Stránka 1 z 1

Napajanie motora

Napsal: 23. 1. 2010, 9:30
od Martin_
Dobry den,
chcem sa spytat par otazok o KM ak na stitku je :
Uhol kroku: 1.8 degree
Napatie: 3.6V
Prud: 3.0A/fazu

1) Mam elektroniku (chip: http://www.gaotaobao.com/template/flash ... 080215.pdf) ktora ma napajanie 27V 15A a chcem sa spytat ci takyto motor je mozne na nu pouzit.

2) Ako to vlastne funguje ak pisu 3A na fazu ? Ak chcem riadit tri motory s dvoma vinutiami (dve fazy) musim mat trafo 3KMx2fazyx3A=18A a 3.6V, alebo ak je motor 2fazyx3Ax3.6V=21.6Watt je mozne ho napajat 22V a 1A =22Watt ? Ako su tie motory vlastne pripojene na driver, seriovo alebo paralelne. Vobec tomu nerozumiem :-)

3) Ta doska sa da nastavit s krokom 1/2, 1/8, 1/16 a chcem sa spytat ci hociaky KM dokaze mikrokrok 1/16, alebo treba nejaky specialny ?

Dakujem

Re: Napajanie motora

Napsal: 24. 1. 2010, 9:27
od pájač
Všetko tu už bolo popísané , treba hľadať a študovať . Takže v krátkosti .
1. Áno
2. Na 3ks 3A motory treba trafo cca 9A a na dosku s TB6560AHQ treba trafo 18-24 V , po usmernení a vyfiltrovaní max. 34V , ale lepšie 30V.
3. Každý krokový motor.

http://www.probotix.com/stepper_motors/ ... r_bipolar/

Napsal: 24. 1. 2010, 9:37
od Jukos3
Ahoj

Tak na zaciatok treba si prestudovat forum, uz to tu bolo nieraz preberane. Funkciu dobre pochopis z tejto stranky
http://en.nanotec.com/steppermotor_animation.html

Aby som ti usetril hladanie tak to trosku opisem.
Udaj co mas na motore vyjadruje: Ked pripojis na motor menovite napatie(3,6V), tak nim bude pretekat prud 3A. Je to dane vlastnostami cievky.
Pre krokovy motor plati ako pre kazdu cievku vztah (“Cievka ako dievka – najprv napätie, potom prúd. ”) V=L*dI/dt L je indukcnost motora a je to pre teba konstanta dI/dt vyjadruje zmenu prudu v case a potrebujes aby bolo co najvacsie a to dosiahnes zvysenim napatia. V praxi to znamena ze cim vyssie mas napatie, tym lahsie cez cievku pretlacis prud, tym ma motor lepsiu dynamiku a lepsie sa sprava pri vyssich otackach. Potom je na driveri aby ureguloval prud. V tvojom pripade je to 3A, ale treba volit prud tak aby si nemal velmi horuce motory.

Ten udaj 1,8° znamena, ze jeden krok je motora ma takuto velkost a na jednu otacku potrebujes 200 krokov pri riadeni typu FULL-STEP(1). Pocet tychto krokov vies zvysit na 400 pri riadeni typu HALF-STEP(1/2) nevyhoda je v tom ze motor nema pri kazdom kroku rovnaky moment. A mikrokrokovanim vies pocet tychto krokov lubovolne zvacsit, ovsem zalezi od riadiacej elektroniky. V tvojom pripade vies dosiahnut maximalne 3200krokov pri 16 mikrokrokoch.

Napsal: 24. 1. 2010, 10:32
od AcemanLB
Možná by nebylo od věci připravit "10 základních otázek a odpovědí než se poprvé zeptáte" které by se zobrazili každému novému uživateli na foru. Přeci jenom je to každý týden co se někdo objeví a ptá se pokaždé na to samé.

