ATC ISO30

krytí posuvových šroubů a jiné věci spojene s tématem
Uživatelský avatar
Mrosconi
Příspěvky: 2077
Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
Kontaktovat uživatele:

19. 8. 2024, 7:08

Ahoj,

mám nejlevnější možné ATC vřeteno od RATM motor a to 7.5kW/24000ot s BT30 (ISO30) upínáním.
Problém je v zasekávání držáku nástroje ve vřetenu. Tlak je dostatečný aválec pravděpodoně otevře strávně. Někdy to ale nejde vytáhnout. Obzvlášť přo delším frézování jedním nástrojem.
Chápu, že je to vřeteno nonaname a výrazně lowcost, ale snadby to mohla být nějáká pitomost, nebo něco dělám špatně.

https://www.aliexpress.com/item/1005003745539696.html

Co by to moho dělat? Co mohu zkontrolovat? Na co se prostě zaměřit?

Díky za tipy a fajn den

Marian
jean
Příspěvky: 934
Registrován: 10. 7. 2013, 11:48

19. 8. 2024, 8:10

Mam v masine znackove vreteno a v tomto teple sa kuse aj to. Niekde na fore som cital, ze je na to nejake speci mazivo. Ale neviem, ktore vlakno.
Uživatelský avatar
Mrosconi
Příspěvky: 2077
Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
Kontaktovat uživatele:

19. 8. 2024, 8:28

No, to jsi mně nepotěšil. Já ale mám v garáži kolem 23st, takže nějaké super teploty to nejsou. Také chlazení je dostatečně silné, protoeže trn je tak možná 35st. Více určitě nemá.

Je mi blbé po tom nějak poklepávat, protože to je přece absurdní. Výdyť je to přece ATC. To msí samo ten nástroj umět pustit.

Každopádně tím vzduchovým válcem to asi nebude, že?

Díky
Milan199
Příspěvky: 3340
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

19. 8. 2024, 9:06

Je potřeba si ujasnit jestli tam máš válec jednoduchý a nebo dvojitý "doklepávací".

Jednoduchý upíná a vytlačuje stejnou silou. Pokud do vřetene vložíš chladnější trn a doohřeješ ho // provozem // zvětší svůj objem a "zasekne" se.
Jednoduše můžeš zkusit několik věcí :

Trny namaž lehce molykou nebo práškovou formou grafitu. Pak je otři - na povrchu zůstane mikroskopická vrstvička. Většinou to pomůže. Po nějaké době to ale musíš obnovit.

Odděl upínací a odepínací tlak. // Bacha není to úplně jednoduché !!! Běžný ventil ti to pustí zpátky a mohl by ti vyletět nástroj !!! Musí tam být dva reduktory a zpětné ventily. Přesné zapojení musíš vyhledat podle typu ventilů. // Nastav například upínací tlak na 6 Ba a odepínací na 8 Ba. Musíš to vyzkoušet.

Na vysvětlenou co je to dvojitý // doklepávací // válec.
Na vřetenu jsou válce dva za sebou. Ten spodní // blíže vinutí // upíná a odepíná nástroj. Ten vrchní se začne plnit až je ten spodní natlakován a klepne pístnicí do toho prvního a nástroj uvolní.
Milan199
Příspěvky: 3340
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

19. 8. 2024, 9:14

Jinak Ratm motor považuji za solidní značku. Taky vřeteno na 800 Hz // tedy čtyřpolové // nevypadá jako úplné "ořezávátko". Víc se ale o něm nedá bez kuchnutí dozvědět - nebo jsem blbě hledal.
Castiel
Příspěvky: 108
Registrován: 5. 9. 2014, 6:50
Bydliště: Slovensko

20. 8. 2024, 5:32

Ja mam vreteno od Iselu a deje sa mi uplne to iste. Obcas - hlavne ked sa vreteno prudko zohreje po dlhsom frezovani jednym nastrojom, tak mi to nastroj nevyhodi. Ale deje sa to len s niektorymi upinacmi, teraz som kupoval nove ISO 20 a s tymi zatial problem nemam. Mam tam jednoduchy valec a krmim to cca 10bar cez nasobic tlaku, ale aj tak s tym je niekedy problem...
Uživatelský avatar
Mrosconi
Příspěvky: 2077
Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
Kontaktovat uživatele:

20. 8. 2024, 6:43

Já mám všechny unášeče stejné a jsou to ty, co prodává přímo RATM Motor. Název je SGO, max 30tis ot.

Válec je tam nejspíš jen jeden. Původně jsem mysle, že mám problém s tlakem, protože můj kompresorek je malinkatý a slaboučký. Má jen 170l/min, protože je to ten takový "tichý". Měl jsem ještě druhý 3kW, ale ten mi vyhazoval jistič, tak mám teď 750W aby to byo pro moje jističe "bezpečné". Provozní tlak je 8 bar. Je tam sice výstupní ventil, ale problém je v tom, že kompresor sepne až když manometr ukazuje zbídou 6bar. Nenašel jsem jak by to šlo seřídit, aby to foukalo již při poklesu pod 6,5 nebo 7bar. No ale to by neměl být problém, protože do válce má jít 6bar.

