Stránka 1 z 2
Fréza na ozubení řetězových kol - cyklořetěz
Napsal: 28. 8. 2025, 10:41
od capajev
Ahoj, dokázal by mi prosím někdo poradit jakou vybrat frézu (velikost) pro frézovaních ozubených řetězových kol pro cyklořetězy?
Co se mi podařilo dohledat je rozteč - respektive velikost článku řetězu, ta je 12.7mm.
Chápu tedy správně, že budu potřebovat frézu s označením 7.75x12.7xYY, kdy YY je číslo frézy pro určitý rozsah velikostí kola.
např. tahle
https://www.kovonastroje.cz/freza-na-oz ... sn-222712/
Nebo jsem v tom úplně vedle? Díky moc za Pomoc. Pavel
Re: Fréza na ozubení řetězových kol - cyklořetěz
Napsal: 29. 8. 2025, 8:43
od pafik
Jseš správně, ale ty zuby maj ještě na špičce upravený tvar, to ti ta fréza neudělá.
Tohle je jetý, ale novej vypadá skoro stejně
Proč si nekoupíš hotovej? Gebhardt dělá fůru typů:
https://www.gebhardt.cz/
Re: Fréza na ozubení řetězových kol - cyklořetěz
Napsal: 29. 8. 2025, 8:55
od elbarto
.. když chce ta kola vyrábět, tak si je nepůjde koupit ...

Re: Fréza na ozubení řetězových kol - cyklořetěz
Napsal: 29. 8. 2025, 9:26
od pafik
elbarto píše: ↑29. 8. 2025, 8:55
.. když chce ta kola vyrábět, tak si je nepůjde koupit ...
Myslíš "pionýr slepých uliček Jára Cimrman..." ?
Když koukám na cenu frézy a cenu převodníku, a uvážím, kolik těch převodníků spotřebuju, tak mám jasno.
Ale chápu, jestli cesta je cíl ... Taky to tak občas mám

Re: Fréza na ozubení řetězových kol - cyklořetěz
Napsal: 29. 8. 2025, 12:49
od jenicek
Já si asi před dvaceti lety koupil přední trojtalíř od Gebhardta a vydržel přesně jeden řetěz, po cca 2000km byl v háji. Netuším kde se stala chyba, jestli v materiálu nebo geometrii. Každopádně od tý doby jsem už nic zakázkovýho nezkoušel. Ale evidentně prosperují, takže šit to nebude. Jenže já sem ještě stará škola, kdy se na jeden řetěz nalítaly tísíce km a né jak teď mladej, že mění řetěz několikrát za sezonu. Holt doba spotřební úplně ve všem...

Jinak ještě pokud se chceš zabejvat výrobou vícenásobných převodníků, tak asi ještě složitější než ozubení bude vytvarovat nabírací zuby, aby šel řetěz přehazovat. Pokud to teda nebude moderní jednotalíř nebo nějaká dráhová speciálka...
Re: Fréza na ozubení řetězových kol - cyklořetěz
Napsal: 29. 8. 2025, 2:14
od pafik
jenicek píše: ↑29. 8. 2025, 12:49
Já si asi před dvaceti lety koupil přední trojtalíř od Gebhardta a vydržel přesně jeden řetěz, po cca 2000km byl v háji. Netuším kde se stala chyba, jestli v materiálu nebo geometrii. Každopádně od tý doby jsem už nic zakázkovýho nezkoušel. Ale evidentně prosperují, takže šit to nebude. Jenže já sem ještě stará škola, kdy se na jeden řetěz nalítaly tísíce km a né jak teď mladej, že mění řetěz několikrát za sezonu. Holt doba spotřební úplně ve všem...

