Stránka 1 z 2

Jak vyrobit/opravit hřídelku

Napsal: 22. 11. 2020, 6:09
od 10Martin
Zdravím všechny zkušené technology a obráběče.

Zajímalo by mě, jakým postupem se dá vyrobit nebo opravit hřídelka na přiloženém obrázku. Možná to není z fotky patrné, ale je to na 99,9 % vyrobeno z 1 kusu a všechny průměry vypadají jako broušené (průměry 14, 2x25, 60, 85 – „nos“). Zvlášť broušení toho průměru 60, který není „celý válec“, si neumím přestavit.

Trocha kontextu: hřídelka plní funkci rotačního hydraulického pístu, je součástí mechanismu, který na klasické brusce na plocho zajišťuje „přidávání“ na příčném posuvu. Na sucho se hřídelka dá otáčet přijatelně, v provozu za tepla se zadírá. Proměřením na 3D dotykové stanici jsme odhalili špatnou válcovitost právě na tom „neúplném“ průměru 60. V tělese mechanismu tento průměr zapadá do přikolíkované vložky, jejíž přebroušení či novou výrobu si dovedu představit. Jak ale opravit hřídelku? Ještě doplním, že se jedná o letitou (60-70. léta), původem sovětskou brusku zn. „Krasny borets“, a proto si myslím, že nebylo dělané na žádném CNC.

Díky za každou radu!

Re: Jak vyrobit/opravit hřídelku

Napsal: 22. 11. 2020, 7:19
od fmodel
Martine už na tý první fotce je vidět že je nos vsazený , :wink: podívej se na ní ještě jednou

Re: Jak vyrobit/opravit hřídelku

Napsal: 22. 11. 2020, 7:26
od majo477
Ako píše fmodel,vylisovať nos a prebrúsit na gulato,,

Re: Jak vyrobit/opravit hřídelku

Napsal: 23. 11. 2020, 4:56
od milan584
jestli to skutečně je pouze na tom čele toho nosu a ten nos není nějaký posunutý (protože do něj nějaký xxxxxx bouchnul, nebo má nabořenou nějakou hranu), tak bych to rozhodně nerozebíral - protože to pak už v žádném případě nesložíš zpátky, aniž by to nebylo ještě víc šišatý, než to je teď.
Takže změřit kolik tam je navíc, pokud je tam skutečně nějaká tisícina nebo cca stovka, tak odlapovat v složeném stavu (kroužkem), pečlivě vymýt, složit.
Práce na chvilku.
Vymýt je to pak třeba perfektně (pokud možno v ultrazvuku), protože jinak si zbytky pasty zasereš tu hydrauliku a pak to poběží do xxxxxx (celá hydraulika) před očima.

Re: Jak vyrobit/opravit hřídelku

Napsal: 23. 11. 2020, 5:34
od 10Martin
fmodel píše: 22. 11. 2020, 7:19 Martine už na tý první fotce je vidět že je nos vsazený , :wink: podívej se na ní ještě jednou
Díky, už to vidím taky! Na fotce to jde vidět skoro líp, než v reálu.

Problém s válcovitostí není ta tom nose, ale na tom průměru, do kterého je ten nos zasazen. Dle 3D měření se průměry této plochy měřené u jejích okrajů liší až o 0,1 mm (je to kužel), což nejspíš dělá ten problém se zadíráním.

Když se tedy nos dá vylisovat, mění to situaci. Třeba dát tvrdochrom na nos i hřídelku, přebrousit hřídelku, zalisovat nos, přebrousit nos, v tělese přebrousit vložku.

Nebo by mohlo stačit přebrousit ty plochu bez přídavku tvrdochromem? To bych měl zase strach, že to nebude dobře těsnit na ten olej.

Re: Jak vyrobit/opravit hřídelku

Napsal: 23. 11. 2020, 6:16
od fmodel
Nebude snadnější to celé udělat znovu?

Re: Jak vyrobit/opravit hřídelku

Napsal: 24. 11. 2020, 5:28
od milan584
10Martin píše: 23. 11. 2020, 5:34
fmodel píše: 22. 11. 2020, 7:19 Martine už na tý první fotce je vidět že je nos vsazený , :wink: podívej se na ní ještě jednou
Díky, už to vidím taky! Na fotce to jde vidět skoro líp, než v reálu.

