stabilizátor napětí 78L05

Odpovědět
rawen
Sponzor fora
Příspěvky: 1585
Registrován: 15. 3. 2008, 12:22
Bydliště: Prostějov

29. 3. 2010, 4:49

Nazdar.
Hraju si s diodovou signalizací a smrdí mi tady upečené součástky...

Mám zdroj stejnosměrného napětí v rozmezí 0-20V. Za ním stabilizátor 78L05 (pouzdro TO-92) a na výstupu vysocesvítivou bílou diodu s rezistorem.
Otázka č.1 - Můžu to zapojit bez zátěže na výstupu stabilizátoru?
Otázka č.2 - Jak moc jsou důležité kondenzátory 0,33mikro (0,1mikro) mezi vstup (výstupem) a zemí?

Zapojil jsem to bez kondíků a stabák zasmrděl a posléze se upekl. V první fázi byl na primárním obvodu poznat citelný úbytek výkonu, po upečení už ne. :)

Díky za pomoc, Radek
soustruh Bernardo 500, frézka Proxxon
(CNC Tron, CNC Proxxon MF70)
ledvinap
Příspěvky: 792
Registrován: 8. 11. 2009, 4:40
Bydliště: Plzen

29. 3. 2010, 5:12

Stabilizator by mel zvladnout cca 650mW, to odpovida v tvem pripade asi 40mA vystupni proud. (120C na chipu, pouzdro nebude o moc chladnejsi).
Takze zalezi, kolik do led krmis.

Kondenzatory - urcite je treba nejaky na vstupu (aspon ten za zdroje, nemel by byt prilis daleko). Jinak se vetsina datasheetu tvari, ze vystupni jen zlepsuje stabilitu ale neni uplne nutny.

Nektere 78l05 maji integrovanou ochranu proti tepelnemu pretizeni. Zalezi a vyrobci.
Jukos3
Příspěvky: 203
Registrován: 24. 10. 2008, 5:20
Bydliště: Svit
Kontaktovat uživatele:

29. 3. 2010, 5:40

Ahoj

Ak mas na vstupe stablizatora 20V tak to pre tu 7805 v TO-92 puzdre musi byt riadne peklo .... lepsie by bolo kedby to napatie na vstupe bolo nizsie tak do 10V ak nemas regulovatelny zdroj skus to zrazit zenerkami alebo pouzi LM317. Vstup aj vystup osetri 100nF keramickym kondenzatorom a na vstup daj aj 10uF elektrolyt na vystup staci 2uF. Na vystup nedavaj prilis velky elektrolyt, lebo kondik v nenabitom stave predstavuje skrat a to moze vykrutit krk stabilizatoru. Taky namet na zaver, ak sa hras s vykonovymi LED tak je lepsie pouzit na to menic, ma ovela vacsiu ucinnost, takze sa nehreje a jas sa da celkom pohodlne riadit. Tu mozno najdes nieco co sa bude hodit. http://www.belza.cz/

S pozdravom Jukos3
Kazdy raz nejako musel zacat ...
http://robotika.yweb.sk
http://ap.urpi.fei.stuba.sk/sensorwiki/index.php/Kráčajúci_mobilný_robot
Uživatelský avatar
Kilovolt
Sponzor fora
Příspěvky: 827
Registrován: 21. 10. 2009, 9:59
Bydliště: Podřipák jak vyšitej!

29. 3. 2010, 6:16

Odpověď na ot. č.2:ty kondry 100nF se dávaj mezi vstup - zem a výstup - zem kvůli rozkmitání stabilizátoru-bez kondrů se stabík rozkmitá , pak se silně ohřeje (hlavně když není na chladiči) a někdy odejde do věčných lovišť.Nedělá to každej(je to kus od kusu i u stejnýho výrobce).Taky se mi hřál stabík,tak sem k němu připnul osciloskop a nestačil sem se divit :lol: .Proto ty kondry-měly by bejt co nejblíž k pouzdru.Zdraví KV.
Elektrika je potvora-nejni vidět a kope jak divoká mula.
"Učíme se po celý život. Až na školní léta" - Gabriel Laub
gnat
Příspěvky: 985
Registrován: 24. 2. 2009, 9:14
Bydliště: doma
Kontaktovat uživatele:

29. 3. 2010, 8:09

Pokud musíš šetřit místo, tak vypustit se dá ten vstupní. Výstupní tam musí být kvůli zakmitávání toho stabilizátoru, ty laciný klony z GMka snad kmitaj úplně všechny. Při takovémhle rozdílu napětí a charakteru zátěže bych použil spínanej stabilizátor. Je to skoro stejně složité zapojení a cenově je níž, než 78L05 s chladičem. Bez chladiče jí časem upečeš spolehlivě.
SABLE-2015
rawen
Sponzor fora
Příspěvky: 1585
Registrován: 15. 3. 2008, 12:22
Bydliště: Prostějov

