Stránka 1 z 2
Velmi silny zdroj
Napsal: 30. 1. 2010, 11:45
od J0hny
Zdar, potreboval by som zostavit silny zdroj na startovanie. Velmi by mi pomohol link kde zohnat trafo plechy zo sirkou stlpika nad 5cm, alebo lacne EI trafa nad 1kw. Uvazujem aj o jdnoduchom spinanom sdroji, nieco ako v amaterskom radiu svareci invertor. Bolo by vhodne bud EI trafo 12,5V/200A (minimalne), na to mam cievku drotu prierez 10mm, dal by som 4 vinutia a styri 50A mostiky, a nejaku vyrovnavaciu baterku s vysokym vybijacim prudom cca 12V/50Ah. Alebo spinany zdroj, na to mam nejake dolezite komponenty: EE jadra stlpik 20*26mm, mostik 50A/600V, 4 kondiky 470mikro/400V, na to by som zas potreboval nejaku schemu, najlepsie regulovatelny zdroj charakteristika U 10-20V, alebo charakteristiku I 10-200A.
Uplne najjednoduchsie by asi bolo to EI trafo, 1 fazove, 12,5V/200A. Preto len 12,5 aby nevubuchla baterka v aute. Po uzsmerneni staci 10,5V tvrdy zdroj. A tu je problem, ked som skusal trafo 14V/800W, po usmerneni a pripojeni k autu, pri startovani to kleslo na 8V, a to je pre diesel nepouzitelne, nenakopne to. Baterka nieco vykompenzuje, ale ked prestanem startovat tak za minutu zacne baterka vriet

V aute je sice pravda ze ked sa startuje cez kable, tak po nastartovani to masti do baterky max. prud alternatora.
Alebo mam pouzit len jednoduchy operak a pri poklese napätia na baterke o 2 volty (pokles pod 10V) aby sa zopol zdroj, a po znizeni odberu zacal nabijat akumulator desatinovym prudom zdroja (20A)?
Edit: pouzitie: dnes som daval dokopy 1 dieselovy motor, nez to natiahne z nadrze naftu, trva to asi 10-15 startov po 15 sekund. To nevydrzi ziadna baterka. Nasledne prisiel zakaznik s poruchou dobijania a bol som v koncoch. Stava sa to kazdy tyzden, hoci mam 2 rezervne baterky, nestiham ich dobijat

Napsal: 31. 1. 2010, 6:22
od robokop
obcas byvaji startovaci vozjky v ruznych technickych bazarech kamos koupil za 3000,- nastartuje to cokoli
Napsal: 31. 1. 2010, 8:32
od magi
V praci mam startovaci vozik, je to napajene 230V. Co z toho presne leze za napeti muzu zmerit. Nahazuje se s tim bez problemu i Tatra 815, takze proud z toho musi lezt sileny. Je to kompinovane s nabijeckou.
Je to neco takoveho jako tohle:
http://www.varta-autobaterie.cz/nabijec ... d-139.html
Napsal: 31. 1. 2010, 7:31
od apolo
Pokud by som potřeboval postavit zdroj který popisuješ, Použil bych transformátor z mikrovlnky, dá se sehnat ve šrotě a snadno upravit. Maji výkon kolem 1000W a vychází u nich 1závit na 1Volt. Jediná nevýhoda u nich je že maji hodně sycený vinutí a tak nejsou vhodné pro trvalí provoz a musí se chladit ventilátorem. Ty transformátory bych dal tři a v primáru je zapojil do hvězdy a na sekudáru použil šestidiodový usměrnovač. Při sekundárním napětí 15Voltů by takový zdroj dal bez přetěžování skoro 200A. Spínaný zroj tak velkýho výkonu by byl na hmotnost sice desetkrát lehčí ale vysoká cena takto výkoných polovodičů a komplikované zapojení dvoučiného propustného měniče nemůže vyvážit jednoduchost zapojení z transformátorů.
Napsal: 31. 1. 2010, 9:49
od Mad_BOXs
Než něco skládat a mordovat se stím, tak jako startovací agregát vystačí obyčejná svářečka s tyrystorovou regulací, nějaké WTU a podobné. Běžně jsme s tím startovali. Připojíš, stáhneš potenciometrem minimální proud a začneš protáčet startér, v tom přidáš proud. Chce to, aby byla trochu živá baterka, nezkoušet bez baterky, hrozí odpálení elektroniky.
Napsal: 31. 1. 2010, 10:31
od J0hny
Dik za prispevky.
Na bazarove veci nemam stastiie, nikdy nenajdem co potrebujem. Obcas treba nakopnut nejaku aviu, multicar, dodavku atd... a dost casto tie masiny nechytaju ani na treti 15 sekundovy start

