Porovnání // test // motorů 1,5 kW z Ali
Napsal: 12. 9. 2023, 9:11
Protože potřebuji postavit několik vícevřetenových strojů na velmi malé díly, poohlížel jsem se po vhodných vřetenech. ATC se na velkovýrobu nehodí protože je pomalé a na velmi přesné upnutí to také není. Potřeboval jsem výkon okolo 1,5 kW // čínských // aby mi to bez problémů utáhlo i frézu 8 mm. Zároveň jsem preferoval upínání ER16 kvůli některým velmi specielním nástrojům. Další preference byla, aby to bylo sehnatelné v EU skladech a vyhnul jsem se oseru s proclením, alespoň u těch zkušebních kusů.
Protože jsem ještě moc nepohnul se slušnou brzdou, prováděl jsem zatěžování nějakou kevlaro - kompozitovou vrtulkou z letadla. Porovnával jsem spotřebu bez zátěže a s vrtulkou při různých frekvencích. Aby to porovnání bylo relevantní VŠECHNY motory jsem porovnával s měničem FUJI 220V 2,2 kW // 11 A //. Nastavení parametrů vždy přes autotuning. HODNĚ mne překvapilo jak moc se liší motory s prakticky stejnými "štítkovými" parametry.
Dopátrat se kdo je výrobce a kdo jen prodejce je bez strejdy v CIA nemožné, takže jsem se smířil s tím, že nemusím vědět všechno. Jako obvykle se ukázalo, že vyšší cena nemusí být záruka vyšší kvality.
Hodně jsem řešil zda jít cestou vzduchového nebo vodního chlazení. Ono na stole to vodní chlazení je výrazně tišší, ale při obrábění se to ztratí v hluku od nástroje. U vzduchového chlazení hrozí, že se poletujícími částicemi a aerosolem zalepí ta žebírka, takže se stejně musí přivádět vzduch od ventilátoru mimo pracovní prostor, což má tu výhodu, že to chladí i při nižších otáčkách a při vysokých to nedělá kravál. Navíc to vodní chlazení není nic moc. Je tam kanálek tam a zpátky a málokdy se obtěžují udělat kanálek okolo domečku předních ložisek, takže se teplo rozvádí jenom robusním pláštěm. Taky jsem viděl pár motorů zateklých a vevnitř zrezlých. Nakonec jsem se přiklonil ke vzduchu.
Do užšího výběru se dostal tenhle výrobce // prodejce ??? // :
https://www.aliexpress.com/item/1005005 ... I5SmoytnUR
Hodně se mi líbil ten výběr typů provozního napětí.
Obecně jsem zjistil :
a) VŽDY jsem dostal to co bylo popsáno a na obrázku.
b) VŽDY dodrželi termín.
c) Všechny motory "běžely" pod setinou
d) K žádnému jsem nedostal opravdu kvalitní matici a kleštinu
e) Celkem 12 testovaných motorů mělo 7 typů velice podobných leč nekompaktibilních konektorů.
f) Pouze jeden motor měl připojený ochranný vodič.
Nakonec ve finále zbyly tyhle čtyři kusy : Vezmu to zprava :
Vodník a nemá ostřikový kroužek. Navíc nějak nepovedenej elektricky.
Vzduch, ale šustěj ložiska a nemá ostřikový kroužek.
ER20 - jinak skvělej.
Vítěz soutěže, kvalitně zpracované uložení přední sestavy, ostřikový kroužek. Opravdu kvalitně zušlechtěná hřídel. Úplně jiná charakteristika krouťáku už v oblasti okolo 100 Hz.
odkaz :
https://www.aliexpress.com/item/1005005 ... 1802eJGpZs
Protože jsem ještě moc nepohnul se slušnou brzdou, prováděl jsem zatěžování nějakou kevlaro - kompozitovou vrtulkou z letadla. Porovnával jsem spotřebu bez zátěže a s vrtulkou při různých frekvencích. Aby to porovnání bylo relevantní VŠECHNY motory jsem porovnával s měničem FUJI 220V 2,2 kW // 11 A //. Nastavení parametrů vždy přes autotuning. HODNĚ mne překvapilo jak moc se liší motory s prakticky stejnými "štítkovými" parametry.
Dopátrat se kdo je výrobce a kdo jen prodejce je bez strejdy v CIA nemožné, takže jsem se smířil s tím, že nemusím vědět všechno. Jako obvykle se ukázalo, že vyšší cena nemusí být záruka vyšší kvality.
Hodně jsem řešil zda jít cestou vzduchového nebo vodního chlazení. Ono na stole to vodní chlazení je výrazně tišší, ale při obrábění se to ztratí v hluku od nástroje. U vzduchového chlazení hrozí, že se poletujícími částicemi a aerosolem zalepí ta žebírka, takže se stejně musí přivádět vzduch od ventilátoru mimo pracovní prostor, což má tu výhodu, že to chladí i při nižších otáčkách a při vysokých to nedělá kravál. Navíc to vodní chlazení není nic moc. Je tam kanálek tam a zpátky a málokdy se obtěžují udělat kanálek okolo domečku předních ložisek, takže se teplo rozvádí jenom robusním pláštěm. Taky jsem viděl pár motorů zateklých a vevnitř zrezlých. Nakonec jsem se přiklonil ke vzduchu.
Do užšího výběru se dostal tenhle výrobce // prodejce ??? // :
https://www.aliexpress.com/item/1005005 ... I5SmoytnUR
Hodně se mi líbil ten výběr typů provozního napětí.
Obecně jsem zjistil :
a) VŽDY jsem dostal to co bylo popsáno a na obrázku.
b) VŽDY dodrželi termín.
c) Všechny motory "běžely" pod setinou
d) K žádnému jsem nedostal opravdu kvalitní matici a kleštinu
e) Celkem 12 testovaných motorů mělo 7 typů velice podobných leč nekompaktibilních konektorů.
f) Pouze jeden motor měl připojený ochranný vodič.
Nakonec ve finále zbyly tyhle čtyři kusy : Vezmu to zprava :
Vodník a nemá ostřikový kroužek. Navíc nějak nepovedenej elektricky.
Vzduch, ale šustěj ložiska a nemá ostřikový kroužek.
ER20 - jinak skvělej.
Vítěz soutěže, kvalitně zpracované uložení přední sestavy, ostřikový kroužek. Opravdu kvalitně zušlechtěná hřídel. Úplně jiná charakteristika krouťáku už v oblasti okolo 100 Hz.
odkaz :
https://www.aliexpress.com/item/1005005 ... 1802eJGpZs