soustruh SU 32
Dobrý den . Jsem tady nový a toto je můj první příspěvek.
Mám možnost koupit soustruh SU 32. Soustruh má údajně špatná kola v převodovce posuvu.
Chtěl bych se tedy zeptat, jestli se nechají sehnat někde koupit náhr. díly .
Tyto soustruhy mají údajně elektrobrzdu,avšak tento konkrétní kus jí nemá (pravděpodobně to někdo odstavil). Tím pádem se soustruh zapíná jen přes stykač, což mi až tak nevadí.
Dočetl jsem se, že je možnost přidat frekvenční měnič.Víte někdo za jakým účelem? Je to kvůli rozběhu nebo snížení výkonu motoru?
Děkuji za odpověď.
Mám možnost koupit soustruh SU 32. Soustruh má údajně špatná kola v převodovce posuvu.
Chtěl bych se tedy zeptat, jestli se nechají sehnat někde koupit náhr. díly .
Tyto soustruhy mají údajně elektrobrzdu,avšak tento konkrétní kus jí nemá (pravděpodobně to někdo odstavil). Tím pádem se soustruh zapíná jen přes stykač, což mi až tak nevadí.
Dočetl jsem se, že je možnost přidat frekvenční měnič.Víte někdo za jakým účelem? Je to kvůli rozběhu nebo snížení výkonu motoru?
Děkuji za odpověď.
S koleckama ti neporadim, jestli je dobrá cena, daji se resit, nechat vyrobit
Měnič samo primárně na regulaci otáček, na revers, druhotně na omezeni rozbehoveho proudu. U takovehle velikosti se fakt neuvažuje nad možností napájením z jedné fáze
Měnič samo primárně na regulaci otáček, na revers, druhotně na omezeni rozbehoveho proudu. U takovehle velikosti se fakt neuvažuje nad možností napájením z jedné fáze

SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber.. propagator www.atreon.cz
-
- Příspěvky: 3411
- Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
- Bydliště: Bratislava
Ahoj,
náhradné diely sú skoro utópia, sústruh sa 50 rokov nevyrába, fabrika 20 rokov neexistuje, moc sa tých sústruhov nevyrobilo a vo fabrikách tiež moc neboli. Raz na bazoši tento sústruh dakto rozpredával na diely a to bolo všetko. Pôvodné brzdenie bolo cez Alnico, ktoré keď sa pokazilo tak ho obvykle v rámci opravy vyhodili. Elektroinštalácia sústruhu je však pomerne triválna.
Skriňa posuvov je dosť komplexná, dostať sa k súkoliam vyžaduje pomerne rozsiahlu demontáž. Naviac kým nenazrieš dnu, kupuješ mačku vo vreci kde v najlepšom prípade bude vylomený nejaký zub a v najhoršom prevodovka posekaná na kusy. Niekde tu na fóre je vlákno o GO tohoto sústruhu aj s odkazom na albumy na Rajceti s fotografiami. Pri starých strojoch to žiľ po rozborke neskončí len výmenou posekaného kolesa, ale aj ložísk, gufr a ďalších častí. Tam uvidíš, čo by prípadná oprava obnášala a či ti to jednak stojí za to a druhak či máš na prípadnú opravu prostriedky a vybavenie.
P.S.: Ešte ma napadlo. SU 32 mala posuvovú tyč pripojenú cez strižný kolík, ktorý sa nachádza na pravej strane závitovej tyče pod zvonovitou krytkou. Vtedy sa tyč buď netočí vôbec, alebo ňou iba tu a tam cukne. Možno nebude chyba v prevodovke, len sa strihol ten kolík. Ovšem ak predajca vie že jedného dňa v prevodovke zarachotilo a odvtedy nejde nič, situácia bude zrejme vážnejšia.
náhradné diely sú skoro utópia, sústruh sa 50 rokov nevyrába, fabrika 20 rokov neexistuje, moc sa tých sústruhov nevyrobilo a vo fabrikách tiež moc neboli. Raz na bazoši tento sústruh dakto rozpredával na diely a to bolo všetko. Pôvodné brzdenie bolo cez Alnico, ktoré keď sa pokazilo tak ho obvykle v rámci opravy vyhodili. Elektroinštalácia sústruhu je však pomerne triválna.
