Stránka 1 z 2

Přestavba asynchronního motoru na synchronní s PM

Napsal: 28. 4. 2007, 5:52
od QNX
Právě jsem koukal na ceny NdFeB magnetů a s potěšením jsem zjistil, že už nejsou tak nedostupné. Takže bych se rád zeptal na váš názor na možnost úpravy běžného asynchronního motoru na 3f synchronní motor s PM na rotoru. Z původního motoru bych využil pouze stator a rotor by se osoustružil a osadil vhodným počtem NdFeB magnetů. Pokud by to mělo běhat při velkých otáčkách, tak bych to ještě trochu olaminoval, přebrousil a vyvážil.
Pro buzení by se dal použít nějaký běžný frekvenkční měnič. Jako motor vřetene (nebo dokonce jako elektrovřeteno) by to mohlo být zajímavé. Co na to říkáte?

Napsal: 28. 4. 2007, 7:57
od prichy
Jaky na to mam mit nazor nevim.....ale jeden bych potreboval :-).

Napsal: 28. 4. 2007, 8:58
od QNX
Nojo, nikde jsem neviděl, že by to někdo udělal. Teda viděl jsem takto upravený motor, ale po úpravě byl určený jako PM generátor. Údajně to fungovalo dobře. Výroba není složitá ............ takže by to asi stálo za pokus.

Napsal: 29. 4. 2007, 5:45
od RadekCX
jak velky asynchronak byste chtel predelavat?
me cena neodymu zase az tak prizniva neprijde - prijde mi spis strasna nez ze neni nedostupna - nedavno jsem kupoval male magnety (nevim presne rozmer tusim 2x7x14mm) jen s pasivaci a jeden prisel skoro na 20Kc - u vetsi rozmeru cena roste az nechutne rychle

Napsal: 29. 4. 2007, 9:32
od QNX
RadekCX: no já nevím, ale magnet 12x7x2 stojí 6.30 kč, to není tak hrozný.
100x100x10 je už sice za 2153kč, ale to je už takový hovado na zbrojní pas :-) Pro tu přestavbu by se hodilo něco v rozměru třeba 30x10x8 z N40H (56kč). Takže na velkej motor by to nějakou tisícovku stálo, ale byl by to jenom zlomek motoru s PM. Hranol sice nemá zrovna ideální tvar, ale když jsem byl v TG Drives, tak jsem tam koukal na jeden jejich rotor a ten byl udělanej z hranatejch magnetů taky. Je možný si nechat i vyříznout kruhový mezikruží, ale jak by to vyšlo s cenou netuším.
Velikost motoru na přestavbu ............ tak od 500W do 3kW?
http://www.prodej-nastroju.cz/cz/katalo ... e-magnety/

Napsal: 29. 4. 2007, 10:11
od RadekCX
tady maji ceny opravdu o neco priznivejsi

nicmene mam pocit ze to na rozdil od "dynama" nemuze fungovat - sam pisete, ze zmenite asynchronni motor na synchronni - nicmene regulaci chcete ponechat stale na frekv. menici urcenem pro asynchronni motor. Tim ze vymenite kotvu na kratko za PM udelate z toho vlastne neco jako mnou popisovane BLDC motory - tam je ale problem, ze jej musite drzet sunchronizovan spolu stocicim se mag. polem - jakmile to vypadne uz se to nechyti - neco podobneho jako krokovy motor kdyz vypadne

Napsal: 29. 4. 2007, 4:52
od QNX
na meniči pro asynchronní motor netrvám, ale o ničem jiném dostupném nevím. Snad jedině použít nějaký AC servodriver. Z asynchronního motoru by se tak stall AC servomotor.

Napsal: 29. 4. 2007, 7:54
od QNX
Nebo ještě jedna možnost. Na motor přidělat snímač otáček a na základě jeho údajů a požadovaných otáček pomocí nějakého jednočipu teprve řídit frekvenční měnič. To by se dalo velice levně realizovat a zaručilo by to, že by byl motor utrženíodolnější.

Napsal: 30. 4. 2007, 5:39
od RadekCX
prectete si prosim toto vlakno http://www.c-n-c.cz/viewtopic.php?t=293&highlight=

pak ziskate predstavu o tom co obnasi ridit synchronni motor tohoto typu - rozhodne to neni ani levne a ani jednoduche - i kdyz kazdy ma jine predstavy o cene

Napsal: 30. 4. 2007, 9:18
od QNX
To jsem už četl, ale stejně nevím, jestli je možné udělat co jsem navrhl já. Modelářský regulátor použít nelze vzhledem k rozdílným napětím a asi by to ani nebyl jediný problém. Otáčky modelářských motorků jsou tak velké, že pro obrábění s větším průměrem nástroje nejsou použitelné. Využití statoru asynchronního motoru a frekvenčního měniče by umožnilo napájení přímo ze zásuvky, krouticí moment by byl mnohem větší. Opatřit přímo hřídel rotoru kleštinovým upínačem také není problém. To "utržení" při přetížení je problém, ale s trochou další elektroniky by to mělo jít vyřešit. Synchronní motor s PM by měl jít provozovat i na násobcích otáček vzhledem k budicí frekvenci, takže max. dosažitelné otáčky bodou omezené pouze mechanickou konstrukcí.
Nebo je něco z toho, co jsem napsal, špatně?

Napsal: 30. 4. 2007, 7:29
od Monteg
Myslím že největší problém bude polarizace mgnetu? Kotoučové magnety mají polarizaci na ploše kružnice ale pro použití v motoru musíte dosáhnout toho že střídání polu je na plášti válce to asi nebude jednoduché.

Napsal: 30. 4. 2007, 8:33
od QNX
Monteg: to je velice jednoduché. Použijí se magnety tvaru hranolu, nebo přímo vhodně tvarované, ale to by znamenalo zakázkovou výrobu (neměl by to být také problém, řeže se to drátořezem z bloku)

Napsal: 30. 4. 2007, 9:17
od Monteg
Mě to tak jednoduché nepřipadá rozebral jsem teď servo motor a né jen že poli musejí být po obvodu pláště válce ale musejí mít polovou rosteč a nevím kolik otáček vydrží takovej neválcovej rotor.

Napsal: 30. 4. 2007, 9:37
od QNX
Monteg: vzhledem k tomu, že se z těch hranatejch magnetů běžně dělaj rotory pro PM generátory a taky to používá TG Drives(nebo aspon dřív to používali) u AC servomotorů, tak nechápu, v čem by měl být problém.
Pokud se to olaminuje, tak to několik tisíc (podle průměru) ot/min vydrží.

Napsal: 1. 5. 2007, 7:54
od Monteg
Zkusil jsem servo připojit k frekvenčnímu měniči na malé otáčky 5 až 10Hz se motor otočí cca 2 - 3 dokola pak zastaví a jen píská od 10 do 20Hz se to točí velice trhavě bez zjevného momentu jako kdyby nevěděl na jakou stranu se má točit maká to až od 20Hz vejš. Zkoušel jsem do 120Hz to se točí ale nemám možnost měřit N/m tak nevím.