Problém s válcovitostí není ta tom nose, ale na tom průměru, do kterého je ten nos zasazen. Dle 3D měření se průměry této plochy měřené u jejích okrajů liší až o 0,1 mm (je to kužel), což nejspíš dělá ten problém se zadíráním.

Když se tedy nos dá vylisovat, mění to situaci. Třeba dát tvrdochrom na nos i hřídelku, přebrousit hřídelku, zalisovat nos, přebrousit nos, v tělese přebrousit vložku.

Nebo by mohlo stačit přebrousit ty plochu bez přídavku tvrdochromem? To bych měl zase strach, že to nebude dobře těsnit na ten olej.
Nějak mi začíná unikat, o čem je vlastně řeč - co má být výsledkem činnosti.
takže v první řadě - pokud to rozebereš, tak to na 99% budeš dělat znova.
v druhé - pokud je dílec VĚTŠÍ než má být, tak nějak nechápu CO na tom chceš chromovat.
Pokud něco chceš opravovat tvrdochromem, tak nejdřív to musí být o finální vrstvu (to co zbyde pro přebroušení) menší - takže to jaksi nemá sebemenší smysl - dělat cen celý opruz s chromem (ohrubovat na menší, ohrotovat, nachromovat, nabrousit finál, ohrotovat) zbytečně.
ad. 3D měření - taky nechápu proč a k čemu :shock: - ten čudl má (musí mít) důlky, takže pokud chci cokoli na tom seriozně naměřit (zejména házení) tak jedině v hrotech - protože jaksi to budeš taky opravovat v hrotech, ne za nějakou virtuální 3D plochu.
A na závěr - pokud ty důlky jsou nezkxxxx, tak na vhodné brusce (některé nástrojovky, magnetka) není sebemenší problém odbrousit tu desetinu kužele navíc na obvodě toho těla bez rozebrání (pokud je to tak jak tvrdíš - že to má kužel a desetinu :shock: navíc).
Stejně jako když se brousí v pohyblivých důlcích obvod na radiusových šablonách v Hamrovi kýváním.
Dílec je v hrotech, osciluje s stolem v ose, kotouč je úzký, přesunutý dopředu a dozadu, tak aby vždy jedna hrana byla na površce průměru (brousit se to musí nadvrakrát - protože kouty musíš brousit vždy jednou stranou - hranou - nebo ten dílec o 180° otáčet) , s dílcem se točí ručně (malé pootočení - zdvih, malé pootočení, zdvih......) a nebo si tam utáhneš unašeč (srdíčko).
Pokud je k brusce vhodná dělička a dlouhé hroty, tak samozřejmě s tím jde točit děličkou - je to bezpečnější na ruce.
Pokud by byla k dispozici oscilační kopírka s děličkou (viz to v vlákno o Hamrovi - tj. Studer PFM a nebo nějaká numerika), tak by to šlo elegantně odbrousit na něm.

Re: Jak vyrobit/opravit hřídelku

Napsal: 24. 11. 2020, 5:39
od milan584
jinak je to celý takový dost divný - protože na tom čele je jasně vidět že to má už něco naběháno - takže pokud to kdysi už běhalo, tak se to samo nejspíš nezvětšilo - aby to běhat přestalo.
Navíc desetina kužel do plusu na tak malém dílci po brusce je i na CCCP nějak moc - to by to neběhalo nikdy (desetinu navíc ani nejde složit dohromady) a tu mašinu by ani první zákazník nekoupil.
Spíš bych to viděl tak, že to máš někdo blbě složený a kříží se to a nebo to má vyběhlé ty díry pro ty čepy a pak ten pohon to dotlačuje někam kam nemá (v rámci velké vůle) a šprajcuje se to.
A nebo je chyba někde úplně jinde (v hydraulice).
Teplotní změny (že ta hydraulika topí) jsou taky nějaký divný - obvykle bruskové hydrauliky jsou na nízký tlak a velký objem, právě aby to netopilo - mašina by totiž nedržela rozměry.

Re: Jak vyrobit/opravit hřídelku

Napsal: 24. 11. 2020, 6:29
od testone
Díky za konstruktivní příspěvek s vysvětlením co, jak a proč.

