Vibrace motoru, - aneb jak ho slozit?
Napsal: 22. 4. 2024, 10:08
Dobry den, filtr mlci, takze dovolte mi se zeptat.
Uz jsem slozil tri nebo ctyri motory (vymena lozisek) a ty byly v pohode. Ted jsem sundal z vrtacky, ze vymenim remenici a musel jsem ho rozebrat, abych ji vylisoval. Slozil jsem ho a zacal vibrovat a hlucet (78-82dB). pruzna podlozka tam je na strane k hrideli/remenici, "dole" neni (motor je smerovan vertikalne, vyroba Mez Mohelnice, 1964, 0.37kW). Ok, asi jsem sundavanim remenice zohnul celou hridel (slo to fakt hrozne stahovakem, pak jsem to radsi vylisoval ), na ktere je kotva, neni mezi kotvou a tycemi statoru stejna "vzduchova mezera" a motor vic hluci, vibruje a hreje. Neboo uz byla zohnuta, protoze motor mirne vibroval i predtim, ale ne tolik, jako po nynejsim slozeni. OK, vyresim jindy, mam doma jiny, ale jinak stejny motor, jen mladsi 1976, myslim. Opet Mez Mohelnice, kotva je ale delsi, to musim uvest, protoze vaha je rozlozna na delsi plochu. Ten jsem musel ale rozebrat, protoze jsem ho uz driv chtel vycistit a ted se "hodi", Nez jsem ho rozebral, spustil jsem ho a krasne tichucky, nejakych 62dB i s vrtulkou, pecka. O dvacet dB min, to bude tichucke! Vymenil jsem loziska, vratil pruznou podlozku mezi lozisko a kryt opet bliz k hnaci hrideli, slozil a stejne chveni, stejne vibrace, a hlucnost (78-82dB) jako ten prvni. A ted se ukazalo, ze chyba mozna neni vubec na "me strane", ze je to proste jenom spatne vycentrovane, vyosene. Na YT nic k motorum neni, na netu najdu clanky z ruznych vysokych o treba prave zminene vzduchove mezere mezi statorem a rotorem, jinak nikde zadny manual na technologicke slozeni motoru pro jeho spravnou a hladkou funkci. Muze me nekdo naucit, jak skladat motory? Nebo dat nejaky tip, ceho se vyvarovat? Normalne by se diky te pruzici podlozce (krouzku) mela hridel dat "zmacknout" , proste na zdravem tichem motoru se hridel o par (jo, asi 2) mm volne hybe proti protitlaku te podlozky, Zajimave je, ze kdyz jsem z vnejsku nahral kryt kolem vystupu hridele na "spodni" strane, tak to pruzit zacalo, jak to zchladlo, tak nic. Vrele diky.
Uz jsem slozil tri nebo ctyri motory (vymena lozisek) a ty byly v pohode. Ted jsem sundal z vrtacky, ze vymenim remenici a musel jsem ho rozebrat, abych ji vylisoval. Slozil jsem ho a zacal vibrovat a hlucet (78-82dB). pruzna podlozka tam je na strane k hrideli/remenici, "dole" neni (motor je smerovan vertikalne, vyroba Mez Mohelnice, 1964, 0.37kW). Ok, asi jsem sundavanim remenice zohnul celou hridel (slo to fakt hrozne stahovakem, pak jsem to radsi vylisoval ), na ktere je kotva, neni mezi kotvou a tycemi statoru stejna "vzduchova mezera" a motor vic hluci, vibruje a hreje. Neboo uz byla zohnuta, protoze motor mirne vibroval i predtim, ale ne tolik, jako po nynejsim slozeni. OK, vyresim jindy, mam doma jiny, ale jinak stejny motor, jen mladsi 1976, myslim. Opet Mez Mohelnice, kotva je ale delsi, to musim uvest, protoze vaha je rozlozna na delsi plochu. Ten jsem musel ale rozebrat, protoze jsem ho uz driv chtel vycistit a ted se "hodi", Nez jsem ho rozebral, spustil jsem ho a krasne tichucky, nejakych 62dB i s vrtulkou, pecka. O dvacet dB min, to bude tichucke! Vymenil jsem loziska, vratil pruznou podlozku mezi lozisko a kryt opet bliz k hnaci hrideli, slozil a stejne chveni, stejne vibrace, a hlucnost (78-82dB) jako ten prvni. A ted se ukazalo, ze chyba mozna neni vubec na "me strane", ze je to proste jenom spatne vycentrovane, vyosene. Na YT nic k motorum neni, na netu najdu clanky z ruznych vysokych o treba prave zminene vzduchove mezere mezi statorem a rotorem, jinak nikde zadny manual na technologicke slozeni motoru pro jeho spravnou a hladkou funkci. Muze me nekdo naucit, jak skladat motory? Nebo dat nejaky tip, ceho se vyvarovat? Normalne by se diky te pruzici podlozce (krouzku) mela hridel dat "zmacknout" , proste na zdravem tichem motoru se hridel o par (jo, asi 2) mm volne hybe proti protitlaku te podlozky, Zajimave je, ze kdyz jsem z vnejsku nahral kryt kolem vystupu hridele na "spodni" strane, tak to pruzit zacalo, jak to zchladlo, tak nic. Vrele diky.