Revolverový soustruh RM 25 TOS Trenčín

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Odpovědět
Uživatelský avatar
Wurm7
Příspěvky: 185
Registrován: 7. 7. 2018, 1:24
Bydliště: Čelákovice
Kontaktovat uživatele:

24. 11. 2020, 8:57

Zdravím,
hledám vlastníky (uživatele) tohoto stroje za účelem diskuze, sdílení informací či rad. Obecně se toho o tomto modelu najít nedá, ani se nikde moc nenabízí. Dokumentace taky nikde. Prosím o kontakt a zprávu, kdo stroj vlastníte.

V tuto chvíli se mi jedná konkrétně o záležitost zapojení elektromotoru tohoto soustruhu, na kterém už mi vyhořeli dva montážní elektrikáři a mnoho desítek pojistek. :evil: Případně se klidně ozvěte někdo, kdo opravdu rozumí zapojení dvouotáčkového elektromotoru s přepínáním H/T bez časového relé.

Ovládání elektro je myslím v pořádku, stroj se rozjede na nižší otáčky, ale při přepnutí na vyšší vyhazuje pojistky. Potřeboval bych s tím poradit prosím. Alespoň přikládám foto štítku motoru a hledám někoho, kdo určitě ví, jak přepínat otáčky motoru pomocí 3 stykačů a jednoho mikrospínače. Víc toho totiž v obvodu (kromě ochran a pojistek) není. :)
motor RM25.jpg
Nebojím se dělat rukama a používat hlavu.
Uživatelský avatar
Charon
Sponzor fora
Příspěvky: 6010
Registrován: 27. 7. 2019, 4:31
Bydliště: Praha

24. 11. 2020, 9:26

No dvouotačkáč ma zapojeni prece tohle

http://img.photobucket.com/albums/v390/ ... inding.jpg

Mas tam puvodni stykace nebo nove? Co ma delat mikrospinač? Zapina, prepina otacky, ci co? Neco ti v popisu chybi, jak se to zapina, vypina, voli otacky?

A urcite to neslouzi k rozbehu jako hvezda/trojuhelnik, myslim ze se to pouziva ze navolis kterou rychlost, das start, pak stop, navolis druhou a opet start a stop.

Vrazit tam zmenu za chodu, znamena vymenit pojistky.
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber.. propagator www.atreon.cz
almac
Příspěvky: 730
Registrován: 28. 5. 2015, 6:35
Bydliště: Liberec

25. 11. 2020, 6:47

mám ten motor na SM 16 B a zvládá přepínání otáček za chodu, používám to občas i při soustružení čela, kdy řezná rychlost začne klesat, tak za řezu přepnu vyšší otáčky. Motor se připojuje určitě hned napřímo.
SN 20, SM 16 B, FN 25
Uživatelský avatar
salus
Příspěvky: 1528
Registrován: 1. 9. 2013, 1:30
Bydliště: Chrudimsko

25. 11. 2020, 7:04

almac píše: 25. 11. 2020, 6:47 mám ten motor na SM 16 B a zvládá přepínání otáček za chodu, používám to občas i při soustružení čela, kdy řezná rychlost začne klesat, tak za řezu přepnu vyšší otáčky. Motor se připojuje určitě hned napřímo.
U SM16B je přepínání rychlosti motoru mechanickým přepínačem, u kterého je přepnutí mezi jednotlivými otáčkami celkem "pomalé" takže se nestane, že by se silové kontakty stykačů tzv. "potkaly". Ale u RM25 to může být řešeno čistě stykačově a tam by pak mohl být problém, přestože jsou určitě zapojeny blokovací kontakty. Je to ale věštění z křišťálové koule, protože schéma zapojení nemáme.
Soustruh: S-28 Žebrák
Stolní vrtačka: TOS V10A
Pásová pila: G5013W/400
Uživatelský avatar
Charon
Sponzor fora
Příspěvky: 6010
Registrován: 27. 7. 2019, 4:31
Bydliště: Praha

25. 11. 2020, 7:06

almac píše: 25. 11. 2020, 6:47 mám ten motor na SM 16 B a zvládá přepínání otáček za chodu, používám to občas i při soustružení čela, kdy řezná rychlost začne klesat, tak za řezu přepnu vyšší otáčky. Motor se připojuje určitě hned napřímo.
Proto jsem se ptal jestli tam má staré nebo nové stykače, jestli měnil.
Ty staré jsou neodborně řečeno línější a v klidu to přepíná.
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber.. propagator www.atreon.cz
Uživatelský avatar
Wurm7
Příspěvky: 185
Registrován: 7. 7. 2018, 1:24
Bydliště: Čelákovice
Kontaktovat uživatele:

6. 12. 2020, 6:33

Charon píše: 25. 11. 2020, 7:06
almac píše: 25. 11. 2020, 6:47 mám ten motor na SM 16 B a zvládá přepínání otáček za chodu, používám to občas i při soustružení čela, kdy řezná rychlost začne klesat, tak za řezu přepnu vyšší otáčky. Motor se připojuje určitě hned napřímo.
Proto jsem se ptal jestli tam má staré nebo nové stykače, jestli měnil.
Ty staré jsou neodborně řečeno línější a v klidu to přepíná.
To s těmi stykači je zajímavý podnět a myšlenka. Mám tam všechny staré. Tedy kromě jednoho, který jsem vymontoval (byl tam k ničemu) a jednoho, který jsem vyměnil, ale za starý původní funkční.