Re: Jak vyrobit/opravit hřídelku

Napsal: 24. 11. 2020, 8:47
od jergus.balaz
Pripájam sa k Milano584vi, ak je tam kužeľ 0,1mm na tak malej hĺbke, tak tam má byť. Ak to zadrháva tak by som hľadal príčinu niekde inde ako v zlej výrobe. Na pravej strane tá nakolíkovaná vložka nie je tiež kužeľová? Nedá sa založiť hore nohami? V kanáloch nie je usadenina podobná vodnému kameňu? To sa stáva vtedy, keď sa do oleja dostane voda, spraví sa emulzia a z oleja sa začnú usadzovať prímesi.

Btw Milan584 aj hydraulika na brúske môže parádne topiť, pokiaľ jej priškrtíš nejaký obvod.

Re: Jak vyrobit/opravit hřídelku

Napsal: 24. 11. 2020, 9:50
od milan584
jergus.balaz píše: 24. 11. 2020, 8:47 Pripájam sa k Milano584vi, ak je tam kužeľ 0,1mm na tak malej hĺbke, tak tam má byť. Ak to zadrháva tak by som hľadal príčinu niekde inde ako v zlej výrobe. Na pravej strane tá nakolíkovaná vložka nie je tiež kužeľová? Nedá sa založiť hore nohami? V kanáloch nie je usadenina podobná vodnému kameňu? To sa stáva vtedy, keď sa do oleja dostane voda, spraví sa emulzia a z oleja sa začnú usadzovať prímesi.

Btw Milan584 aj hydraulika na brúske môže parádne topiť, pokiaľ jej priškrtíš nejaký obvod.
může, ale nesmí (obvykle je pak třeba vyměnit :) obsluhu mašiny)
Mj, proto taky u některých brusek nebyla klasická hydraulika s čerpadlem ale hydropneumatika (netopí) a nebo i jen mechanika (to sice vypadá na první pohled muzeálně - ale výhodou je opět, že to netopí do mašiny).

Re: Jak vyrobit/opravit hřídelku

Napsal: 24. 11. 2020, 10:45
od 10Martin
milan584 píše: 24. 11. 2020, 5:28 tak nějak nechápu CO na tom chceš chromovat.
Úvaha: vložka i hřídelka jsou do kužele - ale nemá to být do kužele - musí se obojí přebrousit, aby to byl válec - po přebroušení vznikne vůle, která by byla příliš velká z hlediska těsnosti - pro zmenšení vůle se jeden průměr zvětší právě tím tvrdochromem.
milan584 píše: 24. 11. 2020, 5:39 Spíš bych to viděl tak, že to máš někdo blbě složený a kříží se to a nebo to má vyběhlé ty díry pro ty čepy a pak ten pohon to dotlačuje někam kam nemá (v rámci velké vůle) a šprajcuje se to.
To si taky myslím, že hlavní příčina mohla být ve složení víka a tělesa. Usazuje se to na 2 kolíky, které jsou podezřele volné - dírami skoro propadají (možná je už kdysi někdo brousil ve snaze řešit ten problém se šprajcováním). Prostě těleso a víko jsou vzájemně posunuté a šprajcuje se to, čímž se časem mohl vychodit ten kužel. Výrobní chyba už z CCCP to jistě není.
jergus.balaz píše: 24. 11. 2020, 8:47 Ak to zadrháva tak by som hľadal príčinu niekde inde ako v zlej výrobe. Na pravej strane tá nakolíkovaná vložka nie je tiež kužeľová? Nedá sa založiť hore nohami? V kanáloch nie je usadenina podobná vodnému kameňu?
Ta nakolíkovaná vložka je taky kuželová, založit vzhůru nohama to jde, ale jde s tím výrazně hůř otočit (sice rukovou, ale hodně ztuha), než ve správné poloze. Stopy po usazeninách v kanálech žádné nejsou.

Jinak já jsem k tomu celému bohužel už přišel v rozloženém stavu, protiže můj předchůdce od řešení tohoto problému utekl. Takže co dělal stroj za chodu vím jen zprostředkovaně. A brusič zrovna taky nejsem.

Re: Jak vyrobit/opravit hřídelku

Napsal: 24. 11. 2020, 12:26
od prochaska
Čistě ze zvědavosti se tážu odborníků - v tomhle oboru se neorientuju - kdyby se takováhle součástka vyráběla znova, byl by přijatelný postup, že se ta část s nosem udělá na drátořezu a do ní se zalisuje hřídel broušená na kulato?

