Nahrada klasickych 24V zarovek /E27
Protože se mi na sklo žárovky lepily špony z plastu, přešel jsem i já z 24V žárovky na LED. Stejnej závit, stejná velikost a krásně svítí. Docela jsem byl nakrnutej, že jsem těch 24V potvor koupil celou krabici, ale stále jen 150 korun - výprodej. Před 14 dny jsem frézoval velkou tisknutou plastovou desku 200x300 mm a najednou telefon. Otočím se ke stolku, omluvím se že za chvíli cinknu a otočím se k mašině. Stroj FN20 nástroj speciální 65mm vréza do rohů a samozřejmě leštěné plastové plátky. Chci sebrat chuchvaleček špon abych lépe viděl, vřeteno stojí !!!! a tak jsem tam šáhnul. Na poslední chvíli se to vřeteno nějak hnulo a já ucuknul a vzaly mě jenom dva plátky. Výsledek na poblití, prst tak na měsíc v prdeli-je na tři kusy až ke kosti. Opět jsem v rozvaděči zapojil 24V trafo a zase svítím obyč žárovkou. Věřím, že LED napájená stejnosměrně nebliká, ale nechladí se jí čip. Takže cenovka bude pěknej randál. Na stropě mi LEDky nevadí ale ke stroji už nikdy.
Docela zajímavé a překvapující.lubbez píše: ↑31. 10. 2021, 11:22 Protože se mi na sklo žárovky lepily špony z plastu, přešel jsem i já z 24V žárovky na LED. Stejnej závit, stejná velikost a krásně svítí. Docela jsem byl nakrnutej, že jsem těch 24V potvor koupil celou krabici, ale stále jen 150 korun - výprodej. Před 14 dny jsem frézoval velkou tisknutou plastovou desku 200x300 mm a najednou telefon. Otočím se ke stolku, omluvím se že za chvíli cinknu a otočím se k mašině. Stroj FN20 nástroj speciální 65mm vréza do rohů a samozřejmě leštěné plastové plátky. Chci sebrat chuchvaleček špon abych lépe viděl, vřeteno stojí !!!! a tak jsem tam šáhnul. Na poslední chvíli se to vřeteno nějak hnulo a já ucuknul a vzaly mě jenom dva plátky. Výsledek na poblití, prst tak na měsíc v prdeli-je na tři kusy až ke kosti. Opět jsem v rozvaděči zapojil 24V trafo a zase svítím obyč žárovkou. Věřím, že LED napájená stejnosměrně nebliká, ale nechladí se jí čip. Takže cenovka bude pěknej randál. Na stropě mi LEDky nevadí ale ke stroji už nikdy.
Ty žárovky předpokládám byly zapojené na DC 24V. V nejlevnějších bude jenom srážecí odpor, který sice bude topit, ale určitě nebude blikat.
V lepších bude jednoduchý DC-DC měnič, ale ten taky bude produkovat DC, i když trochu zvlněné. Nepůjde až do nuly, aby ta žárovka skutečně blikla.
A i kdyby do nuly šla, tak to pojede na nějakých desítkách kHz. Takže inteference s malou frekvencí otáčení nějakého mechanického nástroje není moc pravděpodobná.
Až budeš mít prst OK, tak bys tu žárovku mohl kuchnout. Nebo aspoň pomocí ní posvítit na nějaký fototranzistor a podívat se, co z něho leze.
Já u frézky používám všechno v LED provedení. Bílé i barevné pro práci s fotocitlivými materiály.
Díky.
Původní žárovka 24V střídavejch z trafa, jak jsem byl poučenej vlákno je tak silný, že nebliká. Po úpravě (přepnul jsem kabel 3x1,5 ze sekundáru na 220V odbočku.
Co se týká toho kondezátoru. Žárovka je samozřejmě nerozebiratelná a hlavně (několik jsem jich opravoval) pokud dáš k ledce kondík, ten regulátor přestane fungovat a buď to rovnou bouchne, nebo až za cca 5 minut. Na druhou stranu jako osvětlení u stropu žádnej problém.
Špony jsem vyřešil polykarbonátovým kolečkem. Musel jsem ho vystříhnout nůžkama, neb laser poly neřeže.
Co se týká toho kondezátoru. Žárovka je samozřejmě nerozebiratelná a hlavně (několik jsem jich opravoval) pokud dáš k ledce kondík, ten regulátor přestane fungovat a buď to rovnou bouchne, nebo až za cca 5 minut. Na druhou stranu jako osvětlení u stropu žádnej problém.
Špony jsem vyřešil polykarbonátovým kolečkem. Musel jsem ho vystříhnout nůžkama, neb laser poly neřeže.