Jinak zde odpovědi také na zbytek dotazů:
- Co ma delat mikrospinač? Jeden odbrzdí elmag. brzdu vřetena, druhý přepíná otáčky z malých na vysoké a zpět.

- Neco ti v popisu chybi, jak se to zapina, vypina, voli otacky? hlavní vypínač zapne napájení, přiskočí elmag. brzda a spustí se hydraulické čerpadlo mazání převodovky. Na ovl. panelu se potom tlačítkem spustí hlavní motor (roztočí se, ale vřeteno stojí). Pákou převodovky se pohnutím kamkoli odbrzdí vřeteno a roztočí se. V první sekci je řada nižších otáček, zcela vlevo nebo vpravo pak řada vysokých otáček. Tedy podle mého jedno nebo druhé vinutí motoru. Zároveň páka ovládá také převodovku a v daných polohách nahoru dolů řadí různé otáčky (mechanicky) v daných otáčkách motoru. Vlevo nahoře je pak reverz ve dvou různých otáčkách. Řazení i reverz se děje za plného provozu, tedy při roztočeném vřetenu i motoru.

- A urcite to neslouzi k rozbehu jako hvezda/trojuhelnik, ne, určitě ne. Právě že s klasickým "rozběhem" nebo přepínáním H/T to nemá nic společného. Taky jsem si to původně myslel, ale stálo mě to mnoho opravovaných pojistek a dokonce vyražených chráničů i hlavních jističů :evil: Tady systém rozběhu a start/stop a druhá rychlost neplatí.

Nejblbější na tom je, že pan elektro konstruktér tak, jak to v Trenčíně namaloval, tak to nemohlo nikdy fungovat. Bohužel. Ale to mě celkem nepřekvapuje. Podle mého si předchozí majitel nebo jeho elektrikář taky nevěděli moc rady, takže postupovali způsobem pokus/omyl, celé to předrátovali aby to nějak jelo. Například elektro magnetická brzda asi nefungovala, takže oprava byla stylem "odpojíme". Tedy když jsem to rozdělal, jeden drát byl odpojený. Jen tak letmo se tam poflakoval.
Další poklad jsem nalezl v té řadící skříni převodovky, tam zas někdo opravil tak odborně mikrospínač, že vlastně nemohl nikdy fungovat, protože osičku nacpal místo skrz tělo a víčko pod to víčko. Tedy to nespínalo. Tudíž to nemohlo odbrzďovat (proto asi brzda odpojená, aby se to točilo), ale asi soustružník nikdy neviděl žádné vyšší řady otáček... Nu což. :|

Mikrák i brzdu jsem komplet rozebral, vyčistil a seřídil a obojí šlape jak švýcary. Ale zpět k elektro. Pokud si vyšroubuji pojistky (abych je pořád nemusel spravovat), tak mi ovládání chodí naprosto perfektně. Všechny stykače, spínače, tlačítka, praporky... vše dělá co má a ve chvíli kdy to má dělat. Motor hydrauliky OK, Motor chlazení OK. Připnu ale silovinu ne hlavní motor a je problém. Při pokusech přehazování drátů se buď točí obráceně než má, nebo to rovnou vyletí.

Největšího úspěchu, co se mi podařilo je to, že jel bez výpadku na tu nízkou řadu otáček, ale jakmile vezmu za páku, tedy chci přeřadit na tu vyšší řadu, okamžitě to letí. Někde se mi to podle mě blbě potkává. Znovu opakuji - ovládání chodí jak má (sice je zapojeno úplně jinak něž v originále a podle mého, ale funguje.) Ono to jiné zapojení vychází také z toho, že jsem ze stroje vyhodil trafo (k ničemu, akorát jalovina a napájelo kontrolky) a potom to přepojuji vše na pět drátů, mám nové rozvody.

Asi by možná pomohlo komplet vymontovat motor, rozdělat skříňku se svorkovnicí a mrknout na zapojení motoru a hlavně jak tam jsou cívky. Ale vyndat motor je opruz a šílená demontáž řemenic, napínáků, desky převodovky apod. Bez vyndání motoru se ke svorkovnici nedostanu. A jak to proměřit mě nenapadá, to asi ani nejde. Myslel jsem, že někdo bude znalejší nebo zběhlejší a poradí i bez demontáže motoru. Proto jsem fotil ten štítek. Takže tak.
Nebojím se dělat rukama a používat hlavu.
milan584
Příspěvky: 2127
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

7. 12. 2020, 5:11

Wurm7 píše: 6. 12. 2020, 6:33 Nejblbější na tom je, že pan elektro konstruktér tak, jak to v Trenčíně namaloval, tak to nemohlo nikdy fungovat. Bohužel. Ale to mě celkem nepřekvapuje.
s tím bych byl poměrně dost opatrný - protože tyhle mašiny v fabrikách celkem běžně byly a běhaly (v serií) - a s původní elektrikou.
Takže dej schéma, pak má smysl něco řešit - bez schématu (jak je to teď zapojený a jak bylo) je to čisté tlachání o ničem.
A taky nějak nechápu tu poznámku o "trafu co tam bylo na nic :mrgreen: " - jestli to (tam) byla ovládačka přes trafo a ty jsi ho vyprasknul a používáš přímo síťové napětí - tak to si doufám děláš pxxel :shock: ne?
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“