Skriňa posuvov je dosť komplexná, dostať sa k súkoliam vyžaduje pomerne rozsiahlu demontáž. Naviac kým nenazrieš dnu, kupuješ mačku vo vreci kde v najlepšom prípade bude vylomený nejaký zub a v najhoršom prevodovka posekaná na kusy. Niekde tu na fóre je vlákno o GO tohoto sústruhu aj s odkazom na albumy na Rajceti s fotografiami. Pri starých strojoch to žiľ po rozborke neskončí len výmenou posekaného kolesa, ale aj ložísk, gufr a ďalších častí. Tam uvidíš, čo by prípadná oprava obnášala a či ti to jednak stojí za to a druhak či máš na prípadnú opravu prostriedky a vybavenie.
P.S.: Ešte ma napadlo. SU 32 mala posuvovú tyč pripojenú cez strižný kolík, ktorý sa nachádza na pravej strane závitovej tyče pod zvonovitou krytkou. Vtedy sa tyč buď netočí vôbec, alebo ňou iba tu a tam cukne. Možno nebude chyba v prevodovke, len sa strihol ten kolík. Ovšem ak predajca vie že jedného dňa v prevodovke zarachotilo a odvtedy nejde nič, situácia bude zrejme vážnejšia.
SU32, MN80, FN25, ISEL4433, Jakobsen SJ25, N1, V20, Anycubic Kossel
Dávnejšie som tento sústruh tiež vlastnil, až pokiaľ ho nenahradila SU50. Fantastický stroj, tuhý, výborný rozsah otáčok aj posuvov, a keď má človek príslušenstvo tak vskutku všestranný stroj. No ale nie o tom... keď som ho mal, písal som komusi na Považské strojárne kde mi dali kontakt na pána ktorý tam pracoval a ten ochotne poskytol všetku výkresovú dokumentáciu ktorú mal v elektronickej podobe. (pokúsim sa čo to nájsť v starom PC) Dokonca podľa sériového čísla povedal kde bol sústruh predaný (textilné závody v Ružomberku) a pri kúpe pán od ktorého som sústruh kúpil tvrdil že pochádza z textilných závodov v RK čo ma potešilo. Toho času sa zlomil zub náhonu priečneho posuvu a bolo treba vyrobiť nový diel, tak ako píšu vyššie, dopátrať sa k ND je takmer nemožné.
Pred predajom som tiež zvažoval dať ho na SO/GO, no odpoveď z mnohých strán bola rovnaká - stroj ktorý pre jeho malé množstvá či vek nerobia a tak som využil možnosť kúpiť peknú SU50 za smiešny peniaz zo susedstva.
Pred predajom som tiež zvažoval dať ho na SO/GO, no odpoveď z mnohých strán bola rovnaká - stroj ktorý pre jeho malé množstvá či vek nerobia a tak som využil možnosť kúpiť peknú SU50 za smiešny peniaz zo susedstva.
Dobrý den. děkuju Vám za reakce. Popravdě jsem si to s těma náhr. dílama myslel, že se budou těžko shánět. Ještě prosím mám dotaz jestli nemá někdo zkušenost s tím měničem? A tebe
Dominiku prosím jestli by si nekoukl na tu dokumentaci. Zatím moc děkuji
Dominiku prosím jestli by si nekoukl na tu dokumentaci. Zatím moc děkuji
S náhradními díly je to bídné. Kupovat celý soustruh kvůli dílům nebudeš a na díly se v podstatě nic nerozprodává. Hlavně ať má dobré lože a pokud možno ložiska vřetene. Oprava lože je v podstatě stejně drahá jako celý soustruh a ložiska do vřetene jsou taky ranec.