No prave koli odpalovaniu elektroniky sa bojim pouzit trafo viac nez 14V, po usmerneni vznikaju spicky na kondenzatoroch okolo 20V, baterka vnutri toho vozicka by to z casti kompenzovala.
To trafo z mikrovlnky je dobry napad, ale bohuzial je zavarene a tazko by sa to navijalo, urcite to skusim ked nezohnam normalne plechy. 3fazy su luxus, nie vzdy su po ruke, navyse max. prikon nechcem nad 4kw aby to nevyhadzovalo istic. Dneska som laboroval s trafom ktore mam, nejake relatka ... privinul som "pomocne" sekundarne vinutie. Poklesne U na 1. primare (edit: jezis, teda na sekundarnom vinuti

), pripne sa do serie druhe vinutie. Chcelo by to skusat dlhsie, laborovat so zavitmi a odpormi na relatku

Jaksi sa mi nechce to vypocitavat, ani si na vypocty netrufam. Asi bude treba investovat do nejakej baterky, ale ta vydrzi tak odhadom 500 vybiti/nabiti pri takychto extremmnych nabijacich a vybijacich prudoch

Este pripada do uvahy pouzit to trafo co mam ako nabijac 10-40A a napajanie elektroniky, a pri starte sa pripoji paralelne cez diodu nejaky jednoduchy spinany zdroj. Ale s vykonom 2kw, no neviem, velmi si na to netrufam, na novy vozik z obchodu ale nemame, za pokus to stoji, ze nejaky ten polovodic pri testoch zhori s tym pocitam.
No uvidime, zatial pouzivam tych 600w, za 15 minut nabijania to doda potrebnu stavu na 1 start a potiahne aspon zhavenie pri startovani.
Dik vsetkym za rady.
Napsal: 31. 1. 2010, 11:53
od ledvinap
Ten MOT je rozumne reseni. Navijeni bych se nebal, sekundar bude do dvaceti zavitu, takze to protahas.
Regulace vystupu bude trosku problem, mozna by ale stacilo za mustek dat nejakou zatez, treba 100W odpor, aby to nebezelo uplne naprazdno.
Elektronika v aute by mela byt celkem odolna, i za normalniho provozu je tam spousta bordelu.
Pokud bys chtel delat nejakou regulaci, tak bych spis uvazovat o regulovani na primaru. Jsou tam daleko rozumensi proudy, nejspis by stacil nejaky lepsi FET a pwm regulace podle vystupnich svorek ...
Napsal: 1. 2. 2010, 7:14
od magi
Co tohle?
http://www.svarecky-eshop.cz/startovaci ... 2-449.html
Měl jsem to půjčené během jednoho mého "baterkového období", kdy se mnou pořád auto někde vysmrkávalo a funguje to na 1 s hvězdičkou.
Nabíjel jsem to přímo v autě a na jedno nabití to udělalo 4 starty jak prd.
Podotýkám že to žhavilo a točilo s 2,5litrovým turbodieselem, takže žádný med.
Nebylo to ani tak drahé, stálo to v Kauflandu tisicovku. S tou svářečkou 100% souhlas, než jsme v práci měli ten nahazovák, tak jsme startovali svářečkou. V našem případě to tehdy byla ZU-315 a měli jsme k ní i origoš starotvací regulátor. Umí to i UTA, SMA a hafo dalších.
Napsal: 1. 2. 2010, 9:12
od J0hny
Magi: tuto masinku mame, ale nestiha. Je to viac-menej len booster. Obvzlast ked sa nastavuje motor, alebo dava dokopy motor s preskocenym zubom na rozvodoch, bez jakejkolvek znacky to je tipos bingo, +- zub na remeni, a tiez sa raz za cas objavy nejaka mrcha ktora sa startuje kazdych 15 minut. Profi vybavenie za miliony nemame, takze diagnostika je velmi obtiazna, a vyberat si robotu... sa dnes neda... Stale ostavam na 600w trafe + 15A tyrystorova nabijacka + 4 nahradne aku 44Ah ktorych kapacita je sotva polovicna
Edit: dnes som pozrel kovosrot, zatial ziadna mikrovlnka....
Asi chcem zase nerealne jak u mna byva zvykom, co som dnes pocuval slova odbornikov, startovacie vozicky na dieselove motory maju odber od 4,5kw
Tak mam slubene trafoplechy zo sirkou stlpika 6cm (zo zvaracky, mozno bude aj kostricka s vinutiami), uvidim co sa mi podari z toho postavit, dodam nejaku schemu, zatial vdaka.
Dufam ze to bude jedna z veci ktoru dotiahnem do konca a sice sme na cnc fore, pomoze to mnohym ktory potrebuju denne nieco v garazi nakopnut