Napsal: 24. 1. 2010, 10:43
od robokop
stejne by to nikdo necetl a ptali se i tak

mozna spise nejaka kucharka od A do Z a pak se zas budou ptat na specifika jinych konstrukci ktera se te kucharky nebudou tykat

je to nekonecne a asi i neresitelne

Napsal: 24. 1. 2010, 6:17
od Martin_
Dobry den,
predtym ako som sem poslal otazku som si forum precital. Jeden pisal, ze moze byt napatie vacsie, ale hned druhy prispevok bol o tom, ze to napatie na stitku je preto, aby sa dodrziavalo. Ono s tou kucharkou na zaciatok to nieje az taky zly napad, ale kazdy chce mat pred zapojenim istotu. Ale este nejaka otazka :-)

pájač : Na 3ks 3A motory treba trafo cca 9A, bolo tam pisane 3A/faza tak nemalo by sa pocitat 2x3x3 teda 18A ?

Ako priklad . http://www.cncshop.cz/KM/57STH76.htm , paralene 4A (12A trafo) a seriovo 2A(6A trafo) ? Alebo udaje 4A a 2A su na fazu a teda treba trafaky 24A a 12A na tri KM ?

Dakujem

Napsal: 24. 1. 2010, 8:36
od pájač
Fázy sú posunuté voči sebe o 90°. to znamená , keď jedna má maximum tak druhá má ninimum . 3A...0A , 1,5A...1,5A , 2A...1A , 0A...3A ..... vždy 3A na jeden motor .

Na odkaze http://www.cncshop.cz/KM/57STH76.htm sa pojednáva o zapojení vinutí unipolárneho motora .

PS. Koľko vývodov má ten tvoj motor ?

Napsal: 24. 1. 2010, 11:33
od GMAN
Takhle to počítat nejde, motorem teče proud 3A při napětí 3.6V, pokud to budeš napájet napětím 27V, což je zhruba 7x víc, tak ti nemůže ze zdroje vytíkat stejný proud, jako teče motorem. Platí zákon zachování energie.

Kdyby se driver choval jako lineární regulátor, tak by platilo, že vstupní proud je stejný jako výstupní, přičemž napětí jsou rozdílná a rozdíl je dán vyzářenou energií ve formě tepla. Ale tyhle obvody řídí proud pomocí PWM, takže mají vyšší účinost. Zdroj ti bude stačit bohatě, řekl bych, že na jeden motor půjde ze zdroje 1 ampér, víc ne :)

Napsal: 25. 1. 2010, 12:35
od pájač
Samozrejme , že je to zjednoduhšený príklad . V podstate to ale platí . Som toho názoru , že 3A zdroj na 3ks 3A motorov stačiť na plný výkon nebude . 8)

Napsal: 25. 1. 2010, 1:52
od ledvinap
GMAN píše:Takhle to počítat nejde, motorem teče proud 3A při napětí 3.6V, pokud to budeš napájet napětím 27V, což je zhruba 7x víc, tak ti nemůže ze zdroje vytíkat stejný proud, jako teče motorem. Platí zákon zachování energie.
Tohle (krome ucinnosti budice) plati jen pokud motor stoji. Problem je, ze kdyz se motor zacne otacet, tak na jeho vinuti bude vznikat napeti - backEMF (motor se chova jako generator. Generovane napeti se odcita od privedeneho). Z mechanickeho hlediska si to jde predstavit tak, ze 3A*3.6V jsou elektricke ztraty motoru(kdyz motor stoji, tak ma nulovy vystupni vykon). Ale tyto ztraty zustanou stejne i kdyz se motor otaci. Napeti na svorkach motoru se zvysi, aby vysel prikon, ktery ted bude ztraty + vykon motoru, proud (a tim kroutivy moment) zustanou stejne.

Takze pokud mam 3A motor a chci ho vyuzit naplno, tak potrebuju zdroj s vystupnim vykonem = ztraty+backemf(pri max. otazkach)*proud vinutim.
A napetove je jeste treba celkem velka rezerva, aby budic zvladnul 'vyrovnat' indukcnost vinuti motoru(ale tam uz vykon zustava stejny - pri vyssim napeti budic bere mensi proud)

Doporucuju podivat se, jak se chova klasicky DC motor, tam je to o neco jednodussi a vetsinou i lepe popsane. U krokace je to temer stejne, navic se objevi problem s velkou indukcnosti vinuti.

(a samozrejme stale zanedbavam treni v motoru, ztraty vyrivymi proudy a spoustu dalsich veci)