Stránka 1 z 2

oprava a údržba a přestavby regulačních pohonů TOS

Napsal: 26. 2. 2021, 5:34
od testone
pokusím se začít "kacířskou" debatu na téma těch tyristorových pozdně socialistických regulačních pohonů Tyros (?? kvůli vyhledávání) na SV 18RD atd
předem upozorňuji, že jsem s žádným takovým soustruhem neměl tu čest, takže budu jen teoretizovat
...
X tisíc se jich určitě vyrobilo, chodilo to, bylo to navrhováno na práci a ne jako spotřebka, tak to úplný shit z hlediska návrhu obvodů být nemůže
použitými součástkami (dostupnost, spolehlivost, tolerance...) to ale odpovídá době vzniku, čili často na h...,
soudruzi tu elektroniku nějak nezvládali (Soudruzi, a proč místo polovodičů rovnou nevyrábět celovodiče? :D , pamětníci vědí)
výše řečené ale má i svůj světlý líc - díky době vzniku je to na jednostranných deskách, všude dost místa, žádné mikroprocesory s nedostupným SW a tak
tedy technicky snadno opravitelné a za pár korun
dokonce bych si troufnul tvrdit, že se to bude srát na několika stále se opakujících slabých místech a třeba 90% zbytku bude dobře funkční i po těch letech
ono to tu svoji šílenou pověst určitě získalo i z toho důvodu, že když ke stojící mašině (i z triviálního důvodu - nějaký snímač ??? atd) zavolali běžného provozního elektrikáře co byl léta zvyklý a zařízený na stykače a relé, tak si s tím prostě nevěděl rady - No to víte, tam jsou ňáký tyristory....
zavolat servis v době socialistické ..možná koncem druhého kvartálu, jestli budeme mít bilanci na benzín
....
domnívám se, že opravitelné a provozovatelné to je
jen je třeba k tomu nějaká suma elektro znalostí, dokumentace, chuť a čas
chápu že 95% potenciálních uživatelů něco z toho nemá
chápu že shánět ( a zaplatit) na to servis který to umí je darda
ale
přestavba na něco modernějšího taky něco stojí, a nejen práci a peníze, ale i spoustu znalostí
přestavbou na FM a asynchroňák nebo i s novým DC měničem z hlediska užitných vlastností nezískám nic navíc
možná i ztratím - konstantní řezná rychlost .....
Opravdu je tak nereálné tohle udržet v chodu?
....
a teď do mě :D

Re: oprava a údržba a přestavby regulačních pohonů TOS

Napsal: 26. 2. 2021, 6:21
od Petr68
Soustruhy s regulačním pohonem mají dle mého názoru v dnešní době výhodu že bývají poměrně zachovalé. Je to jednoduše dáno tím, že povětšinou regulace nefungovala, servis jak psal testone nebyl pružný jak bylo třeba a tak soustruh sloužil jako odkladiště krámů.
Předpokládám, že naštvaní majitelé tyto stroje vyřazovali ze svých provozů velmi brzy.
Já přesto tyhle regulace nijak neodsuzuji a klidně bych si ho koupil.
Pokud s touto regulací, případně elektronikou nemá zájemce žádné zkušenosti, tak určitě nedoporučuji.

Re: oprava a údržba a přestavby regulačních pohonů TOS

Napsal: 26. 2. 2021, 6:33
od atlan
Ked to ma dokumentaciu ako. Od zvaraciek ks250 alebo tych polskych tak dakujem pekne, ma to aspon 4verzie schem, takze nikdy nevies co je vnutri az kym to otvoris.
Tym padom nieje dokumntacia a dokumentacia co mas tak nesedi, potom sa oprava splha do velkych vysok.
LuN relatka co im nespinaju kontakty koli prachu a oxidacii.
Hivnaky kondiky hnede a popraskane, i ked tie by tam nemali byt. A slusnute ryristory ktore budes zhanat.

V dnesnej dobe by to slo prerobit. Princip je jasny, polovodice uz nestoja majland. Tak ze vyrobit by to slo. Lenze bude jednoducjsie a bezpecnejsie kupit hotovu RJ na ten motor.