Ostatní se podle mě dá řešit. Mě k soustruhu chyběl koník. Sháněl jsem ho asi dva roky a sehnal čirou náhodou na druhém konci republiky. O ceně jsem nedebatoval a jel pro něj.
Ozubená kola není problém nechat vyrobit. Já osobně jsem nechával dělat tři výměnná kola. Při koupi mi nikdo neupozornil že je zablokovaná trapézová tyč pro řezání závitů. Závada byla banální, povolená matice na výstupu. Byla chybně zajištěna. Takže po prvním zařazení a spuštění se ozval nezdravý zvuk a bylo po kolech. Cena byla tuším někde kolem 4500 Kč za tři kusy.
Tenhle soustruh nemá spojku. Což má svoje pro i proti. Provozuji ho na jističi 25A stejně jako svářečku PP320 a nemám jediný problém s vyhazováním pojistek. Pokud by jsi s tím problém mělm řešením je právě frekvenční měnič. Nevím jestli na tomhle jde řešit nějaký soft start. Elektro není moje doména.
Jinak to zastavování u tohoto soustruhu řeší Alnico 01 které je pověšené na čerpadle mazání. Jak to přesně funguje nevím a ze schématu ani popisu z toho moudrý nejsem. Ještě to Alnico řeší tipování. Bez něho nefunguje.
A když už jsme u Alnica mám dotaz na místní co do elektroinstalace tohoto soustruhu alespoň trochu vidí.
Měnil jsem na soustruhu originál motor 5,5kW za 4kW. Důvod byl ten, že původní motor měl prasklou patku a chvěl se od toho celý soustruh. Oprava nejistá a cena vyšší než výměna motoru. Ale po výměně nastal problém. Soustruh teď zastavuje tak, že když ho vypnu okamžitě stojí. Ale okamžitě. Jako bych vrazil ocelovou trubku mezi ozubená kola. Při tom samozřejmě vydá ránu jak se všechny převody najednou zastaví. Nemám odvahu to takhle provozovat nebo nedej bože zařadit vyšší otáčky. Tipování funguje, takže alnico nějak taky funguje.
Alnico jsem vyndal a položil ho bokem abych neodepsal nějaká kola tímto chováním soustruhu. Teď se samo dotáčí pozvolně a nefunguje tipování. Nemá někdo tušení kde hledat chybu? Nebo jestli je to jen o seřízení Alnica tak jak na to?
Díky
Ostatní se podle mě dá řešit. Mě k soustruhu chyběl koník. Sháněl jsem ho asi dva roky a sehnal čirou náhodou na druhém konci republiky. O ceně jsem nedebatoval a jel pro něj.
Ozubená kola není problém nechat vyrobit. Já osobně jsem nechával dělat tři výměnná kola. Při koupi mi nikdo neupozornil že je zablokovaná trapézová tyč pro řezání závitů. Závada byla banální, povolená matice na výstupu. Byla chybně zajištěna. Takže po prvním zařazení a spuštění se ozval nezdravý zvuk a bylo po kolech. Cena byla tuším někde kolem 4500 Kč za tři kusy.
Tenhle soustruh nemá spojku. Což má svoje pro i proti. Provozuji ho na jističi 25A stejně jako svářečku PP320 a nemám jediný problém s vyhazováním pojistek. Pokud by jsi s tím problém mělm řešením je právě frekvenční měnič. Nevím jestli na tomhle jde řešit nějaký soft start. Elektro není moje doména.
Jinak to zastavování u tohoto soustruhu řeší Alnico 01 které je pověšené na čerpadle mazání. Jak to přesně funguje nevím a ze schématu ani popisu z toho moudrý nejsem. Ještě to Alnico řeší tipování. Bez něho nefunguje.
A když už jsme u Alnica mám dotaz na místní co do elektroinstalace tohoto soustruhu alespoň trochu vidí.
