Stránka 1 z 4

ložisko

Napsal: 26. 12. 2022, 11:34
od berni
V současné době řeším potřebu ojničního ložiska, které není k dispozici, tedy jediná cesta je kusová výroba (serie cca dvaceti kusů, zjišťuje se zájem i jiných lidí, to pro dokreslení představy o velikosti zakázky). Již se nějaké možnosti rýsují u firmy ložiska dělající, ale asi je všem jasné, že pro ně je to spíše obtěžování než kšeft. Nakonec ale, za peníze v Praze dům. Ptám se proto i tady, zda by třeba někdo něco podobného nesvedl. Ložisko je hodně podobné rozměry např. s SKF NJ 306, jen bez klece a s doplněným počtem válečků. Představa je taková, že by se použily kalibrované válečky a vnější a vnitřní kroužky se vyrobily. Je tu někdo takový, kdo by toto svedl v odpovídající kvalitě? díky za všechny přínosné komentáře.

Re: ložisko

Napsal: 27. 12. 2022, 7:52
od Dratenik
Chce to více informací,
nakreslit.
výkresy hřídele
výkresy ložiska a jeho uložení
tzn. celkovou sestavu

na co to slouží, zatížení atp... (veterán, stroj ?)
pokud je to na kolotoč tak ruce pryč.!
fotky


---
dle tvého zadání ...

Počítej ložisko v kusové výrobě i 50tis. Kč / ks
příklad https://www.industrial.cz/nu-240-ecml-c ... 00101.aspx

Re: ložisko

Napsal: 27. 12. 2022, 8:20
od testone
podle toho že píšeš o jehlovém ložisku usuzuju, že se jedná o dvoutakt
zkus napsat fmodelovi, ten s tím má zkušenost

Re: ložisko

Napsal: 27. 12. 2022, 12:56
od Charon
Já jsem amatér ložisek neznalý, ale to je válečkové ložisko, jestli je rozměr jen lehce mimo, není jednodušší upravit seriové, zvlášť když je rozebírací, na brusce a pokud je venkovní průměr menší, třeba kroužkem? A potřebuješ jen jeden kus :)

Re: ložisko

Napsal: 27. 12. 2022, 5:53
od berni
Děkuj iza reakce. Ložisko je původním SKF označením VL3100, 30/72x16. Klika na dvoutakt veterána. Doporučení náhrady v kruzích veteránistů je SKF NJ 306, doplnit válečky (asi spíše vyhodit a osadit stejně kalibrovanými) a obrousit. Jenže to šlo dříve, kdy tyto ložiska měli válečky 10 mm, všichni výrobci co jsem zjištoval mají v současné době 12 mm a bylo mi řečeno, že už není tím pádem z čeho brousit. Třeba ale budete moudřejší a znalejší a najde se nějaká varianta a cesta.
A jak jsem psal, v současné době by byla poptávka snad na dvacet kousků, zjištuji tedy možnosti i zde (ale již byla kolegou poptána i profi firma, která se jak se zdá zakázky zhostí).
Případně mne napadlo nějak zrenovovvat moje stávající, jehož foto mohu dodat, ale to nevim, zda je reálné.

Re: ložisko

Napsal: 27. 12. 2022, 6:28
od HellGrip
Prezradíš aj alokovaný rozpočet?

Re: ložisko

Napsal: 27. 12. 2022, 7:05
od Sancho Panza
HellGrip píše: 27. 12. 2022, 6:28 Prezradíš aj alokovaný rozpočet?
4380,- včetně DPH za kus při serií 20ks

Re: ložisko

Napsal: 27. 12. 2022, 7:43
od saano
Nie som odborník ale jednoduchšie ako rozoberať ložisko a meniť valčeky by som radšej dopasoval toto = Ložisko kľukového hriadeľa NTN 30x62x16mm.

Zase keď pozerám cenu tej kusovky tak to nieje zas až tak zlé.

Re: ložisko

Napsal: 27. 12. 2022, 7:51
od berni
Tak cena už byla odpovězena SanchoPanzem, ale není to tajemství a celá akce je veřejná...a ani jsem nepočítal moc s tím, že by to někdo udělal extra levněji, spíš to, zda by se do toho vůbec někdo pustil, třebas opravdu jen jako kusovku a nebo že by někoho napadlo nějaké jiné řešení.

Re: ložisko

Napsal: 27. 12. 2022, 11:11
od testone
A nebylo by jednodušší udělat novou ojnici na míru dostupným ložiskům/válečkům?