Re: oprava a údržba a přestavby regulačních pohonů TOS

Napsal: 26. 2. 2021, 6:59
od robokop
dost casto si uzivatele pred smrti tech regulatoru stezovali na ruzne vypadky ktere souviseli s opotrebenim tacha, to by mohlo souviset s nedostatecnymi ochranami v souvislosti s nespojitym signalem z tacha a ten regulator to pak proste nerozdejchal. Budi to ve me dojem tohoto. Nikdy mi to neprislo rozumne nejak do hloubky studovat, bylo to desne komplikovany s nejistym vysledkem. Koupit dobre novy regl tj. do 5000,- Kc a prestavet to na neco moderniho s procesorem co ma ty ochrany uz resene softwarove tedy dokonaleji mi prislo rozumnejsi.
Realizoval jsem to uz 5x.

Re: oprava a údržba a přestavby regulačních pohonů TOS

Napsal: 27. 2. 2021, 9:49
od Trevor2
Ako už bolo napísané tych strojov sa vyrobilo na mraky. Takže situácia kde každý druhý bol odstavený, lebo nefungoval, je asi dosť pritiahnuta za hlavu. Množstvo problémov spôsobuje nedostatočná údržba motora, keďže to nie je ako asynchronak. Zjazdeny a zaneseny komutator, zasrane celé vnútro motora od masnoty, problémové tacho.
Dnes majú tie regulatory dochodkovy vek a teda aj typické choroby, ktoré z toho vyplývajú.

Držať to pri živote sa dá, ale je to vecou peňazí. Nové tachodynamo, bez ktorého ten regulátor fungovať nebude stojí 300-400euro. Konštrukcia vychádza z možnosti tej doby. Suciastkova základna rvhp bola žiaľ pozadu oproti západu a to sa podpísalo aj na celkovej konštrukci. Návrh nebol zly, len ta realizácia.

SV18rb - riadený polomost, smer prepinas stykacmi, brzdis stykacom do odporu. Tento typ ešte nepozná integrované obvody a všetko to bolo postavené na tranzistoroch.

SV18rd - to isté čo rb len menšia krabica a už tam boli aj operačné zosilňovače 😃

SUI - prvé mali regulátor SPAR čo bola tiež nadhera, ale neskoršie už boli s Tyrosmi
SUI Tyros - 4Q menič => brzdis rekuperovanim, vedel odbudzovat stator, a celkovo to už bol dospelý menič.

Re: oprava a údržba a přestavby regulačních pohonů TOS

Napsal: 27. 2. 2021, 11:34
od Zdenek Valter
Já nevím jestli to ode mne bude správný pohled - opravit se dá vše, ale stojí to peníze a hlavně čas, jak jsi správně poznamenal ;-)
Já to vidím takhle:
1. dokumentace
- Pokud ji k tomu máš tak je to poloviční cesta k úspěchu
- pokud ne musíš jí buď sehnat
- v nejhorším případě si jí vytvořit (tohle ale má i jedno plus zkreslíš si to co máš k dispozici, a nemusíš složitě kontrolovat její správnost)

2. S dokumentací se pak můžeš pustit do opravy na to je potřeba
- správné měřící přístroje s možností je připojit i na jiný potenciál nebo vytvořit prostředí kde to nebude problém.
- připravit si LAB s ochranou, která omezí fatální stavy popřípadě lidskou chybu

Ptát se jestli má na to někdo podobný názor nemusí být úplně správné pokud se do toho Ty sám chceš pustit.
Jedině kdy někdo dal pádný a jasný argument pro tak nečinit.

Re: oprava a údržba a přestavby regulačních pohonů TOS

Napsal: 27. 2. 2021, 11:36
od robokop
Musel bys vymenit vetsinu soucastek
Ty menice byvaji dost zbedovane.