Měnil jsem na soustruhu originál motor 5,5kW za 4kW. Důvod byl ten, že původní motor měl prasklou patku a chvěl se od toho celý soustruh. Oprava nejistá a cena vyšší než výměna motoru. Ale po výměně nastal problém. Soustruh teď zastavuje tak, že když ho vypnu okamžitě stojí. Ale okamžitě. Jako bych vrazil ocelovou trubku mezi ozubená kola. Při tom samozřejmě vydá ránu jak se všechny převody najednou zastaví. Nemám odvahu to takhle provozovat nebo nedej bože zařadit vyšší otáčky. Tipování funguje, takže alnico nějak taky funguje.
Alnico jsem vyndal a položil ho bokem abych neodepsal nějaká kola tímto chováním soustruhu. Teď se samo dotáčí pozvolně a nefunguje tipování. Nemá někdo tušení kde hledat chybu? Nebo jestli je to jen o seřízení Alnica tak jak na to?
Díky
Ten střižný kolík doporučuji překontrolovat, případně podle výkresu v manuálu vyrobit tak jak má vypadat. Jinak člověk riskuje velkou škodu na kolech pokud se něco po....zverodoktor píše: ↑26. 2. 2025, 12:29 Ahoj,
náhradné diely sú skoro utópia, sústruh sa 50 rokov nevyrába, fabrika 20 rokov neexistuje, moc sa tých sústruhov nevyrobilo a vo fabrikách tiež moc neboli. Raz na bazoši tento sústruh dakto rozpredával na diely a to bolo všetko. Pôvodné brzdenie bolo cez Alnico, ktoré keď sa pokazilo tak ho obvykle v rámci opravy vyhodili. Elektroinštalácia sústruhu je však pomerne triválna.
Skriňa posuvov je dosť komplexná, dostať sa k súkoliam vyžaduje pomerne rozsiahlu demontáž. Naviac kým nenazrieš dnu, kupuješ mačku vo vreci kde v najlepšom prípade bude vylomený nejaký zub a v najhoršom prevodovka posekaná na kusy. Niekde tu na fóre je vlákno o GO tohoto sústruhu aj s odkazom na albumy na Rajceti s fotografiami. Pri starých strojoch to žiľ po rozborke neskončí len výmenou posekaného kolesa, ale aj ložísk, gufr a ďalších častí. Tam uvidíš, čo by prípadná oprava obnášala a či ti to jednak stojí za to a druhak či máš na prípadnú opravu prostriedky a vybavenie.
P.S.: Ešte ma napadlo. SU 32 mala posuvovú tyč pripojenú cez strižný kolík, ktorý sa nachádza na pravej strane závitovej tyče pod zvonovitou krytkou. Vtedy sa tyč buď netočí vôbec, alebo ňou iba tu a tam cukne. Možno nebude chyba v prevodovke, len sa strihol ten kolík. Ovšem ak predajca vie že jedného dňa v prevodovke zarachotilo a odvtedy nejde nič, situácia bude zrejme vážnejšia.
Edit: Ten kolík je pokud se nepletu jen u trapézového šroubu. Tedy nefungovalo by jen při zařazení řezání závitů přes trapézový šroub. Na šestihrannou tyč pro běžné soustružení ten kolík vliv nemá.
Já mám alniko v su32 nevypojené z elektriky, ale sundané a položené vedle, 1x se mě stalo při žezání závitu že to nezastavilo jak mělo...od té doby řežu bez něj a dá se na to v pohodě zvyklnout že to má doběh, alnico bych nijak neřešil, no a na přícným suportu uletuje zub z pastorku, ale to je daný neštastně uloženou hrážkou v díře. Jinak se mě tento soustruh moc zamlouvá a sem zpokojený.
Teď to provozuji stejněovi-ivo píše: ↑27. 2. 2025, 3:54 Já mám alniko v su32 nevypojené z elektriky, ale sundané a položené vedle, 1x se mě stalo při žezání závitu že to nezastavilo jak mělo...od té doby řežu bez něj a dá se na to v pohodě zvyklnout že to má doběh, alnico bych nijak neřešil, no a na přícným suportu uletuje zub z pastorku, ale to je daný neštastně uloženou hrážkou v díře. Jinak se mě tento soustruh moc zamlouvá a sem zpokojený.