Re: ložisko

Napsal: 30. 12. 2022, 1:46
od david.2
005.JPG
006.JPG
berni píše: 27. 12. 2022, 5:53 Děkuj iza reakce. Ložisko je původním SKF označením VL3100, 30/72x16. Klika na dvoutakt veterána. Doporučení náhrady v kruzích veteránistů je SKF NJ 306, doplnit válečky (asi spíše vyhodit a osadit stejně kalibrovanými) a obrousit. Jenže to šlo dříve, kdy tyto ložiska měli válečky 10 mm, všichni výrobci co jsem zjištoval mají v současné době 12 mm a bylo mi řečeno, že už není tím pádem z čeho brousit. Třeba ale budete moudřejší a znalejší a najde se nějaká varianta a cesta.
A jak jsem psal, v současné době by byla poptávka snad na dvacet kousků, zjištuji tedy možnosti i zde (ale již byla kolegou poptána i profi firma, která se jak se zdá zakázky zhostí).
Případně mne napadlo nějak zrenovovvat moje stávající, jehož foto mohu dodat, ale to nevim, zda je reálné.
Popravdě, nevím, co řešíš???O výrobci víš,takže to vypadá ,jako že je v tom lakota..
To,o čem tady tajemně píšeš (jedná se bezpochybnostně o ložiska A500/1000 ) už mám dávno za sebou,jednalo se o totéž,tedy ojniční ložiska,jen menší průměr (A662).Pár postřehů: úprava ložiska ,jak popisuješ je science fiction. Běžné ložisko totiž (i kdybys nakrásně sehnal starou výrobu,tzn.co nejpodobnější velikost co se týká půměru válečků) nemá dráhu počítanou tak,aby se tam vešel plnej počet válečků,tzn. v praxi tam většinou zbyde místo třeba na půl válečku.Protože si dost často lidi neuvědomují,co se stane,když tam ten váleček bude chybět: zbývající válečky budou mít velkou boční vůli,takže budou zlobit-budou se různě křížit, a tím to ložisko půjde velice brzo do kopru-to není to nejhorší,daleko důležitější je,že s sebou může vzít i ojnici. Odpomoc by byla,přebrousit dráhy,což je jakž takž řešitelné u vnitřního kroužku,ne už ale u vnějšího,protože vybroušení přesného průměru v zápichu 2mm od kraje součásti není úplně to,co každej zvládne (znám jen jednoho brusiče,který to umí - v praxi úběr dvou desetin přídavku na brus a pěti stovek z každé strany na šířku u dvou kroužků byla práce na celou šichtu!). Jde tam o to,aby průměr byl válcovej,ne soudkovej ani kužílek, protože to všechno je rychlá a zaručená zkáza ložiska. A to se úplně dobře nedělá někde,kam při upnutí na brusce není ani dobře vidět,natož aby byla šance to bez vyndání z mašiny s odpovídající přesností změřit.Jde to,neříkám že ne-tím taky odpovídám na otázku renovace původního kusu,ale v podstatě je daleko jednodušší objednat nové u výrobce,který ty ložiska už vyráběl a má na to odpovídající vybavení .Věř,že já mám kulatobrus i hodně slušné vybavení i v rozsahu (nejenCBN) brusiva+ odpovídající měření a ložiska do ojnic běžně dělám,takže hardwerové vybavení rozhodně není to,co by mi dělalo problém,ale pokud byla šance zadat to profesionálům,ani jsem o ničem dalším neuvažoval (a je s nimi i docela domluva,ohledně případných spec. úprav-vlastní zkušenost). Já vím,že ta cena se lakomcům (kteří přitom ale z druhé strany velmi dobře vědí,že cena renovované A1000 nebude čtyři kila..) může zdát velká,ale když vezmeš kompletní výrobu takového ložiska+ minimálně 4 kleštin na upnutí,tak to není práce na jeden víkend nebo tři večery a i když budeš dělat ,,sérii" 20ks tak chci vidět,jestli to dokážeš levněji..Navíc u toho továrního nemusíš řešit boční vůle mezi válečky,ani axiální vůli,ložisko má nejen geometricky naprosto správně postavené ,ale i zalapované dráhy,což nikdo bez spec. jednoúčeláků v tom zápichu neudělá.Na fotce,abys věděl,že tak úplně nekecám do luftu jsou úplně vlevo nově vyrobené kusy od zmíněných profíků-dole je to,co potřebuješ a uprostřed je pro srovnání můj finální,abnormální výrobek+nedodělané polotovary kroužků.
p.s.V té souvislosti doporučuju po vylisování starých ložisek z ojnic přeměřit ojnici,jak na průměr,tak především na kruhovitost,protože je zbytečné dávat nové ložisko do šišaté ojnice, o klice se ani nezmiňuju,žádná není dobrá.