Re: oprava a údržba a přestavby regulačních pohonů TOS

Napsal: 27. 2. 2021, 11:44
od Milan199
Na učilišti byly asi 3 SV 18 a ještě nějaká SU 32 // ??? //. Nepamatuju se, že by to někdy fungovalo.

Re: oprava a údržba a přestavby regulačních pohonů TOS

Napsal: 27. 2. 2021, 12:19
od atlan
este dobra pola teslacka pajacia pasta,vramci uspory sa dali vyrobit drotky k tranzistorom a IO na zapad ci kde, tam pozlatli zelezno droty. a tranzistry pri pouziti agresivnej pasty skoncili z uhnitymi vyvodmi.
najlepsie boli maa741 502 kde sa pinklo do klobuka a ten odletel,ostali len ulomene vyvody. Si viem predstavit ako na sustruhu to moze trpiet.

Re: oprava a údržba a přestavby regulačních pohonů TOS

Napsal: 27. 2. 2021, 1:04
od kiko01
A chces na sustruhu pracovat, alebo chces pracovat na sustruhu? :)
Ja som tu skrinu vyhodil do zberu asi po 3tej poruche kvoli ktorej som nemohol dokoncit zakazky vcas, a odvtedy svaty pokoj. Dalsia vyhoda ze ked tam das 3F motor tak ti tam nehuci ten sialeny ventilator :)

Ale ak to chces mat ako nejaky vystavny exponat a nepotrebujes na nom pracovat tak je to urcite zaujimava idea.

Re: oprava a údržba a přestavby regulačních pohonů TOS

Napsal: 28. 2. 2021, 7:15
od titel
Trevor2 píše: 27. 2. 2021, 9:49 SUI - prvé mali regulátor SPAR čo bola tiež nadhera, ale neskoršie už boli s Tyrosmi
SUI Tyros - 4Q menič => brzdis rekuperovanim, vedel odbudzovat stator, a celkovo to už bol dospelý menič.
SPAR rovnako ako TYROS brzdil rekuperovanim a rovnako vedel odbudzovat budiace vinutie. Uz len z principu aby sa ten motor dostal na nominalne (max) otacky.

Re: oprava a údržba a přestavby regulačních pohonů TOS

Napsal: 1. 3. 2021, 12:29
od Trevor2
titel píše: 28. 2. 2021, 7:15
Trevor2 píše: 27. 2. 2021, 9:49 SUI - prvé mali regulátor SPAR čo bola tiež nadhera, ale neskoršie už boli s Tyrosmi
SUI Tyros - 4Q menič => brzdis rekuperovanim, vedel odbudzovat stator, a celkovo to už bol dospelý menič.
SPAR rovnako ako TYROS brzdil rekuperovanim a rovnako vedel odbudzovat budiace vinutie. Uz len z principu aby sa ten motor dostal na nominalne (max) otacky.
Asi je to tak ako pises. Pokial isiel len do 370V na kotve ako tyros, tak ano potreboval si odbudzovat aj tam. Neviem, ake tam isli motory, lebo niektore boli cez reduktor a niektore isli na priamo, takze motor bol namontovany opacne. Ja mam A verziu, ktora ma 11kw motor 350V 750rpm a ten sa odbudzuje riadne :D

Re: oprava a údržba a přestavby regulačních pohonů TOS

Napsal: 1. 3. 2021, 5:18
od kiko01
Nasiel som to tacho z RD-cka v pivnici, este sa nevyhodilo :D

Ak ho niekto chcete tak staci povedat...

Re: oprava a údržba a přestavby regulačních pohonů TOS

Napsal: 1. 3. 2021, 5:22
od Cjuz
Já bych se ani neptal a rovnou to muzeum posílal testonemu ať taky získá praktické zkušenosti.
Možná jestli mu i nezaložit výkaz práce, ať to nefláká.

Re: oprava a údržba a přestavby regulačních pohonů TOS

Napsal: 1. 3. 2021, 5:38
od majo477
kiko01 píše: 1. 3. 2021, 5:18 Nasiel som to tacho z RD-cka v pivnici, este sa nevyhodilo :D

Ak ho niekto chcete tak staci povedat...
Sz