Napsal: 1. 2. 2010, 9:40
od magi
Kristova hodino, tak už bych nepřemýšlel ani minutu a sháněl nekde UTA-200 nebo podobný usměrňovač.
Mrkni tady
http://svarbazar.cz/bazar/index.php?mai ... category=2
Napsal: 1. 2. 2010, 10:30
od J0hny
Sory chlapi, ale oznacenia zvaracich strojov a prislusentstva mi nic nehovori

jedine co poznam je zn. telwin a triodyn, a priznam sa ze zaostavam aj v parametroch zvaraciek, jake tam su U naprazdno, jake spicky tam vznikaju atd. To COcko tam mam maly prehlad, co som si nastudoval, ako som pisal som zvedavy ci sa ku mne dostane to trafko zo zvaracky, mam k tomu stitok, malo by to byt 20V na prazdno, max prikon 3kw, prud 160A/30 percent. Snad to nebude malo

Tie udaje sa mi zdaju nejake divne, neni to cinsky blud ?
Napsal: 1. 2. 2010, 10:35
od ledvinap
Jsem koukal, ze jeden z inzeratu byl na dynamo z tanku (a za par korun)... to by mohlo byt celkem pouzitelne reseni, regulace je pres budici vinuti, neni treba usmernovat ... jen sehnat dost vykonny motor, co s tim bude tocit ...
Napsal: 1. 2. 2010, 10:51
od J0hny
No aj to by slo, ale nevyhody dost vadia. Asi to bude jedna z poslednych moznosti, momentalne taky motor nemame, najslabsi je 60kw.
Nuz, nevyzera to tak jednoducho ako som si myslel, dnes mi odysiel poctivy jednopuzdrovy 50A mostik, a tie shity co sa predavaju po 50kc sa na to nechytaju, tusim to pred rokom bolo niekde vo vypredaji 1000ks za 1000 dolarov, tak to ma kazdy dodavatel skladom

Jake mam pouzit dostupne diody ? Chladice mam 2 ks tieto
http://hadex.cz/obrazky/o/o721.jpg dlzka profilu 20cm. Alternatorove diody su vecsina 25A, a tie vzacne 40A, mozem obetovat 1 alternator ...
Napsal: 1. 2. 2010, 11:43
od ledvinap
Na usmernovac na svarecku se kdysi davno pouzivaly tyristory z tramvaje/lokomotivy ... ma to asi kilo, vede z toho 1cm2 medene lano. Ale to je tak najit nekoho, kdo je mel pripravene na tu svarecku (nekde doma mam jeden, vyborna sebeobrana pomucka ;-) )
Ten mustek nevim .. mozna zmerit proudy, ktere ve skutecnosti potrebujes .. tech 200A muze byt pekna stredni hodnota, ale ve skutecnosti tam muze byt radove vic ..
Napsal: 1. 2. 2010, 11:48
od J0hny
Potvrdzujem, 200A je tak akurat, to zere kazdy bezny starter, "zamrznuty" motor aj dvojnasobok, diesel este viac + zhavenie, ale kupim k tomu novu baterku, nejaku co ma v papiery dovolene rychle nabijanie. Chcem tam dat to 600w trafo na nabijanie interneho aku + nejaka ta automaticka tyristorova nabijacka aj na externe nabijanie, je to bohata rezerva.... nemam na vyber