Jinak ještě pokud se chceš zabejvat výrobou vícenásobných převodníků, tak asi ještě složitější než ozubení bude vytvarovat nabírací zuby, aby šel řetěz přehazovat. Pokud to teda nebude moderní jednotalíř nebo nějaká dráhová speciálka...
Jenže dřív se dělaly tří- a pětikolečka a řetěz byl dvakrát tak tlustej, jak teď. Když se mrknu na řetěz na dvanáctikolečko, tak nechápu, jak to můžou profici nepřetrhnout při prvním spurtu.
Mám deseti a měním po 1500 km.
Re: Fréza na ozubení řetězových kol - cyklořetěz
Napsal: 29. 8. 2025, 2:25
od Charon
pafik píše: ↑29. 8. 2025, 2:14
jenicek píše: ↑29. 8. 2025, 12:49
Já si asi před dvaceti lety koupil přední trojtalíř od Gebhardta a vydržel přesně jeden řetěz, po cca 2000km byl v háji. Netuším kde se stala chyba, jestli v materiálu nebo geometrii. Každopádně od tý doby jsem už nic zakázkovýho nezkoušel. Ale evidentně prosperují, takže šit to nebude. Jenže já sem ještě stará škola, kdy se na jeden řetěz nalítaly tísíce km a né jak teď mladej, že mění řetěz několikrát za sezonu. Holt doba spotřební úplně ve všem...

Jinak ještě pokud se chceš zabejvat výrobou vícenásobných převodníků, tak asi ještě složitější než ozubení bude vytvarovat nabírací zuby, aby šel řetěz přehazovat. Pokud to teda nebude moderní jednotalíř nebo nějaká dráhová speciálka...
Jenže dřív se dělaly tří- a pětikolečka a řetěz byl dvakrát tak tlustej, jak teď. Když se mrknu na řetěz na dvanáctikolečko, tak nechápu, jak to můžou profici nepřetrhnout při prvním spurtu.
Mám deseti a měním po 1500 km.
Na mem prasknul po 200 kilácích

Znackovej, drahej, na hov... Jo mam 12ti kolečko, nechapu na co tam jsou ty asi tri největší

Re: Fréza na ozubení řetězových kol - cyklořetěz
Napsal: 29. 8. 2025, 3:22
od capajev
Díky za diskuzi. Ale, kdyby to slo koupit, uz to mam doma. Potřebuje voditko pro nove (rozumej muj vyrobek) celoodpruzene kolo a tohle se fakt bezne neprodava, kdyz uz tak v jinych parametrech nez potrebuju.
A ano, vim ze zuby sou zuzenou aby mohly pekne navest retez, nejsem uplne mimo, ale v tech znaceni frez jsem se nejak ztratil a potreboval jsem s tim poradit.
Re: Fréza na ozubení řetězových kol - cyklořetěz
Napsal: 29. 8. 2025, 3:56
od pafik
Charon píše: ↑29. 8. 2025, 2:25
pafik píše: ↑29. 8. 2025, 2:14
jenicek píše: ↑29. 8. 2025, 12:49
Já si asi před dvaceti lety koupil přední trojtalíř od Gebhardta a vydržel přesně jeden řetěz, po cca 2000km byl v háji. Netuším kde se stala chyba, jestli v materiálu nebo geometrii. Každopádně od tý doby jsem už nic zakázkovýho nezkoušel. Ale evidentně prosperují, takže šit to nebude. Jenže já sem ještě stará škola, kdy se na jeden řetěz nalítaly tísíce km a né jak teď mladej, že mění řetěz několikrát za sezonu. Holt doba spotřební úplně ve všem...

Jinak ještě pokud se chceš zabejvat výrobou vícenásobných převodníků, tak asi ještě složitější než ozubení bude vytvarovat nabírací zuby, aby šel řetěz přehazovat. Pokud to teda nebude moderní jednotalíř nebo nějaká dráhová speciálka...
Jenže dřív se dělaly tří- a pětikolečka a řetěz byl dvakrát tak tlustej, jak teď. Když se mrknu na řetěz na dvanáctikolečko, tak nechápu, jak to můžou profici nepřetrhnout při prvním spurtu.
Mám deseti a měním po 1500 km.
Na mem prasknul po 200 kilácích

Znackovej, drahej, na hov... Jo mam 12ti kolečko, nechapu na co tam jsou ty asi tri největší
To máš tak lehký převody, že nevyužiješ 3 největší pastorky?