Aha, díky.lubbez píše: ↑31. 10. 2021, 12:37 Původní žárovka 24V střídavejch z trafa, jak jsem byl poučenej vlákno je tak silný, že nebliká. Po úpravě (přepnul jsem kabel 3x1,5 ze sekundáru na 220V odbočku.
Co se týká toho kondezátoru. Žárovka je samozřejmě nerozebiratelná a hlavně (několik jsem jich opravoval) pokud dáš k ledce kondík, ten regulátor přestane fungovat a buď to rovnou bouchne, nebo až za cca 5 minut. Na druhou stranu jako osvětlení u stropu žádnej problém.
Špony jsem vyřešil polykarbonátovým kolečkem. Musel jsem ho vystříhnout nůžkama, neb laser poly neřeže.
A ta žárovka byla prezentovaná jako pro AC napájení, nebo jsi ji tak jenom přiohnul?
Ty žárovky bývají většinou nerozebiratelné. Chce to ulamovákem popracovat kolem přechodu patice-krycí plast.
V ideálním případě se to povede odloupout, v tom častějším se to prostě odřízne a pak zase přilepí.
OK, pokud se ti nechce žárovku kuchat, tak stejně na vstupu bude diodovej můstek nebo u těch největších šitů jen jedna dioda. Takže stačí dát mezi trafo a žárovku jednu diodu za korunu a za ní ten kondenzátor za 3 koruny. LED žárovce je fuk, jestli do ní půjde st nebo ss proud, pokud to teda nebude nějaká super mega hyper žárovka s cosF=1 a kompenzací jaloviny. 
PS: Hoď foto prstu pro výstrahu ostatním, aby si pořídili ten štětec nebo dřevěnou špejli

PS: Hoď foto prstu pro výstrahu ostatním, aby si pořídili ten štětec nebo dřevěnou špejli


LED žárovka byla klasická 220V 11W Philipska za 210 Kč a jak jsem psal, v rozvaděši jsem přepojil sekundár AC 24V na primár a 220V odbočku. Překvapivě je tam to trafo snad jenom pro žárovku a signálky, neb stykače a ostatní se napájí myslím ??? 110V.
Regulátorů LED žárovek je hafo, u 230V je většinou usměrňovací můstek, odpor mezi 5 - 15 ohmy a 8 - 12 nohovej brouk a toť vše. Celé to většinou bývá na hliníkovém plošňáku. Jakejkoliv pokus vyhladit síťové napětí končí věstšinou plamenem. Nemluvě o tom, že na kondíku by bylo okolo 350V a teplota prostředí tak 90°C, pro elyt ideální.
Určitě to není jedinej způsob regulace proudu pro LED, ale ten pulzující proud je extrémně důležitej pro chlazení samotného čipu. Kdysi dávno po převratu jsem pracoval s LEDkama pro venkovní televize a protože výsledky nebyly úplně podle mých představ, zaplatil jsem si malé školení za sakra velké peníze a výsledek? LEDka, pokud má svítit jako kráva se nenapájí DC proudem, ale pulzama. 100Hz už pro oči nebliká a když nastavíš správnou šířku pulzu, ta je výsledek neuvěřitelnej.
Já se zeptám trošku zvědavě: proč máte potřebu nahrazovat klasiku těmihle novátorskými metodami? Vede vás k tomu nedostatek použitelných žárovek na 24V nebo máte jiné důvody? Předpokládám,že o úsporu proudu půjde jen diletantům,v celkovém příkonu dílny to nehraje roliMůj názor je takovej: moderní žárovky jsou všechny šmahem polskej nebo maďarskej shit,nevydrží déle než dva-tři měsíce-čímž se dostávají těsně pod životnost ledek..Halogenové žárovky jsou většinou ok. Jiný důvod,proč se vzdávat klasiky opravdu nevidím.
To jsi udělal docela nebezpečnou věc. Důvodem proč osvětlení stroje je napájeno malým napětím z oddělovacího transformátoru je právě bezpečnost.
Samozřejmě viděl jsem i různé bastly, kdy si uživatel dával osvětlení na stroj, použil kloubovou lampu a připojil jí přes vidlici přímo do sítě 230V. A co se asi stane, když se poškodí sklo žárovky a v objímce zůstane pouze patice s čouhajícími přívody k vláknu žárovky (u obráběcích strojů docela častý zjev) a obsluha se v tom začne vrtat aniž by si tu lampu bezpečně odpojil od sítě? Proto se osvětlení strojů dělalo a stále dělá na malé napětí (samozřejmě jsou vyjímky kdy je svítidlo uvnitř krytu, takže k němu obsluha bez použití nástroje nemůže, tam bylo povolené i vyšší napětí než 50V)
Soustruh: S-28 Žebrák
Stolní vrtačka: TOS V10A
Pásová pila: G5013W/400
Stolní vrtačka: TOS V10A
Pásová pila: G5013W/400
Ne, odjedu si do strany nebo nahoru. Když dáš jinej nástroj, stejně najíždět znovu.
To je jednoduché, každej ti cpe do palice zelenou energii a ochranu planety a člověk ve slabé chvíli prostě tu kokotinu udělá. O bezpečnost bych se až tak nebál, ledkovka je celá plastová, třívodičovej přívod a samozřejme kvalitní rozvod vč. chrániče. Mým primárním důvodem byly plastové špony ma rozpaˇlené baňce žárovky. fakt je ten, že prst mi zůstane, je tam jenom nějakej nerv v hajzlu, ale ten prej doroste a na kytaru budu hrát taky. A tu 24v žárovku tam nechám, ať si Gréta trhne nohou.