martinodipraga píše:Zdravím,uvažuji o tom že bych na mého starého Volmana namontoval mìniè je tam asynchronní motor s kotvou na krátko 1,5KW a 1400ot nebo mám doma komutátorový asynchronní 3,6KW 1400ot k tomu mám mìniè Allen-Badley 3,6KW,soustruh má mosazná pouzdra na vøeteni,takže s otáèkami nahoru jít asi nemohu.Je lepší tam nechat originál motor používat pøevody /Volman má 8mi rychlostní pøevodovku s ozubenými koly/ a doladovat je mìnièem,nebo namontovat ten kroužkový motor?Je lepší kroužkový motor s mìnièem než s kotvou na krátko?Díky za reakce Martin
Najprv motorom .. asynchronny motor s ktovou nakratko ten asi pozname vsetci.. na statore ma vinutie, kotva nie je napajana cez nejake kontakty .. vsetka elektrina v nej vznika indukciou (preto sa aj tento motor casto nazyva indukncny). Jeho modifikacia, ktora nepouziva kotvu nakratko je motor s kruzkami (nie komutatorom).. kotva nie je "skratnuta" natvrdo ako je tomu pri kotve nakratko ale jej vystup je vyvedeny na dvojicu kruzkou a "srkatuje" sa cez ne pomocou uhlikov. Kruzky ale nemaju to zname "pruzkovanie" ako ma komutatorovy motor. Obe tieto motori sa daju riadit len frekvencnym menicom .. a pri tom druhom je mozne vdaka zmene odporu v obvode kde je kotva nastavovat miera sklzu. Toto sa vyuziva hlavne pri rozbehu velkych async motorov, kde sa kotva najprv rozbieha s velkym odporom a az ked motor dosiahne nominalne otacky tak sa kotva spoji nakratko. Stale sa bavime o frekvencnom menici.
Pri komutatorovom motore je napajana aj kotva aj stator .. Je mozne zapojit tieto casti bud paralelne, seriovo alebo zmixovat v nejakom pomere .. vznikne tzv kompaudny motor. Tymto zapojenim sa da volit ista charakteristika motora.. Plati ze takyto motor sa da napajat jak jednosmerne tak striedavo. menic pre tento motor nemeni frekvenciu ... tento motor bez problemov reaguje na napetie tym ze meni otacky. Krutak je priamo dany prudom motora. Menic na tento motor teda staci bud pomocou trafa s odbockami, alebo pomocou triakoveho ci tyristoroveho menica.
Rozdiel "kruzkovy" a "komutatorovy motor" komutator ma na "kruzku" vela "pasikov" ktore prapajaju vinutia rotora. Pri otacani sa pomocou tohoto mechanizmu meni smer prudu vo vinutach. Pri kruzkovom motore je na hraideli dva pripadne via kruzkou .. ale otacanim s nemoze ic menit nakolo kruzky su po celomobvode rovnake.. konce vinuti koncia stale na samostatnom kruzku.
Teraz k vyhodam a nevyhodam:
kotva nakratko .. idealny motor na bezudrzbove riesenie .. tichy, neopotrebuje uhliky (lebo ich nema). Problemove je riadenie. vyzaduje frekvencny menic. Pokial potrebujete rozumne riadit takyto motor odporucam vektorovy menic . nie len skalarny.
Kotva kruzkova: Hore pisete komutatorovy async motor ..3.6Kw .. predpokladam ze sa jedna o kruzkovy motor a kruzky sluzia len pre omedzenie prudoveho narazu pri spustani tohoto motora. Pri pouziti s menicom je mozne z toho spravit kotvu nakratko .. nakolko pomocou menica sa da udrzat narast prudu v rozumnej hranici aj bez vkladania odporu do obvodu rotora. 3.6kW este nie je tak priserny vykon..
Komutatorovy seriovy/paralelny/kompaudny motor .. vyhoda su nominalne vyssie otacky ako sa u async motora daju bezat (ten ma pri 50Hz max 3000 otacok .. s menicom mlokedy presahuje 5000 otacok . vynimku najdete napr pri vretenach teknomotor). Komutatorovy kludne dosahuje aj 5000 ci az 30000 otacok (zname vretena kress). Nevyhoda je vacsi hluk, opotrebenie uhlikov a komutatora rusenie !!! (iskrenie na koutatore je sirokospekrtalne). Vyhoda je lacny a jednoduchy "menic" na riadenie otacok.
Ono by sa k tomu dalo este vela vela napisat a spresnit ci nacrtnut vynimky .. ale .. na vacsinu strojov kde xem mat pokoj . volim zasadne motor s kotvou nakratko a vektorovy menic. Dlhodoba prax ukazuje, ze sa jedna o najspolahlivejsi a najmenej narocny (na udrzbu ) sposob pohonu stroja. Ceny frekvencnych menicov dnes uz nie su tak zavratne ako pred 10-timi rokmi .. Dokonca aj u pohonov kde dominovali jednosmerne komutatorove motori (vacsina serv) je dnes zrejmi trend prechadzat na AC serva..
Samostatna kapitola by sa dala popisat o synchronnych motoroch, kde je napajana aj kotva aj stator ale kotva vytvara vlastne magneticke pole. (to by teoreticky mohol byt pripad vaseho 3.6kW motora). Nie je caste nasadzovanie synchronnych motorov.. ale ak to niekto ma . kludne ho moze pouzit.. V takom pripade s akotva napaja jednosmerne a rotor striedavo .. Otacky sa volia pomocou zmeny frekvencie v statore. Rotor staci napajat cez tyristorovy (riadeny) usmernovac. Poziva s to u velkych motorov, kde sa motor pred rozbehom odbudi.. t.j. rotor je bez napajania, motor sa inym sposobom roztoci na otacky tesne pod synchronne .. potom sa pripoji napajanie statora a pozvolne sa nabudi rotor .. cim sa dosiahne "sklznutia" rotora do synchronneho rezimu. Zas.. pri pouziti frekvencnych menicov sa toto da podstatne zjednodusit.
Istym sposobom je kazdy krokac synchronny motor, len je kotva tvorena perman. magnetom. Odpada teda ejj napajanie .. avsak potrebujeme rampovanie aby sme umoznili "nabeh motora do vyssich otacok.