Re: Fréza na ozubení řetězových kol - cyklořetěz
Napsal: 29. 8. 2025, 5:39
od jean
Capajev, nevyziadane rady su najlepsie

, tak dam jednu - samozrejme neviem, jak to potrebujes presne, ani pevne. Ale nestaci ti laserovy vypalok? Na motorky sa to bezne pali z hardoxu 450 a drzi to. Tie sily su tam trochu inde ako na bicykli.
Re: Fréza na ozubení řetězových kol - cyklořetěz
Napsal: 29. 8. 2025, 7:23
od Charon
pafik píše: ↑29. 8. 2025, 3:56
Charon píše: ↑29. 8. 2025, 2:25
pafik píše: ↑29. 8. 2025, 2:14
Jenže dřív se dělaly tří- a pětikolečka a řetěz byl dvakrát tak tlustej, jak teď. Když se mrknu na řetěz na dvanáctikolečko, tak nechápu, jak to můžou profici nepřetrhnout při prvním spurtu.
Mám deseti a měním po 1500 km.
Na mem prasknul po 200 kilácích

Znackovej, drahej, na hov... Jo mam 12ti kolečko, nechapu na co tam jsou ty asi tri největší
To máš tak lehký převody, že nevyužiješ 3 největší pastorky?
Ne nevyužiju, já lemra mám motor od strejdy bosche

Re: Fréza na ozubení řetězových kol - cyklořetěz
Napsal: 29. 8. 2025, 9:05
od pafik
Charon píše: ↑29. 8. 2025, 7:23
pafik píše: ↑29. 8. 2025, 3:56
Charon píše: ↑29. 8. 2025, 2:25
Na mem prasknul po 200 kilácích

Znackovej, drahej, na hov... Jo mam 12ti kolečko, nechapu na co tam jsou ty asi tri největší
To máš tak lehký převody, že nevyužiješ 3 největší pastorky?
Ne nevyužiju, já lemra mám motor od strejdy bosche
Tak hluboko jsem ještě neklesl
Trochu kecám, ale ne moc. Především nejsou love. Silnička s 250W motorem v zadní nábě sto a více.
Re: Fréza na ozubení řetězových kol - cyklořetěz
Napsal: 30. 8. 2025, 5:47
od capajev
jean píše: ↑29. 8. 2025, 5:39
Capajev, nevyziadane rady su najlepsie

, tak dam jednu - samozrejme neviem, jak to potrebujes presne, ani pevne. Ale nestaci ti laserovy vypalok? Na motorky sa to bezne pali z hardoxu 450 a drzi to. Tie sily su tam trochu inde ako na bicykli.
Na test by to urcite presnosti stacilo, mozna i na furt. Ale stejne bych to pak musel doobrobit. Tak bych to rad obrobil vsechno.
Rychlej nahled, final bude jeste trochu jinak.
Re: Fréza na ozubení řetězových kol - cyklořetěz
Napsal: 30. 8. 2025, 6:10
od Zbýňa
Ahoj, kdybys měl zájem, můžu ti to kolo vyfrézovat (válcovkou jako konturu). Samozřejmě by to bylo řádově nákladnější než výpalek, ten ale přináší jiné nepříjemnosti, jako obrábění pálených hran, omezení ve výběru materiálu atd. Ono to tou zubovou frézou vzhledem k "tenkosti" obráběného kola nebude žádný med a pravděpodobně budeš muset to kolo stáhnout mezi dva kroužky a frézovat to komplet.
Re: Fréza na ozubení řetězových kol - cyklořetěz
Napsal: 30. 8. 2025, 6:53
od Krutor
Kdysi dávno jsem to dělal tak, že jsem měl polotovar o větším průměru, vyvrtal jsem díry na roztečné kružnici, a pak to odsoustružil do poloviny těch děr.