Stránka 1 z 2
zajímavost - motor/ojnice
Napsal: 20. 2. 2022, 4:06
od chb
máme dva motory, stejný průměr pístu, stejný zdvih ... liší se jen délkou ojnic
má to na něco vliv ? a která varianta je k čemu dobrá ?
.
Re: zajímavost - motor/ojnice
Napsal: 20. 2. 2022, 4:36
od lapa
Jako laik bych rekl, ze to ma vliv na zatizeni a tedy i dimenzovani spoje ojnice/pist:
V pripade extremne kratke ojnice bude v dolni/horni uvrati snaha ten pist tlacit/tahnout i do strany - tedy nutnost materialove dimenzovat ten spoj i pro stranove vychylky, kdezto v pripade extremne dlouhe ojnice tam bude vicemene pouze tlak/tah nahoru/ dolu.
Re: zajímavost - motor/ojnice
Napsal: 20. 2. 2022, 4:37
od atlan
U dlhsej Menej tlaci piest na stenu.
Re: zajímavost - motor/ojnice
Napsal: 20. 2. 2022, 4:57
od DwPetr
Delší ojnice znamená i potřebu vyššího bloku tj. dražší na výrobu, víc materiálu. Víc materiálu zase dovede odebrat víc tepla. Víc materiálu znamená větší váhu, větší váha znamená větší potřebu výkonu.
Míň materiálu u kratší ojnice bude potřebovat výkonnější chlazení. Větší tlaky na stěny u kratší ojnice budou vyžadovat lepší mazání, lepší materiály.
U menší ojnice bude větší kývavý pohyb, větší nápor na uložení pístního čepu. Kratší ojnice váží míň, opět lepší pro výkon. Bude taky mít větší tuhost.
Re: zajímavost - motor/ojnice
Napsal: 20. 2. 2022, 5:05
od prochaska
U jednoho typu vysokotlakého kompresoru bývala častá závada, že začal podcházet píst vysokotlakého stupně. Výrobce šetřil, dal krátkou ojnici a nepoužil křižák a píst vykotlal válec do oválu, protože měl malý průměr, vysoký tlak a kvůli krátké ojnici velkou boční složku síly.
Re: zajímavost - motor/ojnice
Napsal: 20. 2. 2022, 5:14
od fmodel
U závodních motorů jsou osvědčené poměry délky ojnic a zdvihu ,kdo nevěří ať si koupí brzdu a přijde na to sám ,rozhodně k nim nepatří krátké ojnice v poměru vrtání zdvih a ani extrémně dlouhé.
Re: zajímavost - motor/ojnice
Napsal: 20. 2. 2022, 5:40
od stanik84
Že by něco jako podčtvercové, čtvercové a nadčtvercové motory?
Re: zajímavost - motor/ojnice
Napsal: 20. 2. 2022, 5:42
od packa
stanik84 píše: ↑20. 2. 2022, 5:40
Že by něco jako podčtvercové, čtvercové a nadčtvercové motory?
to je něco jiného - čtverec a podčtverec je v poměru vrtání zdvih - tady jde o délku ojnice při stehném zdvihu a vrtání .
Re: zajímavost - motor/ojnice
Napsal: 20. 2. 2022, 5:43
od fmodel
Ne, to je teď o poměrech délky ojnice a zdvihu ,né o poměrech vrtání a zdvihu .
Re: zajímavost - motor/ojnice
Napsal: 20. 2. 2022, 5:45
od Modros
podčtvercové, čtvercové a nadčtvercové se řeší z hlediska zdvihu a vrtání a jsou duležité pro otáčky motoru...tady ta otázka nemění vrtání ani zdvih
edit...já než něco napíšu tak tu odpoví dvacet lidí...
Re: zajímavost - motor/ojnice
Napsal: 20. 2. 2022, 7:19
od Sancho Panza
levému obrázku bych neříkal motor, ale "zařízení co změní tvar a fci hned s prvním spuštěním"
Re: zajímavost - motor/ojnice
Napsal: 20. 2. 2022, 8:01
od RaS
ono nelze říct co je lepší, záleží hlavně na otáčkách motoru novodobý vysokootáčkový motor bude mít kratší ojnici, staré pomaloběžné motory delší.. zajímavě popsaná teorie je v dobových knihách o konstrukci spalovacích motorů, bohužel si nepamatuju název, obecně nelze ale říct co je lepší
Re: zajímavost - motor/ojnice
Napsal: 21. 2. 2022, 11:19
od HellGrip
Môžem odporúčiť Motory závodních automobilů od Július Mackerle.
Re: zajímavost - motor/ojnice
Napsal: 21. 2. 2022, 11:27
od Modros
Při tomhle pohledu je vám šumák jak dlouhou ojnici to má
Re: zajímavost - motor/ojnice
Napsal: 21. 2. 2022, 2:38
od lapa
Modros:
Doba, kdy se mi hodne libilo v recenzi o Lancii Stratos Integrale - volne cituji
... jedovate brzdy, ktere slouzi presne podle sloganu, ze prijde chvile, kdy budete potrebovat byt strasne rychle strasne pomali ...
je uz sice pryc, ale hezke kousky si rad prohlidnu i ted
.