Re: ložisko

Napsal: 30. 12. 2022, 1:53
od david.2
testone píše: 27. 12. 2022, 11:11 A nebylo by jednodušší udělat novou ojnici na míru dostupným ložiskům/válečkům?
Nebylo. Kdyby to bylo reálné,už by se ty ojnice dávno dělaly,stejně jako ložiska Není bohužel šance ani vyrobit repliky orig. ojnic,ač k nim jsou i výkresy:-(.

Re: ložisko

Napsal: 30. 12. 2022, 2:14
od david.2
Dratenik píše: 27. 12. 2022, 7:52 C
na co to slouží, zatížení atp... (veterán, stroj ?)
pokud je to na kolotoč tak ruce pryč.!
Ne,je to horší,je to do veterána. Polámané kosti sebevrahů,co vlezou na kolotoč se zahojí,ale díra v bloku ještě nikdy nikomu nezarostla. Navíc je to do devadesát let starého krámu,tam se díly už v Mototechně neseženou.

Re: ložisko

Napsal: 30. 12. 2022, 9:26
od stanik84
david : máš nějaký vyfikundátor na měření těch úzkých hlubokých zápichů?

Tesu Iru samo mám. Pak nějaký samorozevírací kleště s hodinkama - nevím kdo to vyráběl, ale jsou na různý průměry a doteky - ty doteky klidně 10 mm vysunutý. Vezmu kalibrační kroužek, nastavím hodinky a pak komparačně. Jen mě zajímají jiné možnosti a jak to kdo dělá. Díkec.