Spíše mně zajímá, zda to může být problém toho nízkého tlaku a nebo prostě se zasekává díky teplotě. Ale jak říkám, nějaké vysoké teploty tam opravdu nejsou, a delta je minimální.

Takže budu zkoušet nějaké ty maziva.

Díky a kdyby vás ještě něco napadlo...
Uživatelský avatar
Charon
Sponzor fora
Příspěvky: 6010
Registrován: 27. 7. 2019, 4:31
Bydliště: Praha

20. 8. 2024, 7:11

Ahoj mam origo mazivo na kuzely, koupil jsem kilovku ve svatém nadsení začatečnika :lol: a do smrti ji nespotrebuju. Jestli chces tak ti dám, jen zrovna ted lezim, ale koncem tydne to snad uz bude ok.
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber.. propagator www.atreon.cz
Milan199
Příspěvky: 3340
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

20. 8. 2024, 7:27

Nejde tam o teplotu vřetene, ale o rozdíl mezi teplotou vřetene a upínacího trnu. Ten trn se může zahřát nejenom od tepla motoru // vinutí ložiska //, ale také od tepla z obrábění, které může být v případě plátkové frézy klidně přes 100°C.
I kdybys jenom frézoval hliník stopkovou frézou dosáhne teplota okolo ložisek běžně 45°C.
Jestliže tam vkládáš trn který má 20°C, tak ten se dohřeje na teplotu dutiny. Při průměru 30mm se průměr trnu zvětší o skoro 0,01. To už stačí na výše zmíněné problémy.

Další věc, kterou jsi nezmínil je rozdíl tlaků z kompresoru. Může se stát, že frézuješ a ofukuješ a nástroj chceš vyndávat když je tlak v systému na min 6,5 Ba.
Uživatelský avatar
Mrosconi
Příspěvky: 2077
Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
Kontaktovat uživatele:

20. 8. 2024, 12:52

No to je problém toho mého kompresoru, že nesepne, tak zdy musím odfouknout aby se sepnul. Ale teoreticky by se měl otevírat při 6barech.
Rozdíly teplot a roztažlivos materiálu chápu. Změřil jsem si teplotu po 40m frézovánám 10mm stopkovou frézkou. Vřeteno točilo 16tis. Chlazení emulzí asi na 40% (vše zalito), Chlazení vřetene vlastním ventilátorem + dalším, který je v tunelu vřeteníku. Ten slouží i jako ochrana proti mlze. Takže vížně chlazení je dosti účinné. Vytáhnu držák z vřetene a má max 40st.

OK, ale jak se to tedy řeší o "dospělých" vřeten s ATC výměnou a iso30/40?

Díky
Milan199
Příspěvky: 3340
Registrován: 18. 8. 2010, 9:04

20. 8. 2024, 1:10

I vřetena s hydraulickým odepínáním mohou mít problémy. Na portálovce Coburg s ISO 60 jsme mazali před každým upnutím - jinak jsme měli půl hodiny zábavu to vyndat z vřetene.

Ve Tvém případě bych využil nabídku Charona na mazání a poohlédl bych se po násobiči tlaku. Ten bych redukoval na třeba 9 Ba // zkusit // a tohle by mělo zabezpečit bezproblémový provoz.
Uživatelský avatar
Mrosconi
Příspěvky: 2077
Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
Kontaktovat uživatele:

20. 8. 2024, 1:23

OK, ještě musím zkouknout ty kontrolky. Jsou tam dva snímače. Jedne na zajištěno a druhý na otevřeno. Já mám zapojený jen ten jeden na zajištěno, takže nevím, zda je to správně otevřeno a tedy je to třeba tím nizkým tlakem a nebo je to prostě přivřené díky rozdílu teplot. Zase na druhou stranu hřeje se to všechno, takže ty rozdíly tama asi nebudou takové šílené.

Jak funhuje takový násobič? A co když do toho válce pustím vyšší tlak, než uvádí výrobce? To taky asi neni ideální, nebo se pletu?

Díky
Uživatelský avatar
LukasGunther
Příspěvky: 554
Registrován: 14. 3. 2017, 3:53
Kontaktovat uživatele:

20. 8. 2024, 1:29

https://www.oleje.cz/castrol-molub-allo ... escription

Tohle jsem používal v předchozí práci ale nevím to na 100 procent.

Pak jsem i po 4 hodinovém hrubu vytáhl v klidu nástroj.
https://www.gladiatools.cz

OPRAVY HYDRAULICKÝCH ČERPADEL A HYDROMOTORŮ
Uživatelský avatar
Mrosconi
Příspěvky: 2077
Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
Kontaktovat uživatele:

20. 8. 2024, 1:36

Díky vše m za tipy. Objdnal jsem ten Castrol, tak snad to bude v pohodě.
Uživatelský avatar
LukasGunther
Příspěvky: 554
Registrován: 14. 3. 2017, 3:53
Kontaktovat uživatele:

20. 8. 2024, 2:07

Vydrží ti to roky ten sprej :wink:
https://www.gladiatools.cz

OPRAVY HYDRAULICKÝCH ČERPADEL A HYDROMOTORŮ
Odpovědět

Zpět na „Ostatní mechanika“