Re: Jak vyrobit/opravit hřídelku

Napsal: 24. 11. 2020, 2:17
od milan584
10Martin píše: 24. 11. 2020, 10:45 To si taky myslím, že hlavní příčina mohla být ve složení víka a tělesa. Usazuje se to na 2 kolíky, které jsou podezřele volné - dírami skoro propadají (možná je už kdysi někdo brousil ve snaze řešit ten problém se šprajcováním). Prostě těleso a víko jsou vzájemně posunuté a šprajcuje se to, čímž se časem mohl vychodit ten kužel. Výrobní chyba už z CCCP to jistě není.
To jsi ale mohl říci už hned v prvním příspěvku - ža ta mašina byla napadená kutilem :roll: - pak se tui nemuselo řešit přebrušování, chromování a buhvíco ještě, toho werglu s křidélkem.
Pokud ty díry pro kolíky jsou doxxxxný, tak jediné smysluplné a jednoduché řešení (pokud nemáš potřebu dělat toho celou GO) je to nejdřív změřit - zejména ty díry v těch čelech.
Pokud jsou slušný (nezničený, kolmý, s geometrií), tak si udělat přesný trn (ztuha rukou - tj. tak 0.005 - 0.01 nad díru, a pak došmirglovat do kužele tak aby to tam šlo akorát máčknout rukou - pro každý čelo to bude nejspíš mírně jiný).
Pak na tom trnu opatrně složit a stáhnout šroubama, logicky bez kolíků, a udělat znovu někde vedle (kde to nevadí - místa tam je zjevně dost) nový díry pro ty kolíky.
Protože ty díry pro ty kolíky nejspíš nedokážeš udělat slušný, tak vystružit a pak podle toho jak to vyjde nabrousit kolíky s rozměrem "ztuha rukou". Samozřejmě, pokud to dokážeš, tak můžeš ty díry udělat i pro komunální kolíky, ale měly by tam jít zase ztuha rukou a to nebude vůbec jednoduché.
Pak to složíš a pokud jsi měřil dobře a něco jsi nezprasil, tak to samozřejmě bude běhat zase dobře. Ovšem pokud je to skutečně ojetý o desetinu (nevím jak jsi to měřil, podle mě to je víc než divný) tak i ty díry budou KO, takže podle nic moc nesrovnáš.
Pak jedině sypku, podle obvodu (je li slušná - nevím) tý díry pro ten bazmeq optikou srovnat, protočit nový díry pro ty čepy toho čudlu, rovnou vyvrtat (dokud to je na mašině) nový díry pro kolíky , udělat vložky pro ty čepy, ty tam Loctite zalepit a složit to.
Práce spousta, bez odpovídajícího strojního zázemí, předem prohraná bitva.
Ten centrážní čep samozřejmě nemusíš došmirglovávat - můžeš ho klidně rovnou (na ztuha rukou, s tím kuželem tak 0.003) nabrousit - samozřejmě pokud to dokážeš.

Re: Jak vyrobit/opravit hřídelku

Napsal: 24. 11. 2020, 2:28
od milan584
prochaska píše: 24. 11. 2020, 12:26 Čistě ze zvědavosti se tážu odborníků - v tomhle oboru se neorientuju - kdyby se takováhle součástka vyráběla znova, byl by přijatelný postup, že se ta část s nosem udělá na drátořezu a do ní se zalisuje hřídel broušená na kulato?
Jistě - ale musíš to (ten, co to bude dělat) dokázat udělat stejně přesně, jako to obvykle bývá - tj. celý a všechno tak odhadem v stovce, maximálně v dvou.
A to na běžným drátořezu (pominu li skutečně pořádnou mašinu s velmi dobrou obsluhou) vůbec nebude jednoduché.
Navíc, pokud to bude deska s nosem, tak po nalisování se zešišatí - podle toho nosu.
Výříznout tu díru skutečně kruhovou, taky problém (musel bys to jet na víckrát, načisto jenom tangenciálně ojet).
Podle mě, když už bys to nutně chtěl řezat, tak lepší by bylo to oříznout v slisovaným stavu - podle osy toho čepu - což ale taky nebude úplně jednoduché.
-----------
Prostě kdyby s tím někdo přišel za mnou, tak bych ho poslal aby si to opravil ten, co v tom zkurxxxl ty díry pro ty kolíky.