Re: ložisko

Napsal: 30. 12. 2022, 11:17
od Sancho Panza
david.2 píše: 30. 12. 2022, 1:46 005.JPG006.JPG
berni píše: 27. 12. 2022, 5:53 Děkuj iza reakce. Ložisko je původním SKF označením VL3100, 30/72x16. Klika na dvoutakt veterána. Doporučení náhrady v kruzích veteránistů je SKF NJ 306, doplnit válečky (asi spíše vyhodit a osadit stejně kalibrovanými) a obrousit. Jenže to šlo dříve, kdy tyto ložiska měli válečky 10 mm, všichni výrobci co jsem zjištoval mají v současné době 12 mm a bylo mi řečeno, že už není tím pádem z čeho brousit. Třeba ale budete moudřejší a znalejší a najde se nějaká varianta a cesta.
A jak jsem psal, v současné době by byla poptávka snad na dvacet kousků, zjištuji tedy možnosti i zde (ale již byla kolegou poptána i profi firma, která se jak se zdá zakázky zhostí).
Případně mne napadlo nějak zrenovovvat moje stávající, jehož foto mohu dodat, ale to nevim, zda je reálné.
Popravdě, nevím, co řešíš???O výrobci víš,takže to vypadá ,jako že je v tom lakota..
To,o čem tady tajemně píšeš (jedná se bezpochybnostně o ložiska A500/1000 ) už mám dávno za sebou,jednalo se o totéž,tedy ojniční ložiska,jen menší průměr (A662).Pár postřehů: úprava ložiska ,jak popisuješ je science fiction. Běžné ložisko totiž (i kdybys nakrásně sehnal starou výrobu,tzn.co nejpodobnější velikost co se týká půměru válečků) nemá dráhu počítanou tak,aby se tam vešel plnej počet válečků,tzn. v praxi tam většinou zbyde místo třeba na půl válečku.Protože si dost často lidi neuvědomují,co se stane,když tam ten váleček bude chybět: zbývající válečky budou mít velkou boční vůli,takže budou zlobit-budou se různě křížit, a tím to ložisko půjde velice brzo do kopru-to není to nejhorší,daleko důležitější je,že s sebou může vzít i ojnici. Odpomoc by byla,přebrousit dráhy,což je jakž takž řešitelné u vnitřního kroužku,ne už ale u vnějšího,protože vybroušení přesného průměru v zápichu 2mm od kraje součásti není úplně to,co každej zvládne (znám jen jednoho brusiče,který to umí - v praxi úběr dvou desetin přídavku na brus a pěti stovek z každé strany na šířku u dvou kroužků byla práce na celou šichtu!). Jde tam o to,aby průměr byl válcovej,ne soudkovej ani kužílek, protože to všechno je rychlá a zaručená zkáza ložiska. A to se úplně dobře nedělá někde,kam při upnutí na brusce není ani dobře vidět,natož aby byla šance to bez vyndání z mašiny s odpovídající přesností změřit.Jde to,neříkám že ne-tím taky odpovídám na otázku renovace původního kusu,ale v podstatě je daleko jednodušší objednat nové u výrobce,který ty ložiska už vyráběl a má na to odpovídající vybavení .Věř,že já mám kulatobrus i hodně slušné vybavení i v rozsahu (nejenCBN) brusiva+ odpovídající měření a ložiska do ojnic běžně dělám,takže hardwerové vybavení rozhodně není to,co by mi dělalo problém,ale pokud byla šance zadat to profesionálům,ani jsem o ničem dalším neuvažoval (a je s nimi i docela domluva,ohledně případných spec. úprav-vlastní zkušenost). Já vím,že ta cena se lakomcům (kteří přitom ale z druhé strany velmi dobře vědí,že cena renovované A1000 nebude čtyři kila..) může zdát velká,ale když vezmeš kompletní výrobu takového ložiska+ minimálně 4 kleštin na upnutí,tak to není práce na jeden víkend nebo tři večery a i když budeš dělat ,,sérii" 20ks tak chci vidět,jestli to dokážeš levněji..Navíc u toho továrního nemusíš řešit boční vůle mezi válečky,ani axiální vůli,ložisko má nejen geometricky naprosto správně postavené ,ale i zalapované dráhy,což nikdo bez spec. jednoúčeláků v tom zápichu neudělá.Na fotce,abys věděl,že tak úplně nekecám do luftu jsou úplně vlevo nově vyrobené kusy od zmíněných profíků-dole je to,co potřebuješ a uprostřed je pro srovnání můj finální,abnormální výrobek+nedodělané polotovary kroužků.
p.s.V té souvislosti doporučuju po vylisování starých ložisek z ojnic přeměřit ojnici,jak na průměr,tak především na kruhovitost,protože je zbytečné dávat nové ložisko do šišaté ojnice, o klice se ani nezmiňuju,žádná není dobrá.
Ojnice, ložiska a kliky (obecně celý motor) Aerovek je jedna velká profláklá legenda - třeba jako Schaublin a nebo Agathon - jak to udělat co nejsložitější a co nejhůř opravitelný :roll:
Že mu jde o Aerovku bylo jasný jakmile napsal, co to je za ložiska - a že bude veselo, to bylo taky jistota.
Zpátky k těm ložiskům - oni (tiše předpokládám - nevím na čem brousí kusovky - co mají za mašinu) ale ty ložiska nejspíš nebrousí v nějaké kleštině - ale tak jak se má (a jak se to normálně v serií dělá) - na magnetické desce a v opěrkách - tj. unášené na čele třením a geometrie dráhy je pak daná tím, jak to mají pěkný zvenku.
Vnějšek by se normálně v serií brousil na centerlessu - s tím se oni ale na 99% pro 20 kusů určitě takhle mordovat nebudou - obrousí to klasicky jako kusovku na přípravku na hrotovce, dráhy podle mě ale budou radši brousit klasicky (viz výše), protože jednak nebudou muset bojovat s deformacema kroužku po nějaký kleštině, tu kleštinu vyrábět, mordovat se s souosostí a hlavně - kroužek (dráha) se dá snadno pak měřit mimo brusku - jak kruhovitost, tak absolutní rozměr, tak i profil - třeba i na ULM vnitřníma dotykama a nebo i jenom kuličkou na magický woko :lol: .
Tisícina pak změřit celkem není problém.
Jo a ta dráha po brusce bude mít malý a krátký periodické vlny - protože to tak vždy je, bylo a bude :D .
Takže pokud se chce životnost ložiska a ticho - buď dolapovat a nebo superfiniš. Superfiniš na 20 kusech je o ničem, takže jedině dolapovat.
Prostě je to profláknutý problém, známý pod čtyřma písmenama "Aero" a za těch necelých 5000,- by mě nikdo nedonutil se s tím dobrovolně mordovat.
Btw - ty válečky by měly mít modifikovaný tvar (to jen poznámka pro ty co to chtěli "nějak přebrušovat")
A měly by se vytřídit - pečlivě rozměřit do skupin s stejným průměrem - takže žádný "koupit, vetknout, natočit a čekat na brzkou ránu" :lol:
Ty kovaný štíhlý ojnice ani nemá smysl rozebírat (otevírat nějakou diskuzi) - to je kapitola sama o sobě :roll: