Stránka 1 z 1

Proč nemají dopravní letadla brzdný padák ?

Napsal: 1. 3. 2022, 10:51
od doncarlos
Čumím v telce na pořad "Letecké katastrofy", je opravdu hodně případů,
že se letadlo s nějakým průserem podaří nouzově dostat až na letiště,
ale nestačí mu dráha - sedlo příliš daleko, nejdou brzdy, musí přistávat nadměrnou rychlostí apod.,
pak by brzdný padák vypuštěný z ocasu mohl významně pomoci, proč se to nepoužívá ?

Re: Proč nemají dopravní letadla brzdný padák ?

Napsal: 1. 3. 2022, 11:36
od fmodel
Spočítej si počet startů a přistání všech letadel za rok a počet nehod jako je vyjetí z dráhy.
Aby jsi to letadlo mohl brzdit padákem tak bys ho musel upravit ,a tu cenu si neumím představit.

Re: Proč nemají dopravní letadla brzdný padák ?

Napsal: 1. 3. 2022, 11:38
od prochaska
Tu-104 ho mělo.

Re: Proč nemají dopravní letadla brzdný padák ?

Napsal: 1. 3. 2022, 12:01
od elbarto
Dobrá otázka. Za vším budou finance. Občas něco spadne, ale lidé rychle zapomenou. Před pár dny byl zrovna kapitán hovorný a hlásil vzletovou hmotnost 82tun. Upřímně jsem čekal, že ta potvora plně naložena a natankovaná váží víc. Neříkají to často asi dobá nálada. Pokud se letadlo nemá s padákem přetrhnou bude to znamenat upravy v konstrukci, zvýšení hmostností, zmenšení přepravy carga a to přeci nikdo nechce.

Re: Proč nemají dopravní letadla brzdný padák ?

Napsal: 1. 3. 2022, 12:02
od testone
současná dopravní letadla nemají padák protože ho prostě a jednoduše nepotřebují
těch několik málo případů kdy by se to MOŽNÁ vyplatilo je naprosto zanedbatelných
pro brždění mají jiné daleko chytřejší a praktičtější systémy, počínaje výkonnými vztlakovými klapkami které snižují přistávací rychlost
rušiče vztlaku, aerodynamické brzdy
výkonné obraceče tahu (reverzy) v motorech
výkonné brzdy v kolech
tohle všechno je je schopno dopravák typu B737/A320 ubrzdit z nějakých +- 300 km/hod při dosednutí na nějakých 30-50 km/hod při pojíždění na pár stovkách metrů
typicky na první třetině běžné dráhy
cvaknutím vypínače to lze za jízdy všechno uklidit a znovu použít - na rozdíl od padáku
navíc brzdy v kolech a reverzy dokáží letadlo zastavit až na nulu, na reverzy se dá i couvat
padák je tam od nějakých 100km hod k ho...
.....
TU104 takové systémy prostě neměl

Re: Proč nemají dopravní letadla brzdný padák ?

Napsal: 1. 3. 2022, 1:36
od turnigy
Niektoré Learjety mali brzdný padák, ale problém padákov je, že od určitej rýchlosti je ich brzdná sila skoro nulová. Navyše sa stalo, že bol padák omylom vypustený pri štarte a posádka lietadla zahynula, takže tie padáky na learjetoch možno reálne viac ľudí zabili než zachránili.

Re: Proč nemají dopravní letadla brzdný padák ?

Napsal: 1. 3. 2022, 4:56
od Sancho Panza
prochaska píše: 1. 3. 2022, 11:38 Tu-104 ho mělo.
Ovšem taky 104 neměla obraceče tahu, jako každý jiný normální současný proudový dopravní letadlo.
104 totiž nebyla od začátku dopravák, ale předělaný bombardér TU-16 (respektive byla použitá celá koncepce TU-16, akorát trup byl nový).
Mj, 104 byla proslulá vysokou přistávací rychlostí, tendencí k padání při tahání na malé (ona ale malá ani nebyla) rychlosti a značně obtížné pilotáži.
Prostě 104 byl takový problém, že i ty dva padáky musela mít.
Normální současné dopravní letadlo opravdu vypadá (a funguje) zcela jinak.

Re: Proč nemají dopravní letadla brzdný padák ?

Napsal: 1. 3. 2022, 5:13
od Sancho Panza
Mj, Caravelle taky měla brzdicí padák.
U LJ je to jako option (zákazník si to musel objednat a zaplatit) a zrovna moc se to (pokud není nějaký zásdní problém) nepoužívá.

Re: Proč nemají dopravní letadla brzdný padák ?

Napsal: 7. 3. 2022, 6:43
od lubbez
Letěl jsem TU-104 z Vilniusu do Moskvy. :D :D Bylo to jediné letadlo, ve kterém jsem blil. :oops: I když to mohlo být tím, že jsem se předchozí večer s kámošema v Kaunasu strašně ožral.

Re: Proč nemají dopravní letadla brzdný padák ?

Napsal: 7. 3. 2022, 7:50
od prochaska
A z běžných letadel ještě Tu-144 :-)