapkou v kouřovodu a na vrcholu komína, čidla jsou na PID regulátorech, které chci dále využít, tzn. jsem schopen přímo regulovat poměrový stav krb/kouřovod/vzduch a docílit tak stavu terciálního spalování v komoře i za situace uzavření klapky až na 25%. Tady musím napsat, že to není z mé strany žádná dojmologie, ale vysledovaný poměrový stav teplot komínu, spalovací komory a tím předávaného tepla do výměníku.
Samotnou krbovou vložku včetně komína jsem zateplil, ano čteš správně, normálně je to obalené takovou tou speciální kamnařskou vatou jak mimino aby nedocházelo k přehřívání kobky. Navíc mám na centrálním přívodu vzduchu ventilátor ještě před klapkou a přímo u krbu spínač na roztápění, funguje to tak, jako bys do toho foukal
Samozřejmostí vložky je pakl výstelka z celého vnitřku z 6 cm akumulačního materiálu, vychlazovací smyčka, deflektor, tady je obalená
obestavbu jsem si dělal sám z 4cm greniasolu, tak jak má být, tady umístěné pid v obýváku za dřevem, vrch je nad klapkou, spodek pak vnitřní prostor spalování, údaje z vrchu komína jsou ve sklepě, ty chci využít na takovou moji specialitu, ale můžeš z nich jednoduše zjistit, jestli dochází k dehtování

, komín je nerezový zateplený 200mm
Celej tenhle cirkus pak proudí do kotelny, který je ve sklepě a CPV tahám odtud, ne z venku, tedy je předehřátý na 15st, je tam AN a plynový kotel, bojler, řídí to dole Salus WT100 přes servo s třícesťákem, regulace krbu umí poručit bojleru, když topím krbem aby se nahříval (beznapěťové relé na solenoid) pak vypnul, když netopím krbem, dělá to kondenzák
no ale to už jsme v kotelně a ta už je teda o dost složitější než ten krb
Ad ceny: celá ta sranda (jen krb) mě vyšla na cca 140-150k a to nepočítám můj čas
vložka 48k, obestavba 35k, zapojení+matroš+čerpadla+solenoidy, čidla 25k, AN+expanzka+servo+směšovák 30k, regulace s ptákovinama okolo asi 10k
cca takhle nějak to bylo
tuhle zimu už to mám komplet hotové a topím do podlah s ekvitermou v rozmezí 25-35 protože je to v kombinaci v patře s radiátorama a rozzdělovač má svůj čtyřcesťák s čerpadlem a elektronicky řízenýma okruhama podle jednotlivých termostatů v místnostech, centrální termostat nepoužívám
při natopené AN vrch/spodek/krb 85/85/85 v osm večer a teplotě na směšováku do topného okruhu 28, venkovní 0 ten plynový kotel za 36 h nesepne, tzn, nedotápí AN a padne na těch 28, zatím perfektně zatepleno podkroví, okna trojskla, spodek ještě nezateplený, je to stavba tak topím na 19st. při běžném používání pak u 22 to bude mnohem rychleji vybité
Ad jištění: vychlazovací smyčka napojená na řád, záložní zdroj na čerpadla+plynový kotel a všechny regulace, jištění uzávěrou servoklapkou na CPV, samozřejmě klasické pojišťováky na anuloidu krbu, na AN, a navíc otevření solenoidu a vychlazení do radiátorové větve sklepů....zatím se mě nic z toho nepovedlo
to jsou cca moje zkušenosti z krbem, pokud by to někoho zaujalo, klidně mu to ukážu