30. 3. 2010, 6:25

Pánové, děkuju...
Tolik rozdílných rad je zaručený způsob, jak vyděsit a poplést laika, jako já. :D

Našel jsem doma z minula stabák 7805 v masivnějším pouzdře TO220 a kondíky, se kterými určitě fungoval. Jedinou neznámou tak zůstávají vlastnosti zdroje - je to trafo+regulátor k vláčkům. Regulátor dává rozsah cca -20V až 20V, ovšem v lokotce je destička s diodama, která má kontakty označené "zem", "světlo dopředu", "světlo dozadu". Takže celý účel mého bastlení je na ně připojit namísto blbuvzdorné 20V žárovky s proměnným svitem, diodu, která bude svítit furt stejně...

Radek
soustruh Bernardo 500, frézka Proxxon
(CNC Tron, CNC Proxxon MF70)
pipa
Příspěvky: 257
Registrován: 6. 2. 2008, 7:21
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

30. 3. 2010, 7:58

Tak jestli ti jde jen o diodu, aby svítila pořád stejně, tak použij LM317+odpor, jako je to tady http://users.telenet.be/davshomepage/bitmaps/curreg.jpg . Odpor spočítáš R=1,25/I , I je proud tou ledkou. V tvym případě asi standartně 20mA, takže to vyjde R=1,25/0,02=62,5 Ohm, dej nejbližší z řady, tj 68 Ohm, a máš po problémech.
www.tc-pipa.wz.cz
gnat
Příspěvky: 985
Registrován: 24. 2. 2009, 9:14
Bydliště: doma
Kontaktovat uživatele:

30. 3. 2010, 10:38

jojo, nepotřebuješ stabilizátor napětí, ale proudu. To schéma vypadá funkčně.

P.S. Jestli je to takové to staré trafo k vláčkům PiKo, tak to v sobě ze začátku výroby nemělo filtrační kondenzátor.
SABLE-2015
Uživatelský avatar
Zdenek Valter
Příspěvky: 5394
Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
Bydliště: Ústí n. L.

30. 3. 2010, 5:16

pipa píše:Tak jestli ti jde jen o diodu, aby svítila pořád stejně, tak použij LM317+odpor, jako je to tady http://users.telenet.be/davshomepage/bitmaps/curreg.jpg . Odpor spočítáš R=1,25/I , I je proud tou ledkou. V tvym případě asi standartně 20mA, takže to vyjde R=1,25/0,02=62,5 Ohm, dej nejbližší z řady, tj 68 Ohm, a máš po problémech.
BACAHA 20mA je u mnoha LED diod MEZNÍ PROUD !!!!!!!!
Tímhle proudem spolehlivě většinu diod odrovnáš.


Takže vždy vycházet ze sheetu na jmenovitý proud !
U nízkopříkonových to může být třeba jen 1mA (Mezní je 2 !!)
takže i doporučovaných 5 až 10 mA pro normální LED může být pro ně smrtící !!

K vláčkům je tu toto: ;-)
http://www.zababov.cz/wiki/index.php/Os ... AD_vozidel
Uživatelský avatar
Zdenek Valter
Příspěvky: 5394
Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
Bydliště: Ústí n. L.

30. 3. 2010, 5:19

gnat píše:jojo, nepotřebuješ stabilizátor napětí, ale proudu. To schéma vypadá funkčně.

P.S. Jestli je to takové to staré trafo k vláčkům PiKo, tak to v sobě ze začátku výroby nemělo filtrační kondenzátor.
Jestli to chápu správně tak rawen to potřebuje do vozidla ;-)

Jinak poměrně dobrou zkušenost jsem udělal s obvody stepdown - mají vysoký rozsah stabilizace a při vysokém napětí - tedy předpokládaném velkém ztrátovém výkonu nehřejí ;-)
rawen
Sponzor fora
Příspěvky: 1585
Registrován: 15. 3. 2008, 12:22
Bydliště: Prostějov

30. 3. 2010, 8:15

Nazdar,
dnes jsem nepokročil, neb má místní elektro úterý jako zavírací den. :(

Zítra vezmu LM317, hrst kondíků a udělám to jako proudový zdroj.
Mimochodem dioda je bílá vysocesvítivá a těch 20mA zvládá (a beztak vezmu větší řadový odpor, takže I bude menší). Bude to celé dvojmo - u pracovního lokotraktoru svítí bílá vždy ve směru jízdy.

Prostě jsem chtěl rychle použít něco z domácích zásob a jaksi si neuvědomil, že je k tomu paralelně motor - stabák se bez kondenzátorů rozkmital, zavřel a následně upekl... bylo mi vysvětleno.

Díky za pomoc, Radek
soustruh Bernardo 500, frézka Proxxon
(CNC Tron, CNC Proxxon MF70)
Odpovědět

Zpět na „Ostatní elektronika“